Letectví

Dolet přes 10 tisíc kilometrů, technologie ze stíhaček. Dassault představil nový Falcon 6X

Nový Falcon 6X. Foto: Dassault
Nový Falcon 6X. Foto: Dassault
Výrobce láká zákazníky na kombinaci dlouhého doletu a prostornější kabiny.

Francouzský výrobce letadlové techniky Dassault Aviation představil ve svém hlavním závodě v Bordeaux-Merignac nejnovější model v segmentu takzvaných business jetů (bizjet).

Letadlo Falcon 6X nabídne cestujícím zatím nejširší kabinu ve své třídě a současně nadstandardní dolet přes 10 tisíc kilometrů (10 186 km).

Kvůli současné situaci musel výrobce letadlo předvést pouze on-line bez přítomnosti hostů. „Jde o letoun, který posouvá standard létání o krok dál. Bude mít nejvyšší a nejširší kabinu v této kategorii, což cestujícím poskytne během letu větší komfort,“ uvedl šéf Dassault Eric Trappier. Kabina je vysoká 1,98 metru, široká 2,58 metru.

Letadlo s katalogovou cenou 45 milionů dolarů pojme až 16 cestujících. Výrobce při jeho konstrukci využil i řadu technologií ze stíhaček, například digitální řídící systém zvyšující bezpečnost letu nebo systém pro lepší navádění a rozpoznání terénu během letu v noci či za horší viditelnosti.

Představení letadla předcházel dlouhý proces pozemního testování, firma začne na počátku roku se zkušebními lety nutnými pro typové schválení. Letadlo je vybaveno novými motory PW812D od Pratt & Whitney Canada. Jde o druhé letadlo, které Dassault vyrábí jen se dvěma motory, dlouhodobě jsou u něj standardem třímotorové stroje.

Výrobce řadu detailů o letadle zatím tají. Chlubí se ale například možností přistávat s letadlem pomaleji než u jiných strojů. Minimální rychlost je 202 kilometrů za hodinu, díky čemuž je možné s letadlem přistávat například na londýnském letišti City či švýcarském Luganu.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Stony

Tak to by mohla koupit ACR. Zase tak moc pres budget to neni 🙂

Jiří Kocurek

To by tam musel být LuftJarda, ten by to zařídit uměl. Teda raději ne a už nikdy více.

Stony

Nevim no. Chteli kupovat olitany letadlo za 25 milionu dolaru. Tohle stoji katalogove 45, za katalogovy ceny nikdo nekupuje. Zase takovej rozdil to neni. A jestli olitanej vrak, tak radsi tohle.

Y.K.

Zajímavé. Já tedy bizjety moc nesleduji a výrobce tady dělá pěknou PR práci, ale vypadá to na pěkně zamotaný projekt už někdy z roku 2008, resp. 2013, kdy představili Falcon V, který nikdy nedolétal certifikaci, kvůli problémům s motory Safran. V roce 2017 se rozhodli přeskočit na Falcon VI a použít většinu z původního modelu, trup je delší motory jiné a Falcon V opuštěný. Jinak ty EFVS (noční vidění) jsou (i kdž vjímečně) i v civilní sféře, tuším Gulfstreamy a jako doplňková výbava u 787 či 737Max. HUDy také. Digitální FlyByWire s ochranou letové obálky už dnes asi nikoho nepřekvapí.… Číst vice »

tom

Jojo, nebejt covidu, taky bych si ho asi vobjednal…

Martin V.

Motory PW812D vypadají jako bezpřevodovková verze PW1700G pro Embraer E2 175 (a bájné Mitsubishi SpaceJet). Průměr dmychadla snížený z 56 na 50 palců, absence redukční převodovky znamená 5 LPT místo tří, otáčky nízkotlakého hřídele zhruba poloviční (?), obtokový poměr snížený z 9:1 na 5,5:1, tah srovnatelný.

Y.K.

No ano, jádro motoru má být identické s tím u SpiceJetu.

Milan_86

Krásný letadlo, škoda jen, že se nikdy neproletím.