Mezi městy, kde je vlak pomalý, objednávejte i autobusy, vyzvalo hnutí STAN ministerstvo
Autobusy RegioJet a Flixbus, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) vyzvalo ministerstvo dopravy, aby začalo řešit dálkovou dopravu v některých relacích objednávkou autobusů namísto vlaků.
Jestli ono to nebude tím, že v Liberci mají krajského dopravce a člověk ve vedení je trasou Liberec – Praha posedlý a nepovedlo se mu s tím prosadit za dob ČSAD ani DPML. 😀 Teď by přece bylo super za peníze daňových poplatníků ukázat všem prostředníček. To že se krajští k tomu propůjčí znamená, že tady nejde o lidi ale o vlastní prospěch.
To je ale od STAN nesmysl. Je vidět, že jsou tu další, co dopravě strašně rozumí. Měli by dělat, na co stačí a možná raději jít z politiky. Zatím z nich nic dobrého nevylezlo.
Liberec-Praha, průměrný interval 15 minut, špičky i 5 minut, noční hodiny 30min. Integrace do IDOL i PID. Něco takového má Madrid-Toledo. Ono by to šlo
Praha – 1,3 mil. obyvatel, Liberec – 100 tisíc, Madrid – 3,3 mil., Toledo 700 tisíc.
Nerad bych se mýlil, ale Toledo (v Kastilii) má cca 80 tisíc obyvatel.
Hmm mýlíte se – Toledo má 700 tis.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Toledo
Komukoli těžko projde změnit ustanovení, které, předpokládám stále ještě platí, že stojící cestující smějí být přepravováni jen za předpokladu, že nejvyšší dovolená rychlost jízdy je 70 km/h – a zkuste si zjistit, co to udělá s jízdní dobou autobusu třeba z Liberce na pražský „Čerňák“: z centra do centra se pak kombinací autobus + MHD rozhodně nedostanete o mnoho rychleji, než přímo vlakem. Že MD ČR trucuje a není ochotno objednat třeba jen „na kladiva“ třeba aspoň 2 páry speciálních opravdu „rychlých“ přímých rychlíků z Liberce do Prahy a zpět aspoň u dopravce Arriva vlaky, když to nechtělo v minulosti… Číst vice »
Jsou i autobusy kde jde i stát a jet 100, nemálo se jich po silnicích pohybuje
http://www.bors.cz/sluzby-detail/irizar-i4/130/
Irizar i4 je ale příměstský autobus, používají sei v Irsku mezi městy
Jak dlouho by trvalo Praha-Liberec vlakem bez mezi zastávek?
Ty zastávky by ubraly minuty, ale aby to mělo smysl, minuty nic neřeší. A to Liberec není sám – z Prahy do Varů kdyby poslali i Pendolino a nestavělo vůbec nikde, pořád je to marný
Praha – Liberec bez mezizastávek vlakem je nesmysl. A mimochodem takhle by to šlo teoreticky možná přes Drážďany nebo Hradec Králové, určitě ne přes Turnov.
No ono třeba mezi Berounem a Příbramí si nepomohou. Kde není ani pořádná silnice, je to výzva nanic 😀
Jak jako dočasně? Ona se už snad chystá konkurenceschopná trať do Liberce? 😀
Vždyť už je asi 50 roků známo, že jednotkou dočasnosti je jeden furt …
Tak DPML to měl tenkrát nějak „kryté“ od města a nejezdil na komerční riziko, nebo ano? A jak to dopadlo…
Dočasnou dopravu by měl v tom případě provozovat stát jako např. spoje PostBus https://en.m.wikipedia.org/wiki/PostBus_Switzerland ve Švýcarsku, Francii, Lichtenštensku, Německu.
V žádném případě by na dotacích českých daňových poplatníků nesměl kořistit soukromník!
V Čechách tradičně STAN chystají dolování renty pro některého z pobratimů.
To už je mnohem lepší, když dotaci dostane soukromý dopravce, který to pak investuje dál. Než aby to zmizelo do červné díry. A on někdo brání třeba ČD provozovat i autobusovou dopravu?
Jak víte že u soukromníka to nezmizí v černé díře ?
ČD si v tom brání samy – a úspěšně už asi 27 roků = už od doby, kdy jejich DOP velel Jožka Bazala.
Vždyť Farský je přece ze Semil, což je, pokud vím, také Liberecký kraj ,,,
Co to je STAN? nějaká skupinka politických přisedlíků oscilujících na hranici volitelnosti? Něco jako TOP09?
Problém jsou vyprodaná místa. Takže změníme zákon o provozu na poz. kom, abychom na dálnici mohli bagrovat lidi nastojáka. A v případě nehody to hodíme na řidiče – měl předvídat dědka v protisměru.
Předně je nesmysl dotovat dopravu, která jezdí i bez dotací a vyprodaná. Zadruhé je nesmysl myslet si, že 60 vyprodaných míst se vyřeší 30 místenkami a frontou na zbylá místa.
Kolikrát půjdete na autobus, který vás nenabere? Třikrát? Ve výsledku pojede jen těch 30 místenkových plus náhodné výstřely.
A ten zákon změníme jak? Že ho necháme, jak je, protože to umožňuje, a nikdy tomu nebylo jinak?
Že umožní přepravu cestujících na stojáka i ve vozech, které mají v techničáku pouze místa k sezení?
Jančurovy busy mají počet míst k sezení: xy a počet míst k stání: proškrtnuto
MImochodem taky dostal steward pokutu, že v autobusu chodil.
Přeprava osob
(1) Řidič nesmí připustit, aby počet přepravovaných osob starších 12 let překročil počet povolených míst určených k přepravě osob (dále jen „povolené místo“).
Na dálnici se jezdí na stojáka už teď a odjakživa, např. Praha-Benatky-MB s Arrivou. Na to nemusí měnit zákon.
Ve veřejné dopravě tu máme socialismus, který je ze své podstaty nespravdlivý, diskriminační a křivící trh, ale levicovému hnutí STAN se tento socialismus zdá pořád málo socialistický. Opravdu nechápu, proč by měl stát či kraj z peněz všech daňových poplatníků dotovat cestování některých z nich. A už vůbec to nechápu na linkách, kde provoz bez dotací v dobré kvalitě zajišťují soukromé firmy. A že tito soukromníci jezdící na vlastní riziko nevykrývají některé mrtvé časy typu dvě hodiny po půlnoci? No a co? To je jak kdyby vedle každé soukromé pekárny s otevírací dobou 6 až 17 musela být ještě jako… Číst vice »
Dotování veřejné dopravy nemá se socialismem vůbec nic společného. Dotovat vlaky a regionální autobusové spoje ano, protože tady nejde o sociální službu, ale o odlehčení silnicím.
A to odlehčení silnicím je ta sociální služba.
Odlehčení silnicím prospěje každému, nikoli jedné skupině.
Dotování veřejné dopravy nemá se socialismem nic společného. Nedotuje se kvůli sociálním důvodům, ale kvůli odlehčení silnicím.
Každá dotace je socialistická, žádné jiné dotace neexistují. Je to základní levicový koncept: přerozdělovat peníze lidí tak, jak si politik/úředník myslí, že je to nejlepší.
Dotují se knihovny, školy, policie, hasiči, ochrana přírody, muzea, zoo, …
Švýcaři dotují železnici jako o život. Díky za takové dotace a jsem rád, že nežiju ve Vašem konceptu.
Vy jste teda hodně mimo, motat bezpečnostní sbory jako policii a hasiče mezi účelové dotace soukromým firmičkám, které nejsou schopné obstát na konkurenčním trhu. Doporučuji absolvovat nějaký kurz ekonomie pro začátečníky, než se začnete vyjadřovat k věcem, kterým evidentně nerozumíte. Jestli vám vyhovuje, že o vašich penězích nerozhodujete vy sám, ale nějaký úředník, tak chápu, že rád žijete v socialismu.
Mýlíte se. Dotace do veřejné dopravy není dotace soukromé firmičce. Stát měl možnost zachovat unitární železnici, zvolil jinou cestu.
“ Jestli vám vyhovuje, že o vašich penězích nerozhodujete Vy sám, ale nějaký úředník, tak chápu, že rád žijete v socialismu.“
Opět se mýlíte. O mých penězích tedy žádný úředník nerozhoduje, já mám volební právo a chodím k volbám. O mých penězích rozhoduje můj zástupce, s kterým se mohu kdykoli spojit a jestli Vy to máte jinak, tak to neumím posoudit. Netvrdím, že současný způsob je ideální, ale zatím jsem lepší neobjevil.
Dotaz, domníváte se, že ve Švýcarsku žijí v socialismu?
Neberu vám váš názor, že je nutné, aby se do všeho, včetně dopravy občana z bodu X do bodu Y, míchal všemocný stát. Věřím, a podle složení Parlamentu je to téměř jisté, že takových lidí je většina. Rádi nechávají odpovědnost za své životy na jiných. Já bych si o svém životě a tím pádem o svých penězích ale raději rozhodoval sám, protože to umím líp než někdo na ministerstvu nebo na kraji. Proto nesouhlasím s dotacemi do veřejné dopravy, natož na relacích, kde dlouhodobě dobře funguje komerční provoz, ať už Praha-Liberec nebo Praha-K.Vary. Jen nechápu, proč se pořád bráníte označení… Číst vice »
Obávám se, že vysvětlovat vám, že pokud více lidí nastoupí do veřejné dopravy, že na tom jednoznačně vydělají ti ostatní je asi nad mé síly. A to si myslím, že jich mám dost.
Ad stojící cestující na dálnici – OK, je to jasné, když je na ně schválený bus tak to jde. Jenom, myslíte si že to bude super v případě nehody proletět celým autobusem a potom předním sklem ven? Myslíte že to přežijete, že je důležité vymyslet jak mít bus se stojícími pasažéry na dálnici, nikoliv jak to vyhubit?
Kolik cestujících se normálně poutá? Nemyslím teď v autobusech RJ, kde to stevardi vyžadují málem už před nástupem. Jednotky procent? A jak dopadnou v případě takové nehody? Úplně stejně, poletí tou samou uličkou, pokud se nerozmáznou o opěradlo před nimi.
No právě, že to opěradlo docela dost udrží. A padáte do něj z půl metru. Zatímco stojící v uličce dostane jo pěkný švuňk. Zatímco sedící se už „rozmázli“ o sedačku před sebou, tak stojící stále zvětšuje rozdíl rychlosti mezi sebou a podlahou autobusu. Fyzika základní školy.
Jenže narážím do pevné tvrdé překážky, což je horší než např. vypadnout čelním sklem ven (když mě to tedy poté nepřejede) nebo narazit do hromady těl přede mnou.
Jestliže vyletíte předním sklem ven… Co je tvrdší? Sedačka nebo vozovka?
Vozovka obvykle není kolmo ke mně, sedačka ano.
Akorát že v místě letu bude pravděpodobně nějaký rozeklaný šrot, příčina nárazu, ne 30 m zcela volné a čisté vozovky ke kutálení (což ani tak není nic moc bez motorkářského vybavení).
autobusy taky nezřídka na dálnici bourají do kamionu před sebou….
Přemýšlím, co může být lepšího na tom proletět uličkou, oknem a v letu nechráněný narazit do překážky rychlostí řekněme v 80 km/h. Jestli moc nekoukáte na filmy. Tam to ale jsou digitální triky.
Ta tvrdá sedačka nebo mnohem lépe pás vám pomůže odčerpat kinetickou energii kterou máte i když to bude bolet, ale deformace vozidel náraz rozloží do určité dráhy (hmota a deformace busu vám pomáhají přežít). Naopak váš náraz do překážky po nezpomaleném letu vzduchem uličkou bude rána která s překážkou ani trochu nehne, bude to jako pád ze 6 patra na zem. KO.
Tak pás je samozřejmě nejlepší, o tom žádná. Překážka venku je otázkou, ale dost pravděpodobně tou dobou už budu zpomalen třením. Ano, au.
No rekl bych, ze cestující, sedící nebo stojící, je v mnohem vyšším ohrožení na normální silnici. Takze s hubením by bylo potřeba zacit tam. A pokud by měl bus na dálnici se stojicimi cestujícími povolenou max 90 nebo 100, tak uz podle me neni vubec co řešit.
Myslím si totéž, viz můj komentář o kus níže.
busy mají povinně omezovač na 100
Ale stojící cestující se minimálně v minulosti směli vozit maximálně „sedmdesátkou“ – právě proto jejich přepravu autobusoví dopravci odmítali, protože jízdní řády nebyly na takovou nižší rychlost na dálnicích konstruovány.
ale celý kraj je odkázán na libovůli dopravců, kteří dopravu zajišťují podle svých ekonomických zájmů a nikoliv podle potřeb lidí,“ řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
A k tomu dodám. Takovou dopravu preferuje i ten to deník. Když tedy soukromí dopravci nemají zájem o nelukrativní spoje tak proč se jim tedy umožňuje doprava? Nebo když p.Půta na tom má zájem tak ať ty spoje si dotují z kraje, proč by ty nelukrativní spoje měl dotovat stát?
STAN si minimálně nevybral dobrý termín na podobnou iniciativu, protože v autobusech je nyní (po coronaviru a bez studentů) volných míst dost.
Jasně, mohli to začít řešit dřív, ale na druhou stranu rozhodně není špatně, že to začali řešit teď a neodložili to na dobu, kdy to bude zase akutní…
Je před volbami.
Jo!
A proč by stát měl dotovat nějaké Švejky , či podobné nesmysly ? Proč stát dotuje ohromné množství rychlíků , které na řadě tratí jezdí prázdné ?
Vlaky tam jezdí dotované proč dotovat ještě autobus 🚌
Přesně, v okamžiku zrušení paralelních autobusů by např. R27 byla i rentabilní. Je neekologické a neekonomické, aby existovaly autobusy
„kraj je odkázán na libovůli dopravců, kteří dopravu zajišťují podle svých ekonomických zájmů a nikoliv podle potřeb lidí“
To je strašný blábola, ten Půta. Takže lidi těmi autobusy teď nejezdí podle svých potřeb? A že jsou teda využívané a perou se tam furt dokola dva nebo tři dopravci? Být to dotované a prosazované jako „státní zájem“, jezdí tam dodnes Karosy B734 a každý spoj by vymetal Turnov…
Tím má na mysli že jezdí jen v časech které jim budou vydělávat ale nebudou jezdit v časech kde povezou 10 lidí.
Ano , souhlasím. Toto bylo zvoráno hned na začátku tohoto systému objednávání dálkové dopravy. Stát by se měl chovat tak , jako se chová kraj v rámci kraje.. tudíž snaha o co nejlepší a nejefektivnější dopravní systém a lhostejno , zda tento systém bude zajištěn autobusy či vlaky. Pokud se člověk zamyslí nad tím, jak to funguje , poté máme na každé nelokálkové trati minimálně každé dvě hodiny nějaký rychlík , lhostejno zda jej někdo potřebuje. Ale města, která jsou relativně blízko u sebe a železniční spojení mají v troskách mají smůlu. Ohledně toho Liberce bych viděl jako možnost vzájemné… Číst vice »
Kdyby raději z rychlíků udělali rychlíky a stáhli čas o půl hodiny, ve frekventovanější časy doplnili interval na hodinu a doplnili aspoň trochu nějak noční díru. A rozšířili u vlaků platnost IDOL do Mladé Boleslavi a PID do Turnova (u dálkových autobusů by to bylo antikoncepční). A autobusem, letadlem, raketou, osobním automobilem ať si jezdí, kdo chce, na to má a poštěstí se mu to.
Do Brna jedu z Prahy také 2h30min tak nevím proč v Liberci pláčou.
To je provokace, nebo demence?
Tak k tomu přidám 🤣🤣 stačí 😉
Už jo. 🙂
U STANu je veselé pozorovat, že ač se jim snažíte vysvětlit nějaký problém, tak oni si to stejně udělají po svém a hloupě. Autobusové spojení Z Prahy do Liberce funguje od rána do noci. A když neseženete lístky na Jančuru nebo FlixBus, vždycky je šance dojet do Turnova a přestoupit na další přímý bus do Liberce. Nač dotovat poloprázdné autobusy?
Záleží, čemu říkáte noc. Poslední bus z Prahy ve 21. Ještě před koronakrizí ve 23.
a jakou máte prosím představu? za mě je 21. hodina postačující, tušíte prosím, kolik lidí jezdilo tím busem ve 23. před koronou?
běžně 40 lidí, zažil jsem i vyprodáno.
děkuji za info, tak v tom případě se divím, že zatím nejezdí
Ve 23 to je návratový bus z hospody. Potenciál tam bude.
A ten by opravdu mělo dotovat ministerstvo celý rok? :)))
A taky z odpolední směny. Kupodivu může jít člověk i na koncert.
Nejen z hospody, ale třeba také z nějaké dovolené v zahraničí nebo jiné delší cesty.
Ještě před koronakrizí ve 23 hodin. Je to moc brzy? A myslíte, že by ministerstvo objednalo autobus po 21-té hodině? Neměl jsem vás za tak naivního.
Tomu nějak nerozumím, proč tedy ministerstvo objednává vlaky po 21hod s daleko větší kapacitou než je jeden bus?
Na trase Praha – Turnov – Tanvald rychlíky po 21 hodině neobjednává a podobnou zkušenost mám z linky Pardubice – Stará Paka – Liberec.
Proč tedy ministerstvo objednává rychlíky po 21hod? Do Ústí.n.L, posl. spoj v 23:28, do Hradce Králové posl. spoj 22:11 nebo 0:01 via Pardubice, do Českých Budějovic 22:01, tj měst stejně velkých jako Liberec.
Jinak máte špatné zkušenosti neb R1360 jede z Pardubic 21:03 – Liberec 23:55
Takže 3 minuty po 21 hodině? Sakra, to jsem se sek. Myslel jsem, že jede z Pardubic 3 minuty před devátou. Naposledy jsem s ním jel před 2 roky.
Jo však za to zkritizujte Jančuru. Už tu mohl být článek jak soukromý podnikatel se na to vykašlal.
Ve 21? To je ještě krásné. Zkuste se dostat do Jihlavy.
Alééjej STAN zase vymyslel tragač
Mezi Libercem a Prahou jsem nenalezl v IDOSu žádné přímé spojení. Vždy je nutný přestup v Turnově. Už to je špatně. Krajské město NEMÁ přímé železniční spojení s hlavním městem! Doba jízdy 2,5 hodiny na 140 km jen podtrhuje zoufalý stav. Neodhadnu, kolik by času by se ušetřilo vynecháním některých zastávek po trase typu Bakova, Nerat.sídl. atd. ale asi nic zásadního. Bez modernizace tratí, žádný posun. Pokud jde o autobusy bez místenek, to je prostě úlet. Pamatuji si jak to vypadalo dřív. Vyprodaný bus ČSAD později k nim Balus, Čebus atd. a před ním hrozen „zoufalců“, kteří z různých důvodů… Číst vice »
Jihlava také nemá přímé spojení s Prahou, Zlín a Opava jedno denně.
Jihlava má alespoň jednou za týden v neděli 😀
Zlín má spojení z Otrokovic, což je v dosahu MHD. Opava není krajské město.
Navíc Zlín se řeší
Ano, už asi 30 let se řeší.
Tak přemýšlím, Horní Počernice jsou také v dosahu MHD, proč neukončit vlaky tam?
Ony spoje do / z Prahy končí v Otrokovicích? Od kdy?
Já toto spojení často využívám a za sebe mohu říct, že je tam docela prostor na vylepšení. 1) Samotná cesta do Otrokovic na nádraží je docela dlouhé trolejbusem, a to i mimo dopravní špičku není problém jet mezi oběma městy i půl hodiny. 2) Vlaky jsou vedené jako vlaky kategorie rychlík, které často staví a mezi Českou Třebovou a Kolínem mají velké množství zastávek. 3) Jelikož se jedná o vlak druhé kategorie (1. je expres a 3. je osobní vlak), tak se velmi často stává, že se zvyšují pobyty ve stanicích kvůli předjíždění 4) Vlaky jsou tahány lokomotivami řady 371,… Číst vice »
Mimo dopravní špičku rozhodně cesta půl hodiny netrvá, za půl hodiny je třeba Regiojet ze Zlína až v Kroměříži, to jen pro srovnání. Pokud chci ze Zlína jet rychleji, brání mi někdo přestoupit v Olomouci na něco pohodlnější a rychlejšího, než je Luhačovický šrot? Nebrání. Případně využiju pohodlné cesty RJ bus do OL a návazný vlak.
přestupu brání dlouhé čekání v Olomouci. Rychlík Slovácký expres přijede do Oc v S:29, nejbližší nezpožděný vlak směr Praha odjíždí v L:17. I při přestupu na vlak vyšší kategorie, stále vychází rychleji přímý spoj. Pěkné přestupy z rychlíků ze směru Staré Město – Otrokovice na rychlejší vlaky do Prahy jsou pár let minulostí. Obdobné je to při cestě z Prahy.
Dle mého názoru je výsměch české (a moravské) železnici, že ani na koridorové trati vlak nad autobusem v jízdní době jednoznačně nevítězí.
Já mluvím o cestě MHD do Otrokovic. Autobusové spojení od RJ nemůžete počítat, protože nestaví v Otrokovicích u vlakového nádraží, navíc oni najíždějí na D55 před Otrokovicemi. Navíc, jestli máte raději trmácení přes věčně ucpaný Přerov, tak vám bránit nebudu.
Tak svým způsobem lepší teď každé dvě hodiny s navazujícím přestupem v Turnově než jen dvakrát denně přímo jak to bývalo (pardon, v pátek 3x). A přelézt si, v ideálním případě jen přes nástupiště naproti, když se jim to v Turnově povede, je většinou jednodušší, než spojování a rozpojování, jak bývalo (nebo přepojování), i když to šíbování býval zajímavý zážitek a zajímavá podívaná. Stažení času na Liberec – Turnov – Neratovice – Praha 4×1/2h je reálné v podstatě už za současného stavu, kdyby se z rychlíků udělaly rychlíky a chtělo se, část mezizastávek a mezistanic by ale za za současného… Číst vice »
S přestupem a přelezením obvykle jedné koleje v Turnově máte asi pravdu. OK, kdo není jednonohý, ten to dá. Mě nicméně překvapilo, že to přímo vůbec nejede.
S větou udělat z rychlíků rychlíky souhlasím bez výhrad. Když tzv. rychlík na 140 km 11x zastaví, už to není rychlík, ale přískok.
Zrovna mezi Libercem a Prahou si nedokážu představit fungování tohoto modelu v praxi. Dálkové autobusy technicky neumožňují přepravu stojících cestujících, takže by nejspíš tyto spoje byly povinně místenkové, tudíž by se ten hlavní problém s nedostatečnou kapacitou nevyřešil. A nač dotovat autobusy mezi Libercem a Prahou, když tam RegioJet a FlixBus už jezdí bez dotací, ve špičkách každých 15 minut? Hnutí STAN rozumím, protože nejúspěšnější je právě v Libereckém kraji, a tudíž je jasné, že hájí zájmy svých voličů. Ale mělo by spíš tlačit na zlepšení železnice mezi Prahou a Libercem, protože se ukazuje, že autobusy jsou neefektivní a nedokážou… Číst vice »
TR: Výhodnější by mohlo být jen doplnění stávajících linek, resp. spojů.
Jak? Když bude jezdit autobus mezi Libercem a Prahou každých 7,5 minuty, stejně nepřepravíte všechny cestující, kteří mají zájem o přepravu.
TR: Prosím?? Kdy je třeba jezdit častěji, než každých 7,5 min.??
Jinak já měl na mysli spíš okrajové spoje, jedoucí na (lehce pod) hranicí rentability.
STAN poukazuje na nedostatečnou kapacitu autobusového spojení, což je oprávněný argument.
TR: Tak to ano, v některých relacích je to řešeno možností přepravy na stání.
Takže třeba Flixbus a Regiojet vás nevezme ze Zlína či Olomouce do Brna na stojáka, ale ARRIVA (mimo Ex)+ Krodos , Tourbus apd. ano.
To stejný Příbram – Praha, byť je to dotovaný v rámci kraje, ale cestující jedou třeba i dýl, než na Liberec – Praha…
Např. na Brno – Slavičín – Val. klob. to teď řeší relativně nová lnka BOBOSPEDu, ale předtím to bylo utrpení s ČSAD Vsetín a poněkud delší čas, než je z Práglu do Liberce….apd.
Hodně záleží na tom, zda linku objednává kraj a jaký typ autobusu tam jede.
A proč by tam musely jezdit zájezďáky? Kdyby tam jezdily velkokapacitní linkové autobusy, co by vzaly i pár lidí na stání, myslím, že by tito byli radši, než aby čekali na další spoj.
To by ale nesmělo jezdit po dálnici, protože tam je přeprava lidí na stojáka zakázána.
Hlavně to neříkejte u Brna na linkách 106/107/405/406. 🙂
Tam jezdí linkové autobusy, které stojící přepravovat mohou.
Mně se taky zdá, ale okk má za to, že to obecně na dálnici nejde.
To bude obecně rozšířený omyl. Já po dálnici na stojáka jezdím běžně.
Samozřejmě, nic takového neexistuje. Jediné, co je zakázané,l je přeprava na stojáka busem bez schválených míst na stání, a to nejen po dálnici, ale všude.
Jako jiní mám za to, že úplně na dálnici přeprava na stojáka vyloučena není, možná na to ale jsou jiné podmínky?
Samozřejmě, že nic zakázáno není, pokud jede autobus se zapsanými místy na stání v TP.
To by sice taky bylo možné (kloubové autobusy zajišťují např. linky Praha – Stará Boleslav), problém je ale v tom, že takové cestování mezi Libercem a Prahou by bylo značně nekulturní. Zoufalci by to sice využili, ale systémové řešení problému to není. Může se stát i to (a vidím to jako dosti reálný scénář), že v Liberci si řeknou – jo, to je nemístenkový autobus, jdeme všichni do něj, ať si nemusíme rezervovat místo u Jančury nebo Flixu. A co se stane? Reálně se do něj nevejdou a budou v něm natřískaní jako sardinky… Už vidím ty reportáže v televizi.… Číst vice »
Já neříkám, že tam mají jet kloubáky. Takový patnáctimetrový autobus s kapacitou 60-65 míst k sezení a cca 20 místy k stání jedoucí ve vhodné časové poloze pomůže poměrně hodně.
A že by lidé přednostně jeli tímto, se nebojím. Pokud jim jde o pohodlí, tak místenku zdarma si jako první volbu zařídí každý rozumný.
A kudy by asi tak jely? Většina trasy je po dálnici, kde je nemožné brát cestující na stojáka.
Bože, kdy už tady někteří přestanou opakovat tu 100x vyřčenou lež?
Robert: Toho se nedočkáme, pan Šrámek o tom ví veliký NIC, ale přesto se tu bude k tématu vyjadřovat.
Takže to zakázané není, hmm. Co ale dělat v příapdě, že policie pokutuje nepřipoutanou osobu, která prochází autobusem?
A jak to udělá? Příslušník sedí v tom autobusu? Nebo je tato osoba natočena a nezpochybnitelně ztozožněna z okolojedoucího vozu?
Já tam tedy moc ten 15 min. interval nevidím.
Máte pravdu, důvod je ten, že kvůli koronaviru došlo kvůli redukci spojů a ještě se nevrátily všechny. Od září by to mohlo být zase tak, jak to bylo.
Je otázkou, kdy nedokážou odvézt všechny cestující? Myslím, že přes den to funguje a odpoledne mají posily, kdy jedou i 10 minut po sobě. Pokud by byl velký tlak cestujících, tak myslím že zrovna Jančura (a že ho nemusím) spoje posílí, protože se mu to vyplatí.
Nemusí se mu to vyplatit vždy. Hodně záleží na oběhu autobusů. Pokud by to byly třeba jen dva spoje za den, nasazovat další autobus ad hoc se mu nevyplatí.
Uvidíme v září. Poptávka po přepravě zase vzroste (studenti apod.).
A když nevyplatí, tak prostě není z Prahy volný bus třeba 6hod po sobě.
Tak třeba kdy?
Třeba sobota před covidem, takhle:
https://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=1300925.jpg&httpref=28/304370
Z těch aplikací nejsem moc moudrý. Jednou je tam něco přeškrtnutého, podruhé ne. Nevím, co je to za den – běžný pracovní den nebo víkend? A je to jen Regiojet – co FlixBus? Ale stačilo by mi alespoň to, který to byl den. Když se podívám třeba na dnešek, tak na všechny spoje min. 18 volných míst. Vím, že to nejde 100% doložit. Ale když je důkaz, že má RegioJet vyprodáno na celý den, dá se zatlačit oficiálně a nemusí se do toho tahat dotace MD.
Přeškrtnutá baba znamená, že je to posila bez stevardky.
Jak se dá zatlačit? Aby pro těch 30 lidí tam a 5 zpátky poslal za svoje peníze další autobus, co už ten den nic dalšího nepojede?
A když tam píšu, že je to sobota, tak je to podle Vás co? Prac.den nebo víkend? A už vůbec nechápu, proč řešíte „něco“ přeškrtnutého“ (což je jestli tam bude nebo nebude steward), když důležitý je ten nápis VYPRODÁNO 🙁 Je to RJ, Flix byl vyprodán do cca 17hod. A nejedná se o nahodilou situaci, přihodila se mi vícekrát. Ke všemu porovnávat situace dnes po covidu se situací před covidem mi nepřijde úplně vhod, ale chápu, že někomu se to může hodit do krámu. Faktem zůstává, že současná situace na trase do LBC má do ideálu daleko, ale jak by… Číst vice »
Tak tím bych neargumentoval. To je jako psát, že v červenci 1997 nebyly vlaky z Prahy do OStravy potřeba, jinak by jezdily.
Chapu, ze je to problem a ze kdyz je kapacita vyprodana dny dopredu, znamena to jednoznacne, ze tam zajisteni dopravni obsluznosti verejnou dopravou poradne nefunguje. Ale jak chtej u autobusu odstranit povinnou mistenkovost, kdyz na dalnici brat lidi na stojaka jednoduse nesmej, na to jsem celkem zvedavej. Bud na ty zavazkovy nedaj mistenky vubec a bude to loterie s predlouhejma frontama, nebo mistenky daj, byt nepovinne, a bude to jako by povinny byly, casto vyprodano predem.
Proč by nemohli brát na dálnici na stojáka? Tohle je chiméra, kterou kdysi kdosi vypustil, ale je to nesmysl. Na stojáka se nesmí brát jen v případě, že k tomu není autobus uzpůsoben a nemá stojící cestující zapsané v TP.
pak třeba nevím, proč PČR vadí, když se člověk ve voze osobním nepřipoutá, že? dyť je to taky blbost to vyžadovat, každého věc, ale do 130km/h se netřeba poutat… když se může jezdit po dálnici na stojáka…
To bude asi tím že poutání zákon nařizuje, že. Ale jinak má pravdu předseda – že by zákon zakazoval stojáka na dálnici taky nevím.
Protože je povinnost použít pásy, pokud jsou. Když jede autobus bez pásů, tak by měl jet prázdný? A ty pásy v autě jsou přikázány jen na dálnici?
a nepřijde Vám absurdní, že v autě se musíte poutat i když jedete mezi vesnicemi, ale v buse můžete jet na stojáka i na dálnici?
Bezpečnost především. 😀 Sto kiláku po dálnice na stojáka? To jsou zpátky sladké devadesáky.
OK, žil jsem v domnění, že se to nesmí vůbec, ale ono to při tom, kolik ta kapacita k stání u dálkových busů je problém spíš jenom mírně posouvá, ale neřeší – ten počet lidí, který může autobus přepravit prostě nafukovací není (on není ani u vlaků, ale vzhledem k jejich velikosti se to neprojeví tak často a taky se tam holt zatím ministerstvo, drážní inspekce i část dopravců tváří, že šílené sardinkování lidí nad kapacitu vozidel je cajk).
Otázka je, zda by prošla zároveň vysoká rychlost a stojící cestující … .
Jak prošla? Máme snad zákon, kde to není zakázáno. Takže je to povoleno.
No ve veřejnoprávních předpisech, ale máme i občanský zákoník. Tam sice takový zákaz není, ale je tam třeba obecná prevenční povinnost předcházet škodám. A to riziko u stojícího cestujícího bude vyšší.
Autobus jedoucí 90 km/h po okresce mi přijde jako větší riziko než zhruba stejně rychle jedoucí po dálnici.
tak to platí bezpochyby i pro vlak
Spíš jde o to,který dopravce vám tu jízdu vestoje umožní. Regiojet rozhodne neumožní,jako běžkař jsem do Liberce využíval kreditovou jízdenku,s tím jsem byl nadmíru spokojen Naopak víkendové spoje Šumava Strakonice Praha bývají odpoledne během zimy našlapané a čtvrtina pasažérů běžně stojí v uličce.
Další krásný priklad neschopnosti ministerstva. Jestliže tu je problém, tak ministerstvo ma přijít s návrhem řešení včetně pripadne změny zákona. Hlavně že u vlaku ma tu drzost vyčítat krajům, ze nezajistuji vsude mezikrajové spoje.
Takže vrátit časy ČSAD Liberec na trase do Liberce ?
Jistě, kdo si nekoupil místenku v předprodeji v pátek, tak v pondělí taky nejel. Nebo na stojáka po dálnici.
Asi o to jde. Liberecký kraj je vlastníkem ČSAD Liberec, tak si potřebuje přihrát nějakou dotaci, namísto toho, aby sám provozoval ve špičce autobusy, které by měly být ziskové, když to komerce nepobere, nebo ne?
Ten návrh ale počítá s tím, že o objednávce by rozhodovalo MD, to by také vybíralo. Takže jak by si kraj přihrál dotaci ČSAD Liberec?
V případě, pokud by příští rok šlo ANO do opozice a ministr dopravy byl třeba z hnutí STAN, tak je to docela reálný scénář. Nedělám si iluze o tom, že by jakákoliv politická strana toho nebyla schopna.
Ovšem scénář, že by ANO bylo v opozici, není v současné době zrovna reálný. Velkou koalici „anti-Babiš“ budou blokovat SPD a KSČM, které se do parlamentu s odřenýma ušima asi dostanou a nikdy nepůjdou s ODS, Piráty, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN.
Snížení DPH u jízdenek byl návrh STAN a prošel v tomto volebním období.
Co já vím, tak DPH u jízdenek nesouvisí s touto problematikou.
Souvisí to s tím argumentem, že si opozice nic v tomto volebním období neprosadí.
Reaguji na pisatele, který ukázal na teoretickou možnost propojení mezi ČSAD Liberec a STAN. Samozřejmě, nemusí to být pravda.
Populistická hesla mají šanci prorazit u každé vlády nebo opozice. Dopad na cestující je ale nulový.
Jednoduše. Tak, že by se ČSAD Liberec ucházelo o výkony na této lince.
Mezi motor a převodovku se vkládá spojka, která přenáší hnací síly. Nebo taky cinkající tvrdá měna, tekutá. Jendím slovem: Jánabráchismus. A zrovna na Liberecku mají jakýsi skandál s exkluzuvitou při tankování CNG.
Ano, na Liberecku mají skandál, který vznikl v době, kdy Liberec a Jablonec řídila ODS a týká se DPMLJ. Na kraji vládne STAN (+ komparz z ANO a ODS) a krajským dopravcem je ČSAD Liberec.
To je otázka, pokud jsou ty špičky jedním směrem – ten by třeba sám o sobě zisk měl, ale už ne s nutností jízdy zpátky téměř s prázdnou.
No já nevím. Když se mluvilo o plánu, že by linka Praha – Ostrava podléhala koncesi, nesetkalo se to s příliš příznivým přijetím. Když se v podstatě o tom stejném mluví u autobusů, tak je reakce mnohem příznivější. A přitom logika věci je shodná – proč omezovat či platit za něco, co si na sebe může vydělat samo? Že je to efektivní ekonomicky, ale již ne vždy pro cestující, to už je jiná věc… Na druhou stranu jistě existuje mnoho jiných linek, kde je úvaha, že by měly být obsluhovány dálkovými dotovanými autobusy, správná.
Tady nejde o výdělek, ale o pokrytí potřeb cestujících. Jinými slovy, aby byla zajištěna minimální kapacita a jezdily spoje i v polohách, kdy by jelo sice dost lidí (kteří by navíc ulehčili špičkovým spojům), ale komerčně by se to nevyplatilo, třeba kvůli prázdnému protisměru.
No to je ale stejné, jako na trase Praha – Ostrava. Tam také není možné objednávat vlaky v době, kdy poptávka není tak silná…
Prostě si musíme vybrat – buď to bude fungovat na ekonomické bázi, nebo na dotované. Každý jiný hybrid není vhodné, protože vede jen ke spekulacím, zda toto už má někdo zaplatit nebo toto ještě ne a proč to má zaplatit tomu a někomu jinému. Buď to musí být vysoutěženo, pak za to bude stát platit, nebo se to musí nechat na trhu.
S tím soutěžením souhlasím. Jasně stanovený objem přepravy, který by byl placený, a cokoli nad to by si dopravci mohli jet na svoje triko.
Jo no, ale viděl jste, jaký byl kolem toho humbuk na trase Praha – Ostrava.
Apriori počítáte s tím, že bude něco potřeba i mimo objednávku. Jestliže je problémem plný autobus, tak tímto způsobem to nevyřešíte, když všem řeknete, že nad rámec objednávky se mají dohodnout sami. To není kočkopes, to je prasokrysa.
Jistě, objednávka by měla pokrýt doby, kdy cestují lidé třeba jen v jednom směru, aby se vyplatilo jet s více vozy a dopravce měl zaplacený i návrat s poloprázdným vozem a udělal tak další odvoz. A proč by dopravce v době, kdy ví, že se mu vyplatí jet na svoje triko další dvě kola, tyto kola neudělal. Zlepší si odpisy, využije vůz a řidiče, který by jinak stál a ještě vydělá. Nikde není napsáno, že ve špičce nepojede jeden dotovaný a jeden nedotovaný spoj pár minut po sobě. Akorát ten nedotovaný se vrátí zase v době, kdy pojede plný (tedy… Číst vice »
Myslím že většina lidí nedočetla tu myšlenku – že by to byla objednávka namísto vlaků.
Upřímně neznám přesnou situaci, ale myslím si, že ty vlaky nejsou objednávány primárně pro relaci Praha – Liberec. Pokud by se zrušily, musely by se zavést náhradní autobusy i pro cestující z ostatních stanic.
Je to přesně tak. Zhoršilo by se tím spojení pro Neratovice, Všetaty, Mladou Boleslav, Bakov nad Jizerou a Mnichovo Hradiště. Nedokážu si představit, že by tam autobus sjížděl z dálnice, to by musely fungovat ad hoc linky, aby nedošlo ke zdržení, a úspora oproti vlaku by v tomto ohledu byla dosti pochybná (nejspíš i záporná).
V Mnichově Hradišti i Mladé Boleslavi spousta dálkových autobusů staví, další jezdí z těchto měst do Prahy.
Doufám, že tak hloupá myšlenka, jako zrušit dotaci na vlaky Praha – Turnov, tam není. Tak jsem to tedy nepochopil. To by zmizelo celkem slušné spojení Semily – Turnov – Praha každé dvě hodiny, které je autobusům konkurenceschopné, protože vlak jede až do centra a je o něco levnější (konkrétně o cenu jízdenky na metro).
Ne, že by mi vadily dotace na vlaky, které jistě své místo v systému mají, ale agrumentovat, že vlak je konkurenceschopný autobusu a stojí v podstatě stejně, ač na něj každý z nás přispívá ze svých peněz, je trochu úsměvné. Za ty prachy bych čekal více spojů a lepší cenu, když už nic.
Taky by se dalo z Prahy Letňan do Liberce lítat… Obě letiště jsou téměř v centru….
Chápu tohle vyjádření STAN jako rozvíření diskuse o neexistujícím adekvátním železničním spojení takových sídel.
Postupné generální opravy trati do podoby koridorů jsou super! Paráda! A ale proč proboha už není za 30 let rychlé spojení vlakem Praha Boleslav Liberec s potenciálem dále na Drážďany a Polsko?
S většinou souhlasím, jen potenciál na Drážďany a Polsko je mizivý. To, že to tak popisují politici nelze pokládat za odborný názor.
Spojení z Liberce do Polska a Německa včetně Drážďan mají svůj význam, ale z Prahy do Drážďan přes Liberec je šílenější než do Ostravy přes Brno (i když to prej také už někoho napadlo)
Po VRT se bude jezdit jedině takhle. Praha – Brno – Ostrava.
A to ze dvou důvodů:
1) Na současnou trať se víc vlaků nevejde, je potřeba další trať
2) Tohle je nejkratší spojnice, která zajistí spojení vše tří aglomerací
PS: Česká třebová je 87. podle počtu obyvatel. 5x větší Zlín (11. místo) je posílán do Otrokovic.
Relace Most – Plzeň je na to jak zralá.
Kolem roku 2012 se zvažovalo ukončení provozu rychlíků na této trase, což by vedlo k tomu, že by v úseku Žihle – Žatec nezůstaly žádné vlaky. Odpor místních byl ale příliš silný, protože autobusy by nemohly rozumně obsloužit Žihli, Blatno, Kryry a Vroutek.
Kdykoliv, když se koná výluka v úseku Plasy – Žihle, dopravce GWTR nahrazuje vlaky autobusy již z Plzně a vyjíždí s náskokem 20 minut (dle výlukového jízdního řádu). Na přípoje ČD se během výluk nečeká. V opačném směru náhradní autobus přijede o 20 minut později, přestupy na vlaky ČD nejsou zajištěny.
Jinak nebránil bych se tomu, kdyby na trase Plzeň – Žatec jezdila autobusová linka v závazku, ale ne místo vlaků. Měla by tu výhodu, že by mohla obsloužit Kralovice a Jesenice (trasa by vedla po silnici č. 27). Zároveň by bylo vhodné stanovit jízdní řád tak, aby jela v prokladu se stávajícími rychlíky (tedy např. odjezd z Plzně v L:00).
Ještě Blšany. Dívám se, že tam mají 7 fotbalových hřišť, to bude asi nejfotbalovější obec na planetě.
Dříve tam autobusy jezdily, ale byly zrušeny pro pomalost. Zajíždění do měst a vyjíždění zabere dost času.
Dodatek:
Též silnice I/27 není žádné terno.
Že by se tím konečně někdo zabýval vážně(a to i po volbách)?
Mezi Prahou a Libercem jezdí autobusy pod značkou Regiojet každou hodinu, plus Flixbus, to si myslím, je dostatečné spojení. Z Jablonce tuším jezdil BUSLINE a nevím, proč by mělo MD řešit i dálkové autobusy, když ty fungují v konkurenčním prostředí vcelku dobře. Samozřejmě to, že Liberec nemá přímé železniční spojení s Prahou je spíše důsledek toho, že se neinvestuje do rozvoje železniční sítě dle současného vývoje počtu obyvatel a potřeb dopravců, ale objednávka ze strany MD funguje funguje setrvačností již cca 50 let, kdy se občas něco přidá a něco ubere, takže se tady cpou desítky miliónů do zbytných lokálek… Číst vice »
Třeba o spojení Liberecka se světem se nedá označit jako úplně dobře fungující. Ať už jde o v článku uvádění dlouho dopředu vyprodané spoje, tak například moc neexistuje provázanost se zbytkem železniční sítě pro cestu jinam, než do Prahy.
Ale souhlas, že uvažování a investice do rozvoje infrastruktury byly povětšinou tragické.
Dlouho dopředu vyprodané spoje – máte zkušenost kdy se to stává? Já jel relativně bez problémů vždy s výjimkou jednoho autobusu z Prahy, kdy jsem se vracel ze srazu v jedenáct v noci a vešel jsem se jako předposlední (ale vzal nás nakonec všechny). Ale kvůli nočňátkům je to zbytečné řešit, to přece ministerstvo stejně neobjedná.
Zažil jsem to nesčetněkrát, klidně vyprodané busy na 6hod dopředu. Byl jsem sám, tak jsem nakonec nějaký bus ulovil, nějaké místo se tam skoro vždy uvolní, ale musíte být furt na telefonu, mít data a být velmi operativní. Pro mě tedy no problém, ale když bych chtěl jet s rodinou, tak nemám šanci. Pak leda vlak s jízdní dobou 2:45 když máte štěstí a když ne 4:04 🙁
Jinak bus 23:00 jsem vyprodaný taky zažil, ale zas tak často to nebylo. Tady bych problém neviděl.
Budu poněkud zaujatý jako občan Liberce, ale na přístupu MD nepochopím dvě věci: Proč MD řeší relaci Praha – Rakovník, typickou záležitost kraje. Proč se tak intenzivně brání změně zákona? To spojení funguje dobře mimo špičku. Ve špičce, pokud se rozhodnete jet ten samý den, máte opravdu problém.
My měli problém i v sobotu ráno/dopoledne. Takže jsme to vyřešili z Prahy autobusem do Turnova a z Turnova do LBC. Jen jsme v Turnově museli čekat na vlak hodinu. Ale dojeli jsme…
Trasa Praha – Rakovník v objednávce MD je přežitek z dob, kdy ještě jezdily rychlíky do Chomutova. Domnívám se, že je lepší zachovat současný stav, protože ukončení objednávky od MD by mohlo vést k redukci. Je otázka, zda by to Středočeský kraj utáhl.
Středočeský kraj by to určitě utáhl, když si může dovolit objednávat vlaky do Mochova nebo Rožmitálu.
To spíš ohnutí celé linky do Rakovníka je přežitek z dob, kdy jediná myslitelná souprava byla loko/motorový vůz + několik vagónů. V dnešní době by byla optimální souprava 3 motorových vozů/jednotek postupně se rozdělujících na Kladno-Ostrovec (- Kralupy), Rakovník a Chomutov (- Jirkov).
To by se mi velmi líbilo!!!
Narážím na to, že MD v minulosti objednávalo vlaky na trase Lužná – Žatec – Chomutov. Tím, že MD tuto objednávku ukončilo, došlo k drastické redukci vlaků, která není vyřešena dodnes – objednávku musely najednou pokrýt kraje. Dvouhodinový takt by se na trase hodil, přestože těch vlaků je málo, jezdí celkem vytížené.
Jinak přímé vozy nejsou možné, protože výkony v regionální dopravě jsou zasmluvněné na 10 let dopředu. Regionální dopravu na trati Lužná – Žatec – Chomutov provozuje Die Länderbahn (objednávka Ústeckého kraje), ostatní regionální vlaky provozují ČD.
Možná, že by šlo doplňovat a/nebo upravovat dosavadní objednávky a smlouvy, kdyby se chtělo …
A jak to vyřeší státní objednávka? Za časů dotovaného monopolu ČSAD Liberec jste měl úplně ten samý problém.
Za časů dotovaného monopolu bylo objednáno především málo spojů.
Ministerstvo dopravy platí za objednávku autobusů na lince Praha – Rakovník (myslím, že ji provozuje Teroplan)?
Jan Sůra: Na MD toho nepochopím více, na druhou stranu si nemyslím, že má MD zajišťovat přesun jakéhokoliv občana z bodu A do bodu B. K otázce objednávání tratí typu Praha – Rakovník se domnívám, že by opravdu bylo rozumné nechat dopravce jezdit na hlavních tazích bez dotací a zbytek, aby objednávali kraje (návazné spoje v kraji, příměstkou dopravu, mezikrajské spojení). Neboť předpokládám, že během deseti let bude snaha osobních dopravců jezdit na trasách z Prahy do ČB, Plzně, Ústí nad Labem protože to bude pohodlnější a efektivnější než autobusy. A u správy železnic bude nutné přizpůsobit infrastrukturu požadavkům osobní… Číst vice »
Myslím, že jste uhodil přímo na hlavičku hřebíčku Pořád nechápu, spojení Praha – Rakovník MD řeší, ale např. spojení Praha – Jičín, Praha – Žatec nikoli. Podobně velká města, relativně podobná vzdálenost z Prahy…. Ale rozhodně by se nemělo hovořit pouze o spojení Prahy s krajskými městy, ale i s okresními, jako jsou Strakonice, Třebíč, Pelhřimov nebo ten již zmíněný Jičín, Žatec. A není to jen o spojení z Prahy, ale i relace z Brna (např. směr Uherské Hradiště, případně dále směr Slovensko, směr Jihlava, Tábor), nebo z Hradce a Pardubic směr Vysočina. Někde to už celkem obstojně řeší pravděpodobně… Číst vice »
noerf:
Plno mezikrajských (dálkových) relací dobře nefunguje.
Lidi sice zájem cestovat mají, ale třeba v ut, st je jich pochop. mémě a vzhledem ke zvýšeným nárokům na mzdy řidičů a velkým platbám např. za vjezdz na AN, se často dopravce na linku vykašle, nebo ji hodně omezí.
Pro příklad relace Havl. Brod/ Žďár – Hradec Králové. nebo spojení Jčk s Vysoočinou a Brnem atd.
Kdysi se zkoušely spojit Pardubice s Havlíčkovým Brodem rychlíkem. Byla tam úvrať. Vlak jezdil poloprázdný, tak byl zrušen. Spojení Hradec Králové – Havlíčkův Brod by možná smysl mělo, ale míjelo by Pardubice hl.n. a díky neschopnosti města Pardubice vyřešit obsluhu stanice Pardubice-Rosice nad Labem prostřednictvím MHD, si myslím že cestujících z Pardubic by jezdilo málo. Tudíž i ty vlaky by jezdily prázdné. Co je ovšem nutné podotknout, při použití vozidel s dobrou jízdní dynamikou by jízdní doba Hradec Králové – Havlíčkův Brod byla pod dvě hodiny.
Teoreticky by v takovém případě nebyl problém vyřešit obsluhu hlavního nádraží přímými vozy. Ovšem znamenalo by to zdržení, nejméně 3 – 5 minut, možná víc.
Vycházím z předpokladu, že by se jednalo o motorový rychlík.
Pardubice – HB – (Jihlava – Znojmo) je zrovna jedna z relací, kde spojení chybí. Otázkou, zda by to bylo lepší řešit vlakem nebo busem.
Autobus by určitě vyšel daleko levněji a asi by i (alespoň pro začátek) ve 2h taktu postačoval.
„Určitě“ a „daleko“ nevím, ale pro začátek aspoň něco. 🙂
Rychlíky Liberec – Havlíčkův Brod včetně vycouvání z Pardubic hl. n. pamatuji.
A v které roce to bylo? Já si pamatuji jen Os vlaky 5400-5403, ale co se týká rychlíků, tak si vzpomínám snad jen na jeden po revoluční GVD, kdy byl snad spojen R PCE-LBC s něčím od HB.
Jak souvisí dohánění údržby stávající sítě s výstavbou dálkové tratě na sever? To jako že budete stavět dálnice a ostatní silnice necháte rozpadu? Budete dále přehlcovat velká města a odřezávat menší obce? Dost krátkozraká představa.
František: To souvisí s tím, že na některých regionálních tratích se bavíme o přepravě třiceti až padesáti osob za den a nestavíme tratě s potencionálem 5000 osob denně, které by zároveň mohla využívat i nákladní doprava. A napoka do menších obcí jsou vhodnější autobusy, midibusy atd.
Tohle někteří nevydýchají. 🙂