Objednejte méně osobních vlaků, ať nenastane na koridoru kolaps, vyzval Svaz dopravy Prahu a kraj
Svaz navrhuje kompromisní řešení v podobě omezení vlaků mimo špičku.
Svaz dopravy vyzval Prahu a Středočeský kraj, aby redukovaly plánovaný rozsah objednávky vlaků na tratích, kterou vedou přes stanici Praha-Libeň. Důvodem jsou obavy z přetížení dráhy, které by nakonec mohly vést k omezení provozu dálkových vlaků Praha – Ostrava (a částečně Praha – Brno) a nákladních vlaků. Reakci objednatelů zjišťujeme.
V dopise vyzvali k přehodnocení rozsahu provozu objednávaných vlaků regionální dopravy linek S49 a S61. Jde o již stávající městskou linku z Roztok do Hostivaře a nové spojení z hlavního nádraží do Úval. Svaz navrhuje, že by namísto intervalu 30 minut jezdily tyto vlaky mimo špičku v hodinovém intervalu.
Chystá se další zpomalení klíčového koridoru u Prahy. Vlaků je moc, na trať se nevejdou
Hrozba pro kontejnerové vlaky
„Toto opatření by umožnilo alespoň částečně zajistit průvoz nákladních přes běchovické zhlaví stanice Praha-Libeň a pomohlo by i konstrukci grafikonu osobních dálkových vlaků na hlavním koridoru,“ uvádí svaz v dopise. Naráží především na problém s kapacitou pro kontejnerové nákladní expresy do překladiště v Praze-Uhříněvsi. „Tato situace je z pohledu nákladní železniční dopravy naprosto nepřijatelná, protože by vedla k znemožnění těchto ekologických mezinárodních přeprav a jejich zákonitý přesun těchto přeprav na silniční dopravu, což s ohledem na situaci na silniční síti v Praze a Středočeském kraji i s ohledem na životní prostředí nelze považovat na udržitelný stav,“ píše v dopise prezident Svazu dopravy Oldřich Sládek.
Svaz v dopise nezpochybňuje potřebu posílit vlaky mezi Prahou a Úvaly kvůli nárůstu počtu obyvatel v tomto regionu. „Nicméně je naprosto zásadní otázkou k řešení, zda v této kritické situaci je ještě dále možné bez ohledu na její vyčerpání dále zvyšovat počty vlaků pražské regionální osobní dopravy,“ uvádí se v textu.
Nejen Libeň. Správa železnic ukázala, kde od nového jízdního řádu hrozí přetížení dráhy
Objednatelé ale musejí řešit nejen omezení dopravy, ale i dopad na smlouvu s RegioJetem, který má provoz obou linek zajistit. Ta počítá s původním rozsahem výkonů. Už dříve zástupci Prahy a Středočeského kraje uvedli, že s omezením nepočítají. Tehdy ale ještě nebyl návrh na omezení jen mimo přepravní špičku.
„Cílem Prahy nemůže být zlikvidovat nákladní dopravu a zapříčinit přesun zboží na silnici. Zabýváme se proto hledáním mechanismu, jak alespoň částečně žádosti Svazu dopravy vyhovět. Musíme se přitom však pohybovat v mantinelech určených vysoutěženou smlouvou a zcela nezbytná se jeví součinnost dopravce předmětné omezované linky,“ řekl náměstek ředitele pro příměstskou dopravu a dispečink Ropidu Václav Haas. Současně bude Ropid požadovat garanci Správy železnic, že případná omezení provozu skutečně budou přínosem pro nákladní dopravu.
Podle radního Středočeského kraje pro dopravu Petra Boreckého (kompletní vyjádření níže) kraj požádal Správu železnic o prodloužení nástupišť, aby mohly jezdit kapacitnější soupravy. S tímto požadavkem ale neuspěl. „Pokud nemůžeme dosáhnout požadované kapacity systému délkou vlakových souprav, je to nezbytné řešit frekvencí spojů,“ vysvětlil Borecký.
Podle aktuální legislativy může Správa železnic vybrané úseky dráhy prohlásit za přetížené. Pak nastává situace, kdy při přidělení kapacity dostávají přednost vlaky v objednávce státu a krajů a vlaky kombinované dopravy a mezinárodní nákladní dopravy. Může tak dojít k seškrtání komerčních vlaků osobní dopravy. To v Česku znamená všechny spoje mezi Prahou a Ostravou nebo část spojů mezi Prahou a Brnem.
Dlouhé čekání na Libeňský přesmyk. Jeho výška budí odpor, do projednávání chce vstoupit ministr
Úsek v Libni patří mezi nejpřetíženější na české železnici především kvůli absenci takzvaného Libeňského přesmyku. Ten by umožnil mimoúrovňové překonání koridoru pro vlaky mezi Libní a Hostivaří.
Vyjádření Petra Boreckého k problematice navýšení počtu spojů na trati Praha – Kolín
Na problematiku přetížené kapacity dráhy upozorňujeme dlouhodobě, naposledy letos na jaře. Na druhou stranu prostě musíme reflektovat skutečnost, že počet cestujících ve veřejné dopravě nám (vyjma období koronavirové pandemie) trvale roste.
V poslední době k tomu přispívá mj. i zhoršená dostupnost bydlení na území Prahy, která nutí lidi ke stěhování za její hranice, kde je dostupnost bydlení přeci jen o něco vyšší. Tento fakt však výrazným způsobem přispívá k dalšímu zvýšení tlaku a potřeby odvozu dalších cestujících, kteří hromadnou dopravou dříve nevyužívali.
Středočeský kraj musí pochopitelně velmi dobře zvážit, kam dostupné peníze směřovat. Spolu s kolegy z IDSK i hlavního města Prahy jsme však přesvědčeni, že jsou to právě páteřní železniční tratě, kam by měla výrazná část těchto peněz směřovat, neboť je primárním úkolem železniční dopravy vytvářet základní kostru celého dopravního systému. Z pohledu kraje tak nemůžeme dlouhodobě sanovat mnoho let zanedbávaný a přehlížený problém Správy železnic v podobě nedostatečné kapacity dráhy.
Protože si však uvědomujeme vážnost celé situace a chceme přicházet i s řešeními, požádali jsme Správu železnic o prodloužení nástupišť na hlavních železničních koridorech na více něž stávajících 220 metrů, abychom mohli používat delší soupravy. To by nám umožňovalo v připravovaných výběrových řízeních na nové železniční dopravce požadovat i výrazně vyšší kapacitu nově pořizovaných jednotek. I tato navrhovaná varianta však byla ze strany Správy železnic vyhodnocena jako problematická, respektive nereálná. Tato skutečnost nás dnes nutí přizpůsobit délku vlakových jednotek, které zde budou provozovány dalších padesát let, délce nástupišť. Pokud nemůžeme dosáhnout požadované kapacity systému délku vlakových souprav, je to nezbytné řešit frekvencí spojů.
Středočeský kraj a IDSK tak bohužel nemají dostatek dalších možností, jak danou situaci vyřešit. Dlouhodobé přeplňování spojů a tím i výrazné zhoršování komfortu i bezpečnosti cestujících je však pro nás nepřijatelné a proto jsme již byli nuceni konat. Stejně tak však otevřeně říkám, že dlouhodobým řešením není vytlačení nákladní dopravy z hlavních tratí, ale výrazné posílení kapacit těchto tratí tak, aby byly schopny absorbovat jak zvýšenou poptávku po dálkové či regionální dopravě (která bude nadále růst), tak i dopravě nákladní. To by mělo být primárním cílem konáním a posláním Správy železnic.
Závěrem bych rád podotkl, že linky S49 a S61 jsou objednávány Hlavním městem Prahou. Jsme si však vědomi, že důvody, proč je Praha zavedla, jsou totožné s těmi, jež nás vedly k posílení dopravy v rámci Středočeského kraje.