Obrazem: Depo na Masarykově nádraží se má proměnit v muzeum do podzimu 2028

Parní lokomotiva 464.102 Ušatá v areálu historického depa na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva 464.102 Ušatá v areálu historického depa na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Středobodem muzea s hlavní expozicí vozidel bude zastřešená dvorana, která vznikne na dnešním nádvoří mezi budovami.

Z historického depa na Masarykově nádraží dnes odjela k rok a půl trvající renovaci parní lokomotiva 464.102 Ušatá. Vedení Národního technického muzea (NTM) při té příležitosti představilo stav příprav reprezentativního železničního muzea, které má v areálu na ploše 10 tisíc m² vzniknout.

„Letos chceme vypsat soutěž na projektanty, spojíme přitom všechny fáze projektové dokumentace od územního řízení, přes stavební povolení až po provedení stavby. Příští rok bychom rádi vypsali tendr na zhotovitele stavby,“ uvedl ředitel NTM Karel Ksandr. Muzeum by se mělo otevřít veřejnosti na podzim 2028, základem je vládou schválené financování ve výši téměř 1,7 miliardy korun.

Parní lokomotiva 464.102 Ušatá. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva 464.102 Ušatá. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSoučástí muzea bude i historická přesuvna, která projde rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSoučástí muzea bude i historická přesuvna, která projde rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHistorické depo na Masarykově nádraží se promění v muzeum mimo jiné zastřešením dvora. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKolejové napojení zůstane železničnímu muzeu zachováno z obou stran. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářAreál historického depa na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKolejové napojení zůstane železničnímu muzeu zachováno z obou stran. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlak v čele s Brejlovcem je připraven odvézt parní lokomotivu 464.102 ke generální opravě. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva 464.102 Ušatá v areálu historického depa na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva 464.102 Ušatá v areálu historického depa na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva 464.102 Ušatá v areálu historického depa na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBudoucí podoba železničního muzea na Masarykově nádraží. Pramen: NTMBudoucí podoba železničního muzea na Masarykově nádraží. Pramen: NTMBudoucí podoba železničního muzea na Masarykově nádraží. Pramen: NTMBudoucí podoba železničního muzea na Masarykově nádraží. Pramen: NTM

Středobodem muzea s hlavní expozicí vozidel bude zastřešená dvorana, která vznikne na dnešním nádvoří mezi budovami. Budou zde zachovány tři koleje, oproti dnešku ale v jiné poloze. Hlavní vstup pro návštěvníky bude od Hybernské ulice, na čemž se podle Ksandra muzeum dohodlo se skupinou Penta, která zde staví. Původní plány počítaly s hlavním přístupem od Žižkova. Z obou stran zůstane muzeum napojené na železniční síť, z východní strany za pomoci historické přesuvny, která projde rekonstrukcí. Přesuvnu, přilehlé kolejiště i remízy získalo NTM teprve loni, hodlá je využít rovněž k vystavování exponátů.

Areál je památkově chráněný a stavbě samotné bude předcházet archeologický průzkum. „Bude tady to nejlepší, co Česká republika v železničních sbírkách má. Díky práci našich předchůdců je sbírka Národního technického muzea jedinečná,“ řekl šéf Železničního muzea NTM Michal Novotný.

Pokud jde o Ušatou, její renovaci do provozního stavu provede společnost 1. Kolínská lokomotivní, sjednaná cena je 25 milionů korun bez DPH. Lokomotiva byla dnes odtažena do letohradských dílem společnosti CZ LOKO, kde bude rozebrána. Shodou okolností právě v Letohradu sloužila jako kotel pro vytápění depa.

Tagy Národní technické muzeum Železniční muzeum Masarykovo nádraží
36 komentářů