Obrazem: Amtrak otevřel po 35 letech příprav nové nádraží na Manhattanu

Moynihan Train Hall v New Yorku. Foto: Úřad guvernéra New Yorku Andrew CuomaMoynihan Train Hall v New Yorku. Foto: Úřad guvernéra New Yorku Andrew Cuoma

Amtrak si od nového zázemí slibuje větší zájem cestujících o jízdu vlakem.

102 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jakub (easydrink)

Škoda jen, že Amíci jsou takový kýčaři. To napodobování historických budou je otřes.

Jakub (easydrink)

*takoví, budov

Aleš

Tak holt nemají takové štěstí, že by jim třeba Římani postavili jako ve Vídni parlament skoro o dvě století dopředu :-)))

Aleš

Nechápu, za co jsem dostal ty 3 plusy 🙂 Když ten můj příspěvek nedává smysl. Samozřejmě jsem myslel dvě tisíciletí, ne století 🙂

Vlastimil Kocurek

Jen připomínám další stavbu za 4 miliardy – nová nádražní hala Oculus světoznámého španělského architekta Santiaga Calatravy na Dolním Manhattanu, nedaleko bývalého Světového obchodního centra: ofic. název World Trade Centre Transportation Hub. (wiki).
tam „Amcí“ nic historického nenapodobují, dělal to Španěl.

Nekdo

Krásné nádraží. Až budu zase v NYC určitě zajdu kouknout…

Aleš

Vyhraďte si minimálně půl dne. Je tam postavena víceméně celá nová čtvrť a stojí za to se tam podívat. Sám jsem tu možnost bohužel kvůli Covidu ještě neměl.

Aleš

V roce 1963 si New York nechal zbourat nádhernou budovu Pennsylvánského nádraží. V osmdesátých letech zjistili, že to byla chyba a v roce 2020 z o trošku méně krásné budovy pošty udělali novou nádražní budovu. Pokrok nezastavíš 🙂 Jinak klobouk dolů před Honzou, je pružnější než Google, když člověk na maps.google zadá Moynihan Train Hall, tak je to velká neznámá. Jen mi není jasné, jak Honza myslí toto: „Celkem zde vzniklo devět nástupišť se 17 kolejemi.“ Rozšířilo se podzemní kolejiště? Přibyly tam koleje a peróny? (Trať s peróny byla i dosud pod novou budovou, přibylo tam nějaké rozšíření?) Děkuji za… Číst vice »

Kubrt

Koukni se na wiki, tam je to srozumitelně popsané, jak je to s kolejema. Stručně – nové nejsou, z nove budovy je přístup k části kolejí Penn.

Aleš

Jasně, myslel jsem si to, že tam asi žádné nové peróny a koleje nevznikly.
Takže Honza napsal blbost.

Aleš

Opět oceňuji honzovu pružnost, vše již opraveno!

Jiří Kocurek

Nové koleje hledejte pod heslem East Side Access: https://www.youtube.com/watch?v=epd3j2DWWYU

Aleš

Co má East Side Access společného s Penn Station, o které se tu bavíme?

Jarek

Je to dodatečná odbavovací hala v rámci Pennsylvania station, nikoliv nová lokalita.
Obsluhuje 17 kolejí, protože na ostatní se nedostanete.
Ostatně… https://en.wikipedia.org/wiki/Moynihan_Train_Hall

Od lesa

Tady bolševik také nechal zbourat nádhernou budovu nádraží, akorát to nikdy nepřiznali.
Denisák, kdyby někdo nevěděl.

Gwann

ano, tohle bolševik udělal hodně hnusně…hlavně proto, že na místě většiny budovy je jen křoví a trávník…to se fakt povedlo…

Spíš ale asi predrecnik upozorňuje, že podobné blbiny umí i jinde…bohužel…

Aleš

Ano, a naštěstí Grand Central se podařilo zachránit.

Aleš

Samozřejmě, to bylo naprosté kulturní barbarství. A komanči nikdy nic nepřiznali. Teď je ale řeč o Penn.

pamětník

Nepamatuješ, zbourání Denisáku se považovalu už koncem 70tých za oficiálně pitomost.

Aleš

A proč tedy byl v 1985 zbourán?

medical_examiner

Protože věčně ožralí komunisti si mysleli, že budoucnost mají pouze auta…

Aleš

OK, já se ale ptal, proč v 1985 zbourali Těšnov, když „zbourání Denisáku se považovalu už koncem 70tých za oficiálně pitomost.“

Kolem

Ještě k tomu postavit nějakou normální trať a bude to super (těch pár km na 240 km/h nepočítám – průměrná rychlost z NY do DC je nižší než Praha – Svinov.)

Aleš

Acela jede Union-Penn (DC-NYC) 362 km 2:51.
Pendolino jede Hl.n.-Svinov (Pha-Ova) 351 km 3:04
Opravdu je dosažitelná průměrná rychlost nižší než u nás?
Porovnávám nejmodernější a nejdražší vlaky na trase.

Kolem

1) 3:04 to jede Košičan, který má o dost víc zastávek než klasické Pendolino a který se od Olomouce podle JŘ táhne za Ex113 (když zrovna jede, když nejede a vyjde to v Dluhonicích, tak jste ve Svinově klidně i s 9 min. náskokem).
2) Klasické Pendolino to dává za 2:56 se 3 zastávkami.
3) Acely se 2 zastávkami (tzn. o 1 míň než Pendo) to zvládají za 2:57 – 3:00, takže ta průměrná rychlost je totožná, ba dokonce menší, když vezmeme v úvahu, že naše Pendo má o 1 zastávku více.

Aleš

Acela nemá mezi NYC a DC 2 zastávky, ale 7: Newark, Metropark, Trenton, Fila, Wilmington, Baltimore, letiště BWI.

Kolem

Tady se taky pletete, nedávno totiž např. byla přdstavená non-stop Acela, která jede z NY do DC bez zastavení, teď ovšem nejezdí, protože je Covid.

Jiří Kocurek

Bylo by dobré, abyste u té Nonstop Acely uvedl jízdní dobu. Udělám to tedy za Vás: 2:35
https://www.businessinsider.com/amtrak-new-acela-express-nonstop-new-york-to-washington-dc-2019-7

Kolem

Ano v tom případě je Acelka rychlejší než Pendo, nicméně porovnáváme zde největší ekonomiku světa se zemí, o které 3/4 Amíků ani neví, kde je. Porovnejme Acelu se Šinkansenem, CRH, KTX nebo třeba s AVE, tam ten rozdíl v průměrné rychlosti bude propastný.

Tady na Moravě

Krasna a ucelna stavba. Vsimnete si ovsem ceny a doby vystavby. Tak je to vsude v odborama prosakle USA a je to taky duvod, proc uz v infrastrukture budou za zbytkem sveta jen zaostavat.

Jarek

Takže silnice, dálnice, letiště, nákladní infrastruktura, nebo třeba optika do každé díry tam
není, ale ve skutečnosti zaostávají? Ubožáci…

Aleš

Optika do každé díry, ale když zafouká silnější vítr, nejde elektřina, topení, kabelovka, internet, protože je to po městech (až na výjimky) vedeno povrchově, na dřevěných kůlech, jako za otců zakladatelů.

Jarek

No tak zase nějakou odolnost to má… 🙂

Jiří Kocurek

A tak bylo v pondělí půl Valašska bez elektriky. Elektrikáři hledali spadlý strom. Ale můžete klidně tvrdit, že v rozvinutém českoslovenksu by elektrická síť přežila i tornádo.

Zdenda

To zaroven je a neni pravda. Obecne v US je rada veci stavena s kratsi predpokladanou zivotnosti, protoze se lide hodne stehuji, mesta se intenzivne rozvijeji, stare ustupuje novemu (nebo je nechano ladem) bez vetsiho sentimentu. Ale po 14 letech zivota v USA (a to v mistech, kde vymozenosti typu tornado ci rozsahle pozary nejsou neznamou) jsem zazil jen jeden vypadek siti – kvuli technicke zavade v zime vypadla dodavka plynu na mene nez 24h, ale v mizerne navrzene/spravcovane budove zamrzla tepla voda a topeni. Pet dni jsem si topil v krbu a sprchoval jsem se ve sportovnim centru 🙂

Aleš

Nevím, kde přesně žijete. Ale jmenujte mi město, kde se natolik bourá a staví, včetně změn uličních plánů, že se nevyplatí veškeré kabely zakopat a lepší je neustále opravovat dráty a vyměňovat dřevěné kůly? Plus samozřejmě je tu to odporné hyzdění měst tím nadzemním vedením. Naštěstí v centrech velkoměst to zakopané je. Nejde jen o vítr, ale ono se kolikrát stane, že do toho sloupu narazí auto a je opět po elektřině. Nikdy nezapomenu na příspěvek zpravodaje Českého rozhlasu Víta Pohanky z roku cca 2010, jak popisuje, že jde do města shánět sekyrku, aby naštípal dříví a zatopil v krbu,… Číst vice »

Zdenda

V Coloradu. To jsme si spatne rozumeli. Ja jsem chtel vyjadrit odlisny pohled na reseni („good enough“) ve zdejsim prostredi. Na druhou stranu, nepamatuji se, ze nejaky novy stavebni projekt za poslednich cca 40 let (obytne ctvrte) tahal cokoliv vzduchem. Rozhodne ne v mistech, kde bydlim, ale na druhou stranu, nejsem specialista, tak se na to nesoustredim. Kdyz ale bydlite na ranci a k sousedovi nedojdete pesky driv jak za pul hodiny, je logicke, ze elektriku tahnete domu vzduchem. Ve starsi zastavbe – byt modernizovane – zadni servisni ulicky (alleys), kde se vzduchem tahne leccos (do slova a do pismene)… Číst vice »

Aleš

Máte pravdu. A je to i více, než 40 let, i ve čtvrtích, projektovaných před 60 lety může být vše zakopané. Nikdy mě to nenapadlo, díky. Protože člověku z Evropy to přijde normální a nevšimne si, že tam ty sloupy chybí. Naopak pokud jsou, všimne si toho hned. Až někdy poletím přes váš Denver, chystám se navštívit dopravní muzeum, kvůli Big Boy 😀

Jézeďák

Omlouvám se. To je zajímavé a proč vlastní dopravce nádražní budovy ?

Aleš

Protože USA. Je tam jiná struktura vlastnictví a provozu tratí než u nás.

Jézeďák

To mě je taky jasný, ale jak vidno tak to taky funguje. Amtrak už musí být taky pěkně stará struktura, takže dle myšlení většiny diskutujících by zde měl být pomlouván. Když vidím ty starý bariérový vagony, předimenzovaný lokomotivy, množství personálu, tak asi stejně jako ČD, nic hned tak do šrotu nedají. Samozřejmě, že vím, že taky používají moderní soupravy, jejichž provoz je v příměstské dopravě taky dotován stejně, jak je uvedeno v článku,
jako výstavba nového nádraží.

rsp

Však oni soudruzi věděli, proč v gulagu odbory nepovolit…

Gwann

ano, USA zaostávají ve spoustě druhů infrastruktury, hlavně v různých vidlakovech.

ale určitě to není kvůli odborům, tohle se dokážou spiskat sami svými kulturními válkami, které si necháváme dovézt i k nám. zvláště lidí pod 30 mají silné amerikanizovany přístup ke světu…

Zdenda

Jako American puvodem z Moravy jsem se takto dobre uz dlouho nepobavil. Zas neco napiste, mate talent!

Luděk S.

35 let? Tak to je pohoda.

PetetC.

BA hl. st. moze este pockat 😉

Vlastimil Kocurek

BA může počkat, není kam spěchat. Na mě daleko více stresu působí hlaváč v Praze do kterého se nalily miliardy, ale zanechala se stará odporná podlaha a ten červený strop. Takže ve výsledku je to tam jako u červené Karkulky. O době rekonstrukce ani nemluvím, a bezdomovci stále ovládají prostor před nádražím. Takže Bratislava na tom není nijak špatně, a hlavně, až se rozhodně udělá to za přiměřenou cenu a za 2-3 roky. Hlaváč v Praze je černá díra na peníze a výsledek není nijak vábný. tedy výsledek stále není, a ani nevím kolik let se ještě v tom budou… Číst vice »

pilotWeb

Proč to raději levněji neodsunuli za město? 🙂

Jiří 3

Vzhledem k velikosti New Yoriku to za město je asi tak 20 km.

Od lesa

Tedy zhruba do New Jersey)))

Daniel

Město i stát končí pár metrů za Penn Station :-). Takže se dá tvrdit, že je to na kraji města.

Martin

😀

Luděk S.

Jako do oceánu?

Jiří Kocurek

Jo, vlak by se nezdržoval zajížděním do centra. Jen ti magoři v Brně to furt nechápou a chtějí rekonstruovat nádraží v centru. Teda oni se vlastně nedokážou rozhodnout a těch 86 % hlasů v referendu při účasti 25 % znamená, že 3/4 % obyvatel požaduje odsun a proto ani k referendu nešli.

Já si to nevymyslel. Já jen zahustil, co říkají zastánci odsunu.

Kubrt

Titulek „nové nádraží“ je poněkud zavádějící – jedná se o novou halu starého nádraží (Penn station).

Aleš

Sice máte naprostou pravdu, ale když jsem dnes pro odpověď na jiný příspěvek zde hledal jízdní řád na Amtrak.com, tak už tam nebylo Penn station, ale Moynihan Train Hall at Penn Station :-)))

Kubrt

Marketing je důležitý aneb Plzeň Gottwaldovo nádraží:-)

Růža

Proč byly vybrány fotky o vlakovém nádraží a nikde není vidět koleje a vlaky? A nebo je to nějaký vtip?

...

Protože na Penn st. koleje a vlaky vidět zkrátka nejsou, na takovou rozmařilost jsou na Manhattanu příliš drahé pozemky. Všechno je pod zemí.

Alibaba

Ale i v podzemí se dá fotit… 🙂

Jarek

Tak takhle to tam vypadá: https://bit.ly/3rPUulw
Doufám, že vás to uspokojilo…

Alibaba

Díky, pro představu to stačí.
Představoval jsem si to něco ve stylu Varšavy nebo Berlína, ale vypadá to hůř.

Jan

Doporučuji zjistit si víc o Penn Station, pak pochopíš… 🙂

whef

O tom můžeme jen snít, jinak slováci budou mít brzo relativně nádherné autobusové nádraží, vypadá to fakt dobře Nivy tower a to kolem něj, doufám, že tu bude taky článek. O něčem takovém si můžeme nechat u nás jen zdát. Tak už jen aby slováci předělali v Bratislavě vlakové nádraží to je pro ostudu, ale náš hlavák taky nic moc 🙁 ale lepší než to bejvalo.

Jakub

Ehm.. rekonstrukce Masarykova nádraží a Smíchovského nádraží nepočítáte nebo o nich nevíte?

Od lesa

Masarykovo s přístavbou od Penty bude nejspíš pěkná vopičárna. Ten Manhattan má větší lajnu.

whef

Ono třeba v bratislavě ten komplex Nivy, je takové příjemně propojený autobusák s obcháděkem administrativním centrem a zelenýma plochama, když si vzpomenu na to co tam měli, tak velikánský kus vpřed, tedy ona celá ta čtvrť. Na slovensko wau. Naše hlavní nádraží, kde se nedá pořádně ani sednout je smutné, hlavní výpravní budova je fain, ale za to vděčíme starším generacím. Ta nová přístavba by chtěla předlat, minimálně zbourat ty obludné točité schodiště před tím a celkově upravit včetně sherwoodu, který tedy cestují neláká. Masarykovo nádraží, pokud vím, se zatím nepředělává a co z toho vznikne je otázka. Jinak ty… Číst vice »

Gwann

no, i nová budova má něco do sebe. jen by to ale chtělo funkční bezpečnostní službu…aby z toho nebyl bivak pro bezdomovce.

Protože tohle je důvod těch prochcanych schodů i absence míst k sezení v hale.

Jiří Kocurek

Ale notak, stačí přece budovu přesunotu dál od centra. Když to má fungovat v Brně, tak to bude fungovat i v Bratislavě. Ostatně na nádraží v Kútech bezdomovci nejsou.

PeterC.

Ta cela super moderna stvrt v BA je dostupne iba cestnej doprave, ziadne moderne metro alebo podzemna eletricka. Tej modernej strvti padlo za obet niekolko starsich budov, ktore nikto zodpovedny zrejme nechcel zachranit ako tzv. industrialne pamiatky. Zachranila sa iba Jurovicova teplaren. Vid kopt.railnet.sk, kde su nejake zbytky technickych pamiatok na SK.

Vlastimil Kocurek

osou čtvrtě je tramvajová trať

PeterC.

Kedy ste boli v BA? V uvedenej stvti len planuju elektrickovu dopravu, ktora pojde uplne mimo Nivy Tower.

whef

P:S: Masarykovo nádraží bych zrušil, jak se o tom uvažovalo 🙂

Gwann

a ty vlaky budou konci ve Vysočanech, Libni a Holešovicích, že?

vy jste ale hlavička…do které se někdo asi trefil kladivem…

whef

Nešlo by navýšit kapacitu hlaváku a propojit to na hlavák ? Jinak mi připadá, že pokud se tam třeba jednou vybuduje dráha na letiště, že to nebude z hlaváku, takže zas tak trochu polovičaté řešení, ale to je jen můj neodborný náhled.

medical_examiner

Dráha na letiště nikdy nebude, protože než by vznikla, tak už nebude proč…

Alibaba

Vlaky by jely uvažovaným „Novým spojením 2“.
Ale já si taky nemyslím, že by se Masarykovi nádraží mělo zrušit úplně.

medical_examiner

Kde?
Budou končit na hlavním, aby se cestující lid neblbnul.
Na hlavním vznikne 8.nástupiště s jednou kolejí, ze kterého budou v pátek odjíždět (a v neděli přijíždět) mezistátní vlaky.
Těch 7 nástupišť bude postačovat. Když budou vlaky z Kladna končit u 1B…

medical_examiner

Masarykovo a Smíchovské nádraží…muhehehe…
První zrušeno pro pravidelnou dopravu, druhé posunuté tak, že čekárna bude na místě 3.nástupiště.
To bude rekonstrukce! 😀

Vlastimil Kocurek

O tom vůbec nebyla řeč. Smíchovské nádraží bude rovněž velmi škaredé, nedůstojné. Prostě česká architektura.

Vlastimil Kocurek

Tedy z exteriéru to na mne působí, jakože architekt nemá ani všech 5 pohromadě, nebo že to vytvořil v šedesátých letech minulého století. Prostě nádraží tady nikdo neumí, a dávat to našim architektům, to je jen ukázka toho, jak Praha hazarduje se svým vzhledem. Jestli to tak bude pokračovat, bude zapsána v UNESCO ještě jednou jako skanzen nepovedené moderní architektury.

Ketchup1970

Ač Slovák , nemyslím , že by cokoliv na Slovensku mohlo konkurovat krásou pražskému hlaváku. Furt ta Hlavna stanica bude jako od venkovské enklávy .

Tady na Moravě

Jo, prodali autobusakove pozemky obchodaku. To uz udelali v CB, ne?
Vlakove nadrazi v Blave je jeste vic na bodu mrazu nez v Brne.

whef

Nevím, myslím, že to je povedený, tedy nevím proč v blavě u Dunaje staví, tolik věžáků, ale oproti praze a třeba az toweru a ostatním budovám co spolu moc neladí je to povede čtvrť. Tu to má alespoň vše dobré linie 🙂 https://youtu.be/Mu3Vc54MiyY

whef

Tedy né az toweru V toveru, nebo jak se to jmenuje v praze, nebo domu SNP na brumlovce, pokud se nepletu to je šílenost. Nic takového snad v Bratislavě není.

PeterC.

V BA sa stavia, pretoze sukromni investori stale zvysuju ceny za byvanie v centre. A bohati ludia im to kupuju, pretoze chcu investovat a zarabat na tychto novych bytoch. Netusime, ako bude fungovat doprava v celej oblasti, pretoze tam funguje iba cestna doprava. Ziadna podzemna alternativa dopravy alebo elektricka. Cize ak sa vsetci budu chciet dopravit autom z/do tejto novej stvrti, vytvori sa tam poriadna zapcha. Ked uz cele uzemie zastavaju, tak potom chcu postavit elektrickovu trat okolo noveho SND (zadat do vyhladaca „elektricka okolo Noveho SND“) popri postavenom OC Eurovea.

whef

Jaký je autobusák v praze ? Zastávky na florenci nebo černém mostě ? Kde se člověk bojí něčeho dotknout ?

Jiří Kocurek

Vlakové Nádraží v Bratislavě postavit nové na zelené louce, tam, co je Bratislava Nové mesto. Okolo jezdí tramvaj, vybuduje se tam moderní dorpavní terminál a záchody budou čisté. Nádraží nebude v oblouku, vlaky tam budou moct projíždět až 160 km/h. Podobnost s Dolním nádražímv Brně čistě náhodná.

PeterC.

Pan Kocourek, nastudujte si mapu BA. Z Ba hl.st. je stale jednokolajne pripojenie na Ba Nove Mesto. Neboli ste tam, hlavny dopravny tok je medzi smerom Breclav-TT, Breclav-NZ, cast ide do Petrzalky a nasledne do Madarska a Rakuska. Nove Mesto nema sancu byt plnohodnou nahradou za Hl.st..

Jaaa

To byla ironie.

PeterC.

Takze Jiri Kocourek je nieco podobne ako Ludek S. Ja si netrufam komentovat podobnu zmenu infrastruktury v lojalite ktore takmer nepoznam(napr. Plzen, Praha)

Zdrasa

Co je na našem hlaváku nic moc? Kromě magistrály a Sherwoodu, ale s tím to samotné nádraží nic moc neudělá…

medical_examiner

Nádraží nic, ale vláda hodně…

Jarek

Něco podobného dávno stojí v Banské Bystrici. Namísto komunisty nedostavěného autobusáku je obchodní centrum, které má ve sklepě autobusák. Ani jedno ani druhé nevypadá jako na Slovensku, žasli jsme.

Jaaa

Ale ve výsledku je to stále východní Evropa jak vyšitá. Z vlaku na autobus se musíte táhnout i s kuframa nákupákem. Fuj.

PeterC.

Prestavat vlakovu stanicu Bratislava hl. st. bude velmi narocna uloha. Cakame na tuto „prestavbu“ uz mnoho rokov a stale nic. ZSR ako spravca infrastruktury zatial oficialne nic nepublikoval, mesto BA tiez nic nepublikoval. Oficialne sa publikovalo iba ozivenie mrtvej stanice BA Filialka, ktora sa uz nepouziva viac ako 35 rokov. Filialka mala byt sucastou koridoru TEN-T, ale na megalomanstvo projektu v BA odmietla EU financovat tento projekt. Bolo by potrebne aj cast nakladnej dopravy zo smeru Breclav(Kuty) previezt cez mimo hl. stanice, pretoze stanica je vytazena nakladnou a tiez osobnou dopravou(problem dodrziavat taktovy cestovny poriadok). Pod Nivy Tower bude mozno… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Ano rekonstrukce hlaváče se vůbec nepovedla. Ale pro méně náročné je to dobré a pro ještě méně náročné vYnikající A SUPER. Nivy budou skvělé, ano o takové čtvrti se Praze ani nezdá. Když jsem minule napsal,že Praha, Brno a jiná krajská města si neví rady s rozvojem, byly tam samé mínusy a hodně. Jen na těch nádražích je to poznat, jak třeba udělali smlouvu s firmou, která se v tom dvacet let hrabala a stejně to nedokončila. Bratislava bude mít Nivy a Praha Smíchov developera Sekyry, který bude téměř nearchitektonizovaný komplex, otřesný, přesně podle hesla, že developer prodává interiéry, tak… Číst vice »

PeterC.

P. Kocourek, pridte niekedy do BA, ked skonci Covid sialenst o. Potom uvidite, kto je v rozvojovej krize…

Jenda-71

Hezké video, ale kde jsou koleje?

Kubrt

Dole.