Obrazem: Depo na Masarykově nádraží se má proměnit v muzeum do podzimu 2028

Parní lokomotiva 464.102 Ušatá před renovací v areálu historického depa na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva 464.102 Ušatá před renovací v areálu historického depa na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Středobodem muzea s hlavní expozicí vozidel bude zastřešená dvorana, která vznikne na dnešním nádvoří mezi budovami.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rudolf Tuček

Jen škoda že se nezachovala alespoň jedna z historických presuven ktere byly na fotkách z roku 1895 a byly tim padem přes 100 let staré. Dochvala se jen nejnovější presuvna z roku 1930.

Vtvt

V areálu vznikne také expozice elektrotechniky.

P. S. Oficiálně v rámci NTM neexistuje nic s formálním názvem „Železniční muzeum“
Existuji expozice s železniční tématikou. Čili milí šotousi budete-li železniční expozice navštěvovat tak se to projeví na prioritách NTM

petr

tyjo,tam jsem začínal po vyučení…a teď z toho bude muzeum….

Vašek

Já taky.

Josef Švejk

Depo na Masaryčce bylo zrušeno tuším v roce 2000. Muzeum tam má vzniknout v roce 2028. Proč u nás všechno tak trvá?

Vašek

Protože to musí nejdříve pořádně zchátrat, aby se v tom mohlo utopit co nejvíce peněz.

Petr

Architektonicka soutez nebude?? Tak to zas asi bude zaprdeny trapny projekt, ktery se bude libit sotousum – ale sirsi verejnost moc nezaujme a mesto moc neobohati… Kdyz uz se ceka tak dloho – tak to maji udelat poradne a ne to hodit nejakemu kamosovi projektantovi… Hloupe.

Zlámalík
Winchester1973

To by bylo reálné před výstavbou nového spojení, kdy zde stálo víc hal.

Olda

Mimo obvyklé ekonomicko-hospodářské „přícmrndy“ bych se dovolil přeptat na technický problém. Není/nebylo by vhodnější pro tu „párovku“, ji vézt po směru, než proti. Přesto, že je to zřejmě podchycené a stroj určitě byl stavěn i na jízdu tendrem napřed /jako že byl :-)/, nemůže při tak dlouhém přesunu dojít k nějakým komplikacím, když je vše „sedlé“ na jízdu kotlem napřed? Díky. O.

Jiří Kocurek

Normálně ojnice roztáčí kola, je-li mašina činná. Ovšem při tažení lokomotivy kola rozýbávají ojnice a písty – síly se obrátí a jsou výrazně menší. Takže ji táhli správně.

Snad ji řádně namazali, to je důležité.

Vašek

Pro transport za studena a na delší vzdálenost se demontují ojnice, což je i vidět na fotkách.

Rudolf Tuček

Tendrovky jezdily většinou na obě strany 50/50.

neznamyjarek

Takže pořád je platná pouze varianta s tím skleníkem?

Jirka

Pane Sindelari, za fotky diky! 🙂

Pracuju nedaleko a vubec jsem za ty roky netusil, ze ta Usata tam byla. 🙂

Matus

Je to jedna z dalsich letitych lzi, kterym dnes uz lze sotva verit.
Mluvi se o tom asi 20 let. Tady v clanku se pise: „… spojíme přitom všechny fáze projektové dokumentace od územního řízení, přes stavební povolení až po provedení stavby. …“
Co se teda delo celou tu dobu doted?
Zde prosim clanek z r. 2004 – to je dnes uz 18 let. To je snad zrale na trestni oznameni, ale samozrejme ja vim, ze jen to ne, to by se priprava vratila na zacatek. Je mi z toho k smichu:
https://www.earch.cz/architektura/clanek/dkv-praha-masarykovo-nadrazi-budouci-zeleznicni-muzeum

Winchester1973

No článek z roku 2004. Na stránkách NTM je uvedeno, že rozhodnutí o zřízení žel.muzea je již dokonce z roku 2000. https://www.ntm.cz/muzeum/sbirkova-oddeleni/zeleznicni-muzeum/projekt-zeleznicniho-muzea-ntm-na-masarykove-nadrazi

dizgrafyq

Takže příprava je vlastně úplně na začátku. Trochu zklamání, na to, že se o tom záměru mluví už minimálně deset let.

Olda

Deset let… Bohužel, tak leda těch posledních. Dále , s ohledem na rozpad celosvětového zřízení jako jakžtakž fungujícího celku, se bude muset set sakra vážit kam půjde každá poslední kačka. Nebude na nezbytné,… a toto ve světle veřejných financí bude určitě v těch zbytných 🙁 . Nebudu zastírat, tak nějak podvědomě jsem se celá ta desetiletí těšil, ale na 2028 se mi to prostě nejeví…

dzejejc

Těším se jak malý fakan. To místo si o toto využití přímo říká.

Frantisek

Akorát už nebude možné zapojit trať od Negrelliho viaduktu pod hlavní nádraží s vyústěním mezi jižními portály I. a II. vinohradského tunelu směrem do Vršovic a k Vyšehradu, což by byla střízlivější alternativa vlakového metra pod Prahou, při níž by část muzea mohla být i na samotném Masarykově nádraží. Pravda, úrovňové křížení tratí by mohlo někomu přidělávat vrásky, navzdory současné téměř neomylné technice… Ale také jsem zvědav, a bylo by fajn, kdyby to tentokrát nebylo jen o strojích, nýbrž i o tratích, možnosti studia archiválií apod.

V. K.

V případě Chomutova se nedá o muzeu příliš mluvit. Je to depozitář a tak to tam i vypadá.

Miroslav

Ano, stav depozitare a vetsiny exponatu je vskutku zalostny. Cekal jsem mnohem vic. A jiste nejsem sam. Napriklad opravu budovy a postupne opravovani zde ulozenych stroju. Myslim, ze tento depozitar ma mmohem vetsi potencial – i vzhledem ke svoji poloze a castemu vyskytu Nemcu. Misto toho chce otevirat NTM dalsi muzeum s lokomotivami.
To je skoro namet na otazku redakce Zdopravy na vedeni NTM 😁

Winchester1973

Němci mají dost muzejí na saské straně hranice. Viz Dresden, Chemnitz, Glauchau, Schwartzenberg, Nossen, Halle, a parní úzkokolejky. nebo že by se osobní/nákldní doprava opět odsunula stranou a vytvořil se další muzejní soubor Chomutov NTM-Ertzibirgbahn-Kovářská-Chemnitz? Nestačí vznikající soubor muzejních tratí okolo Lužné? Ale třeba se mýlím a krom cesty do chomutovských supermarketů by se stavili i podívat na to co můžou vidět u sebe.

Martin

Zvětšená malletka na normální rozchod, pan grafik byl asi pod parou, když pracoval na posledním obrázku. Působí to obludným dojmem.

Joker

Muzeum netřeba. Před lety jsem byl v Koreji a jezdil rychlovlaky a jsem nucen konstatovat, že naše železnice je muzeum sama o sobě. Je pro mě těžké to říct, ale pokud se sebou něco, jako stát, neuděláme, tak budeme brzo skanzen. Ale třeba ba svítá na lepší časy. Ať žije voda z Tetčic!!

Sch

Chápu váš povzdech, ale zrovna Korea nemá rozvinutou železnici. Rychlovlaků mají dvě tratě na území jen o polovinu větším než ČR i když hornatém a pro 50 milionů lidí.

Joker

Ano, to je pravda. Ještě tam působí společnost Mugungwa, která obsluhuje vlaky a tratě podobné naším, přičemž jejich hustota a počet na obyvatele je rozhodně za námi.
Spíš jsem doufal, že se diskutující zamyslí, chápu ty mmínuska, blbě se to poslouchá, ale pokud k zamyšlení nedojde, tak budeme sobě a ostatním fakt jen pro legraci.

Frantisek

Hlavně to ale musí fungovat. Rychlovlaky pro parádu a vedle další dálnice a parkoviště pro reálnou dopravu, a k tomu stávky za levná paliva, asi nejsou cestou hodnou nekritického následování…

Jiří Kocurek

A to se má pro urychlení výstavby SŽ vykašlat se na územní řízení a začít kopat načerno? A proč se má o VRT starat celý stát, vč. porodnic a starobinců, když existuje Správa Železnic za tímto účelem zřízená?

Joker

Protože jde o státní organizaci. „Správa železnic, státní organizace, je česká státní organizace, která hospodaří s železničními dráhami v majetku státu a plní funkci vlastníka a provozovatele dráhy ve smyslu zákona o dráhách, zajišťuje provozování, provozuschopnost, modernizaci a rozvoj železniční dopravní cesty.“

Nikdo nechce kašlat na územní řízení. Jde o to, aby bylo efektivní. A to je věc zákonů, které jsou tvořeny státem.

Winchester1973

Když to přeženu tak po mnohé je vlak stále socka. Ti nepochopí proč by se kolem jejich novostavby měli stavět koleje. Budou notoricky argumentovat že ty vlaky jezdí prázdné a nevyužívané. Starším zas těžko vysvětlíte že to nebude jenom pro Němce. A takhle bych mohl dál. Viz třeba agrární komora, která v případě VRT Podřipsko argumentuje že to povede přes pozemky rodinných farem po generace děděných. Avšak sama agrárka zastupuje zájmy převážně velkých agroholdingů, přesto na ni kde kdo dá. Takže-urychlení je osvěta.

Frantisek

Takže VRT obsluhující stanice uprostřed polí budou konečně budou tou „dopravou pro všechny“, k níž nebude potřeba dalších silnic, dálnic, parkovišť a hal? Zajímavá teze… Zrovna VRT (Praha -) pole pod Řípem – Most by mi přišlo lepší nahradit rychlou tratí Praha – letiště – Kladno – Slaný – Louny – Most. Jenže k čemu by pak byly ty už postavené dálnice kolem, to je problém. VRT ‚za každou cenu‘ pak průšvih, jakkoli bych jinak byl i pro.

Winchester1973

Je fakt že na naše poměry je již docela přemuzeováno. Z Lužné a České lípy kde je čim dál víc sporadická i osobní doprava se stává polský Wolstýn, nebo soubor muzejně-turistických linek. Nic méně Praha si jedno muzeum zaslouží. Namísto toho aby byla dvě velká vedle sebe (třeba Lužná, Kněževes, Chomutov a poslední dobou k tomu mají nakročeno i Louny). K realizaci jsem však pomalu více skeptický jako k VRT do Liberce.