Obrazem: Brno chystá spojku dvou tramvajových tratí na severu města

Připojení na stávající trať. Vizualizace PK OssendorfPřipojení na stávající trať. Vizualizace PK Ossendorf

Nové koleje spojí nynější konečnou stanici Štefánikova čtvrť s Čertovou roklí.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Gottschalk

Trošku mi nebere hlava, proč trať nevede po severním kraji Okružní, dost by se tím zjednodušila křižovatka na Halasáku. A místo na samostatnou cyklostezku by bylo naopak na jižním kraji Okružní včetně návaznosti na lávku přes trať 250, co vede na nám. SNP a přilehlou rezidenční oblast s malým provozem, kterou můžou pum-pičkáři využívat do aleluja.

Jiří Kocurek

Dívám se na tu Okružní a nelíbí se mi ty piktogramy. Když už se zrušily 2 jízdní pruhy, to se tam fakt nevejde cyklostezka? Takhle se kříží cesta cyklisty s autobusem u každé zastávky hned dvakrát. Za to obě strany budou hlasitě děkovat.

původní Jakub P

Vešla by se. Ale někdo by musel chtít. A bylo by tam riziko, že ji lidi začnou používat. To je v Brně bohužel pro magistrát nepřípustné.

*h8*

Z vizualizací byla vynechána zastávka Poliklinika Lesná. Co tam asi připravují „za překvapení“ ?

Miropiro

A také konečná v rokli. Ale tam půjde jen o to, jestli se přidá/nepřidá kolej navíc ve smyčce.

Miropiro

Vizualizace byly doplněny o nové fotky. Poliklinika je už viditelná a bude to pěkný špunt.

hamburger

Celá nová stavba a všude jen piktogramy. Fakt dvacet let za opicema

Vrták

O prodloužení už se mluví tak 40let. Akorát co jsem se tady poučil z diskuze, je problém s místními domorodci, kteří nechtějí Šalinu pod okny, takže asi proto se to udělá takto salámově, i když všichni ví, že nejvíce užitku by přinesl okruh směr Seifertova – Okružní -Halasovo. Takto tedy zůstane de facto stávající stav, DP bude platit stále bus a zůstane přestup pokud pojedete rovně na zastávku H.Malířové, Arbesovu, či dále na sever.

Svoboda

Jako doslova místní domorodec vidím, že trať přes Seifertovu by byla zbytečná, když obsluhu zajišťuje jedna linka nekloubovými autobusy. Taková investice by byla zkrátka neospravedlnitelná, i kvůli délce – skoro 2 km. Dále by se výrazně zhoršila hluková zátěž (děkuji, šalinu pod oknem opravdu nechci) a vibrace, což je ostatně největší problém, protože u případné konečné na Haškove se nachází Český metrologický institut (nároky na otřesy…).
Naopak největší výhodou tohoto návrhu je, že se zlepší přestupní body (tram-vlak, tram-trolejbus).
Škoda opravdu je nedostatečných cyklopruhů.

Ondra

Jakožto téměř místní domorodec (bydlím jižně železnice) se chci zeptat, fakt by šalina znamenala takovou hlučnost? jako nebydlím tam, ale přijde mi to že v podstatě všechny domy na Lesné (vlevo od směru nahoru na Seifertově) sou dost daleko od silnice a jsou tam stromy, že by tam ten hluk takový být nemusel (rodinné domy vpravo to by byla jiná situace), navíc šalina by projela jednou za nějaký interval, ale auta tam jezdí pořád.. pro mě největším zdrojem hluku je jednoznačně městský okruh, ale tam nahoře už to tak vadit nemusí, nevím..

Luděk

Všechny důvody proč trať nepostavit mi přijdou jako nedostatečné aby se nestavělo.
1. Kapacita překračující poptávku.
V současné době jsou v Brně pouze dvě TT které vedou na okraj velkých Sídliští (obě konečné 8) a rozhodně koncové úseky nejsou zdaleka tolik vytížené.
2. Hluk
To je asi ten nejvtipnější důvod když si že se vozový park tramvají bude vyvíjet a modernizovat. Plus stačí kolem vysadit živý plot a rázem je klid.
3. Délka TT

Luděk

3. Délka TT
Je jedno jak dlouhé je prodloužení pokud dokáže nahradit stávající naftové nebo plynové autobusy

Výhod které se vám nehodí
1. Ekologická doprava tramvajemi vím že plynové autobusy jsou prezentovány jako eko ale ta pravda je někde jinde.
2. Nižší náklady při současném zdražování PHM

K.S.

Které rohaté zvíře navrhlo tu cyklostezku?!

To se dalo krásně protáhnout bokem přes ten přechod až na Merhautovu. Takto to buď nikdo nebude používat, nebo tam co chvilku někoho přejedou a zase se to bude svádět na řidiče.

Měli říct že tam plánují točit Saw XI.

Dvořák

Celé je to jedna velká blbost. Kdyby to pokračovalo po okružní až na Majdalenky, pak to smysl má

Jan Pytela

Za ty cyklo piktogramove maluvky bych trhal ruce. V roce 2022 neni duvod proc tam nenaprojektovat normalni cyklostezku oddelenou od silnice

liposh

stačí ten chodník vedle udělat trochu širší, ty pikrogramy toho týpka s malou holčičkou a cyklisty namalovat tam, třeba to rozdělit vejpůl a všichni budou spokojení. Není to ideální řešení, ale účel to splní. Tenhle druh „cyklostezky“ na silnici je naproti tomu opravdové zlo.

Karl vB.

Možná je to tím, že:
a) tyto rádoby „cyklostezky“ projektují (a v dalším kroku schvalují) osoby, které znají kolo z obrázků, nebo na něm ujedou v přírodě pár km o víkendu
b) zadavatel tam jakousi cyklostezku chce, nebo musí chtít, ale nemá na to peníze, tak se zvolí levné řešení a namalují se na asfaltu piktogramy

mgr.pavel

Kdesi se projekt chlubil, že všude na silnicích bude cyklopruh (což samo o sobě je polovičaté řešení). I dle vizualizací je na 1/3 cyklopruh, na 1/3 jen piktogram na zemi (sám nemá žádný praktický význam) a na 1/3 není nic.

To je jako postavit silnici stylu „kousek 2proudé silnice, kousek dálnice, kousek nic“ – a chtít, aby tam cyklist.. eh, auta jezdila.

Blume

Presne na to taky ziram! Tam to nekdo vymyslel, aby splnil nejake genderove kvoty, je tam prakticky vsechno, teda krome prejezdu pro cyklisty. A mozna jeste tam chybi to tlacitko vyhradne pro kolare, ktere je na plotni. Huleni neni nikdy dost 😀

Lukáš

Budou nové koleje, fajn. Ale mohl by mi někdo seriózně vysvětlit, k čemu je ta stavba užitečná, když se ty tratě stejně dole na Jugoslávské potkávají?

Kov

Jednoduse obsluha vetsiho uzemi, lepsi navaznost na dalsi spoje.

robert

Úplně seriózně. Jasně, Jugoslávská je takový neurální bod, ale stejně bys mohl argumentovat i Teplicemi nebo Ústím nad Labem. Taky je tam jeden takový citlivý bod, který při přerušení postihne drtivou většinu sítě. Ale jde o to, že na tuhle stavbu bude navazovat budoucí trať dál na Haškovu. Dalším důvodem je, že obě paralelní tratě budou navzájem zastupitelné při nějaké nehodě. Třetím důvodem je větší obsluha území bez nutnosti přestupu. Konečná na Štefánikově čtvrti je blbost. Stejně jako byla blbost tehdejší trolejbusová Novolíšeňská.

Luděk

V zádě by město a DP chtělo trať po Seiftové na Haškovu jenže kvůli trucu městské části a obyvatel je možné udělat jen tuto propojku.
Takže ano je to v podstatě trať k ničemu ale na druhou se dostaneme s TT za most přes železnici která jakékoliv prodloužení někam dál na Lesnou brzdila.

mgr.pavel

MČ Lesná a někteří její obyvatelé byli proti tramvaji na Majdalenky? A proč, prosím?

Věřím, že se takoví „nechceme lepší dopravní obslužnost“ najdou, jen by mne zkrátka zajímaly jejich argumenty.

Luděk

Viz:
https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/lesna-odmita-trat-k-majdalenkam-souhlasi-s-napojenim-na-smycku-v-certove-rokli-20160311.html
https://www.archiweb.cz/n/domaci/brno-leta-uvazuje-o-tramvaji-na-lesnou-mestska-cast-ji-odmitla
A podobných článků se dá najít plno.
Kdyby jste to nechtěl číst tak v zásadě jde o to že si obyvatelé Lesné během výluky na Milady Horákové zvykli na 46 která jezdila až na Maliňák nebo kam a volají po její obnově jenže to je proti městu které autobusy v centru nechce.

Luděk

Nevím jestli se to tady objeví po schválení ale stačí použít Google v sekci zprávy se cca od roku 2016 objevují články o postoji městské části Brno-sever k trati na Majdalenky

Dvořák

Proto vymysleli tuto variantu, která je k ničemu.

robert

U jednoho rezidenta z Lesné jsem zaslechl jen to, že by mu vadila doba během výstavby. Spojení by bylo prý dost na kočku, ale víc neupřesnil.

robert

https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/lesna-odmita-trat-k-majdalenkam-souhlasi-s-napojenim-na-smycku-v-certove-rokli-20160311.html
Shrnutí: jezdili jsme z Lesné až k Janáčkovu divadlu, autobusy na plyn jsou ekologické, tramvaj by nám hučela pod oknem, je to prostě zbytečné.
Takže argumenty totálně tupounské.

Vlastik

Podle map už tam kdysi koleje byly, takže zas taková novinka to asi nebude.

Ondra

jako kde?

Kubrt

Po těch se nikdy nejezdilo (tedy tramvají).

Kov

Koleje jsou jenom kousek od smycky k mostu.

M19

Koleje jen přes most, nikoliv už od smyčky. Jednalo se o izolovaný úsek, příprava na prodloužení, jež se nekonalo.

Kov

Netvrdím, že ty koleje jsou napojené na smyčku. Ano, jsou izolované. Začínají zhruba u smyčky a končí ještě před mostem.

Pavel Skládaný

Před mostem končí právě proto, že most v dnešním stavu tramvaj neunese. Po rekonstrukci by ale cesta pro tramvaj na Lesnou měla být volná.

Luděk

Když se stavěl Husovýcký tunel tak se na jeho strop umístili koleje aby se později nemuselo zasahovat do tunelu.
Nicméně pokud je aktuální ten rok 2026 tak ty koleje tam budou ležet skoro 30 let než se po nich projede první tramvaj

Zlámalík

Dobrý. Až to pojede až na Majdalenky, bude to lepší.

mgr.pavel

Salámovou metodou a mírným pokrokem v mezích zákona to tam za padesát let bude!

Člověk by brečel, když vidí jaké cancourky infrastruktury se takto per partes staví..

robert

Taky mě to štve, ale za stávajícího stavu to asi lepší nebude. Jsem rád, že do toho neháže klacky vodník Dvořák.

mgr.pavel

Nojo Dvořák! Ten se jistě ještě vyjádří a vyřádí. Stejně jako to zkusil u prodloužení šaliny v Bystrci na Kamechy, které se snažil zablokovat..

robert

A tahle trať je na tom jak?

Alois

Je tam vůbec místo na smyčku? Nebo to má jet po Okružní/Seifertově jako po takové velké smyčce?

Kov

Místo by mohlo být tady, ale je tam metrologický institut, tomu by mohly vadit otřesy? https://mapy.cz/s/jamomefamo

Pavel Skládaný

Podvod na lidech a velké zklamání. Projekt, který se léta prezentoval jako „prodloužení tramvaje na Lesnou“ se nakonec redukuje na pouhé torzo v jižní části a obsluha dominantní části sídliště zůstává v režii autobusů. Jakkoli spojku beru jako užitečnou.

Ondra K.

Jak už tu bylo několikrát zmíněno, je třeba si stěžovat na vedení MČ Brno-sever, která stavbu trati až nahoru na Haškovu léta blokuje.

liposh

Mám pocit, že v některých místech ten prostor takto široký vůbec není a nevejde se to tam. Každopádně jsem na vizualizacích našel asi 50 malých , řešitelných problémů, kde největší je samozřejmě zrušení smyčky ve Štefánikově čtvrti. Ale jde o to, že to navrhují lidi, kteří v dané lokalitě nebydlí, neví kolik aut jezdí odkud, kudy jezdí cyklisti apod. …A TO JE PROSTĚ ŠPATNĚ.

Kleist

Pokud se trať prodlouží nahorů tak je tato smyčka zbytečná protože její účel převezme čertova rokle. Navíc už zde je na trati po lesnické smyčka zemědělská

liposh

Smyčky se nesmí rušit nikdy. V případě poruchy vozu nad smyčkou Štef. čtvrť, poruchy trakčního vedení, či prosté opravy vozovky lze smyčku, která existuje, využít. Existující smyčky se prostě nikdy neruší.To je nepsané pravidlo.

Vojta

V takovém případě se linka prostě odkloní po Lesnické.

liposh

Ano, očividně. Je to logický postup, ale prostě chybný, pokud ta smyčka existuje a nezavazí stavbě hyperloopu, chudobince, nebo jiné záslužné stavby 🙂

liposh

…Což možná dává tu odpověď. Na vizualizacích je parčík, ale co když to nějakej hlavoun z DPMB odkoupí pro sebe a postaví tam bytový dům? Takže pokud tam fakt něco bude stát, tak už víme, na čem jsme.

liposh

…což je možná odpověď. Na vizualizacích je sice parčík, ale pokud si ten plácek nějakej hlavoun z DPMB odkoupí a postaví tam bytový dům, tak v takovém případě už budeme vědět důvod 🙂

robert

Jakkoliv s tebou souhlasím, tak tuhle bych prostě zrušil. Zrušila se i smyčka Dubina v Ostravě.

David

To že něco navrhují lidé co tam nebydlí apriori špatně být nemusí. Stejně tak se infrastruktura nemá dělat podle aktuálních intenzit, či preferencí tras ale podle výhledových. Je tedy jedno kudy jezdí cyklisti teď, ale je důležité odkud kam chtějí jet.

Kleist

Cykloinfrastruktura v brně = namalování cyklopiktokoridoru nebo jak se to jmenuje na každé větší ulici.

David

K čemu je dobrý cyklopruh, který někde je a někde není. Prostě na chvíli zmizí a pak se zase objeví… Nojo cykloinfrastruktura v Česku se prostě dělá tak, aby se dala vykázat, ale ne tak, aby byla použitelná.

robert

Vynikající, ta spojka tam už dávno měla být. Ale moc se mi nelíbí vedení cyklopruhů v té křižovatce. Jako cyklista bych se tam mezi těmi psychopaty za volantem dost bál.

Ondra

No já za volantem se spíš bojím psychopatů za řidítkama, ale shodnem se v tom, že se nám ty cyklopruhy tam nelíbí 🙂

kody

Není důvod, proč byste se uvnitř města skvěle pokrytého MHD, měl pohybovat za volantem (pokud tedy nejste řidič z povolání).

MHD

Takže hned jeden důvod jste rovnou napsal.

kody

A vy víte, že to skutečně je řidič z povolání, nebo jaká je vaše pointa?

Ondra

Například nižší mobilita člověka, převážení těžších nákladů (stačí větší nákup), zavezení někoho někam (třeba tam na polikliniku), prosté vyjetí z města při cestě někam dál, leckdy i časová úspora v rámci města, dále třeba jakýkoliv řemeslník když někam jede za zakázkou, atd… důvodů je mraky. Auto mám, pro dopravu do města (jelikož v lokalitě bydlím) používám téměř výhradně vlak z Lesné a zpátky většinou pěšky, ale nijak mi z toho nevyplývá že bych měl být jakkoliv protiautomobilní jen tak z principu..

robert

Půjčím si názor od Denora odjinud:
Nelze, neboť všichni naši obyvatelé musí: buďto dovážet nářadí, nástroje a materiál kvůli své práci, musejí zásobovat svoje prodejny a restaurace nebo se starají o celou rodinu chřadnoucích babiček a příbuzných. Nic mezi tím neexistuje. Jo a ještě jím brání neexistující veřejná doprava ze satelitů do měst. Prostě v ČR to nejde a my ty dvě auta v rodině mít musíme.

Ondra

Jestli mít jedno nebo dvě auta vs. jedno nebo žádné je dost jiná diskuze..

K.S.

Víte že ten začátek zní skoro jak z nějakého Scio testu OSP?

robert

To je možné, ale komentář není můj, citoval jsem autora.

BND30

To by šlo použít i na cyklisty, nemyslíte ?

Nekdo

není důvod, proč by náhodný kolemjedoucí měl posuzovat, jestli a kam můžu jet autem nebo nikoliv. ale jestli mě převezete nářadí a sazenice na zahradu, přestěhujete nábytek a vezmete děti na nádraží pro cestu k prarodičům i s batohy, tak na sebe nechte telef. číslo, já budu moc rád, že budu konečně moci prodat auto…

Karl vB.

Pane kody, až budete psát případnou repliku na můj příspěvek, tak si nejdřív zkuste představit, že existuje potřeba cestovat mezi jinými místy, než pouze z „města skvěle pokrytého MHD“, (např. z Prahy do Brna, nebo Ostravy) a v jiný čas, než jezdí MHD.
Postavte si garáž, nebo pronajměte parkovací místo v nějakém Parkhausu (pokud vůbec tato možnost existuje) na konečné tramvaje/ autobusu za městem. Až někam pojedete, tak se k autu se všemi těmi zavazadly (a případně i malými dětmi) z bytu můžete dopravovat MHD. Vaše manželka to jistě ocení. 🙂

Karl vB.

Pane kody, formulujte prosím vaše odvážné myšlenky poněkud skromněji, pokud lze.
To, že zrovna vy nevidíte důvod, totiž ještě vůbec neznamená, že ten důvod neexistuje, pouze to ukazuje, jak jednoduché a ploché myšlení máte.
Pánové Ondra a Nekdo se vám snažili pomoci trošku rozšířit váš obzor…

Racek

A teď, když tam žádný cyklopruh není, tak se nebojíte? Já si dovedu představit lepší řešení, ale i toto mi přijde jako změna k lepšímu, proti tomu jak to vypadá teď.

robert

Nebojím, protože tudy nejezdím. Jezdím jen tam, kde je to pro mě bezpečné.

K.S.

Řeknu to asi tak, kolikrát je místo bezpečnější bez cykloinfrastruktury než se změní piktogramů a čar.

Karl vB.

Psychopat není nutně vázán na individuální osobní dopravu, jak se tady někdo snaží podsouvat.
V hromadné přepravě osob se takových jedinců najde také dost.

robert

Najde. Jenže v autech mají větší příležitost se realizovat. A často to bohužel dělají.

Karl vB.

To máte pravdu, v některých případech síla motoru tuto osobní disposici zesiluje.
Pro vyváženost ovšem musím uvést, že u některých cyklistů zase styl jízdy, tmavé oblečení, absence reflexních prvků a osvětlení zvyšují riziko střetu i se zcela normálním řidičem auta.

robert

Čili žádná skupina nemá té druhé vůbec co vyčítat. Já osobně mám štít čistý. Nikoho jsem neohrozil a zároveň jsem dostatečně vybavený na to, aby mě každý vidět i za tmy. Motat se na kole mezi plechovkáři považuju za hazard.

Ondra

No, já to vždycky chápal jako propojení tras 9,11/5 pro případ potřeby, ale zrušením aktuální konečné 5 bude tedy všechno končit v Čertově rokli? nebude tam pak přeplněno? Pak by mi spíš dávala smysl trať nahoru na Majdalenky, jak píše níže kolega. Jinak by se taky mohla o pár desítek metrů na východ posunout vlaková zastávka Lesná, přeci jen méně mobilním lidem by to pomohlo a v podstatě by stačilo jen prodloužit perón a přidělat schody (možná i výtah) hned u mostu, (na jedné z těch vizualizací to tak je snad i naznačeno). Nebo ještě na jižní straně udělat pod… Číst vice »

Miropiro

S pozici vlakové zastávky se hýbat nebude. Vizualizace to nijak nenaznačuje. Pozice zastávek je dána beznapěťovým úsekem, kdy proto je schválně zastávka směr centrum (jižní kolej) umístěna tak, aby se vlak zvládl rozjet a projet přes ten úsek. Tedy aspoň to je můj výklad, který jsem kdysi četl ohledně té zastávky vlaků.

Ondra

jj, to s tím beznapětím dává smysl..

Alf

ano, beznapěťový úsek je ve směru hlavní nádraží před tunelem na východní straně zastávky, ve směru na krpole je pak na západní straně od zastávky (za ekodvorem). Tedy každá kolej je má na opačné straně od zastávky a to z důvodu sklonových poměru, neboť tato leží na kopci.

liposh

Nad problematikou jsem se zamyslel. Myslím si, že se to vyřeší zcela jednoduše. Zrušením linky 11. Zůstanou 5 a 9. Bohužel budu mít pravdu, protože v Brně se věci takto řeší, místo aby se hledalo řešení, prostě se jen něco zbourá, zruší, smaže.

Ondra

jj, navíc podle mě konečnou 5 klidně mohli nechat, může se občas hodit stejně jako konečná na Lesnické u Mendlovky..

Miropiro

V textu není o tom nic řečeno, jen vizualizace to naznačují. Konkrétně je dobrý nápad s tím trojúhelníkem na Halasově náměstí. Očekával jsem pouze připojení od polikliniky přímo doprava směr rokle, ale vytvoření propojení doleva přímo směr Fügnerova zní také dobře, byť v takovém případě tramvaj vůbec na Halasově náměstí nezastaví. Ale lepší by bylo prodloužení až na Majdalenky. Žel před lety při prezentaci lidem na Lesné nebylo jasně řečeno ohledně prodloužení až na Majdalenky / Haškovu skoro nic (jak by byly řešeny zastávky, jak by by to ovlivnilo silnici, jestli by to ovlivnilo nějaké stromy). Nedivím se pak, že… Číst vice »

kody

Prodloužení tramvaje na Haškovu po Seifertově by dopravní situaci Lesné zcela nevyřešilo, stejně by musely zůstat busy pro západní část sídliště po Okružní. Přínosy by tak nevyvážily obrovské náklady v jednotkách miliard.

Tomáš Gottschalk

No tak hrozné by to s náklady být nemuselo. Žádné drahé zemní práce, akorát položit koleje do už existující komunikace. S tím samozřejmě souvisí natažení drátů, nejspíš výměna sloupů VO, aby unesly troleje a největší ranec by byla smyčka u Billy.

kody

Tak už jen tenhle „kousek“ přijde skoro na miliardu, nahoru na Haškovu by to bylo ještě dvakrát tolik + smyčka a zázemí.

Tomáš Gottschalk

Dost velkou část této sumy spolkne reko mostu přes 250, ta by se musela dřív nebo později stejně udělat, bo most rozhodně v dobrém stavu není. Hloupé je, že se most při opravě nemůže rozšíři, bo by muselo proběhnout územní řízení a celé papírové šaškec a to by znamenalo výrazné oddálení stavby.