Obrazem: Jako nová. Tramvajová trať z Liberce do Jablonce prochází proměnou za tři čtvrtě miliardy korun

Součástí zakázky je i změna rozchodu opraveného úseku od Brandlu k Měnírně. Ten prošel modernizací již dříve. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSoučástí zakázky je i změna rozchodu opraveného úseku od Brandlu k Měnírně. Ten prošel modernizací již dříve. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Na části trasy jsou již zpět kolejnice, hotovo bude v červnu příštího roku.

K nepoznání je velká část tramvajové trati z Liberce do Jablonce nad Nisou. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) začal letos na jaře s poslední etapou modernizace celé trati. Práce probíhají na čtyřech různých úsecích, na velké části ještě úplně chybí koleje. Tramvaje by se měly na trať vrátit v červnu. Podle provozního ředitele DPMLJ Ludvíka Lavičky by mohlo po rekonstrukci dojít ke zkrácení jízdní doby o jednu až dvě minuty. „Ukáže to ale až reálný provoz,“ dodal.

Deník Zdopravy.cz přináší obrazovou reportáž z celé stavby, která přináší i částečnou změnu trasy: v součtu zhruba kilometr trati povede jinudy než dosud. V Proseči nad Nisou navíc vznikne i společné nástupiště se železnicí a přibude tam i přejezd se závorami. Žádný jiný takový v Česku není. Další fotky jsou k dispozici zde (včetně GPS souřadnic).

1. úsek Kyselka – Proseč, škola

Zhotovitel Chládek a Tintěra, Pardubice + Metrostav DIZ, cena 135,3 milionu korun bez DPH.

V tomto úseku dojde především ke změně polohy současné výhybny tak, aby byl na silnici I/14 odstraněn složený oblouk, který byl zvláště směrem od Liberce častou příčinou dopravních nehod. Současný tramvajový most bude mimo zhotovení nové mostovky rozšířen o chodník pro pěší s pokračováním až k ulici Za Tratí.

Všechny tramvaje mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou končí nyní v zastávce Vratislavice, výhybna. Odsud vyráží náhradní autobusová doprava. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTrať směrem ke Kyselce je již připravena na rozchod 1435 mm. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czI nadále zůstane trať v těsné blízkosti silnice I/14. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czVětšina nových úseků má upevnění kolejnic pražci typu Y. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŘada míst ještě na koleje teprve čeká. Úsek u odbočky do Pekelské ulice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czÚsek mezi výhybnou a Kyselkou v prostoru u odbočky do Horní ulice mezi silnicí I/14 a Nisou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJedna z hlavních proměn: přesun výhybny v Kyselce o pár desítek metrů. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOd Vratislavic směrem ke Kyselce zatím probíhají hlavně zemní práce. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNejde zdaleka jen o výměnu kolejnic a podbití, na většině míst se buduje v podstatě nová trať. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czÚsek kolem Vratislavické Kyselky. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPráce na všech čtyřech úsecích probíhají souběžně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPráce na nové výhybně v zastávce Kyselka. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová je mostovka u mostu přes Nisu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPo dokončení bude most mít i lávku pro pěší. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.cz

 

2. úsek Proseč, škola – Proseč, výhybna

Zhotovitel Chládek a Tintěra, Pardubice + Metrostav DIZ, cena 203 milionů korun bez DPH.

V tomto úseku dochází k největším změnám ve vedení trasy. Od ulice Za Tratí začne tramvajová trať stoupat do prostoru bývalé dopravny železniční trati Proseč nad Nisou (opuštěná staniční budova bude zbourána) tak, aby zde vzniklo nástupiště nové tramvajové výhybny ve stejné úrovni s nástupištěm železniční zastávky. Po opuštění výhybny bude společný přejezd se železniční tratí krytý závorami. V další části zanikne současná výhybna Proseč. V celém tomto úseku dojde k důslednému oddělení silniční a tramvajové dopravy.

Úsek mezi zastávkami Proseč nad Nisou, škola a Proseč nad Nisou, výhybna patří mezi ty, kde dochází k největším změnám. Snímek od zastávky Proseč nad Nisou, škola hned za mostem přes Nisu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOprava nové trati připomíná na některých místech spíše budování nového železničního koridoru. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czV úseku mezi zastávkami Proseč, škola a Proseč, pošta, je tramvajová trať v těsné blízkosti železniční trati 036 Liberec - Tanvald. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czÚseky v Proseči patří mezi ty, které neprošly od roku 1955 žádnou zásadnější opravou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTramvaj v Proseči nově vystoupá až na úroveň železniční trati. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStavba trati v oblasti ulice U Šamotky. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNově dojde k většímu oddělení tramvajové trati a silnice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStavbě trati padne za oběť i budova zastávky v Proseči nad Nisou, kde vznikne společné nástupiště pro přestup na vlak. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled od současné železniční zastávky Proseč nad Nisou směrem do Vratislavic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorový vůz Stadler RS1 přijíždí k přejezdu v Proseči nad Nisou. Vlevo bude tramvajová trať, s kterou bude mít společný přejezd. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPřípravy společného nástupiště pro tramvaje a vlaky v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTramvaje mezi Libercem a Jabloncem jezdí od roku 1955. Od léta 2021 jezdí jen autobusy i kvůli předchozím výlukám. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czÚpravy mezi zastávkami Proseč nad Nisou, pošta a Proseč nad Nisou, výhybna. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czK velkému posunu tramvajového tělesa dochází také mezi zastávkami Proseč nad Nisou, pošta - Proseč nad Nisou, výhybna. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czÚpravy mezi zastávkami Proseč nad Nisou, pošta a Proseč nad Nisou, výhybna. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czV Proseči nad Nisou se musí tramvaj vtěsnat mezi Nisu a železniční trať. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZastávka Proseč nad Nisou, výhybna. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

3. úsek Nový svět – Měnírna

Zhotovitel Swietelsky stavební + Swietelsky Rail, cena 205 milionů korun.

V tomto úseku bude vybudována nová výhybna, ke které povede zcela nová přístupová bezbariérová lávka od ulice Prosečská (překlene ulici Za Říčkou). Z tohoto důvodu zanikne současná zastávka Nový svět. V tomto prostoru dojde k úpravě ostrého oblouku s malým poloměrem na oblouk o poloměru 100 m. V Zeleném údolí bude vybudován zcela nový most blíže ke komunikaci s větším směrovým obloukem. Původní most byl vystavěn přes plánovanou státní komunikaci Vratislavice – Rádlo. K její dostavbě však nikdy nedošlo. Součástí tohoto úseku je také provedení změny rozchodu (posunutí kolejnice v úseku Měnírna – ulice U Nisy).

Pražce u výhybny v Proseči. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czÚpravy mezi zastávkami Proseč nad Nisou, výhybna a Nový svět. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czÚsek od výhybny patří mezi sklonově nejnáročnější. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTrať kolem ulice Za Říčkou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czKolem ulice Za Říčkou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czKolem ulice Za Říčkou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStoupání k Novému světu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSoučasná zastávka Nový svět zanikne. V tomto prostoru dojde k úpravě ostrého oblouku s malým poloměrem na oblouk o poloměru 100 m. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNa celé stavbě prakticky nepotkáte techniku firem, s kterými má DPMLJ smlouvu, pracují zde hlavně jiné firmy. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czÚsel od Nového světa k Měnírně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPrakticky jediná část, která vede několik stovek metrů mimo zástavbu, prochází rozšířením. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czLesní část trati patří mezi jedno z lákadel tramvajové spojnice mezi oběma městy. Práce na novém mostě v Zeleném údolí a trati okolo. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPráce na novém mostě v Zeleném údolí a trati okolo. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPráce na novém mostě v Zeleném údolí a trati okolo. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZastávka Měnírna. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSoučástí zakázky je i změna rozchodu opraveného úseku od Brandlu k Měnírně. Ten prošel modernizací již dříve. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZměna rozchodu u zastávky Brandl. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

4. úsek Jablonec nad Nisou – Budovatelů

Zhotovitel Swietelsky stavební + Swietelsky Rail, cena 68,5 milionu Kč.

Úsek U Nisy – křižovatka Budovatelů s Poštovní (4. úsek)
V nejkratším pracovním místě dojde k nahrazení panelů BKV pevnou jízdní dráhou, doplnění světelných signalizací a zřízení nového odbočovacího pruhu na křižovatce ulic Liberecká a U Nisy.

Proměna tramvajové trato v ulici Budovatelů v Jablonci na pevnou jízdní dráhu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz.Budování pevné jízdní dráhy na ulici Budovatelů. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czBudování pevné jízdní dráhy na ulici Budovatelů. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czBudování pevné jízdní dráhy na ulici Budovatelů. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czKonečná tramvaje, pohled k výjezdu do ulice Budovatelů. Konečná Tyršovy sady. Původní plány počítaly s prodloužením trati do centra města, omezená mozková kapacita  většiny jabloneckých zastupitelů způsobila, že se dál stavět nebude. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tagy Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou DPMLJ tramvaj Liberec - Jablonec nad Nisou
57 komentářů