Obrazem: Lanovku Podbaba – Troja navrhne londýnské studio William Matthews Associates

Vítězný návrh lanovky Podbaba - Bohnice od William Matthews Associates, Boele Architects a Expedition Engineering. Foto: William Matthews AssociatesVítězný návrh lanovky Podbaba - Bohnice od William Matthews Associates, Boele Architects a Expedition Engineering. Foto: William Matthews Associates

Studio William Matthews Associates stojí například za podobou nové londýnské lanovky, navrhne i sídlo Správy železnic.

Soutěž na podobu plánované lanovky Podbaba – Troja – Bohnice už má vítěze. Vzhled třem stanicím a pěti podpěrám lanovky vtiskne londýnské studio William Matthews Associates, které stojí mimo jiné i za návrhy londýnské lanovky (London Cable Car) a modernizací nádraží London Bridge. Stejné studio nedávno vyhrálo i architektonickou soutěž na stavbu nového sídla Správy železnic. Na vítězném návrhu se podílejí ještě Boele Architects a Expedition Engineering za podpory konzultantů DCSA a Agile CE.

Vítězi soutěže o podobu lanovky náleží odměna 1,8 milionu korun. Jeho úkolem nyní bude spolupracovat na celé přípravě projektu včetně výstavby samotné lanovky. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) už uzavřel smlouvu na projekční práce. Zakázku získalo s cenou 38,25 milionu sdružení firem Metroprojekt, Sagasta a SIAL architekti a inženýři.

Vítězný návrh lanovky Podbaba - Bohnice od William Matthews Associates,  Boele Architects a Expedition Engineering. Foto: William Matthews AssociatesVítězný návrh lanovky Podbaba - Bohnice od William Matthews Associates,  Boele Architects a Expedition Engineering. Foto: William Matthews AssociatesVítězný návrh lanovky Podbaba - Bohnice od William Matthews Associates,  Boele Architects a Expedition Engineering. Foto: William Matthews AssociatesVítězný návrh lanovky Podbaba - Bohnice od William Matthews Associates,  Boele Architects a Expedition Engineering. Foto: William Matthews AssociatesVítězný návrh lanovky Podbaba - Bohnice od William Matthews Associates,  Boele Architects a Expedition Engineering. Foto: William Matthews AssociatesVítězný návrh lanovky Podbaba - Bohnice od William Matthews Associates,  Boele Architects a Expedition Engineering. Foto: William Matthews AssociatesVítězný návrh lanovky Podbaba - Bohnice od William Matthews Associates,  Boele Architects a Expedition Engineering. Foto: William Matthews AssociatesDruhé místo v soutěži o podobu lanovky Podbaba - Bohnice. Návrh od Olgoj Chorchoj. Foto: Olgoj ChorchojDruhé místo v soutěži o podobu lanovky Podbaba - Bohnice. Návrh od Olgoj Chorchoj. Foto: Olgoj ChorchojDruhé místo v soutěži o podobu lanovky Podbaba - Bohnice. Návrh od Olgoj Chorchoj. Foto: Olgoj ChorchojTřetí místo v soutěži o návrh lanovky Podbaba - Bohnice. Foto: ZT GmbH – Studio Innsbruck / SnøhettaTřetí místo v soutěži o návrh lanovky Podbaba - Bohnice. Foto: ZT GmbH – Studio Innsbruck / SnøhettaTřetí místo v soutěži o návrh lanovky Podbaba - Bohnice. Foto: ZT GmbH – Studio Innsbruck / SnøhettaNávrh finalisty architektonické soutěže na podobu lanovky Podbaba - Bohnice od Grimshaw International. Foto: Grimshaw InternationalNávrh finalisty architektonické soutěže na podobu lanovky Podbaba - Bohnice od Grimshaw International. Foto: Grimshaw InternationalNávrh finalisty architektonické soutěže na podobu lanovky Podbaba - Bohnice od Grimshaw International. Foto: Grimshaw InternationalNávrh podoby lanovky Podbaba - Bohnice od finalisty DWAA. Foto: DWAANávrh podoby lanovky Podbaba - Bohnice od finalisty DWAA. Foto: DWAANávrh podoby lanovky Podbaba - Bohnice od finalisty DWAA. Foto: DWAA

Mezinárodní otevřenou architektonickou soutěž DPP vyhlásil v květnu, se svými referencemi se do ní přihlásilo 23 zájemců z devíti evropských zemí. Porota následně vybrala pět finalistů. Na druhém místě skončilo české seskupení ov architekti a studio Olgoj Chorchoj, na třetí pozici se umístila rakouská kancelář ZT GmbH – Studio Innsbruck, která je pobočkou norského studia Snøhetta.

„Porota soutěže považuje za klíč k úspěchu vítězného návrhu jeho celistvost, kontextuální přístup a zohlednění okolních podmínek, a to jak přírodních, tak městských. Každá stanice má velmi dobrou šanci vhodně reagovat na své umístění při využití krajiny jako nedílné součásti návrhu,“ uvedl dnes DPP.

DPP začal připravovat lanovou dráhu Podbaba – Troja – Bohnice na základě rozhodnutí městské rady z poloviny června 2020. Město považuje lanovku za nejlepší řešení propojení Prahy 6 a Prahy 8, v budoucnu by nicméně měla obě části řeky propojit tramvajová trať.

„Přestože nás čeká ještě hodně práce, tak doufám, že už v roce 2026 bude možné se lanovkou svézt,“ uvedl dnes pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp lanovka Podbaba - Bohnice William Matthews Associates
78 komentářů