Obrazem: Jak Švýcaři na modelové železnici v měřítku 1:1 vytvořili světový rekord s nejdelším osobním vlakem

Dva z 48 viaduktů, které vlak během jízdy překonal. Foto: swiss-image.ch/Philipp SchmidliDva z 48 viaduktů, které vlak během jízdy překonal. Foto: swiss-image.ch/Philipp Schmidli

Vlak nakonec měřil 1906 metrů.

Dlouhou dobu plánovaná a hodně sledovaná železniční událost je úspěšně u konce. Švýcarská společnost Rhätische Bahn dnes na trati mezi Predou a Alvaneu v kantonu Graubünden vytvořila světový rekord s nejdelším osobním vlakem na světě. Spojila celkem 25 jednotek Capricorn do jedné soupravy. Dopravce a majitel trati zveřejnil záběry z celé akce, které ukazují, proč se trati někdy přezdívá také modelová železnice v měřítku 1:1.

Akce se konala u příležitosti 175 let železnice ve Švýcarsku, hlavním partnerem byla chlouba švýcarského železničního průmyslu, společnost Stadler Rail. Ta je výrobcem jednotek Capricorn, které Rhätische Bahn v posledních letech zařadily do provozu. Spojeno do jedné soupravy jich bylo celkem 25, každá z nich má čtyři vozy. Celkem tak šlo o vlak se stovkou vozů.

Rekordní jízda přilákala tisíce diváků, zároveň ale výrazně narušila provoz pravidelných vlaků celé Rhétské dráhy. Od neděle se doprava opět vrací k běžnému jízdnímu řádu.

Dopravce původně uváděl, že vlak je dlouhý 1910 metrů, nakonec oznámil, že byl o čtyři metry kratší. I to bohatě stačí pro zápis do Guinnessovy knihy rekordů.

Rekordní jízda začala ve stanici Preda, která je u severního portálu Albulského tunelu. Vlak z něj postupně vyjížděl. Na snímku je vidět již i nový tunel, jehož stavba finišuje. Foto: swiss-image.ch/Philipp SchmidliOdjezd 1,91 km dlouhé soupravy ze stanice Preda, která je ve výšce 1787 metrů nejvyšším bodem celé rekordní jízdy. Foto: swiss-image.ch/Philipp Schmidli
Pohled do údolí od Predy směrem k Bergünu, kam během několika kilometrů vlak postupně sjede. Podél trati vede velmi zajímavá pěší stezka, která nabízí unikátní výhledy i za běžného provozu. Foto:  swiss-image.ch/Philipp SchmidliDva z 48 viaduktů, které vlak během jízdy překonal. Foto: swiss-image.ch/Philipp SchmidliPořadatelům vyšlo prakticky vše: i počasí. Foto:  swiss-image.ch/Philipp SchmidliSama jízda vlakem je zde zážitek: trať tu pomocí série takzvaných spirálních a vratných tunelů překonává 417 výškových metrů mezi místy, která jsou od sebe vzdálena jen 6,5 kilometru vzdušnou čarou, vlak najede 12 kilometrů díky tomu, jak se trať vine a několikrát kříží sama sebe. Foto: swiss-image.ch/Philipp SchmidliPřeprava cestujících byla omezena na jednu jednotku, ostatní části soupravy byly prázdné. Foto: Rhätische BahnJednotky Capricorn mají za sebou už jiný rekord: jedna z nich v červenci letošního roku v tunelu Vereina dosáhla rychlosti 163,02 km/h. Jde o nejvyšší rychlost na úzkorozchodné železnici. Foto: RhBZáběry z dronu ukazují dva unikáty: délku vlaku i samotnou trať. Klesání k Bergünu. Foto: swiss-image.ch/Philipp SchmidliZa běžného provozu tu lidé vidí jeden vlak na více místech, nikdy však současně.   Dnešek byl výjimkou. Foto: swiss-image.ch/Mayk Wendt Souprava projížděla celou tratí maximální rychlostí 35 km/h. Foto: swiss-image.ch/Philipp SchmidliDélka vlaku vynikla především v úsecích bez tunelů a schované trati v lese. Foto: Hlavním centrem celé akce byla obec Bergün, kde je i muzeum k historii Rhétské dráhy. Foto: swiss-image.ch/Philipp SchmidliPokračování rekordní jízdy z Bergünu směr Filisur. swiss-image.ch/Philipp SchmidliVlak během celé trasy z Predy projede 22. tunely. Foto: swiss-image.ch/Philipp SchmidliNejdelší z nich je Greifenstein těsně před Filisurem s 698 metry. Foto: swiss-image.ch/Philipp SchmidliRekordní vlak měl hmotnost téměř tři tisíce tun. Foto: swiss-image.ch/Philipp SchmidliJednotky Capricorn jezdí u RhB od roku 2020. Dopravce jich má celkem 56. swiss-image.ch/Philipp SchmidliPříjezd rekordního vlaku do stanice Filisu. Foto: swiss-image.ch/Philipp SchmidliLandwasserviadukt byl i největším mostem celé rekordní jízdy. Je dlouhý 142 metrů a měří 65 metrů. Foto: swiss-image.ch/Philipp SchmidliViadukt Landwasser je na trati z Filisuru do Thusis, patří mezi nejfotografovanější železniční stavby ve Švýcarsku. Zcela právem. Foto: swiss-image.ch/Philipp SchmidliJedním z hlavních cílů vlaku byl viadukt Landwasser, obrazově jedna z nejznámějších staveb Rhétské dráhy. Foto: swiss-image.ch/Philipp SchmidliPořadatelé nakonec oznámili, že vlak neměřil 1910, ale 1906 metrů. Foto: Vlak z Predy až do Alvaneu v podstatě jen klesá, nadmořská výška Landwasserviadukt je lehce přes tisíc metrů. Foto: swiss-image.ch/Philipp SchmidliVe stanici Alvaneu byl vlak postupně rozpojován. Foto: swiss-image.ch/Philipp Schmidli
Tagy nejdelší osobní vlak Rhätische Bahn RhB Rhétská dráha
43 komentářů