Dvanáct náprav a kloub. Nevídaný vagón pro armádu nikdo vymýšlet nechce
Vojenský vlak čili ešalon. Odsun techniky z kasáren Bechyně do Sudoměřic Autor: Armáda ČR/kapitánka Zuzana Králová
Podobný typ železničních vozů v současné době v ČR ani v zahraničí podle ministerstva obrany neexistuje.
Konečně někdo řekl co do těch 2% má patřit. https://www.natoaktual.cz/v-mediich/nemecko-vydaje-obrana-mobilita-hdp.A240808_174839_na_media_m02
A aktuální stav v ČR https://www.czdefence.cz/clanek/vojenska-mobilita-je-stale-velkou-vyzvou
Možná pokud by se více států NATO v zadání spojilo a výrobci cítili odběr většího množství vozů, tak by se někdo ochotný vyvinout i našel.
Copak? V Česku by měla být deponována nějaká vvybraná vojenská technika velkých rozměrů nebo hmotnosti, kterou nemá žádný jiný členský stát NATO?
Nebo se pouze nechce převzít řešení téhož u jiných armád a je požadavek na znovuvynalezení kola?
Předpokládám, že vojenské struktury NATO mají dost vlastních výzkumných a vývojových ústavů na to, aby si tam podobnou věcičku, „která nemá ve světě obdoby“ nechaly vyvinout, pokud by jí bylo vážně potřeba.
Myšlenka byla spojit dva až tři druhy vozů do jednoho. Vozu pro přepravu těžké techniky, pro přepravy vysoké techniky a přepravu kontejnerů. Například pro přepravu Tatry pro vyprošťování Pandurů se musí půjčovat vůz v Rakousku (ovšem ti zase nedovolují přepravovat techniku do bojových zón). Žádný jiný okolní stát prostě vůz potřebných parametrů nemá.
NATO žádné takové vývojové kapacity nemá a ničím takovým se nezabývá.
To jen naše armáda chce opět něco hodně atypické drahé na provoz, údržbu a výrobu.
Koukám, že se nenašel nikdo, kdo by přišel na zázračné řešení požadavku nízkopodlažnosti a šíře železničního profilu pod 1160 mm od temene kolejnice 🙂
Jak to připravují jinde? Předpokládám, že podobný problém řešili i jiné země.
*řešily
moc tomu nerozumím – k čemu to mělo být dobré? leopard se na standardní vagony vejde, stejně tak caesar, který je mimochodem na podvozku tatra 8×8.. tak co na tom chtěli vozit?
Tanky Abrams?
Jsou stejné jako Leopard
Abrams je mnohem těžší než Leopard, Leopard širší než T-72, které svými pásy přesahují přes vagon.
V Německu se ale Leopardy vozí na vagonech zcela běžně.
A nepoužívají transpontní pásy, jako to měli při přepravách tanků Tiger?
Ne, prostě při transportu trochu přesahují vagon.
https://www.swissinfo.ch/content/wp-content/uploads/sites/13/2024/02/599236504_highres-data-49171370.jpg
Nové verze Leopardu jsou zhruba stejně těžké jako Abrams.
třeba je nápravová hmotnost 4 nápravového vozu už kritická pro některé tratě (třeba Všehradský most 🙂 ) a 6 nápravový nemá problém.
Jenže to má řešit kompletní úprava infrastruktury, dle požadavku logistiky NATO.
Nové verze Leopardu které váží od 62 do 66 tun se nedají vozit na 4 nápravovém vozu.
A to jako proč?? Nápravový tlak je přece max. 22,5t. na dvoukolí .. takže 90t. vágon s nákladem je nereálně vyrobit .. hm asi ano .. mýlím se……
Co je standardní vagon? Třeba u nás se momentálně nevyskytuje vůz který by zvládl převoz Leopardu 2A6 a novějších.
Třeba pro tohle auto také u nás neexistuje žádný vůz který by zvládl jeho transport.
https://acr.army.cz/technika-a-vyzbroj/ostatni/vyprostovaci-vozidlo-na-podvozku-tatra-t-815-7-v-8×8-209763/
A zatím Turci tento problém vyřešili docela elegantně, toto řešení se mi líbí:
https://www.railfreight.com/rolling-stock/2024/09/05/turkey-introduces-a-new-dual-use-military-container-wagon/
Tank tam přistane jako balon, nebo jak se tam dostane? Přes čelo?
Z boku a otoci se o 90° na miste?
Tak Abrams přejede přes 1m vysokou kolmou stěnu. Třeba tam najede normálně zboku a pak se otočí na místě. Stačí nějaké výsuvné podpěry zboku vagónu, jako mají jeřáby, aby se neprevratil.
Já bych řekl, že přijede normálně z čela vozu a zastaví v prohlubni vozu, která není tak hluboká aby z ní i vyjel.
Přesně tak, i ty nájezdy do hlubiny jdou vyrobit v určitém úhlu a s určitým povrchem. Ostatně na podvalník taky nezajíždí z boku. A kontejnery na tom půjdou přepravovat s menšími obtížemi. Průjezdný profil se od dob wehrmachtu příliš nezměnil, jen ta vojenská technika něco nabrala na rozměrech.
Z cela velmi pravdepodobne ne – utrhal by zamky na kontejnery nebo by si o ne pri zaseknuti poskodil pasy. Daleko pravdepodobnejsi je najezd z boku (z rampy bud specialne k tomu urcene, nebo nouzove nejake provizorni – staci par panelu…).
zámky na kontejnery by měli jít odklopit.
Zámky na kontejnery jsou sklopné, využívá se variabilita a ještě by k tanku šel naložit 10′ kontejner a pro případnou přepravu kontejnerů se používá různé možnosti jejich rozložení po vagónu. Standardem armád jsou sice 20′, ale co když armáda bude potřebovat najednou 40′ nebo 30′ a 45′