Obrazem: 31 tunelů a 32 viaduktů, až 350 km/h. Ve Španělsku otevřeli novou vysokorychlostní trať
Cestu z Madridu k Atlantiku zkrátí nová rychlotrať až o hodinu a půl. Součástí nové trasy je i sto metrů vysoký viadukt.
Španělský správce železniční infrastruktury Adif otevřel tento týden dalších 119 kilometrů nové vysokorychlostní tratě, která výrazně urychlila spojení z Madridu do Galicie. Celkové náklady dosáhly 2,33 miliardy eur.
Jde o stavbu, která navazuje na loni otevřený úsek mezi Zamorou a Pedralba de la Pradería, který přinesl zkrácení jízdních dob z Madridu do Viga či A Coruni o 50 minut. Nově otevřená trasa Pedralba de la Pradería – Ourense zkrátí dobu jízdy o dalších až 88 minut. Jde o jednu ze stavebně nejnáročnějších vysokorychlostních tratí v Evropě: na 119 kilometrech je 31 tunelů a 32 viaduktů.
Nejvýraznější stavbou je viadukt Teixeras u města Laza, který překonává údolí stejnojmenné řeky ve výšce 100 metrů nad hladinou. Je dlouhý 508 metrů, rozpětí oblouků je 132 metrů. Celková délka mostů na nové trase přesahuje 10 kilometrů. Trať je postavena na maximální rychlost 350 km/h.
Španělský státní dopravce na trať z Madridu nasazuje rychlovlaky Ave a Alvia, zároveň přidal počet vlaků z Madridu do Galicie. Spojení Madrid – Vigo je nyní díky tomu o 54 minut rychlejší (4:16). Do Ourense jedou vlaky jen 2 hodiny a 15 minut, což je zkrácení o jednu hodinu a 28 minut. Kapacita vlaků do Galicie stoupla o 88 %. V létě mají vlaky ještě zrychlit: na trasu se dostanou jednotky Talgo Avril, které umí rychle změnit rozchod. V praxi se tak jízdní doby zkrátí o dalších 20 minut.
Španělsko do lepšího spojení s autonomním společenstvím Galicie postupně investovalo již přes deset miliard eur. Země má nejdelší síť vysokorychlostních železnic v Evropě, celkem přes 3 400 kilometrů.