Infrastruktura Letectví

Obrat: Letadel na českém nebi začalo ve druhém kvartále ubývat, létají jinudy

Letadlo, ilustrační foto. Pramen: ministerstvo dopravy
Letadlo, ilustrační foto. Pramen: ministerstvo dopravy

České nebe zažívá letos po letech zahušťování letového provozu obrat, když ve druhém kvartále meziročně ubylo pohybů, a to v řádech procent. Celkově za pololetí zaznamenalo Řízení letového provozu 427255 přeletů, což je meziroční nárůst o jedno procento. V prvním čtvrtletí totiž ještě letadel přibývalo.

ŘLP označilo novou situaci za výraznou změnu. Jako hlavní příčiny uvádí ochranu kapacitně nedostatečného německého sektoru Karlsruhe a kapacitní problémy v maďarském vzdušném prostoru. Dochází tak k rozdělení hlavního proudu letového provozu buď severním směrem přes Polsko, nebo jižním směrem přes Rakousko a Chorvatsko. „Letečtí dopravci tak v mnoho případech český vzdušný prostor oblétávají a problémem je, že se jedná právě o dopravce využívající stroje s nejvyšší vzletovou hmotností, které jsou z hlediska příjmů podniku nejvýznamnější,“ uvedlo ŘLP v tiskové zprávě.

Vývoj má podle podniku, který měl loni rekordní obrat 4,3 miliardy, negativní dopad na výnosy. „Protože dochází k meziročnímu poklesu počtu traťových jednotek, které jsou fakturovány uživatelům českého vzdušného prostoru,“ píše ŘLP. Vliv má údajně i tlak Evropské komise na snižování cen, letos ŘLP zlevnilo přeletovou jednotku o 50 korun.

„Aktivně také komunikujeme s našimi partnery v Německu a Maďarsku tak, abychom vhodným provozním řešením pro zákazníky odstranili současné omezení pro naše zákazníky,“ uvedl šéf ŘLP Jan Klas.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
John

Pro prachy očividně cokoliv 🤢

Y.K.

Můžu se zeptat jak udržuje firma ve které pracujete cashflow, aby byla schopná paltit třeba vás jako zaměstnance? Je jí to jedno a zaměstnance hnd propustí, když je malý obrat?

Jen tak

On to nejspíš nebude zaměstnanec.

nejspíš vycucává sociálku.

Michal Štěpán

V této souvislosti uvedu, že se chystá emisní certifikace letadel běžně používaných ke komerční letecké dopravě. Bude to povinné pro nově schvalované typy (modely) od roku 2020, pro typy (modely) již v minulosti schválené od roku 2023 a pro všechna nově vyrobená letadla od roku 2028.

Samotné standardy jsou na bázi nového ICAO Annex 16, Vol. III
https://www.fzt.haw-hamburg.de/pers/Scholz/materialFM1/ICAO-2017_Annex16_Volume3_CO2CertificationRequirement.pdf

Pro jejich impementaci je již připravena aktualizace relevantních směrnic:
https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions/opinion-092017

Jsem zvědavý, k čemu to povede. Fyzika je jen jedna a omezování emisí u klasického proudového motoru má svoje technologické meze (tak aby mohl bezpečně pracovat ve všech požadovaných režimech a výškách).

Martin V.

A k čemu je tohle dobrě? Nebylo by jednodušší zdanit uhlík v palivu a nechat na konstruktérech a výrobcích ať se snaži? Zatím vedla ke snižování spotřeby letadel nejprve snaha zvýšit dolet (a omezit nutnost mezipřistání) a po ropných krizích pak snaha ušetřit peníze za palivo. A pokrok je značný.

Zlámalík

A zas ten pravoPYS: …abychom vhodným provozním řešením pro zákazníky odstranily…

Vlastimil Kocurek

vždyť to mají dobře, řídící podmět nevyjádřený MY odstranili , ale zřejmě už čtu opravenou verzi AHA !!!! 🙂

GPGP

úspornější letadla by měli mít levnější poplatky ….tzn. EU by měla nařídit aby Eurocontrol dávala větší slevy….a 4 motorové typy by do EU třeba za 10 let vůbec nesměli létat 😉

Pajka

A co A 380 nejlepsi letadlo já světě!!!! Také má 4motory!!!!!!

GPGP

Chlapy vy co dáváte palce dolů , proletťe se i jinými typy letadel, třeba B787 či A350, a třeba i se společností Singapore Air. či jinou která patří mezi 5*….
A380 je dávno za zenitem a žádnou extra přidanou hodnotu nenabízí, kromě extrémní zátěže pro živ. prostředí 🙂

Jiří Kocurek

Když je A380/B747 tak nevýhodný kvůli spotřebě, tak přestane létat sám od sebe. Podobně jako už půl století nelétají vrtulová dopravní letadla přes Atlantik. Ostatně svícení petrolejkou je dnes pouze nouzové řešení, a to přestože nikdo nikdy nevydal zákaz.
PS: ChlpY? Ta chlapa podle vzoru žena, množné číslo ženY?

Jiří

Je k dispozici někde tabulka, kolik si řlp jednotlivých států účtujou za přelety? Mám totiž takový pocit, že cena za užití cz prostoru bude asi vyšší, kdyžtak mě prosím opravte. Ono už teď se oplatí jezdit nejen nakupovat do Polska, Německa i Rakouska, tak si umím představit, že bude jednodušší přeletět raději nad Polskem a ještě přitom nenabrat zpoždění při čekání na volnou „trať“

Myšpul

https://www.eurocontrol.int/search?keywords=monthly%20adjusted%20unit%20rates
Jsme cca stejně drazí jako Polsko a levnější než Německo nebo Rakousko nebo Slovensko.
Levnější než my je Maďarsko a i proto mají teď takové problémy.

Jiří

Díky, přesně tohle jsem hledal.

Myšpul

Ten odkaz je na stránkách ŘLP ČR http://www.rlp.cz/obchod/cenik/Stranky/cenik.aspx

Dubican

Pozitivní je že, že nám tím pádem méně zplodin bude padat na hlavu….

Y.K.

Jsou to plyny, takže nepadají přímo dolů, ale jsou unášeny tisíce km daleko podle proudění v 10 km nad zemí.

Martin V.

Tím myslíte CO2 a H2O z desetikilometrové výšky? To abych začal nosit helmu. 🙂 Určitě tam budou i nějaká špatně spálená rezidua a NOx, ale těm pomůže k rozkladu UV záření. Aniž bych to chtěl zlehčovat, tak emisí z přeletů bych se bál asi tak ze všeho nejmíň. To spíš auta jedoucí na letiště zatíží životní prostředí.

MartinS.

Ale pozor, zapomněl jste na chemtrails 🙂 Takže kromě helmy ještě plynovou masku nebo raději rovnou atombordel 🙂

Jiří Kocurek

A v domě přechodovou komoru! 😀

Janina

Pokud letadlo je nucené oblétávat ucpané části evropského nebe, tak spálí víc paliva a vyprodukuje víc zplodin než by jinak muselo na cestě z bodu A do bodu B. A dost bych se divila, kdyby tyhle zplodiny respektovali státní hranice.

Martin V.

Přesně totéž tvrdí sdružení Airlines for Europe (A4E) https://a4e.eu/wp-content/uploads/2019/07/Summer-ATC-delays10JUL-Final.pdf a mají to tam vyčíslené.