Letectví

Obrazem: Falcon 6X poprvé vzlétl, premiéru firma věnovala zesnulému Olivierovi Dassaultovi

První let Falcon 6X. Foto: Dassault Aviation
První let Falcon 6X. Foto: Dassault Aviation
Nový letoun má dolet přes 10 tisíc kilometrů, využívá technologie ze stíhaček.

Francouzská společnost Dassault Aviation včera úspěšně provedla první let se zcela novým modelem letouny Falcon 6X. Letadlo, které má nejširší a nejvyšší kabinu ve své třídě, podle výrobce posouvá standard tohoto způsobu dopravy o třídu dál. Firma při jeho vývoji využila řadu poznatků ze svého armádního programu.

Rozhodli jsme se dnešní událost věnovat Olivieru Dassaultovi, který v neděli tragicky zemřel. Sám s Falcony létal,“ řekl šéf Dassault Aviation Eric Trappier. Dassualt zahynul při nehodě vrtulníku, dlouhé roky působil v čele rodinné firmy.

Falcon 6X je nejnovější model v segmentu takzvaných business jetů (bizjet). Podle výrobce je nové letadlo velmi vhodné zejména na dlouhé lety, dolet je 10 186 kilometrů. Bez mezipřistání tak zvládne například let z Moskvy do Los Angeles. První let se odehrál z letiště Mérignac u Bordeaux a trval dvě hodiny a třicet minut. Během něj zkušební piloti otestovali všechny zásadní funkce letadla.

Katalogová cena 45 milionů dolarů

„Letadlo se chovalo přesně tak, jak jsme čekali. Je to další úžasný Falcon,“ řekl jeden z testovacích pilotů Bruno Ferry. Dassault po prvním letu začne s oficiálním testování letadla nutným pro jeho schválení, to bude probíhat v Istres u Marseille.

Nový letoun bude vybaveno systémem FalconEye pro větší bezpečnost letu, zejména při přistávání za tmy nebo snížené viditelnosti. Technologie FalconScan bude průběžně kontrolovat zhruba 100 tisíc položek pro údržbu letadla.

Letadlo vybaveno motory Pratt & Whitney PW812D. de o druhé letadlo, které Dassault vyrábí jen se dvěma motory, dlouhodobě jsou u něj standardem třímotorové stroje. Kabina je vysoká 1,98 metru, široká 2,58 metru. Katalogová cena letadla je 45 milionů dolarů, pojme až 16 cestujících.

Výrobce při jeho konstrukci využil i řadu technologií ze stíhaček, například digitální řídící systém zvyšující bezpečnost letu nebo systém pro lepší navádění a rozpoznání terénu během letu v noci či za horší viditelnosti. Zvládne přistávání při nižší rychlosti, než je běžné u podobných strojů. Minimální rychlost je 202 kilometrů za hodinu, díky čemuž je možné s letadlem přistávat například na londýnském letišti City či švýcarském Luganu.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaaa

To vypadá jako super platforma pro spoustu úkolů s požadavkem na dlouhou výdrž, jako AEW&R, SAR, a zároveň s krátkou přistávací dráhou, což zvyšuje akceschopnost.
Pokud mají dost prostornou kabinu a dostatečnou nosnost.
Očekávám tedy hodně specializací.

Honza D.

Hezký éro, ale nepůjdu do něj. Měřím rovné dva metry, synek má o 12 cm víc a nechci, abychom měli omlácené hlavy. 😁😁

Pavel Q

To asi máte problémy v jakémkoli letadle 🙂

anonym

2m a 12cm to vám opravdu nikdo nesežere :))) navíc musíte mit problémy v jakemkoliv letadle

Honza D.

Fakt neke, anonyme. Máme to v genech. Už děda byl při vojenské přísaze (ročník 1893, přísahal na Vyšehradě ještě císaři Frantovi Pepovi jedničce) se svými 185 cm o hlavu vyšší než ostatní.
Synkova matka měří 185, dcerka má asi 187 cm, zkrátka život na vysoké noze je nám vlastní. 🤣🤣🤣

anonym

No dva metry bych Vám ještě uvěřil ale 2m 12cm to už mi přijde přes hranu, ale věřím že se na ostatní lidi musíte hrbit aby vás viděli :)))

Ryk Mat
Martin Csabo

To jsou extremy ale osobně nikdy jsem neviděl člověka vyššího jak 2 metry

G700

Chápu ekonomiku, ale bez toho 3. motoru, to tak nějak není ono :-/…

Jindra

Krásný stroj, ovšem chybí mi tam ten 3. motor (minimálně z estetického hlediska). To je pro mě neodmyslitelná součást každého Falconu.

anonym

Vím že by to bylo neekonomické, ale ten třetí motor jak píše Jindra mi tam prostě chybí ale i tak je to krásné letadlo. Je to něco jako mít pohlavní styk se sestrou, je to dobré ale není to ono :)))

Jirka
Jiří Kocurek

Repose en paix, M. Dassult