Obrazem: Lanovku Podbaba – Troja navrhne londýnské studio William Matthews Associates
Vítězný návrh lanovky Podbaba - Bohnice od William Matthews Associates, Boele Architects a Expedition Engineering. Foto: William Matthews Associates
Studio William Matthews Associates stojí například za podobou nové londýnské lanovky, navrhne i sídlo Správy železnic.
Má ta lanovka, bez ohledu na to, jak vypadají její terminály, opravdu reálný přepravní smysl? Na jednés traně je navázána na tramvaj, na druhé na pouliční autobusy. Nebude pro obyvatele, kteří cestují jinam než směrem na kulaťák/hradčanskou jednoduše pohodlnjší sjet na Céčko do Kobylis?
Určitě nebude. V Bohnicích jsem strávil celou mládí a rozhodně bylo vždycky pohodlnější jet přívoz + autobus do Dejvic než přes Kobylisy pro cesty na ČVUT. To samé kamarádi ze sídliště, co dojížděli na ČZU. A těch lidí žije v Bohnicích fakt dost.
Díky za odpověď a odvolte další otázku: Jak se díváte na případné rozšíření tramvaje do Bohnic?
S těmi mezinárodními soutěžemi se roztrhl pytel a já to jedině vítám. Stává se tak z Prahy normální metropole západního typu, nicméně revizionisti z řad opozice číhají ve volbách na svojí šanci.
Proč vlastně svého času nevznikla železniční zastávka Podbaba nad Podbabskou ulicí?
Protože když se ten most v minulém století stavěl, tak se tam žádná zastávka ještě neplánovala.
Mohl se pak opět nahradit, ne?
Zastávka pochází z rekonstrukce v roce 2014, kdy se přestavoval i most. Příležitost určitě byla, problém bude jinde.
Na jo, ale kde? 🙂
Správa železnic nechtěla zastávku v oblouku. Mn.
Proč poslední dobou všechny významné věci v Praze navrhují cizinci? Podle mě by Praha, díky tomu jaké světové město to je, měla upřednostňovat tvorbu místních architektů a ukazovat světu, co dokážeme, a ne všechny české a velmi povedené návrhy zahodit a sáhnout po tom, co zní nejprestižněj, bez ohledu na cenu/praktičnost/vzhled.
Protoze se diky Bohu delaji souteze a z nich vychází jako nejlepší návrhy.
Nasi architekti se muzou účastnit – a urcite i ucastni – soutezi v zahraničí a vyhraji-li, muzou projektovat prozmenu tam a exportovat sve návrhy.
Ceske neni vzdy lepsi. U architektury je to dost subjektivni. Napada mne treba reko Vaclavskeho namesti. Cesti architekti a pritom treba za mne nic moc. Nerekl bych, ze cesi v architektuře udavaji smer…
At me někdo opraví pokud se pletu, ale myslím ze často se dělají uzavřené soutěže, tj soutěží jen předem oslovena studia, nemůže se tak přihlásit kdokoliv.
Jakožto začínající architekt musím, proti vlastnímu zájmu uznat, že uzavřené soutěže někdy mají také svůj význam: Zejména v případě, kdy se jedná o natolik veliký projekt, že existje oprávněná obava, že by jej malé studio nezvládlo v případě výtězství vyprojektovat. (Na druhou stranu, například do soutěže na vltavskou filharmonii bylo pozváno i nejméně jedno studio o třech lidech, která za posledních deset let vyprojektovalo snad dvě velmi malé realizace. I zde ale máme precedenty ukazující že to jde: Například národní techickou knihovnu navrhl relativně malý tým projektilu a podobně stavbu základní školy AMOS v Psaárech na základě výtězství v mezinárodní… Číst vice »
Nejlépe světu dokáží co umí, když vyhrají v soutěžích tam…
A můžeme ty místní architekty, co „něco dokážou“, vidět?
Podívejte se například na nominanty na Českou cenu za architekturu: Naleznete tam spoustu velmi dobrých staveb nejrůznějších měřítek. https://ceskacenazaarchitekturu.cz/
Máte pravdu, většina z toho je velmi dobrá, ovšem poněkud „plain“. Soudobá česká moderní architektura teprve začíná pomalu vystupovat ze stavu, kdy vlastně vše nové vypadá tak nějak stejně. Chce to prostě závan svěžího vzduchu. Zahou Hadid to začíná a WMA to pokračuje. Navíc není dáno, že architekt, co navrhnul pěkný rodinný dům, umí stejně snadno a dobře navrhnout i lanovou dráhu. V neposlední řadě u nás stejně platí „doma není nikdo prorokem“ a kdyby to vyhrál Čech, tak se budou politici chtít přivazovat k bagrům, aby stavbě zabránili (viz pan Kaplický).
Českým architektům nejlépe svědčí, když svoje síly změří s ostatními v otevřené soutěži. A nevedou si vůbec špatně. V soutěži na Filharmonii i v této na lanovku se umístili mezi prvními. Soutěž na Dvorecký most dokonce vyhráli a za mě oprávněně: zvítězila originalita a cit pro místo.
Ale obecně: největší podporou českým architektům je to, že se pořádají architektonické soutěže a respektují se jejich výsledky a není třeba kvůli tomu jezdit do zahraničí.
Vždyť to není pravda, soutěž na Dvoreckej most vyhráli češi, na lávku přes Štvanici taky. Terminál v Nehvizdech myslím taky. Je skvělý, že se konečně začínaj na významný stavby běžně dělat mezinárodní architektonický soutěže. A je dobře, že v nich někdy vyhrajou místní architekti a někdy zahraniční…
Tak třeba lidi chtějí, aby dopravní stavby navrhoval i někdo jiný, než Patrik Kotas… 🙂
Nevíte, jestli i stanice lanovek půjde pak rozebrat?
Dobrá otázka… Jak dlouhé že má být to provizorium? 30 let?
Předpokládám, že eskalátory se prostě využijí jinde, technologie taky, skelet a střecha asi těžko.
Akorát ty sloupy jsou takový nějaký divný. Na takovou výšku už by tomu více slušela (a i „pocit robustnosti“ by splňovala) nějaká ta variace na příhradovinu…
Eskalátory musejí být absolutně bezúdržbové, bezporuchové a s nekonečnou životností, protože jinak se tam začnou hromadit horníci, tedy cestující. Co takhle tam přidat pevné schody.
Mám tu samou obavu. Nedávno jsem jel přes stanici metra Náměstí Míru, kam vedou jen eskalátory a někteří lidé tam byli uvěznění už od roku 1978!
Zkoušel jste ty eskalátory spočítat? Napovím: mají tam jeden náhradní! 🙂
Nicméně i kdyby se to na Míráku zaseklo hromadně, tak se tam relativně snadno a bez velkého zdržení dostanete jinou cestou. Což ovšem pro Bohnice neplatí.
Přemýšlím, jak se do Bohnic dostávali lidé, kteří tu léčebnu stavěli.
Bydleli v okolí nebo v ubytovně na místě, došli po svejch. Autobusové linky tam neexistovaly.
To takhle přijedete k lanovce, zjistíte že pro náhlou poruchu eskalátoru nepremává, a máte před sebou nejméně půl hodiny další jízdní doby plus čekání, když to musíte celé objet. Uvědomte si že ta lanovka má zajistit celoměstský přepravní vztah, že to není jen tak nějaká kochací jízda, takže na ni bude směřovat docela dost lidí.
Máte recht, zvláště, když se vezme, že ty eskalátory budou občas potřebovat servis. I malý výtah by se tam pro tyto účely vešel. 2,5 tisíce lidí za hodinu je na jedny schody dost velká porce.
Výtah tam bude, ale těch 2500 lidí za hodinu nepobere. To by při obvyklé kapacitě 13 osob musel jet 200x za hodinu. Každých 20s plně natřískat, jízda, výstup, opakovat.
Tak par lidi si cestu najde jinou
Třeba si k nástupišti lanovky přistaví skluzavku a pro opačný směr žebřík, že.
Proč a priori počítat s tím, že něco nebude fungovat? Stačí to pořádně udržovat a servisovat… v metru taky eskalátory pořád jedou, ano, je fakt že tu máme příklad Správy železnic, které výtahy a eskalátory nejezdí velmi často.
Jenže v metru jsou eskalátory obvykle tři. Právě aby mohl být jeden jako rezerva.
Po eskalátoru se v případě poruchy nedá normálně chodit, nebo co?
Dá, ale nesplňuje normy na parametry pěšího schodiště. Takže podle provozního řádu se tam běžně chodit nesmí.
(a když bude v opravě, tak tam cestující budou levitovat nad hlavami montérů)
Když vypnete AdBlocker tak to pojede jak má, je to takovej bič na nás zadarmo koukače…
Nemusi to tak byt. Prohlizim ze Safari na iphone 13, reklamy vidim, ale vidim hlasku o adblocku + mam rozbite prohlizeni obrazku.
Asi tak. Přidávám se k návrhu.
Ten vítěný návrh je z toho opravdu nejhezčí. Ale taky bych chtěl říct, že ten vyhlašovací orientační návrh s bílými vajíčky se dřevěným vnitřkem měl taky něco do sebe.
P.S. Popravdě koukám na ty poslední obrázky a celkem se divím. Jste vybrání do užšího výběru pěti kanceláří a pošlete tam nic neříkající obrázky na úrovni střední školy. To chce ko*le..
Vítězný návrh lávky Holešovice-Karlín je taky na úrovni střední školy, absolutně bez detailů, stejně to vyhrál. Nemůžu se dočkat až uvidím konečnou podobu, to je dnes nějaké přísně střežené tajemství, aby si nikdo nemohl stěžovat nebo co.
Tak se na realizaci jeďte podívat. O víkendu jsem se jel projet na kole a koukal jsem na stavbu na Karlínské straně a Štvanici a vypadá to perfektně. Materiál pilířů je úplně bílý a hladký.
Takže ty vizualizace byly dost reálné. Viz. stránky zhotovitele Skanska: https://www.skanska.cz/co-delame/projekty/260143/Stvanicka-lavka-v-Praze/?MarketSegmentCategory=642
Poslední fotky má na facebooku Adam Scheinherr: https://www.facebook.com/adam.praha.sobe/posts/pfbid0pfyKX8YUH1Bxo1rhn13JqCJBi4GMNQzNateWQ1ZMF6Ub8PuNmY7Pk37nQ5tM9GN6l
No třeba na té vizualizaci č. 4 na stránkách Skansky to vypadá jako chyba při stahování neo kompresi jpeg souboru. Vodorovný pruh z jedné strany na druhou 😀
Doufám, že nějak dotvoří ty přestupní vazby (třeba s prodloužením tramvajové trati do Suchdola). Současná poloha tramvajové zastávky je zbytečně daleko jak od vlaku tak od budoucí lanovky. Kdyby byla zastávka někde pod mostem, tak by si přestupující cestující ušetřili jeden světelný přechod a 75 až 200m chůze (v závislosti na tom odkud kam jedou).
Hrůza, jít 200m na tramvaj… Tohle už nemyslíte vážně, že ne? Prostorově se tam smyčka a zastávka jinak uspořádat nedaly a pochybuji, že při pokračování trati na Suchdol se to bude předělávat pod most. Ale ano, těch 200m k tramvajové zastávce je opravdu nadlidský výkon.
Pro zdravé lidi v pěkném počasí to daleko není, ale spolu světelným přechodem je to opravdu významné prodloužení cesty. Kolik tam bude počítat idos na přestup? 10 minut?
Voni lidi používají MHD převážně pro každodenní dojíždění, nikoli pro šotoušské kochání. Když musíte každý den dvakrát překonávat zbytečné překážky, zacházky a zdržovačky, tak vám to na náladě nepřidá. Počasí také není každý den ideální. A pozor, v autě tyto problémy nenastávají v takové míře.
No problém je, že těch „200 m“ (spíš víc) už takový člověk jednou absolvoval, a nejspíš ještě absolvuje na začátku (konci) cesty.
Normová vzdálenost je 400 metrů od domu na MHD. U přestupu pak logicky by měla být menší…
Ten pozemek je jen taktak pro stanici lanovky. Smyčku tramvaje už pod něj nenarvete. Představa, že se nedávno zcela překopané území znovu celé překope kvůli kratší vzdálenosti na přestup, je dost mylná.
Krása! Ale bude to teda pekelný kontrast s tou zelenožlutou vlakovou stanicí, co stojí hned vedle:D
Praha vs Dobrá Správa…
Jen kdyby to netrvalo tak nekonečně dlouho. U projektu jako tahle lanovka by od prvotního záměru po zahájení provozu neměly uplynout víc jak dva roky.
Mě se nejvíc líbí návrh Grimshaw International. S tou červenou střechou to pěkně zapadá to pražského panoramatu a není jen další kostka z oceli, betonu a skla, která v různých obměnách všude vyrůsta jak houby po dešti.
Možná by se to mohlo postavit ze slámy a z vepřovic, ne? To že v Praze převládají staré domy s červenými střechami snad neznamená že se tu bude navždy stavět ve stylu který do toho musí zapadat! První dva návrhy se mi moc líbí, další už mě tolik neoslovili. Kéž by se to někdy zrealizovalo!
Však by to byla moderní konstrukce s více tradičním vzhledem zapadajícím do města, což čtu, že byl požadavek při výběru návrhů. Nikdo nepožaduje slámu nebo vepřovice. Stačí, že díky lanovce budou na obzoru mohutné sloupy.
Za minulé garnitury by to dělal Kotas, nebo jiný spřízněný ateliér. Když se upozadí spřátelené vazby a dá se příležitost k soutěži, úroveň města jedině získá! Kéž na to pamatují i voliči v komunálních volbách…
Hehe, přesně, Kotas nebo Cígler… Jinak oceňuji, že současné vedení Prahy do toho celkem šlape a MHD rozvíjí rychlým tempem.
Tomuhle říkate rozvoj? To je naopak estráda aby se měli u čeho vyfotit. Vždyť se tam má stavět tramvaj, čili lanovka je naprosto zbytečná atrakce. Kdyby měla být lanovka cílovým stavem … řeknu si že to je pozoruhodné, ale ok. Ale takto teda ne.
Tramvaj v ose Dejvice – Bohnice není realistická ani v horizontu 10 let – a ani v aktuálním plánu není.
Třeba i proto, že vyžaduje nový most přes Vltavu a pak dlouhý ražený tunel, přičemž domorodci z P8 tramvaj zatím spíše odmítají.
Takže než se toto nějak dořeší, lanovka bude sloužit klidně dvě dekády.
Vzpomenete si na mě, jen co se v Praze k moci dostane ODS nebo ANO, stoupnou ty rozjeté projekty vc lanovky a začnou dělat kampaň na předchozí vedení magistrátu a hledat špínu. svoboda je starej dědek a da přednost vozit si zadel v limuzíne. Machr anoista avizoval konec chodců ve městě.
Koukam, Kotas byl v porotě 😀
Slusne je tam zadrapkovany, at je vedeni prahy jake chce https://cceamoba.cz/souteze/LAN
Hezký škoda, že se to nikdy nezrealizuje bohužel….
To ne. Už si plánuju jak budu po práci chodit do zoo na zvířátka, abych se uklidnil. Vzhledem ke 100-150 m na dolní stanici to zvládnu i pauze. Místo kouření. :o)
To vypadá teda moc povedeně na to, že to má být jen dočasné řešení, než se udělá tramvajové spojení. Doufám, že se vizualizace podaří přenést i do reality.
Dost bude záležet na voličích…
To ano. Plus teda doufám, že to nedopadne jako ty kotasovy příšernosti (a nebude provoz a údržba stát tolik, furt je to jen dopravní infrastruktura na sídlišti)
Tak s tím megalomanem se snad už Praha rozloučila.
Jediná cesta jsou mezinárodní soutěže. To dělá z kleptokratické oligarchie to moderní město.
Řekl bych spíš „dočasné“, mluvilo se o 30 letech. To je třeba udávaná životnost gabionů.
Ona ta tramvaj v kopci z Troji do Bohnic bude pořádnej oříšek… Takže je dost pravděpodobný, že to opravdu bude nadlouho. Plus Praha potřebuje rozvíjet tramvajovou síť i na řadě dalších míst.
Takhle si představuji moderní město!
S lanovkou jako páteří dopravy? Hmmm …
A proč ne?
Čemu konkrétně nerozumíte? Ptejte se…
Nebude to páteř, bude to tangenta. jejíž alternativa dnes je kombinace bus (nebo půl km pěšky), přívoz a další bus. Přičemž takto přímo neprojede ani auto, takže zavést přímej bus nejde (cokoli silničního tam musí přes nebo pod Letnou). Cestu mezi Bohnicema a Dejvicema to zkrátí velmi slušně. Vlastně bude IMO po pár letech provozu vyhodnotit, jestli tam je ta uvažovaná tramvaj potřeba a tohle nebude lepší řešení. Ostatně nebude to první lanovka v Praze, která půjde slušně využít jako součást MHD a Praha ani nebude první město, který bude mít v MHD lanovku tohoto typu (závěsnou kabinovou). A chystaj… Číst vice »
No, pro část lidí to páteř bude / mohla by být (Bohnice – TGM).