Obrazem: Liberec má po 16 letech nové kloubové autobusy, výrazně rozšířil zázemí svých garáží
Liberec čeká další omlazení autobusové flotily, nové kloubové autobusy vyjedou v pondělí.
Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) dnes oficiálně představil nové kloubové autobusy Solaris Urbino 18 s pohonem na zemní plyn. První cestující svezou 28. září.
Pro Liberec jde o první část velké modernizace autobusové flotily. Na deset autobusů od Solarisu má do konce března navázat dvanáct kratších autobusů od SOR Libchavy, první autobusy mají být dodané ještě letos.
Průměrné stáří autobusů v Liberci loni dosáhlo téměř devíti let. Naposledy DPMLJ kupoval nové autobusy v roce 2017, kvůli nedostatku financí šel od té doby cestou pořizování starších vozů, například ze Zlína, Prahy či německého Schwerinu.
V případě kloubových autobusů jde o první nákup od roku 2004. Podle provozně-technického ředitele Ludvíka Lavičky budou jezdit hlavně na linkách 12 a 25 a spojení do průmyslové zóny. Autobusy jsou plně klimatizované, mají i možnost dobíjení drobné elektroniky přes USB porty.
Většinu nákladů zaplatí EU
DPMLJ za ně zaplatil 79,75 milionu korun, většinu peněz zaplatí Evropská unie přes Integrovaný regionální operační program (IROP). Autobusy přinesou i zvýšení komfortu pro řidiče, budou mít k dispozici například ledničku.
DPMLJ denně vypraví 74 autobusů. Nákup nových autobusů umožní podle Lavičky vyřazení části autobusů SOR a Tedom i nejstarších kloubových autobusů.
Velkou proměnou prošly i garáže DPMLJ ve Vilové ulici. Odstavné plochy v zadní části se dočkaly nového povrchu a rozšíření. Důvodem je i nutnost plnit hlukové limity při ranních rozjezdech. Kloubové autobusy navíc vyžadují větší prostor pro manipulaci. DPMLJ plochy rozšířil o více než 2 500 metrů čtverečních, nové je osvětlení a oplocení. Do zlepšení zázemí investoval DPMLJ 14 milionů korun.
Novinkou je i přestavba původně nevyužívané dílny na výměnu olejů na halu pro opravy vozidel s pohonem na zemní plyn.