Obrazem: Dvoumiliardová modernizace trati z Brna do Zastávky pokročila, 8 kilometrů kolejí je nových
Po více než pěti měsících skončila výluka na první rekonstruované koleji tratě mezi Brnem a Zastávkou u Brna. Současně pracovníci
Po více než pěti měsících skončila výluka na první rekonstruované koleji tratě mezi Brnem a Zastávkou u Brna. Současně pracovníci sdružení Skanska a Elektrizace železnic zahájili práce na 2. koleji, která bude vyloučená do poloviny příštího roku.
Jeden z největších letos zahájených modernizačních projektů počítá s elektrizací tratě, její modernizací a celkovým zrychlením. Celkem projde elektrizací 8,5 kilometru trati, na 0,8 kilometrech dojde ke zdvojkolejnění.
„Práce na první etapě elektrizace a zdvoukolejnění trati do Zastávky u Brna byly završeny v pátek 4. prosince spuštěním nového zabezpečovacího zařízení na všech čtyřech přejezdech. Stavba bude dál pokračovat odtěžováním střelického zářezu a výstavbou zastávek Ostopovice a Brno-Starý Lískovec. Práce postupují podle harmonogramu a díky příznivým podmínkám a moderním technologiím běží velmi rychle,“ uvedl za investora ředitel Stavební správy východ Správy železnic Miroslav Bocák.
Kvůli průtahům se stavebním povolením začala stavba až v červenci. Proto muselo dojít ke změně etapizace stavby, kdy letos proběhla pouze rekonstrukce 1. traťové koleje a rekonstrukce 2. traťové koleje byla odložena na příští rok. Kromě prací na železničním svršku a spodku koleje č. 1. provedl letos zhotovitel demontáž kolejí č. 1, 2, 3 v železniční stanici Střelice, práce probíhaly i u mostních objektů a propustků.
„Vyměnili jsme zhruba osm kilometrů železničního svršku, rekonstruovali 12 mostů a propustků pod 1. kolejí a hotovo je jeden a půl kilometru protihlukových stěn, což je lehce přes polovinu jejich celkové délky. Nachystána je část podchodu ve Starém Lískovci a pracovali jsme také na dvou nových zastávkách – Starý Lískovec a Ostopovice, které budou přichystané k uvedení do provozu v roce 2021. V podzimních měsících jsme odtěžili zhruba 150 tisíc tun zemního svahu za železniční stanicí Střelice pro budoucí zdvoukolejnění trati,“ popsal Ondřej Zedník, projektový manažer společnosti Skanska.
Zrychlení díky novým technologiím
Podle Skansky došlo k urychlení některých prací díky nasazení moderních technologií. Například při budování nového kolejového roštu byla použita technologie dělené pokládky. Oproti tradiční montáži kolejových polí přijížděl materiál přímo do stavby, bez využití mezideponie, což umožnilo snazší a rychlejší práce a zároveň se výrazně omezila náročná přeprava do místa stavby. Nové podchody v železniční stanici Střelice a železniční stanici Starý Lískovec jsou zhotovovány náročnější formou tzv. bílých van. Jedná o stavbu podchod v podchodu, která má zamezit možnosti průniku vody do konstrukce.
Až 170 lidí na stavbě
Do projektu se v letošním roce průběžně zapojilo 100 až 170 pracovníků. Výluka 2. koleje, která byla zahájena v pátek, skončí přibližně v polovině roku 2021. Do konce roku 2021 budou probíhat práce v železniční stanici Střelice a rekonstrukce železniční trati ve směru na Hrušovany nad Jevišovkou a Tetčice. Trať bude v budoucnu elektrifikována střídavou trakcí, což umožní využívání moderních vlakových jednotek a ekologičtější provoz. Díky použití bezstykové koleje budou také redukovány vibrace a hluk od projíždějících vlaků. Vybudování dvou nových podchodů pod tratí ve Střelicích a Starém Lískovci a rekonstrukce 4 vlakových přejezdů, které budou zabezpečeny závorami, přispěje k větší bezpečnosti cestujících a plynulosti provozu.
Správa železnic za modernizaci 1. etapy zaplatí 2,28 miliardy korun. Hotovo má být v listopadu roku 2022, navázat na ni má další etapa až do Zastávky u Brna.
Dlouho odkládaná stavba
Trať bude elektrizována střídavou soustavou 25 kV 50 Hz. Součástí modernizace je i vybudování zastávky Starý Lískovec a Ostopovice, což má zkvalitnit obslužnost lokalit v rámci integrovaného dopravního systému a usnadnit přestupy vlak/autobus. Navržená maximální traťová rychlost je 120 km/h, do doby zavedení zabezpečovacího systému ETCS se ale bude jezdit maximálně 100 km/h.
Původně se měla modernizace 12 kilometrů trati uskutečnit už v roce 2012, jenže už tehdy zrušil územní rozhodnutí soud na popud obce Tetčice. V roce 2016 vydal nové územní rozhodnutí úřad v Rosicích, odvolalo se ale proti němu sdružení Voda z Tetčic. To proti stavbě dlouhodobě brojilo.