Obrazem: IPR představil červený most pod Vyšehradem, v soutěži byl druhý

Druhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR PrahaDruhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR Praha

Úsek mezi hlavním nádražím a Smíchovem -⁠ a především více než stoletý ocelový most pod Vyšehradem -⁠ je nejvýznamnější úzké hrdlo pražského železničního uzlu.

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Štěpán Matějka

Dobry navrh. Jen by me zajimalo, jestli vsechny ty proporce jsou reálné (realizovatelne), oproti ostatnim navrhum je totiž výrazně subtilnejsi (coz je jeho nejvetsi kvalita)

Honza Vrba

Jak tam nebude 6kolejný Hohenzollernbrücke, je mi to jedno. A nemusí být zelenej, klidně v barvě červený.

Láďa

Bože to je hrůza. Se divím, že vůbec skončil na druhém místě. První místo mnohem lepší.

Karel

K popiskům ve fotogalerii – neměla by lávka na jižní straně mostu nazývána lávkou jižní a nikoli severní?

Démon

Konečně něco pěkného a praktického.

Bram

Za mne je to mnohem lepší návrh, než kterým je návrh vítězný.

Lukáš F.

Mně se na něm líbí, že má mezi kolejemi mezeru (a v ní cestu pro pěší), evidentně někdo přemýšlel nad tím, že je potřeba pak mezi ty koleje vrazit nástupiště.

Y.K.

Proto se to soutěžilo, co člověk to názor. Mě se zase o něco víc líbí ten vítězný, nicméně i toto beru jako dobré.

Láďa

Šílenost

Karl vB.

Místo toho, aby most zcela nenápadně zapadl do okolního prostředí a pouze jej doplňoval tak, jak formuloval pan Václav Datel. Návrhem „červeného mostu“ se pouze presentuje sluční dávka arogance k okolí. Proč by měl most (třeba i tou agresivní barvou) na sebe strhávat pozornost „halo, já jsem tady!“ v tak exponované lokalitě, jako je údolí Vltavy v centru Prahy?
Vítězný návrh s bílým mostem působí mnohem kultivovaněji, i když se v průběhu času díky pražskému ovzduší může proměnit přes světle šedý až do obvyklého odstínu „antracit – grafit“.

ldx

Vítězný návrh je taková chudší verze Trojského mostu… Kopírování by jim šlo.
Ale mně je to v podstatě jedno, hlavně když přes to půjde pořádně přejet na kole bez schodů a bourání do lidí.

jonáš

Žádnej jinej most s vrchnim obloukem a nerezovejma táhlama jste v životě neviděl? 😀
Vzdáleně by se dalo mluvit o „kopírování“, kdyby ty oblouky byly mezi kolejemi. Ale i ty oblouky jsou u návrhu mnohem subtilnější v průřezu, než to trojský bago.

ldx

Ne v Praze poblíže centra… Ustí nebo Neratovice nebo Pardubice, neřkuli Německo jaksi neřeším

Roman Soudný

Vítězný návrh je taková low-cost verze 6th Street Viaduct. A ta červená v kontextu místa není tak výrazná jako čistě bílá.

Air Traveller

byl jste nekdy v san franciscu? 🙂

Karl vB.

Dobrí ráno, v San Franciscu jsem nikdy nebyl (a ani se tam nechystám), ale most „Zlatá brána“ se mi vybavil, jako první.
Tam dominance mostu v červené barvě má svoje místo, protože ničemu ve svém okolí nekonkuruje a spíš tvoří jedinou dominantu.
V údolí Vltavy v Praze pod Vyšehradem je tomu naopak.
https://www.alohapatek.cz/index.php/2020/04/17/san-francisco-golden-gate/

Štěpán Matějka

Zajimave, ja to vidim presne naopak. Bily most je arogantni a tento tam padne jak hrnec na prdel….

Mirek Zv.

Taky souhlasím. Ale možná máte taky poruchu barvocitu jako já, díky které pro mě tmavší červená není nijak křiklavá barva (na rozdíl od modré).

dizgrafyq

Červený most je železniční most, víc vám k tomu nepovím…

esemag

… i to je dost.

Lysimachia

Mínusáři asi neznají klasika českého (porno)folku.

Jouda

Ten světle šedý se mi líbí víc než ten červený. I oba mosty v pozadí nejsou červené…

Rišan

Nečekám žádné moderní zázraky, protože ten most musí sloužit především dráze, být tříkolejný atd. Spíš mne zajímá JAK se to bude stavět – o tom nikde ani řádka. Za provozu asi ne, jak bude přechod přes řeku nahrazen – po jednokolejném „mostu inteligence“? Hlavně že mají důležité slovo památkáři, neměli by se k tomu vyjádřit i ekologové, progresivisté aj.?

Jiří Kocurek

Těžko stanovit stavební postup, dokud se neurčí, co se vlastně bude stavět a z jakého materiálu.

MartinB

Návrh postupu výstavby byl součástí odevzdávky a porota jej hodnotila

Projektant

Zde schéma výstavby vítězného návrhu. https://www.2te.cz/wp-content/uploads/2022/11/25_soutO%C2%A7n%C2%A1-panel-Y.8.jpg
Překvapilo mě, jak elegantně využívají starého mostu 2x odsunutého „o osu“ jako provizorního přemostění, čímž dosáhli zastavení provozu pouze na 30 dní + několikrát po dvou dnech na příčné posuny….

a8n

Otázka je, zda v době zahájení bude ještě důvod něco posouvat.

David

😁 😁 😁

a8n

Tou dobou už MI doufejme jednokolejný nebude.

jonáš

Po dvojkolejném mostu inteligence.

Václav Datel

Všechny návrhy jsou vzhledem k lokalitě naprosto mimo. Pod Vyšehrad patří moderní svařovaná konstrukce s nízkou siluetou, jakou má např. nový most ve Stuttgartu – https://schnubel.com/?project_categories=neckar-bridge&post_type=project

Panorama a celé okolí by se uvolnilo a společně s plánovaným dvoreckým mostem, jehož návrh se opravdu povedl, by se jednalo unikátní ukázku toho, jak spojovat moderní a historické!

Jiří Kocurek

Ten most je fakt pěkný, to se musí nechat.

Dan

Vidím to podobně – buď se snažit co nejvíc přiblížit původnímu provedení NEBO jít cestou moderní konstrukce s nízkou siluetou. Kromě zmiňovaných výhod se tím mj. taky zlepší výhled z vlaku na Hradčany.
V obou případech by se mi líbilo zachovat či napodobit aspoň některé estetické detaily původního řešení, přece jen ty ozdobné prvky na starých kovových konstrukcích a zábradlích mají svůj půvab a do historických prostředí se hodí – myslím teď hlavně ty části, co jsou viditelné a přístupné pro pěší.

Rochličák

Jsem zvědavý na stanovisko Domácí rady Klubu Za starou Prahu, jimž se Správa železnic mimo jiné zaštiťuje. U tohoto návrhu se ani zdaleka nejedná o kopii, což je jistě správně, ale z mého pohledu je přeci jen o něco kontextuálnější než návrh vítězný. Asi se dá bavit o tom, proč taková červená (má navazovat na střešní krajinu?) a ne třeba ona secesní zelená nebo hnědá reagující na břidlicový Vyšehrad s menší bazilikou ze zvětralého pískovce a chybějící údržbou zažitá pro současný most. K vítěznému návrhu mám výhrady z toho důvodu, že ty železobetonové konstrukce působí velmi objemně na dané místo,… Číst vice »

David

Já hlavně nechápu, respektive nejsem si jistý jednou věcí… Jsou ty staré pilíře opravdu v tak dobrém stavu, aby unesli nový most dalších (dejme) tomu sto let v ještě širší a náročnější konstrukci? No… Tenhle 2. návrh se právě snažil pilíře rozšířit. Onen požadavek a vítězný návrh s rozšířením pilířů nepočítají. Ale… Je to správně? Snad vědí co dělají… 🤔

Jeffer

Návrh sa mi celkom páči, ale víťazný ešte o niečo viac. Tak len dúfam, že to majú architekti spočítané – predsa len, tá konštrukcia vyzerá pomerne subtilne. Pri troch koľajách, rozpätie oblúku okometricky tak na 4 vozne (lokomotívy), to máme teoretických asi 12 vozňov v jednom poli, čo pri 22,5 t/náprava (90 t), dáva statické zaťaženie až nejakých 1080 ton a ešte dynamika k tomu…

David

Přesně…
Teď jsem psal komentář s tím, že si těmi starými pilíři nejsem úplně jistý, a hned na to čtu tohle. Snad vědí, co dělají, no… 🤔😂

jaroslav hes

Jeden návrh bílej,druhej červenej- to to nemůžou natřít normální černou barvou aby to odpovídalo původní barvě mostu??

ldx

Když to stavěli Černí baroni, musí být černý ! Máš recht !

Názor

Původní barva mostu je světle zelená (viz opravené lávky na tomto mostě 😉

Štěpán Matějka

Co je na černé normálního?

ldx

Neušpiní se 😀 😀 😀 Stačí natřít térem a je to fertig !

Roman Soudný

Ono je vlastně jedno který most tam postaví. Pokud nebude mít lávku s výhledem po proudu, tak bude vždycky horší než ten stávající.

jonáš

Vítěznej má lávky oboustranně.

Eda

Za mě a tedy subjektivně – 1. místo krása, elegance, záře
2. místo červená hrůza. Při pohledu z boku a kdyby byly v jiné barvě, světle zelené apod, tyk asi ušly. Ale jednička je prostě krása a elegance, byť nápadnější. Možná by byla hezká i v červené nebo jakékoliv barvě, ale světlé budou super.

Radek Vičík

To je ale vooošklivý.

KarelMio

Za me rozhodne lepsi nez ten vitezny navrh. Hlavne, cervena nebo temne cervena nebo rezata, to je uplne jedno a pokud jde o nater, lze to do jiste miry ladit i v dobe vystavby. Dulezita je konstrukce, a tu ma tenhle navrh tak nejak vice mestskou, nez ten vitezny dalnicni most. Uvedomme si, ze jsme porad v pamatkove rezervaci.

Rochličák

Tady je vidět, o jak důležité území se jedná. https://app.iprpraha.cz/apl/app/pamatkova-pece/ Počkám si na vysvětlení od poroty a organizátorů, ale po třiceti letech debat, prověřování a nakonec soutěžním dialogu mi ty výsledky přijdou hodně slabé. :/

Znalý

Všimněte si dodatečných podpůrných pilířů. Ty vítězný návrh nemá. Vypadá to děsně.
A ta robustní konstrukce musí být sama o sobě strašně těžká, na rozdíl od elegantní a vzdušné moderní konstrukce vítězného návrhu.

David

Ono se to nezdá, ale těžká bude sama o sobě i ta konstrukce moderní z prvního návrhu… Zvlášťě, když je most pak i rozšířen do stran. Naopak se bojím a říkám si, zda ty pilíře, které tam jsou již údajně přes 120 let budou vůbec stačit. Ale… Snad vědí, co dělají.

percula

Ten vítězný vypadá na obr. rozhodně lépe

Jakub

Ta cervena varianta vypada jak zabradli 🙂 nechci se nikoho dotknout, ale pro me kriklave az agresivni

Martin

Me se cervena libi, ale mela by byt spise temne cervena, designove se mi vic libi vitezny navrh, ale bila mi nesedi, vsechny nove mosty jsou tak nejak bile a pokud je to beton, brzo to zesedne a zflekati…

Kandelábr

Vypadá to jak most v Mokropsech

Rossec

Já bych to ladil do barvy s efektem rzi.

Jarda Š.

To by se dosáhlo použitím tzv. patinující oceli. Ta je teď dost moderní a víc by to připomínalo stávající most. Není jí potřeba natírat a od SŽ stejně nelze očekávat, že zajistí pravidelné obnovování nátěru.

nowas

Zase je stejně hnusnej, jako ten původní.

jonáš

Což lid ocení 🙂