Obrana zvažuje nový tendr na vývoj a stavbu unikátního vagonu pro armádu

Vojenský vlak čili ešalon. Odsun techniky z kasáren Bechyně do Sudoměřic Autor: Armáda ČR/kapitánka Zuzana KrálováVojenský vlak čili ešalon. Odsun techniky z kasáren Bechyně do Sudoměřic Autor: Armáda ČR/kapitánka Zuzana Králová

Nový nákladní vůz měl být dle představ ministerstva obrany nízkopodlažní, dvoučlánkový, dvanáctinápravový s kloubem.

Odebírat
Upozornit na
guest
65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Ať zkusí Zababu, s ním se armáda určitě domluví.

Zrzek

Ten je poslal k šípku, když nebyli schopni dodržet jeho požadavek na odvolání Luďka S. a jeho kamarádů na MD a manekýna a jeho bandy na Sebevraždě Železnic.

V.N.

Naše armáda mě začíná štvát. Tento vagón nepotřebuje žádná jiná armáda v Evropě. Proč jej potřebuje zrovna česká armáda ? Trochu bych uvítal, kdyby tento resort řídil někdo s péčí řádného hospodáře, aby se s daným objemem peněz, který má resort k dispozici pořídilo maximum možného. A nikoliv aby se za státní peníze plnily vlhké sny armádních železničářů, či pilotů.

vlachjan

Tož ono je asi celkem k ničemu, když máte techniku, kterou ale nejste schopen dostat včas tam, kde je potřeba…

V.N.

Tak v době, kdy se tato technika pořizovala měla být snad otázka její přepravovatelnosti vyřešena.

Michal M

Nepořizujou se náhodou zrovna nějaké německé tanky, výrazně těžší než tanky současné?
Ťo znamená že řešení toho vagonu je přesně to, co tady jakoby kritizuješ.

V.N.

A jak řeší přepravu těchto tanků Němci ?

tarten

Po dálnici, které jsou v dojčlandu všude?

Plecháč

Normálně se vejdou na plošinové vozy, zde třeba přeprava že Švýcarska do Německa: https://www.swissinfo.ch/eng/politics/switzerland-hands-over-first-batch-of-leopard-2-tanks-to-germany/49171350

Tom Matto

Tohle ale nejsou Leopard 2A8, ktere se chystame kupovat, ale starsi varianty, ktere jsou lehci.

Scotty

Bundeswehr má svoje vlastní vozy.
https://www.youtube.com/watch?v=MONTNuYfKS0

roman

proč by to neměli být schopné převést současné vozy?

Vlastimil Kocurek

Na to vám tady nikdo nebude odpovídat, to jsou vojenské informace. Dále sledoval jsem na videu převoz tanků pro Ukrajinu, tanky tam byly napresovány na cm přesně, a to podstatně prodlužovalo nakládku i vykládku, a hrozilo reálně riziko, že některý řidič se prostě netrefí, a na to jsou tanky hodně moc drahé, aby k něčemu takovému došlo.

Tedy pořízení nových plošin je zhodnocením investice do tanků.
Takové úvahy, jak se to dělá jinde se k vám komplexně nedostanou. V USA se převáží ve velké míře i letecky.

***** Petr

Nakládka tanku na vagon byla standartní záležitost i pro záklaďáky. A většinou se tam strkali číšníci, zedníci atd. Jako že profesionální voják je větší hňup? Někteří z vagonu (simulace z panelů) „skákali“, to bylo složitější. A riziko , že se netrefí je snad i vjetí do vrat. Armáda podvalníky měla, dráha plata taky a proč naše malá armáda potřebuje vyvíjet vagon jaký svět neviděl , když máme od všeho trochu a nic co by neměl nikdo jiný, který to taky musí přepravovat. Tanky se ve velké míře letecky nepřeváží ani v USA a otázka zhodnocení tanků koupí vagonu je holý… Číst vice »

Václav

A jaký to byl tank? Leopard2 je o 15 cm širší, než T-72 a o 50 cm, než T-55

Luboš

A jak myslíte, že ty Leopardy 2 na tu Ukrajinu vozili?

Scotty

V současné době nejsou v republice vozy které mají dostatečnou ložnou výšku a ani vozy s dostatečnou nosností pro tanky Leopard 2A8.

Ferda

Tohle bude asi přesně ten důvod. Leopardy jsou mnohem těžší než rusácké T72. A nejsem znalec, ale jinde v Evropě je asi po železnici armády netahají.

Petr

Netahají se u nás. V okolí ano. 😀

Tom Matto

Tak urcite…
https://youtu.be/cPWaJijCS1c?si=donWd2fiEuhoAjC3
V zapadni Evrope skutecne neni vlakova preprava tak rozsirena jako ve statech byvaleho Varsavskeho paktu. Navic se bavime o tancich L2A8, ktere zatim nejsou ve vyzbroji a jsou tezsi nez predchozi. Navic mozna AČR chce projet trate nebo mosty se snizenym napravovym tlakem?, nevim jen tipuju.

Scotty

Na „západě“ se běžně železniční transporty vojenské techniky realizují.

Jiří Kocurek

Ty Tatry to klidně můžou vzít po vlastní ose, jen se tím najíždějí kilometry, vyšší opotřebení.

Vlastimil Kocurek

Souhlas, jsme přeci na stránkách, kde převážně fandíme železnici, tomu aby se neničily dálnice, a nečmoudilo 100 jedoucích vojenských dieselů za sebou (tedy i když jedou v rozdělených skupinách.

hroch.obojzivelny

Já zase koukám na mapu světa s vyznačenými rozchody koleje… a tak si říkám… s kým vlastně chceme válčit…?

Michal M

Hroch obojživelný, podtyp chcimírský?
Nejčastějším použitím toho vozu bude přeprava techniky na vojenská cvičení.

Martin

Ten, kdo to slovo „chcimír“ vymyslel by měl dostat nějakou cenu… Já jen doufám, že jednou budeme na současné období vzpomínat jako na něco absolutně absurdního, stejně jako na dobu covidu, která byla předtím i potom něco naprosto nepředstavitelného. To stejné platí o tehdejších i dnešních „svazácích“ a „vytřeštěncích“….

Vlastimil Kocurek

Já bych si to strašně přál, pro mne je válka něco mimo civilizaci, ale bohužel, když byste k tomu měl odbornou literaturu, tak se dočtete, že je to jen naše přání. Prostě se nepředpokládá, že v budoucnosti války nebudou. Nerad to píšu.

Martin

Dobrá, tak jinak. Má tedy podle vás, podle odborné literatury, podle chciválků ( když jsou chcimíři), podle pana Řehky, podle pana Michala a dalších tady v diskuzi vůbec smysl studovat, pracovat, něco budovat, šetřit, hledat si partnerku, mít děti…anebo se rovnou mám připravit na to, že všichni chcípneme v zákopu a bude to tak správně…podle toho, jak to každý den ze všech stran všichni hustí….?? Tak to zabalíme rovnou a je to.

rodilyslavkovak

Tak! Třeba Protivec – Bochov!

Jiří Kocurek

S kým vlastně za posledních 300 let válčili Švýcaři, že ještě mají armádu? Tož tak.

tarten

Moc to sem nepatří, ale popravdě skoro s celou Evropou, i když nešlo o oficiální švýcarskou státní armádu, jen o švýcarské gardy.

rogo01

Za posledních 300 let měli pár občanských válek a taky jednu francouzskou okupaci.

tarten

S kýmkoli, kdo přepadne naše území. Nebo území jiného státu NATO, protože pak by to chtěl už stejně dělat jak domino. Ovšem pátá kolona se jistě vrhne na šeříkové keře začne rvát květy.

Scotty

Proč ten vůz potřebujeme jsem psal níž.

Petr Šimral

Což o to. Já potřebu takového vozu docela chápu. Je výhodou mít možnost dlouhé nízké ložné plochy pro vysokou techniku s vleky a současně i pro těžké tanky. Jenže pokud je železniční profil ve výšce 800 mm široký 3400 mm, pak tak nějak nevidím možnost, jak dostat na takový vůz tank Leopard 4 se šířkou přes pásy 3 750 mm… Možná existují i nějaké transportní pásy. Hledal jsem, jak vypadá navagónovaný tank, foto zde: https://7mb.army.cz/aktuality/vojaci-73-tankoveho-praporu-si-procvicili-prepravu-techniky-po-zeleznici#lg=1&slide=6 A opravdu si nemyslím, že jde nějak železniční profil znásilnit natolik, aby mohl existovat takový univerzální vůz. Vidím to na dva typy. Jeden nízkopodlažní kloubový… Číst vice »

Permonik

Jen doplním že Leopard má přes pásy 3420. Šiřka je 3580 (ve vyšce 800 – 1200mm). U nových 2A8 je vetší šířka díky aktivnímu panceřování, ale to mělo být demontovatelné….

https://tank-afv.com/coldwar/West_Germany/photos/Kampfpanzer_Leopard-2_Prototyp_Glattrohrkanone_120mm.jpg

Vlastimil Kocurek

S péčí řádného hospodáře, je možná právnický termín, ale u nás v Česku je brán jako naivní klišé. Resorty neřídí nějací hospodáři, ale politici, přitom jsou zcela jasné obrysy, co všechno potřebujeme pořídit, co všechno jsme zanedbali v uplynulých 20 letech, kdy se armáda osekávala, ja jen to šlo. Klidně ať si vlaky pořídí, a to spíše i dvojí druh, protože na jeden univerzální druh je tam příliš mnoho parametrů, to je ten problém. Na těch vlacích bych vůbec nešetřil. Přepravit techniku je totální základ. Američané přepravují tanky i letecky. To se po nás nechce.

bublina

Ani shadewerk se nehlásí? Nebude ArmyPanter?

tarten

Jo, Panter je typický vlak na převážení tanků, houfnic a bévépéček.

Alík

Dobrý den,
jsem laik, proto laický dotaz. Nešlo by propojit kloubem vždy dva vozy řady Px? Nebo tak něco?

Scotty

Ten kloub není tak zásadní. Zásadní je schopnost přepravovat zároveň vysoký i těžký náklad.

ABCD

Jedině nějak menit výšku ložné plochy…

ABCD

Doporučuji kouknout do diskuze k článku z 7.9. tam je celkem rozklíčované.

Petr K.

Toho bohdá nebude, aby se česká armáda vzdala…

…svého vysněného vagónu.

Karl vB.

…aneb další díl seriálu „Jak rozdojit kozla“?

tarten

Tak Jančura také měl seriál zadávání reko svých peršounů a po letech uspěl na nějaký čtvrtý nebo jaký pokus.

Jindřich Kuchař

To jsme první armáda, která chce něco převážet po železnici? Nebo co máme za tak atypickou techniku, že je třeba vyvíjet vlastní nákladní vůz?

Paja

Mně to taky tak připadá. Jinak by přece NATO už dávno poptávalo konstrukci pro přepravu v Evropě pro více zemí. Nebo ne?

Permonik

NATO tohle neřeší, ale jednotlivé armády.

Scotty

Třeba tenhle vyprošťovák. Ve střední Evropě (mimo pár kusů v Rakousku) není vůz který by je dokázal kvůli výšce a váze přepravit.
https://acr.army.cz/technika-a-vyzbroj/ostatni/vyprostovaci-vozidlo-na-podvozku-tatra-t-815-7-v-8×8-209763/
Také by armáda chtěla na stejném voze přepravovat i tanky Leopard 2A8 a kontejnery.

Jezo

Zo zvedavosti, co mozu rakusania pozicat na tu obludu? A ako to je s leteckou prepravou? Vacsinou byva poziadavka/chvalenie sa ze sa zmesti do C130… 🤔

Permonik

Požádavek na přesun C130 je na bojové jednotky. Ostatní týlové A400M, C-17, Ruslan, C-5 Galaxy.

Jiný Petr

Chápu, ale zrovna tohle vozidlo se může dopravit po vlastní ose, ne?
Pokud má správně rozloženou hmotnost, tak ani nepřekročí max. povolený počet tun na nápravu u civilních aut.
Navíc s flexibilitou našich drah a celkového času nutného na přepravu něčeho podobného to ta Tatra po vlastní ose zvládne rychleji v rámci celé střední Evropy. – zvl. když vezmu v potaz za jak dlouho zvládnou hasiči dovést kolonu hasičských aut třeba do Řecka

Scotty

Pokud někam posíláte Pandury vlakem (takže někam dál), tak za nimi nepojede vyprošťovací vozidlo po silnici. To dá celkem rozum.

Zrzek

Zajímavé, že dříve šlo postavit techniku, která se dala přepravovat na běžných vozech. Jen by mě zajímalo co je v tom nádoru, který zvyšuje celkovou výšku, tak důležitého. Aha my jsme zapomněli zadat nějaké požadavky na rozměry. I to pitomý přerostlý KN(A,B)250/251 bylo zkonstruované tak, aby šlo poslat vlakem. To samé AV 15(20)

Baldrick

Dřív tanky vypadaly jinak, předpoklad byl, že po sobě budou střílet s jinou pozemní technikou, nejsilnější ochranu proto měly zepředu, zezadu a v bocích. Navíc sovětské tanky byly vyrobené pro strategii „Nas mnóga“ – byly lehčí než západní, se slabším pancířem, protože se počítalo s velkými ztrátami, ale vítězstvím díky výrazné početní převaze. Západní tanky byly těžší a poté, co Ukrajinci začali s javeliny a drony likvidovat ruské tanky po stovkách, už nikdo nebude podceňovat potřebu těžkého pancéřování a aktivní ochrany i shora. Výsledkem je, že nový leopard bude o třetinu těžší než T-72 a bude mít na sobě víc… Číst vice »

Aussiger

Co je horší, že nikdo nemá dnes v současné geopolitické situaci zájem o lukrativního a v budoucnu stále bohatšího zákazníka, tedy MO …

V.N.

Pravděpodobně si tuto soutěž vyložily všichni výrobci vagónů jako nesmysl. Proto nikdo nezareagoval. Jinak, aby se výroba něčeho, jako je železniční vagón vyplatila, je třeba vyrobit velkou sérii, aby se náklady na vývoj rozmělnily.

Scotty

Nesmysl. Obrana byla ochotna vývoj zaplatit samostatně. Ostatně o tom byla celá zakázka.

Jiří Kocurek

Proč vlastně Zbrojovka vyvíjela Bren 3, když mohli mít něco …

A pak se tady brečí, jak jsme jenom montovna.

Lukáš F.

Specifický trh.

Milan

Spíš mě napadá jestli ČR není jedna z mála zemí EU, kde železniční tratě mají 4 třídy zátěže/únosnosti na nápravu projíždějících kolejových vozidel, a žel mnohé železniční vlečky do vojenských areálu napojené na tratě jedné z těch nejhorších – nejméně únosných tříd, takže prvotně by byly potřeba plošinové vozy s třínápravoými podvozky! Při čemž ovšem, když už se hledá nové řešení, tak se zkouší najít s tzv. vyšší přidanou hodnotou jako je např. snažší – resp. vůbec možná nakládka/vykládka bez vysokých ramp. Čemuž by za mě odpovídaly pro železniční terminologii protichůdné podmínky neboť v ní článkový a kloubový vůz není… Číst vice »

Tomáš Záruba

Otázka je, jestli nezačít plnit ta 2% NATO například zvyšováním traťové třídy zatížení…