Obrazem: Jako nová. Tramvajová trať z Liberce do Jablonce prochází proměnou za tři čtvrtě miliardy korun

Součástí zakázky je i změna rozchodu opraveného úseku od Brandlu k Měnírně. Ten prošel modernizací již dříve. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSoučástí zakázky je i změna rozchodu opraveného úseku od Brandlu k Měnírně. Ten prošel modernizací již dříve. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Na části trasy jsou již zpět kolejnice, hotovo bude v červnu příštího roku.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Romanero

Poměrně mě překvapuje ten rozsah zplanýrování okolí tratě podle fotek a taky ty demolice, byť nevím, co to bylo přesně za domy..
I jako příznivec tramvajové dopravy si říkám, jak bych asi byl nadšený, kdyby v roce 55 někdo přišel, postavil mi ostrý oblouk kolem domu kvůli skřípající tramvaji a nakonec mi ten dům zbourali. Ale jasně, tak dostali vyplaceno víc než je tržní cena, nicméně kolik je tržní cena domu, který pomalu dře tramvaj, navíc po 70 letech.

Rochličák

Ten vykácený kus lesa byl převážně jehličnatý a propady rychlosti způsobené nevhodným trasováním trati také něco stojí. Oproti úplným novostavbám mi rozsah demolic přijde přiměřený.

fazik

Tramvajová trať Lbc-Jbc je moje srdcovka. Byl jsem na jejím otvírání v roce 1955, později jsem jí projížděl jako průvodčí. V 90.letech jsem na ní vymýšlel/konstruoval signalizaci (jakési zabezpečení jednokolejky) a doufám, že se dožiji jejího znovuzprovoznění. V prodloužení nedoufám (podle toho,jak se k tomu jablonečtí staví). Take jsem si již mnohokrát stavbu prošel.

Rochličák

🙂 Pěkné. Ono bylo docela dost napsáno a nafoceno k provozu a vozovému parku, ale myslím si, že to téma traťových technologií, rekonstrukcí a podobně by si ještě zasloužilo nějaké zpracování, zejména co se týče těch období, kdy hrozil zánik. Přičemž mnozí pamětníci už jsou po smrti. Říkám si, jestli byste se neměli dát dohromady. Pro mě jako mladého člověka je zajímavá zejména ta rekonstrukce v 70. letech. Jistě z nouze cnost, ten interval při absenci zabezpečení brutální, solidní parametry ve srovnání s tehdejší městskou tratí, která mívala koleje „na boso“. Ale z dnešního pohledu je evidentní, že to trasování… Číst vice »

fazik

Liberecké tramvaje jsou můj koníček od roku 1953, ale spíš jsem se zajímal o tratě a přísl. než o vozy. Na mnoho detailů si vzpomínám a rád předám dál. Autor má mojí e-mailovou adresu, bude-li zájem.

Staňa

Dotaz na autora. Solaris NAD je z těch ex Olomouc? Děkuji za odpověď.

Jarda

Na výluce jsou ze Zlína, jeden ma na sobě ještě logo zlínské.

Filo

Ztaím jsem viděl výhradně nový, exOL tuším nemají automaty na jízdenky. O víkendu myslím jezdí NAD krátký busy.

czhunter

Ta poslední fotka je popelová jáma? 🙂

Jiřik

„Původní plány počítaly s prodloužením trati do centra města, omezená mozková kapacita většiny jabloneckých zastupitelů způsobila, že se dál stavět nebude.“ – perfektně formulováno. 🙂

Pája

I já tu formulaci obdivoval. Jo a díky autorovi za fotografie, kochal jsem se několikrát.

Odpadlik

Už to tam nevidím, asi pana Sůru někdo pořádně zj***bal, tak to odstranil

vlk

Ale je to tam, hledej Šmudlo…

Tom

Takovych je vic. Myslím zastupitelu se zatazenou ruční… Podobne problémy napríklad Brno Lesná. Ale to je jiny príbeh. Každopádne fotky za jedna a klobouk dolu. Teším se na provoz 😉

Vendelin

Krásný fotoreport, díky za něj 👍🏻

Pepa z tratě

Úplně jako nová. A čistá jako slovo boží.

Pája

Comeback?

Pepa z tratě

Přesně? Helenko!!!!

Pepa z tratě

A paní Husnedlová, ta taky jako jediná nešla bručet:-)

Granja

Fotogalerie je perfektní, mnohem lepší než tisíce slov bez fotek. Velký dík za ni! Teď už jen zbývá poslední část – prodloužit trať i v Jablonci.

Jindra

Jablonec propásl,díky stupiditě ,příležitost. Šance na výstavbu nového dopravního terminálu a prodloužení tratě tramvaje k němu se přesunuly do říše scifi.V současné době mohou na nový terminál v Jablonci zapomenout.

V. P.

Těšil jsem se na Vaši obrazovou reportáž. Při čtení jsem však narazil na některé nepřesnosti: U 1. Úseku je uvedeno, že „V tomto úseku dojde především ke změně polohy současné výhybny tak, aby byl na silnici I/14 byl odstraněn složený oblouk, který byl zvláště směrem od Liberce častou příčinou dopravních nehod.“ Obávám se, že asi půjde o sloužený oblouk nacházející se v blízkosti silnice I/14. Domnívám se, že snímky jsou v budovaném úseku přeházené a nenavazují na sebe. U 2.úseku je u snímku 3/18 tento nesrozumitelný popisek „V úseku mezi zastávkami Proseč, škola a Proseč, pošta, je tramvaj železniční trati… Číst vice »

Pepa z tratě

Což je vcelku smutné, když autor článku a majitel portálu je z Liberce…

V. P.

U 1. úseku nebyl ještě srozumitelně opraven text, zda se jedná o oblouk silnice I/14 nebo o oblouk tramvajové tratě v blízkosti silnice I/14. Je zde uveden text „V tomto úseku dojde především ke změně polohy současné výhybny tak, aby byl na silnici I/14 byl odstraněn složený oblouk, který byl zvláště směrem od Liberce častou příčinou dopravních nehod.“ Není mi známo, že by se měla dělat přestavba oblouku silnice I/14. Dále jesem si projel všechny snímky a porovnal je ještě s ortofotomapou. Domnívám se, že snímky by měly být řazeny v tomto pořadí: 1 – 5, asi 10, pak 11,… Číst vice »

V.P.

Zjistil jsem na KÚ, že se jedná o úpravu silnice I/14 v prostoru výhybny Kyselka (oblouk) a vybudování přechodu pro chodce.

Projektant

Podle mě se jedná o složený oblouk, neboli „utahovák“ na silnici (na kolejích totiž samotný složený oblouk nehodu způsobit nemůže) a takto by mohla vypadat jeho úprava https://en.mapy.cz/s/rasukuboba
Úprava silnice nemusí být součástí stavby tramvaje, jde udělat kdykoliv později, ale musí na ni být vytvořeno místo.
Akorát těch nehod tam dle statistik (https://nehody.policie.cz/#18/15.10635/50.73513/1e323) zas tak moc nebylo: od roku 2010 v souvislosti s obloukem nanejvýš jedna (9.9.2010 za obloukem směr Jablonec).

Terminál

Úprava oblouku silnice I/14 je součástí projektu rekonstrukce tramvaje. Co se týče nehod, tak statistika Policie ČR je poněkud zkreslena. Když auto „vystartuje“ a vrazí do sloupu TV, tak je to už mimo komunikaci a není to dopravní nehoda jako taková, protože to je drážní těleso. Celkem se tam měnil 4 x stožár, z toho jeden 2x.

V.P.

Díky za vysvětlení. Teď je mi to jasné, o co šlo.

Marek

Škoda že se nepovedlo prosadit prodloužení v Jablonci do centra.
Takhle do bude furt divná tramvajová trať vedouci vevětšině trasy souběžně s železnici, která končí na okraji Jablonce. 🙁
Třeba jednou….

Frantisek

Proto je tam ten nový přestupní uzel v Proseči, aby se k centru Jablonce dalo dojet vlakem. 🙂 I za cenu demolice domů a složitějšího řízení přejezdu. Nu, a zbytek tam dostane víc místa pro auta, aby tou tramvají nemusel…

ksz

K titulní fotce: Není mi jasné, proč se užívaj žlábkové kolejnice tam, kde je otevřený svršek.

K.S.

Také mi to vrtá hlavou, je to i v Brně (někde to tedy spíš vypadá že použili při opravě to o zrovna bylo) a drží se v tom úplně zbytečně všechen písek prach a nepořádek.

Terminál

Žlábkové kolejnice se používají v obloucích s poloměrem menším než 200m – je to holt daň za to, že tramvajové kolo je užší než železniční a podstatně jiný profil okolku.

ksz

Ad K.S. Copak že se v tom drží svinčík, ale ta cena za glajzu !
Ad Terminal: Záleží na konkrétním městě. Šaliny maj prý profil totožný, nebo velmi podobný se železničním.

Terminál

Ani bych neřekl. Předpis z roku 1993, zpracovaný tehdejším ÚSMD hovoří jasně…… vztah tramvajového kola šíře 85mm s profilem VM, později též PR1 s kolejnicí S49 (nyní 49E1) na plochých podkladnicích.

Ondra K.

Profil kol není jednotný a různě se liší. Například v Brně nebo Praze se profil kol v minulosti měnil právě kvůli zavádění bezžlábkových kolejnic.

Vojtěch Suchan

Tak zrovna v Brně mají ten profil +- stejný.

Pepa z tratě

Furt tady člověk čte, jak se v Liberci dělá úplně vše špatně, a přitom se nestálé něco v Liberci a okolí staví nebo rekonstruuje. Moc hezké.

Panoramix

Jako jo, ale v jiných městech kromě úpravy infrastruktury zvládají obnovovat i vozový park. To v Liberci vázne především.

Frantisek

Po výdajích na změnu rozchodu nezbylo na vozy, nu…

Jindra

Opět fanatický zastánce úzkého rozchodu. Již to bylo dostatečně a mnohokrát zdůvodněno. Pouze fanatik je přesvědčen,že kdyby nedošlo ke změně rozchodu,byla by za cenu přerozchodování možnost nakoupit nové tramvaje…..

Milan

Tolik peněz nainvestovat do nové tratě a zakončit to mimo centrum Jablonce je prasárna.

Martin

Když jistý kávárník v Jablonci ze strachu o kšeft píše protitramvajové petice, tak je to těžké. K tomu přidejte zastupitele, kteří se zřejmě inspirují v Kocourkově tak výsledek je na světě.

Franta

Město slibuje že se terminál začne stavět příští rok tak uvidíme…

Jindra

A kde ten „vytoužený terminál“ by měl být? I v současnosti Jablonec trvá na tom,že tramvaj do města nepatří…..Takže jablonečtí radní,na doporučení kavárníka určí jinou lokalitu? Snad Brandl,Proseč…Když Kocourkov,tak se vším všudy..

Pája

A má ten kavárník kafe od žida, nebo že spolku? Jinak jeho argumenty jsem tak úplně nepobral. Možná proto, že v jiném městě na to kafe do kavárny jezdím tramvají a fakt tam tramvaj nikomu nevadí. Spíš naopak – blízkost zastávky tramvaje je výhoda.

K.S.

Ta pražírna v Olomouci ale není hned u zastávky…

Pája

Olomouc na mysli opravdu nemám 😃

Pája

Uznávám, měl jsem raději napsat šalina místo tramvaje. Kavárnu zadarmo propagovat nebudu. A podmínkou není označník zastávky hned u dveří, stačí kousek od ní. Ono je to jedno, důležité je, že ta věc na kolejích přiváží a odváží i zákazníky. Není to tak, že by je odrazovala. V případě Jablonce by tomu nebylo jinak, stačí přečkat tu dobu výstavby.

Rochličák

Také že byla ta dotace nakonec ponížena.

Jindra

Ano,ze strany Jablonce ,alias Kocourkova,je to prasárna….