Obrazem: České dráhy přivezly z Německa motorové vozy Stadler RS1
Motorové vozy z roku 1997 nasadí České dráhy hlavně na regionální tratě.
Do Česka včera dorazilo prvních pět motorových vozů Stadler RegioShuttle RS1, které nakoupily České dráhy u německého dopravce SWEG. Ještě minulý týden byly nasazovány na pravidelných linkách v Bádensku-Württembersku.
Vozy přijely vlastní silou na česko-německou hranici do České Kubice, kde je převzala lokomotiva 749 Českých drah. Přes Plzeň, Beroun a Rakovník dojel soupravový vlak do Loun, kde zatím zůstanou vozy odstavené.
Jde o motorové vozy vyrobené v roce 1997, jsou tedy mírně odlišné od těch, které České dráhy mají ve flotile. Zásadní rozdíl je v motorizaci: jsou vybaveny motory MAN, nemají klimatizaci. Ta bude doplněna během chystaných úprav. Dosud jezdí Stadlery RS1 v barvách Českých drah s motory Iveco.
České dráhy koupily v Německu celkem 22 motorových vozů. Podle informací deníku Zdopravy.cz se cena pohybovala kolem 700 tisíc eur za jeden vůz. Vozidla mají sice nyní název Stadler RS1, vyráběl je ještě ale německý Adtranz.
Vozidla dosud jezdila v provozním souboru Hohenzollernische Landesbahn, který patří pod společnost SWEG. Ta je majetkově ovládána Bádenskem-Württemberskem, provozuje dopravu v části spolkové země. Dopravce je vyřadil díky pořízení nových motorových jednotek Alstom Lint 54. Nasadí je na trasy Tübingen – Hechingen – Balingen – Sigmaringen a Hechingen – Gammertingen – Sigmaringen.
Dalších osm přijede ještě letos
Dalších osm motorových vozů má přijet do Česka ještě letos, zbytek příští rok. Zbývajících devět projde v Německu ještě opravami vyšších stupňů. Dopravce počítá s jejich nasazením od prosince 2021. Motorové vozy musí absolvovat ještě takzvanou bohemizací, tedy úpravami pro provoz na tuzemských kolejích. Podobně nyní modernizují České dráhy jednotky Stadler GTW v ŽOS Zvolen pro provoz v Olomouckém kraji.
České dráhy jednají s několika kraji, na které tratě je v průběhu roku 2021 nasadí. Podle Jiřího Ješety, člena představenstva Českých drah, je o ně zájem v celé řadě regionů, například v Libereckém, Plzeňském, Pardubickém nebo Středočeském kraji.
Motorové vozy by měly nahradit zejména regionovy a vozy řady 810 na regionálních tratích. Pro cestující budou znamenat zvýšení komfortu: jsou nízkopodlažní, mají i dostatečný prostor pro přepravu jízdních kol.
České dráhy už dříve kromě svých vozů využívaly několik pronajatých motorových vozů Stadler RS1 pro provoz v Královéhradeckém kraji, měly je pronajaté od Die Länderbahn. Nákup ojetých nízkopodlažních vozidel pro regionální tratě bez elektrizace je v poslední době jedním z mála způsobů, jak udržet cenu za kilometr na ještě přijatelné úrovni. Nová vozidla prakticky neexistují nebo jsou příliš drahá. České dráhy mají dosud ve flotile 34 motorových vozů Stadler RS1. Nazývají je RegioSpider.