Dvanáct náprav a kloub. Nevídaný vagón pro armádu nikdo vymýšlet nechce

Vojenský vlak čili ešalon. Odsun techniky z kasáren Bechyně do Sudoměřic Autor: Armáda ČR/kapitánka Zuzana KrálováVojenský vlak čili ešalon. Odsun techniky z kasáren Bechyně do Sudoměřic Autor: Armáda ČR/kapitánka Zuzana Králová

Podobný typ železničních vozů v současné době v ČR ani v zahraničí podle ministerstva obrany neexistuje.

Odebírat
Upozornit na
guest
31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr
Petr
Paja

Možná pokud by se více států NATO v zadání spojilo a výrobci cítili odběr většího množství vozů, tak by se někdo ochotný vyvinout i našel.

Karl vB.

Copak? V Česku by měla být deponována nějaká vvybraná vojenská technika velkých rozměrů nebo hmotnosti, kterou nemá žádný jiný členský stát NATO?
Nebo se pouze nechce převzít řešení téhož u jiných armád a je požadavek na znovuvynalezení kola?
Předpokládám, že vojenské struktury NATO mají dost vlastních výzkumných a vývojových ústavů na to, aby si tam podobnou věcičku, „která nemá ve světě obdoby“ nechaly vyvinout, pokud by jí bylo vážně potřeba.

Scotty

Myšlenka byla spojit dva až tři druhy vozů do jednoho. Vozu pro přepravu těžké techniky, pro přepravy vysoké techniky a přepravu kontejnerů. Například pro přepravu Tatry pro vyprošťování Pandurů se musí půjčovat vůz v Rakousku (ovšem ti zase nedovolují přepravovat techniku do bojových zón). Žádný jiný okolní stát prostě vůz potřebných parametrů nemá.
NATO žádné takové vývojové kapacity nemá a ničím takovým se nezabývá.

Zrzek

To jen naše armáda chce opět něco hodně atypické drahé na provoz, údržbu a výrobu.

Petr Šimral

Koukám, že se nenašel nikdo, kdo by přišel na zázračné řešení požadavku nízkopodlažnosti a šíře železničního profilu pod 1160 mm od temene kolejnice 🙂

Jan Čech

Jak to připravují jinde? Předpokládám, že podobný problém řešili i jiné země.

Jan Čech

*řešily

Otto

moc tomu nerozumím – k čemu to mělo být dobré? leopard se na standardní vagony vejde, stejně tak caesar, který je mimochodem na podvozku tatra 8×8.. tak co na tom chtěli vozit?

Petr

Tanky Abrams?

Jméno

Jsou stejné jako Leopard

Elb

Abrams je mnohem těžší než Leopard, Leopard širší než T-72, které svými pásy přesahují přes vagon.

X 1

V Německu se ale Leopardy vozí na vagonech zcela běžně.

Petr

A nepoužívají transpontní pásy, jako to měli při přepravách tanků Tiger?

Scotty
Scotty

Nové verze Leopardu jsou zhruba stejně těžké jako Abrams.

Alibaba

třeba je nápravová hmotnost 4 nápravového vozu už kritická pro některé tratě (třeba Všehradský most 🙂 ) a 6 nápravový nemá problém.

Petr

Jenže to má řešit kompletní úprava infrastruktury, dle požadavku logistiky NATO.

Scotty

Nové verze Leopardu které váží od 62 do 66 tun se nedají vozit na 4 nápravovém vozu.

Vinkler

A to jako proč?? Nápravový tlak je přece max. 22,5t. na dvoukolí .. takže 90t. vágon s nákladem je nereálně vyrobit .. hm asi ano .. mýlím se……

Scotty

Co je standardní vagon? Třeba u nás se momentálně nevyskytuje vůz který by zvládl převoz Leopardu 2A6 a novějších.
Třeba pro tohle auto také u nás neexistuje žádný vůz který by zvládl jeho transport.
https://acr.army.cz/technika-a-vyzbroj/ostatni/vyprostovaci-vozidlo-na-podvozku-tatra-t-815-7-v-8×8-209763/

broucek.v

A zatím Turci tento problém vyřešili docela elegantně, toto řešení se mi líbí:

https://www.railfreight.com/rolling-stock/2024/09/05/turkey-introduces-a-new-dual-use-military-container-wagon/

M474003

Tank tam přistane jako balon, nebo jak se tam dostane? Přes čelo?

MPE

Z boku a otoci se o 90° na miste?

Jan Čech

Tak Abrams přejede přes 1m vysokou kolmou stěnu. Třeba tam najede normálně zboku a pak se otočí na místě. Stačí nějaké výsuvné podpěry zboku vagónu, jako mají jeřáby, aby se neprevratil.

Alibaba

Já bych řekl, že přijede normálně z čela vozu a zastaví v prohlubni vozu, která není tak hluboká aby z ní i vyjel.

Zrzek

Přesně tak, i ty nájezdy do hlubiny jdou vyrobit v určitém úhlu a s určitým povrchem. Ostatně na podvalník taky nezajíždí z boku. A kontejnery na tom půjdou přepravovat s menšími obtížemi. Průjezdný profil se od dob wehrmachtu příliš nezměnil, jen ta vojenská technika něco nabrala na rozměrech.

MPE

Z cela velmi pravdepodobne ne – utrhal by zamky na kontejnery nebo by si o ne pri zaseknuti poskodil pasy. Daleko pravdepodobnejsi je najezd z boku (z rampy bud specialne k tomu urcene, nebo nouzove nejake provizorni – staci par panelu…).

roman

zámky na kontejnery by měli jít odklopit.

Zrzek

Zámky na kontejnery jsou sklopné, využívá se variabilita a ještě by k tanku šel naložit 10′ kontejner a pro případnou přepravu kontejnerů se používá různé možnosti jejich rozložení po vagónu. Standardem armád jsou sice 20′, ale co když armáda bude potřebovat najednou 40′ nebo 30′ a 45′