Autobusy Železnice

Mezi městy, kde je vlak pomalý, objednávejte i autobusy, vyzvalo hnutí STAN ministerstvo

Autobusy RegioJet a Flixbus, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Autobusy RegioJet a Flixbus, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) vyzvalo ministerstvo dopravy, aby začalo řešit dálkovou dopravu v některých relacích objednávkou autobusů namísto vlaků. Jako příklad uvádí dlouhodobě špatné spojení mezi Prahou a Libercem. Hnutí STAN je kvůli tomu připraveno změnit zákon o veřejných službách v přepravě cestujících. Ministerstvo zákon zatím měnit nehodlá, je ale otevřeno diskuzi.

STAN si jako příklad vybralo spojení z Liberce do Prahy. Z pátého největšího města v zemi trvá cesta vlakem 2,5 hodiny s přestupem v Turnově, lidé tak jezdí raději autobusem hodinu na Černý Most a dál do centra zhruba dvacet minut. „Liberecký kraj dlouhodobě prosazuje výrazné zlepšení spojení krajského města Liberce a celého regionu s hlavním městem. Po koronavirové krizi dochází opět k uvolňování opatření, lidé potřebují jezdit do zaměstnání, ale celý kraj je odkázán na libovůli dopravců, kteří dopravu zajišťují podle svých ekonomických zájmů a nikoliv podle potřeb lidí,“ řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta. Na trase mezi Libercem a Prahou jezdí RegioJet a FlixBus, zejména před koronavirovou krizí se často stávalo, že spoje byly i několik dní vyprodané. V případě převedení dopravy do objednávky by měl jezdit například stanovený počet spojů bez místenek, aby se dostalo i na ty, co přijdou na poslední chvíli.

Kraj požaduje kvalitní železniční spojení s Prahou, to je ale stále ve fázi mnoha studií. „Hnutí STAN vyzývá Ministerstvo dopravy, aby se v rámci nově zpracovávaného Plánu dopravní obsluhy České republiky začalo zabývat i problematikou objednávání dálkové autobusové dopravy tam, kde neexistuje žádná konkurenceschopná železniční doprava. Liberecký kraj je první, kterému by se mělo pomoci,“ řekla poslankyně STAN Věra Kovářová. Podobně zdlouhavé je například spojení vlakem mezi Prahou a Karlovými Vary či Jihlavou.

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka upozornil, že zákon neumožňuje, aby ministerstvo objednávalo dálkové autobusy. Stát tak pro dálková spojení může objednávat jen vlaky. „V zásadě lze souhlasit s tím, že tuto diskusi je možné v určité podobě otevřít. V koncepci veřejné dopravy je tato otázka otevřena a relace Praha – Liberec je uváděna jako jedna z několika relací, ve které by po dobu chybějícího železničního spojení mohla mít objednávka dálkové autobusové dopravy přechodně smysl, pokud bude ovšem rozhodnuto o změně zákona,“ uvedl Jemelka. Podle něj ale rozhodně nejde o téma pro Plán dopravní obslužnosti Ministerstva dopravy. „Pokud by v současné době obsahoval objednávku dálkových autobusů, byl by v této části v rozporu se zákonem a jako takový by jej nebylo možné schválit,“ dodal Jemelka.

Podle poslankyně Věry Kovářové jsou poslanci STAN připraveni změnu zákona 194/2010 o veřejných službách v přepravě cestujících prosadit. „Pro trasy, kde neexistuje žádné konkurenceschopné spojení železniční dopravy, která však zůstává pro hnutí STAN prioritní a trvale udržitelnou formu dopravy, je třeba mít možnost nadregionální/dálkovou autobusovou dopravu objednat. Toto dálkové autobusové spojení bude dočasně suplovat neexistující dálkové železniční spojení,“ dodala Kovářová.

215 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Můj názor

Jestli ono to nebude tím, že v Liberci mají krajského dopravce a člověk ve vedení je trasou Liberec – Praha posedlý a nepovedlo se mu s tím prosadit za dob ČSAD ani DPML. 😀 Teď by přece bylo super za peníze daňových poplatníků ukázat všem prostředníček. To že se krajští k tomu propůjčí znamená, že tady nejde o lidi ale o vlastní prospěch.

ušatá

To je ale od STAN nesmysl. Je vidět, že jsou tu další, co dopravě strašně rozumí. Měli by dělat, na co stačí a možná raději jít z politiky. Zatím z nich nic dobrého nevylezlo.

Desper

Liberec-Praha, průměrný interval 15 minut, špičky i 5 minut, noční hodiny 30min. Integrace do IDOL i PID. Něco takového má Madrid-Toledo. Ono by to šlo

Daniel Mach

Praha – 1,3 mil. obyvatel, Liberec – 100 tisíc, Madrid – 3,3 mil., Toledo 700 tisíc.

Jiří Šrámek

Nerad bych se mýlil, ale Toledo (v Kastilii) má cca 80 tisíc obyvatel.

Leoš Konečný

Hmm mýlíte se – Toledo má 700 tis.

Jiří Šrámek
dopravák

Komukoli těžko projde změnit ustanovení, které, předpokládám stále ještě platí, že stojící cestující smějí být přepravováni jen za předpokladu, že nejvyšší dovolená rychlost jízdy je 70 km/h – a zkuste si zjistit, co to udělá s jízdní dobou autobusu třeba z Liberce na pražský „Čerňák“: z centra do centra se pak kombinací autobus + MHD rozhodně nedostanete o mnoho rychleji, než přímo vlakem. Že MD ČR trucuje a není ochotno objednat třeba jen „na kladiva“ třeba aspoň 2 páry speciálních opravdu „rychlých“ přímých rychlíků z Liberce do Prahy a zpět aspoň u dopravce Arriva vlaky, když to nechtělo v minulosti… Číst vice »

Gajda

Jsou i autobusy kde jde i stát a jet 100, nemálo se jich po silnicích pohybuje
http://www.bors.cz/sluzby-detail/irizar-i4/130/

Leoš Konečný

Irizar i4 je ale příměstský autobus, používají sei v Irsku mezi městy

Leinad

Jak dlouho by trvalo Praha-Liberec vlakem bez mezi zastávek?

Gajda

Ty zastávky by ubraly minuty, ale aby to mělo smysl, minuty nic neřeší. A to Liberec není sám – z Prahy do Varů kdyby poslali i Pendolino a nestavělo vůbec nikde, pořád je to marný

David

Praha – Liberec bez mezizastávek vlakem je nesmysl. A mimochodem takhle by to šlo teoreticky možná přes Drážďany nebo Hradec Králové, určitě ne přes Turnov.

Petr

No ono třeba mezi Berounem a Příbramí si nepomohou. Kde není ani pořádná silnice, je to výzva nanic 😀

janevim

Jak jako dočasně? Ona se už snad chystá konkurenceschopná trať do Liberce? 😀

realista

Vždyť už je asi 50 roků známo, že jednotkou dočasnosti je jeden furt …

Petr766

Tak DPML to měl tenkrát nějak „kryté“ od města a nejezdil na komerční riziko, nebo ano? A jak to dopadlo…

Pavel

Dočasnou dopravu by měl v tom případě provozovat stát jako např. spoje PostBus https://en.m.wikipedia.org/wiki/PostBus_Switzerland ve Švýcarsku, Francii, Lichtenštensku, Německu.
V žádném případě by na dotacích českých daňových poplatníků nesměl kořistit soukromník!
V Čechách tradičně STAN chystají dolování renty pro některého z pobratimů.

Petr766

To už je mnohem lepší, když dotaci dostane soukromý dopravce, který to pak investuje dál. Než aby to zmizelo do červné díry. A on někdo brání třeba ČD provozovat i autobusovou dopravu?

Miloš

Jak víte že u soukromníka to nezmizí v černé díře ?

dopravák

ČD si v tom brání samy – a úspěšně už asi 27 roků = už od doby, kdy jejich DOP velel Jožka Bazala.

pozorovatel

Vždyť Farský je přece ze Semil, což je, pokud vím, také Liberecký kraj ,,,

pkajetan

Co to je STAN? nějaká skupinka politických přisedlíků oscilujících na hranici volitelnosti? Něco jako TOP09?

Jiří Kocurek

Problém jsou vyprodaná místa. Takže změníme zákon o provozu na poz. kom, abychom na dálnici mohli bagrovat lidi nastojáka. A v případě nehody to hodíme na řidiče – měl předvídat dědka v protisměru.
Předně je nesmysl dotovat dopravu, která jezdí i bez dotací a vyprodaná. Zadruhé je nesmysl myslet si, že 60 vyprodaných míst se vyřeší 30 místenkami a frontou na zbylá místa.
Kolikrát půjdete na autobus, který vás nenabere? Třikrát? Ve výsledku pojede jen těch 30 místenkových plus náhodné výstřely.

Robert

A ten zákon změníme jak? Že ho necháme, jak je, protože to umožňuje, a nikdy tomu nebylo jinak?

Jiří Kocurek

Že umožní přepravu cestujících na stojáka i ve vozech, které mají v techničáku pouze místa k sezení?

Jiří Kocurek

Jančurovy busy mají počet míst k sezení: xy a počet míst k stání: proškrtnuto
MImochodem taky dostal steward pokutu, že v autobusu chodil.

Přeprava osob
(1) Řidič nesmí připustit, aby počet přepravovaných osob starších 12 let překročil počet povolených míst určených k přepravě osob (dále jen „povolené místo“).

Greta

Na dálnici se jezdí na stojáka už teď a odjakživa, např. Praha-Benatky-MB s Arrivou. Na to nemusí měnit zákon.

Karel

Ve veřejné dopravě tu máme socialismus, který je ze své podstaty nespravdlivý, diskriminační a křivící trh, ale levicovému hnutí STAN se tento socialismus zdá pořád málo socialistický. Opravdu nechápu, proč by měl stát či kraj z peněz všech daňových poplatníků dotovat cestování některých z nich. A už vůbec to nechápu na linkách, kde provoz bez dotací v dobré kvalitě zajišťují soukromé firmy. A že tito soukromníci jezdící na vlastní riziko nevykrývají některé mrtvé časy typu dvě hodiny po půlnoci? No a co? To je jak kdyby vedle každé soukromé pekárny s otevírací dobou 6 až 17 musela být ještě jako… Číst vice »

videosen

Dotování veřejné dopravy nemá se socialismem vůbec nic společného. Dotovat vlaky a regionální autobusové spoje ano, protože tady nejde o sociální službu, ale o odlehčení silnicím.

Bob

A to odlehčení silnicím je ta sociální služba.

videosen

Odlehčení silnicím prospěje každému, nikoli jedné skupině.

videosen

Dotování veřejné dopravy nemá se socialismem nic společného. Nedotuje se kvůli sociálním důvodům, ale kvůli odlehčení silnicím.

Karel

Každá dotace je socialistická, žádné jiné dotace neexistují. Je to základní levicový koncept: přerozdělovat peníze lidí tak, jak si politik/úředník myslí, že je to nejlepší.

videosen

Dotují se knihovny, školy, policie, hasiči, ochrana přírody, muzea, zoo, …
Švýcaři dotují železnici jako o život. Díky za takové dotace a jsem rád, že nežiju ve Vašem konceptu.

Karel

Vy jste teda hodně mimo, motat bezpečnostní sbory jako policii a hasiče mezi účelové dotace soukromým firmičkám, které nejsou schopné obstát na konkurenčním trhu. Doporučuji absolvovat nějaký kurz ekonomie pro začátečníky, než se začnete vyjadřovat k věcem, kterým evidentně nerozumíte. Jestli vám vyhovuje, že o vašich penězích nerozhodujete vy sám, ale nějaký úředník, tak chápu, že rád žijete v socialismu.

videosen

Mýlíte se. Dotace do veřejné dopravy není dotace soukromé firmičce. Stát měl možnost zachovat unitární železnici, zvolil jinou cestu.

“ Jestli vám vyhovuje, že o vašich penězích nerozhodujete Vy sám, ale nějaký úředník, tak chápu, že rád žijete v socialismu.“

Opět se mýlíte. O mých penězích tedy žádný úředník nerozhoduje, já mám volební právo a chodím k volbám. O mých penězích rozhoduje můj zástupce, s kterým se mohu kdykoli spojit a jestli Vy to máte jinak, tak to neumím posoudit. Netvrdím, že současný způsob je ideální, ale zatím jsem lepší neobjevil.

Dotaz, domníváte se, že ve Švýcarsku žijí v socialismu?

Karel

Neberu vám váš názor, že je nutné, aby se do všeho, včetně dopravy občana z bodu X do bodu Y, míchal všemocný stát. Věřím, a podle složení Parlamentu je to téměř jisté, že takových lidí je většina. Rádi nechávají odpovědnost za své životy na jiných. Já bych si o svém životě a tím pádem o svých penězích ale raději rozhodoval sám, protože to umím líp než někdo na ministerstvu nebo na kraji. Proto nesouhlasím s dotacemi do veřejné dopravy, natož na relacích, kde dlouhodobě dobře funguje komerční provoz, ať už Praha-Liberec nebo Praha-K.Vary. Jen nechápu, proč se pořád bráníte označení… Číst vice »

videosen

Obávám se, že vysvětlovat vám, že pokud více lidí nastoupí do veřejné dopravy, že na tom jednoznačně vydělají ti ostatní je asi nad mé síly. A to si myslím, že jich mám dost.

J.K.

Ad stojící cestující na dálnici – OK, je to jasné, když je na ně schválený bus tak to jde. Jenom, myslíte si že to bude super v případě nehody proletět celým autobusem a potom předním sklem ven? Myslíte že to přežijete, že je důležité vymyslet jak mít bus se stojícími pasažéry na dálnici, nikoliv jak to vyhubit?

Robert

Kolik cestujících se normálně poutá? Nemyslím teď v autobusech RJ, kde to stevardi vyžadují málem už před nástupem. Jednotky procent? A jak dopadnou v případě takové nehody? Úplně stejně, poletí tou samou uličkou, pokud se nerozmáznou o opěradlo před nimi.

Jiří Kocurek

No právě, že to opěradlo docela dost udrží. A padáte do něj z půl metru. Zatímco stojící v uličce dostane jo pěkný švuňk. Zatímco sedící se už „rozmázli“ o sedačku před sebou, tak stojící stále zvětšuje rozdíl rychlosti mezi sebou a podlahou autobusu. Fyzika základní školy.

Robert

Jenže narážím do pevné tvrdé překážky, což je horší než např. vypadnout čelním sklem ven (když mě to tedy poté nepřejede) nebo narazit do hromady těl přede mnou.

Jiří Kocurek

Jestliže vyletíte předním sklem ven… Co je tvrdší? Sedačka nebo vozovka?

Robert

Vozovka obvykle není kolmo ke mně, sedačka ano.

Y.K.

Akorát že v místě letu bude pravděpodobně nějaký rozeklaný šrot, příčina nárazu, ne 30 m zcela volné a čisté vozovky ke kutálení (což ani tak není nic moc bez motorkářského vybavení).

Jan Sova

autobusy taky nezřídka na dálnici bourají do kamionu před sebou….

Y.K.

Přemýšlím, co může být lepšího na tom proletět uličkou, oknem a v letu nechráněný narazit do překážky rychlostí řekněme v 80 km/h. Jestli moc nekoukáte na filmy. Tam to ale jsou digitální triky.

Ta tvrdá sedačka nebo mnohem lépe pás vám pomůže odčerpat kinetickou energii kterou máte i když to bude bolet, ale deformace vozidel náraz rozloží do určité dráhy (hmota a deformace busu vám pomáhají přežít). Naopak váš náraz do překážky po nezpomaleném letu vzduchem uličkou bude rána která s překážkou ani trochu nehne, bude to jako pád ze 6 patra na zem. KO.

Robert

Tak pás je samozřejmě nejlepší, o tom žádná. Překážka venku je otázkou, ale dost pravděpodobně tou dobou už budu zpomalen třením. Ano, au.

Původní Pražák

No rekl bych, ze cestující, sedící nebo stojící, je v mnohem vyšším ohrožení na normální silnici. Takze s hubením by bylo potřeba zacit tam. A pokud by měl bus na dálnici se stojicimi cestujícími povolenou max 90 nebo 100, tak uz podle me neni vubec co řešit.

Robert

Myslím si totéž, viz můj komentář o kus níže.

ABC

busy mají povinně omezovač na 100

dopravák

Ale stojící cestující se minimálně v minulosti směli vozit maximálně „sedmdesátkou“ – právě proto jejich přepravu autobusoví dopravci odmítali, protože jízdní řády nebyly na takovou nižší rychlost na dálnicích konstruovány.

Jan Kocourek

ale celý kraj je odkázán na libovůli dopravců, kteří dopravu zajišťují podle svých ekonomických zájmů a nikoliv podle potřeb lidí,“ řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
A k tomu dodám. Takovou dopravu preferuje i ten to deník. Když tedy soukromí dopravci nemají zájem o nelukrativní spoje tak proč se jim tedy umožňuje doprava? Nebo když p.Půta na tom má zájem tak ať ty spoje si dotují z kraje, proč by ty nelukrativní spoje měl dotovat stát?

Daniel Mach

STAN si minimálně nevybral dobrý termín na podobnou iniciativu, protože v autobusech je nyní (po coronaviru a bez studentů) volných míst dost.

Jakub P

Jasně, mohli to začít řešit dřív, ale na druhou stranu rozhodně není špatně, že to začali řešit teď a neodložili to na dobu, kdy to bude zase akutní…

-TR-

Je před volbami.

Daniel Mach

Jo!

V.N.

A proč by stát měl dotovat nějaké Švejky , či podobné nesmysly ? Proč stát dotuje ohromné množství rychlíků , které na řadě tratí jezdí prázdné ?

Jan Kocourek

Vlaky tam jezdí dotované proč dotovat ještě autobus 🚌

medical_examiner

Přesně, v okamžiku zrušení paralelních autobusů by např. R27 byla i rentabilní. Je neekologické a neekonomické, aby existovaly autobusy

Leden

„kraj je odkázán na libovůli dopravců, kteří dopravu zajišťují podle svých ekonomických zájmů a nikoliv podle potřeb lidí“
To je strašný blábola, ten Půta. Takže lidi těmi autobusy teď nejezdí podle svých potřeb? A že jsou teda využívané a perou se tam furt dokola dva nebo tři dopravci? Být to dotované a prosazované jako „státní zájem“, jezdí tam dodnes Karosy B734 a každý spoj by vymetal Turnov…

Jan Kocourek

Tím má na mysli že jezdí jen v časech které jim budou vydělávat ale nebudou jezdit v časech kde povezou 10 lidí.

V.N.

Ano , souhlasím. Toto bylo zvoráno hned na začátku tohoto systému objednávání dálkové dopravy. Stát by se měl chovat tak , jako se chová kraj v rámci kraje.. tudíž snaha o co nejlepší a nejefektivnější dopravní systém a lhostejno , zda tento systém bude zajištěn autobusy či vlaky. Pokud se člověk zamyslí nad tím, jak to funguje , poté máme na každé nelokálkové trati minimálně každé dvě hodiny nějaký rychlík , lhostejno zda jej někdo potřebuje. Ale města, která jsou relativně blízko u sebe a železniční spojení mají v troskách mají smůlu. Ohledně toho Liberce bych viděl jako možnost vzájemné… Číst vice »

Vít Jůza

Kdyby raději z rychlíků udělali rychlíky a stáhli čas o půl hodiny, ve frekventovanější časy doplnili interval na hodinu a doplnili aspoň trochu nějak noční díru. A rozšířili u vlaků platnost IDOL do Mladé Boleslavi a PID do Turnova (u dálkových autobusů by to bylo antikoncepční). A autobusem, letadlem, raketou, osobním automobilem ať si jezdí, kdo chce, na to má a poštěstí se mu to.

Jan Kocourek

Do Brna jedu z Prahy také 2h30min tak nevím proč v Liberci pláčou.

Robert

To je provokace, nebo demence?

Jan Kocourek

Tak k tomu přidám 🤣🤣 stačí 😉

Robert

Už jo. 🙂

Daniel Mach

U STANu je veselé pozorovat, že ač se jim snažíte vysvětlit nějaký problém, tak oni si to stejně udělají po svém a hloupě. Autobusové spojení Z Prahy do Liberce funguje od rána do noci. A když neseženete lístky na Jančuru nebo FlixBus, vždycky je šance dojet do Turnova a přestoupit na další přímý bus do Liberce. Nač dotovat poloprázdné autobusy?

kakov

a jakou máte prosím představu? za mě je 21. hodina postačující, tušíte prosím, kolik lidí jezdilo tím busem ve 23. před koronou?

kakov

děkuji za info, tak v tom případě se divím, že zatím nejezdí

Kandelábr

Ve 23 to je návratový bus z hospody. Potenciál tam bude.

Daniel Mach

A ten by opravdu mělo dotovat ministerstvo celý rok? :)))

Jiří Kocurek

A taky z odpolední směny. Kupodivu může jít člověk i na koncert.

realista

Nejen z hospody, ale třeba také z nějaké dovolené v zahraničí nebo jiné delší cesty.

Daniel Mach

Ještě před koronakrizí ve 23 hodin. Je to moc brzy? A myslíte, že by ministerstvo objednalo autobus po 21-té hodině? Neměl jsem vás za tak naivního.

Martin

Tomu nějak nerozumím, proč tedy ministerstvo objednává vlaky po 21hod s daleko větší kapacitou než je jeden bus?

Daniel Mach

Na trase Praha – Turnov – Tanvald rychlíky po 21 hodině neobjednává a podobnou zkušenost mám z linky Pardubice – Stará Paka – Liberec.

Martin

Proč tedy ministerstvo objednává rychlíky po 21hod? Do Ústí.n.L, posl. spoj v 23:28, do Hradce Králové posl. spoj 22:11 nebo 0:01 via Pardubice, do Českých Budějovic 22:01, tj měst stejně velkých jako Liberec.
Jinak máte špatné zkušenosti neb R1360 jede z Pardubic 21:03 – Liberec 23:55

Daniel Mach

Takže 3 minuty po 21 hodině? Sakra, to jsem se sek. Myslel jsem, že jede z Pardubic 3 minuty před devátou. Naposledy jsem s ním jel před 2 roky.

Jan Kocourek

Jo však za to zkritizujte Jančuru. Už tu mohl být článek jak soukromý podnikatel se na to vykašlal.

okk

Ve 21? To je ještě krásné. Zkuste se dostat do Jihlavy.

cestující

Alééjej STAN zase vymyslel tragač

Jindra

Mezi Libercem a Prahou jsem nenalezl v IDOSu žádné přímé spojení. Vždy je nutný přestup v Turnově. Už to je špatně. Krajské město NEMÁ přímé železniční spojení s hlavním městem! Doba jízdy 2,5 hodiny na 140 km jen podtrhuje zoufalý stav. Neodhadnu, kolik by času by se ušetřilo vynecháním některých zastávek po trase typu Bakova, Nerat.sídl. atd. ale asi nic zásadního. Bez modernizace tratí, žádný posun. Pokud jde o autobusy bez místenek, to je prostě úlet. Pamatuji si jak to vypadalo dřív. Vyprodaný bus ČSAD později k nim Balus, Čebus atd. a před ním hrozen „zoufalců“, kteří z různých důvodů… Číst vice »

MiCek

Jihlava také nemá přímé spojení s Prahou, Zlín a Opava jedno denně.

Dodo

Jihlava má alespoň jednou za týden v neděli 😀

Jiří Šrámek

Zlín má spojení z Otrokovic, což je v dosahu MHD. Opava není krajské město.

Jan Dobiáš

Navíc Zlín se řeší

Jiří Kocurek

Ano, už asi 30 let se řeší.

Jiří Kocurek

Tak přemýšlím, Horní Počernice jsou také v dosahu MHD, proč neukončit vlaky tam?

Jiří Šrámek

Ony spoje do / z Prahy končí v Otrokovicích? Od kdy?

Jiří 3

Já toto spojení často využívám a za sebe mohu říct, že je tam docela prostor na vylepšení. 1) Samotná cesta do Otrokovic na nádraží je docela dlouhé trolejbusem, a to i mimo dopravní špičku není problém jet mezi oběma městy i půl hodiny. 2) Vlaky jsou vedené jako vlaky kategorie rychlík, které často staví a mezi Českou Třebovou a Kolínem mají velké množství zastávek. 3) Jelikož se jedná o vlak druhé kategorie (1. je expres a 3. je osobní vlak), tak se velmi často stává, že se zvyšují pobyty ve stanicích kvůli předjíždění 4) Vlaky jsou tahány lokomotivami řady 371,… Číst vice »

Petr766

Mimo dopravní špičku rozhodně cesta půl hodiny netrvá, za půl hodiny je třeba Regiojet ze Zlína až v Kroměříži, to jen pro srovnání. Pokud chci ze Zlína jet rychleji, brání mi někdo přestoupit v Olomouci na něco pohodlnější a rychlejšího, než je Luhačovický šrot? Nebrání. Případně využiju pohodlné cesty RJ bus do OL a návazný vlak.

-mi-

přestupu brání dlouhé čekání v Olomouci. Rychlík Slovácký expres přijede do Oc v S:29, nejbližší nezpožděný vlak směr Praha odjíždí v L:17. I při přestupu na vlak vyšší kategorie, stále vychází rychleji přímý spoj. Pěkné přestupy z rychlíků ze směru Staré Město – Otrokovice na rychlejší vlaky do Prahy jsou pár let minulostí. Obdobné je to při cestě z Prahy.

Dle mého názoru je výsměch české (a moravské) železnici, že ani na koridorové trati vlak nad autobusem v jízdní době jednoznačně nevítězí.

Jiří 3

Já mluvím o cestě MHD do Otrokovic. Autobusové spojení od RJ nemůžete počítat, protože nestaví v Otrokovicích u vlakového nádraží, navíc oni najíždějí na D55 před Otrokovicemi. Navíc, jestli máte raději trmácení přes věčně ucpaný Přerov, tak vám bránit nebudu.

Vít Jůza

Tak svým způsobem lepší teď každé dvě hodiny s navazujícím přestupem v Turnově než jen dvakrát denně přímo jak to bývalo (pardon, v pátek 3x). A přelézt si, v ideálním případě jen přes nástupiště naproti, když se jim to v Turnově povede, je většinou jednodušší, než spojování a rozpojování, jak bývalo (nebo přepojování), i když to šíbování býval zajímavý zážitek a zajímavá podívaná. Stažení času na Liberec – Turnov – Neratovice – Praha 4×1/2h je reálné v podstatě už za současného stavu, kdyby se z rychlíků udělaly rychlíky a chtělo se, část mezizastávek a mezistanic by ale za za současného… Číst vice »

Jindra

S přestupem a přelezením obvykle jedné koleje v Turnově máte asi pravdu. OK, kdo není jednonohý, ten to dá. Mě nicméně překvapilo, že to přímo vůbec nejede.
S větou udělat z rychlíků rychlíky souhlasím bez výhrad. Když tzv. rychlík na 140 km 11x zastaví, už to není rychlík, ale přískok.

-TR-

Zrovna mezi Libercem a Prahou si nedokážu představit fungování tohoto modelu v praxi. Dálkové autobusy technicky neumožňují přepravu stojících cestujících, takže by nejspíš tyto spoje byly povinně místenkové, tudíž by se ten hlavní problém s nedostatečnou kapacitou nevyřešil. A nač dotovat autobusy mezi Libercem a Prahou, když tam RegioJet a FlixBus už jezdí bez dotací, ve špičkách každých 15 minut? Hnutí STAN rozumím, protože nejúspěšnější je právě v Libereckém kraji, a tudíž je jasné, že hájí zájmy svých voličů. Ale mělo by spíš tlačit na zlepšení železnice mezi Prahou a Libercem, protože se ukazuje, že autobusy jsou neefektivní a nedokážou… Číst vice »

svojsin

TR: Výhodnější by mohlo být jen doplnění stávajících linek, resp. spojů.

-TR-

Jak? Když bude jezdit autobus mezi Libercem a Prahou každých 7,5 minuty, stejně nepřepravíte všechny cestující, kteří mají zájem o přepravu.

svojsin

TR: Prosím?? Kdy je třeba jezdit častěji, než každých 7,5 min.??

Jinak já měl na mysli spíš okrajové spoje, jedoucí na (lehce pod) hranicí rentability.

-TR-

STAN poukazuje na nedostatečnou kapacitu autobusového spojení, což je oprávněný argument.

svojsin

TR: Tak to ano, v některých relacích je to řešeno možností přepravy na stání.
Takže třeba Flixbus a Regiojet vás nevezme ze Zlína či Olomouce do Brna na stojáka, ale ARRIVA (mimo Ex)+ Krodos , Tourbus apd. ano.
To stejný Příbram – Praha, byť je to dotovaný v rámci kraje, ale cestující jedou třeba i dýl, než na Liberec – Praha…

Např. na Brno – Slavičín – Val. klob. to teď řeší relativně nová lnka BOBOSPEDu, ale předtím to bylo utrpení s ČSAD Vsetín a poněkud delší čas, než je z Práglu do Liberce….apd.

-TR-

Hodně záleží na tom, zda linku objednává kraj a jaký typ autobusu tam jede.

Robert

A proč by tam musely jezdit zájezďáky? Kdyby tam jezdily velkokapacitní linkové autobusy, co by vzaly i pár lidí na stání, myslím, že by tito byli radši, než aby čekali na další spoj.

okk

To by ale nesmělo jezdit po dálnici, protože tam je přeprava lidí na stojáka zakázána.

p76

Hlavně to neříkejte u Brna na linkách 106/107/405/406. 🙂

Robert

Tam jezdí linkové autobusy, které stojící přepravovat mohou.

p76

Mně se taky zdá, ale okk má za to, že to obecně na dálnici nejde.

babilon

To bude obecně rozšířený omyl. Já po dálnici na stojáka jezdím běžně.

Robert

Samozřejmě, nic takového neexistuje. Jediné, co je zakázané,l je přeprava na stojáka busem bez schválených míst na stání, a to nejen po dálnici, ale všude.

Vít Jůza

Jako jiní mám za to, že úplně na dálnici přeprava na stojáka vyloučena není, možná na to ale jsou jiné podmínky?

Robert

Samozřejmě, že nic zakázáno není, pokud jede autobus se zapsanými místy na stání v TP.

-TR-

To by sice taky bylo možné (kloubové autobusy zajišťují např. linky Praha – Stará Boleslav), problém je ale v tom, že takové cestování mezi Libercem a Prahou by bylo značně nekulturní. Zoufalci by to sice využili, ale systémové řešení problému to není. Může se stát i to (a vidím to jako dosti reálný scénář), že v Liberci si řeknou – jo, to je nemístenkový autobus, jdeme všichni do něj, ať si nemusíme rezervovat místo u Jančury nebo Flixu. A co se stane? Reálně se do něj nevejdou a budou v něm natřískaní jako sardinky… Už vidím ty reportáže v televizi.… Číst vice »

Robert

Já neříkám, že tam mají jet kloubáky. Takový patnáctimetrový autobus s kapacitou 60-65 míst k sezení a cca 20 místy k stání jedoucí ve vhodné časové poloze pomůže poměrně hodně.
A že by lidé přednostně jeli tímto, se nebojím. Pokud jim jde o pohodlí, tak místenku zdarma si jako první volbu zařídí každý rozumný.

Jiří Šrámek

A kudy by asi tak jely? Většina trasy je po dálnici, kde je nemožné brát cestující na stojáka.

Robert

Bože, kdy už tady někteří přestanou opakovat tu 100x vyřčenou lež?

svojsin

Robert: Toho se nedočkáme, pan Šrámek o tom ví veliký NIC, ale přesto se tu bude k tématu vyjadřovat.

Jiří Kocurek

Takže to zakázané není, hmm. Co ale dělat v příapdě, že policie pokutuje nepřipoutanou osobu, která prochází autobusem?

Robert

A jak to udělá? Příslušník sedí v tom autobusu? Nebo je tato osoba natočena a nezpochybnitelně ztozožněna z okolojedoucího vozu?

D.S.

Já tam tedy moc ten 15 min. interval nevidím.

-TR-

Máte pravdu, důvod je ten, že kvůli koronaviru došlo kvůli redukci spojů a ještě se nevrátily všechny. Od září by to mohlo být zase tak, jak to bylo.

Daniel Mach

Je otázkou, kdy nedokážou odvézt všechny cestující? Myslím, že přes den to funguje a odpoledne mají posily, kdy jedou i 10 minut po sobě. Pokud by byl velký tlak cestujících, tak myslím že zrovna Jančura (a že ho nemusím) spoje posílí, protože se mu to vyplatí.

-TR-

Nemusí se mu to vyplatit vždy. Hodně záleží na oběhu autobusů. Pokud by to byly třeba jen dva spoje za den, nasazovat další autobus ad hoc se mu nevyplatí.

Uvidíme v září. Poptávka po přepravě zase vzroste (studenti apod.).

Martin

A když nevyplatí, tak prostě není z Prahy volný bus třeba 6hod po sobě.

Daniel Mach

Tak třeba kdy?

Martin
Daniel Mach

Z těch aplikací nejsem moc moudrý. Jednou je tam něco přeškrtnutého, podruhé ne. Nevím, co je to za den – běžný pracovní den nebo víkend? A je to jen Regiojet – co FlixBus? Ale stačilo by mi alespoň to, který to byl den. Když se podívám třeba na dnešek, tak na všechny spoje min. 18 volných míst. Vím, že to nejde 100% doložit. Ale když je důkaz, že má RegioJet vyprodáno na celý den, dá se zatlačit oficiálně a nemusí se do toho tahat dotace MD.

Robert

Přeškrtnutá baba znamená, že je to posila bez stevardky.

Jak se dá zatlačit? Aby pro těch 30 lidí tam a 5 zpátky poslal za svoje peníze další autobus, co už ten den nic dalšího nepojede?

Martin

A když tam píšu, že je to sobota, tak je to podle Vás co? Prac.den nebo víkend? A už vůbec nechápu, proč řešíte „něco“ přeškrtnutého“ (což je jestli tam bude nebo nebude steward), když důležitý je ten nápis VYPRODÁNO 🙁 Je to RJ, Flix byl vyprodán do cca 17hod. A nejedná se o nahodilou situaci, přihodila se mi vícekrát. Ke všemu porovnávat situace dnes po covidu se situací před covidem mi nepřijde úplně vhod, ale chápu, že někomu se to může hodit do krámu. Faktem zůstává, že současná situace na trase do LBC má do ideálu daleko, ale jak by… Číst vice »

Jiří Kocurek

Tak tím bych neargumentoval. To je jako psát, že v červenci 1997 nebyly vlaky z Prahy do OStravy potřeba, jinak by jezdily.

Jakub P

Chapu, ze je to problem a ze kdyz je kapacita vyprodana dny dopredu, znamena to jednoznacne, ze tam zajisteni dopravni obsluznosti verejnou dopravou poradne nefunguje. Ale jak chtej u autobusu odstranit povinnou mistenkovost, kdyz na dalnici brat lidi na stojaka jednoduse nesmej, na to jsem celkem zvedavej. Bud na ty zavazkovy nedaj mistenky vubec a bude to loterie s predlouhejma frontama, nebo mistenky daj, byt nepovinne, a bude to jako by povinny byly, casto vyprodano predem.

Robert

Proč by nemohli brát na dálnici na stojáka? Tohle je chiméra, kterou kdysi kdosi vypustil, ale je to nesmysl. Na stojáka se nesmí brát jen v případě, že k tomu není autobus uzpůsoben a nemá stojící cestující zapsané v TP.

libor

pak třeba nevím, proč PČR vadí, když se člověk ve voze osobním nepřipoutá, že? dyť je to taky blbost to vyžadovat, každého věc, ale do 130km/h se netřeba poutat… když se může jezdit po dálnici na stojáka…

ABC

To bude asi tím že poutání zákon nařizuje, že. Ale jinak má pravdu předseda – že by zákon zakazoval stojáka na dálnici taky nevím.

Robert

Protože je povinnost použít pásy, pokud jsou. Když jede autobus bez pásů, tak by měl jet prázdný? A ty pásy v autě jsou přikázány jen na dálnici?

libor

a nepřijde Vám absurdní, že v autě se musíte poutat i když jedete mezi vesnicemi, ale v buse můžete jet na stojáka i na dálnici?

Jindra

Bezpečnost především. 😀 Sto kiláku po dálnice na stojáka? To jsou zpátky sladké devadesáky.

Jakub P

OK, žil jsem v domnění, že se to nesmí vůbec, ale ono to při tom, kolik ta kapacita k stání u dálkových busů je problém spíš jenom mírně posouvá, ale neřeší – ten počet lidí, který může autobus přepravit prostě nafukovací není (on není ani u vlaků, ale vzhledem k jejich velikosti se to neprojeví tak často a taky se tam holt zatím ministerstvo, drážní inspekce i část dopravců tváří, že šílené sardinkování lidí nad kapacitu vozidel je cajk).

Vít Jůza

Otázka je, zda by prošla zároveň vysoká rychlost a stojící cestující … .

Robert

Jak prošla? Máme snad zákon, kde to není zakázáno. Takže je to povoleno.

Kandelábr

No ve veřejnoprávních předpisech, ale máme i občanský zákoník. Tam sice takový zákaz není, ale je tam třeba obecná prevenční povinnost předcházet škodám. A to riziko u stojícího cestujícího bude vyšší.

Robert

Autobus jedoucí 90 km/h po okresce mi přijde jako větší riziko než zhruba stejně rychle jedoucí po dálnici.

ABC

tak to platí bezpochyby i pro vlak

ondra

Spíš jde o to,který dopravce vám tu jízdu vestoje umožní. Regiojet rozhodne neumožní,jako běžkař jsem do Liberce využíval kreditovou jízdenku,s tím jsem byl nadmíru spokojen Naopak víkendové spoje Šumava Strakonice Praha bývají odpoledne během zimy našlapané a čtvrtina pasažérů běžně stojí v uličce.

Původní Pražák

Další krásný priklad neschopnosti ministerstva. Jestliže tu je problém, tak ministerstvo ma přijít s návrhem řešení včetně pripadne změny zákona. Hlavně že u vlaku ma tu drzost vyčítat krajům, ze nezajistuji vsude mezikrajové spoje.

J.K.

Takže vrátit časy ČSAD Liberec na trase do Liberce ?

ABC

Jistě, kdo si nekoupil místenku v předprodeji v pátek, tak v pondělí taky nejel. Nebo na stojáka po dálnici.

Daniel Mach

Asi o to jde. Liberecký kraj je vlastníkem ČSAD Liberec, tak si potřebuje přihrát nějakou dotaci, namísto toho, aby sám provozoval ve špičce autobusy, které by měly být ziskové, když to komerce nepobere, nebo ne?

-TR-

V případě, pokud by příští rok šlo ANO do opozice a ministr dopravy byl třeba z hnutí STAN, tak je to docela reálný scénář. Nedělám si iluze o tom, že by jakákoliv politická strana toho nebyla schopna.

Ovšem scénář, že by ANO bylo v opozici, není v současné době zrovna reálný. Velkou koalici „anti-Babiš“ budou blokovat SPD a KSČM, které se do parlamentu s odřenýma ušima asi dostanou a nikdy nepůjdou s ODS, Piráty, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN.

-TR-

Co já vím, tak DPH u jízdenek nesouvisí s touto problematikou.

-TR-

Reaguji na pisatele, který ukázal na teoretickou možnost propojení mezi ČSAD Liberec a STAN. Samozřejmě, nemusí to být pravda.

Daniel Mach

Populistická hesla mají šanci prorazit u každé vlády nebo opozice. Dopad na cestující je ale nulový.

Vít Jůza

Jednoduše. Tak, že by se ČSAD Liberec ucházelo o výkony na této lince.

Jiří Kocurek

Mezi motor a převodovku se vkládá spojka, která přenáší hnací síly. Nebo taky cinkající tvrdá měna, tekutá. Jendím slovem: Jánabráchismus. A zrovna na Liberecku mají jakýsi skandál s exkluzuvitou při tankování CNG.

Jakub P

To je otázka, pokud jsou ty špičky jedním směrem – ten by třeba sám o sobě zisk měl, ale už ne s nutností jízdy zpátky téměř s prázdnou.

BoH

No já nevím. Když se mluvilo o plánu, že by linka Praha – Ostrava podléhala koncesi, nesetkalo se to s příliš příznivým přijetím. Když se v podstatě o tom stejném mluví u autobusů, tak je reakce mnohem příznivější. A přitom logika věci je shodná – proč omezovat či platit za něco, co si na sebe může vydělat samo? Že je to efektivní ekonomicky, ale již ne vždy pro cestující, to už je jiná věc… Na druhou stranu jistě existuje mnoho jiných linek, kde je úvaha, že by měly být obsluhovány dálkovými dotovanými autobusy, správná.

Robert

Tady nejde o výdělek, ale o pokrytí potřeb cestujících. Jinými slovy, aby byla zajištěna minimální kapacita a jezdily spoje i v polohách, kdy by jelo sice dost lidí (kteří by navíc ulehčili špičkovým spojům), ale komerčně by se to nevyplatilo, třeba kvůli prázdnému protisměru.

BoH

No to je ale stejné, jako na trase Praha – Ostrava. Tam také není možné objednávat vlaky v době, kdy poptávka není tak silná…

BoH

Prostě si musíme vybrat – buď to bude fungovat na ekonomické bázi, nebo na dotované. Každý jiný hybrid není vhodné, protože vede jen ke spekulacím, zda toto už má někdo zaplatit nebo toto ještě ne a proč to má zaplatit tomu a někomu jinému. Buď to musí být vysoutěženo, pak za to bude stát platit, nebo se to musí nechat na trhu.

Robert

S tím soutěžením souhlasím. Jasně stanovený objem přepravy, který by byl placený, a cokoli nad to by si dopravci mohli jet na svoje triko.

BoH

Jo no, ale viděl jste, jaký byl kolem toho humbuk na trase Praha – Ostrava.

Jiří Kocurek

Apriori počítáte s tím, že bude něco potřeba i mimo objednávku. Jestliže je problémem plný autobus, tak tímto způsobem to nevyřešíte, když všem řeknete, že nad rámec objednávky se mají dohodnout sami. To není kočkopes, to je prasokrysa.

Robert

Jistě, objednávka by měla pokrýt doby, kdy cestují lidé třeba jen v jednom směru, aby se vyplatilo jet s více vozy a dopravce měl zaplacený i návrat s poloprázdným vozem a udělal tak další odvoz. A proč by dopravce v době, kdy ví, že se mu vyplatí jet na svoje triko další dvě kola, tyto kola neudělal. Zlepší si odpisy, využije vůz a řidiče, který by jinak stál a ještě vydělá. Nikde není napsáno, že ve špičce nepojede jeden dotovaný a jeden nedotovaný spoj pár minut po sobě. Akorát ten nedotovaný se vrátí zase v době, kdy pojede plný (tedy… Číst vice »

J.K.

Myslím že většina lidí nedočetla tu myšlenku – že by to byla objednávka namísto vlaků.

BoH

Upřímně neznám přesnou situaci, ale myslím si, že ty vlaky nejsou objednávány primárně pro relaci Praha – Liberec. Pokud by se zrušily, musely by se zavést náhradní autobusy i pro cestující z ostatních stanic.

-TR-

Je to přesně tak. Zhoršilo by se tím spojení pro Neratovice, Všetaty, Mladou Boleslav, Bakov nad Jizerou a Mnichovo Hradiště. Nedokážu si představit, že by tam autobus sjížděl z dálnice, to by musely fungovat ad hoc linky, aby nedošlo ke zdržení, a úspora oproti vlaku by v tomto ohledu byla dosti pochybná (nejspíš i záporná).

Vít Jůza

V Mnichově Hradišti i Mladé Boleslavi spousta dálkových autobusů staví, další jezdí z těchto měst do Prahy.

Daniel Mach

Doufám, že tak hloupá myšlenka, jako zrušit dotaci na vlaky Praha – Turnov, tam není. Tak jsem to tedy nepochopil. To by zmizelo celkem slušné spojení Semily – Turnov – Praha každé dvě hodiny, které je autobusům konkurenceschopné, protože vlak jede až do centra a je o něco levnější (konkrétně o cenu jízdenky na metro).

Robert

Ne, že by mi vadily dotace na vlaky, které jistě své místo v systému mají, ale agrumentovat, že vlak je konkurenceschopný autobusu a stojí v podstatě stejně, ač na něj každý z nás přispívá ze svých peněz, je trochu úsměvné. Za ty prachy bych čekal více spojů a lepší cenu, když už nic.

Míla

Taky by se dalo z Prahy Letňan do Liberce lítat… Obě letiště jsou téměř v centru….
Chápu tohle vyjádření STAN jako rozvíření diskuse o neexistujícím adekvátním železničním spojení takových sídel.
Postupné generální opravy trati do podoby koridorů jsou super! Paráda! A ale proč proboha už není za 30 let rychlé spojení vlakem Praha Boleslav Liberec s potenciálem dále na Drážďany a Polsko?

Daniel Mach

S většinou souhlasím, jen potenciál na Drážďany a Polsko je mizivý. To, že to tak popisují politici nelze pokládat za odborný názor.

Vít Jůza

Spojení z Liberce do Polska a Německa včetně Drážďan mají svůj význam, ale z Prahy do Drážďan přes Liberec je šílenější než do Ostravy přes Brno (i když to prej také už někoho napadlo)

David

Po VRT se bude jezdit jedině takhle. Praha – Brno – Ostrava.

Jiří Kocurek

A to ze dvou důvodů:
1) Na současnou trať se víc vlaků nevejde, je potřeba další trať
2) Tohle je nejkratší spojnice, která zajistí spojení vše tří aglomerací
PS: Česká třebová je 87. podle počtu obyvatel. 5x větší Zlín (11. místo) je posílán do Otrokovic.

PetrB

Relace Most – Plzeň je na to jak zralá.

-TR-

Kolem roku 2012 se zvažovalo ukončení provozu rychlíků na této trase, což by vedlo k tomu, že by v úseku Žihle – Žatec nezůstaly žádné vlaky. Odpor místních byl ale příliš silný, protože autobusy by nemohly rozumně obsloužit Žihli, Blatno, Kryry a Vroutek.

Kdykoliv, když se koná výluka v úseku Plasy – Žihle, dopravce GWTR nahrazuje vlaky autobusy již z Plzně a vyjíždí s náskokem 20 minut (dle výlukového jízdního řádu). Na přípoje ČD se během výluk nečeká. V opačném směru náhradní autobus přijede o 20 minut později, přestupy na vlaky ČD nejsou zajištěny.

-TR-

Jinak nebránil bych se tomu, kdyby na trase Plzeň – Žatec jezdila autobusová linka v závazku, ale ne místo vlaků. Měla by tu výhodu, že by mohla obsloužit Kralovice a Jesenice (trasa by vedla po silnici č. 27). Zároveň by bylo vhodné stanovit jízdní řád tak, aby jela v prokladu se stávajícími rychlíky (tedy např. odjezd z Plzně v L:00).

Jiří Kocurek

Ještě Blšany. Dívám se, že tam mají 7 fotbalových hřišť, to bude asi nejfotbalovější obec na planetě.

Krušnohorec

Dříve tam autobusy jezdily, ale byly zrušeny pro pomalost. Zajíždění do měst a vyjíždění zabere dost času.

Krušnohorec

Dodatek:
Též silnice I/27 není žádné terno.

svojsin

Že by se tím konečně někdo zabýval vážně(a to i po volbách)?

noerf

Mezi Prahou a Libercem jezdí autobusy pod značkou Regiojet každou hodinu, plus Flixbus, to si myslím, je dostatečné spojení. Z Jablonce tuším jezdil BUSLINE a nevím, proč by mělo MD řešit i dálkové autobusy, když ty fungují v konkurenčním prostředí vcelku dobře. Samozřejmě to, že Liberec nemá přímé železniční spojení s Prahou je spíše důsledek toho, že se neinvestuje do rozvoje železniční sítě dle současného vývoje počtu obyvatel a potřeb dopravců, ale objednávka ze strany MD funguje funguje setrvačností již cca 50 let, kdy se občas něco přidá a něco ubere, takže se tady cpou desítky miliónů do zbytných lokálek… Číst vice »

D.S.

Třeba o spojení Liberecka se světem se nedá označit jako úplně dobře fungující. Ať už jde o v článku uvádění dlouho dopředu vyprodané spoje, tak například moc neexistuje provázanost se zbytkem železniční sítě pro cestu jinam, než do Prahy.
Ale souhlas, že uvažování a investice do rozvoje infrastruktury byly povětšinou tragické.

Daniel Mach

Dlouho dopředu vyprodané spoje – máte zkušenost kdy se to stává? Já jel relativně bez problémů vždy s výjimkou jednoho autobusu z Prahy, kdy jsem se vracel ze srazu v jedenáct v noci a vešel jsem se jako předposlední (ale vzal nás nakonec všechny). Ale kvůli nočňátkům je to zbytečné řešit, to přece ministerstvo stejně neobjedná.

Martin

Zažil jsem to nesčetněkrát, klidně vyprodané busy na 6hod dopředu. Byl jsem sám, tak jsem nakonec nějaký bus ulovil, nějaké místo se tam skoro vždy uvolní, ale musíte být furt na telefonu, mít data a být velmi operativní. Pro mě tedy no problém, ale když bych chtěl jet s rodinou, tak nemám šanci. Pak leda vlak s jízdní dobou 2:45 když máte štěstí a když ne 4:04 🙁
Jinak bus 23:00 jsem vyprodaný taky zažil, ale zas tak často to nebylo. Tady bych problém neviděl.

PetrB

My měli problém i v sobotu ráno/dopoledne. Takže jsme to vyřešili z Prahy autobusem do Turnova a z Turnova do LBC. Jen jsme v Turnově museli čekat na vlak hodinu. Ale dojeli jsme…

-TR-

Trasa Praha – Rakovník v objednávce MD je přežitek z dob, kdy ještě jezdily rychlíky do Chomutova. Domnívám se, že je lepší zachovat současný stav, protože ukončení objednávky od MD by mohlo vést k redukci. Je otázka, zda by to Středočeský kraj utáhl.

Kuba

Středočeský kraj by to určitě utáhl, když si může dovolit objednávat vlaky do Mochova nebo Rožmitálu.
To spíš ohnutí celé linky do Rakovníka je přežitek z dob, kdy jediná myslitelná souprava byla loko/motorový vůz + několik vagónů. V dnešní době by byla optimální souprava 3 motorových vozů/jednotek postupně se rozdělujících na Kladno-Ostrovec (- Kralupy), Rakovník a Chomutov (- Jirkov).

Krušnohorec

To by se mi velmi líbilo!!!

-TR-

Narážím na to, že MD v minulosti objednávalo vlaky na trase Lužná – Žatec – Chomutov. Tím, že MD tuto objednávku ukončilo, došlo k drastické redukci vlaků, která není vyřešena dodnes – objednávku musely najednou pokrýt kraje. Dvouhodinový takt by se na trase hodil, přestože těch vlaků je málo, jezdí celkem vytížené.

Jinak přímé vozy nejsou možné, protože výkony v regionální dopravě jsou zasmluvněné na 10 let dopředu. Regionální dopravu na trati Lužná – Žatec – Chomutov provozuje Die Länderbahn (objednávka Ústeckého kraje), ostatní regionální vlaky provozují ČD.

Vít Jůza

Možná, že by šlo doplňovat a/nebo upravovat dosavadní objednávky a smlouvy, kdyby se chtělo …

ABC

A jak to vyřeší státní objednávka? Za časů dotovaného monopolu ČSAD Liberec jste měl úplně ten samý problém.

Daniel Mach

Ministerstvo dopravy platí za objednávku autobusů na lince Praha – Rakovník (myslím, že ji provozuje Teroplan)?

noerf

Jan Sůra: Na MD toho nepochopím více, na druhou stranu si nemyslím, že má MD zajišťovat přesun jakéhokoliv občana z bodu A do bodu B. K otázce objednávání tratí typu Praha – Rakovník se domnívám, že by opravdu bylo rozumné nechat dopravce jezdit na hlavních tazích bez dotací a zbytek, aby objednávali kraje (návazné spoje v kraji, příměstkou dopravu, mezikrajské spojení). Neboť předpokládám, že během deseti let bude snaha osobních dopravců jezdit na trasách z Prahy do ČB, Plzně, Ústí nad Labem protože to bude pohodlnější a efektivnější než autobusy. A u správy železnic bude nutné přizpůsobit infrastrukturu požadavkům osobní… Číst vice »

Thijs

Myslím, že jste uhodil přímo na hlavičku hřebíčku Pořád nechápu, spojení Praha – Rakovník MD řeší, ale např. spojení Praha – Jičín, Praha – Žatec nikoli. Podobně velká města, relativně podobná vzdálenost z Prahy…. Ale rozhodně by se nemělo hovořit pouze o spojení Prahy s krajskými městy, ale i s okresními, jako jsou Strakonice, Třebíč, Pelhřimov nebo ten již zmíněný Jičín, Žatec. A není to jen o spojení z Prahy, ale i relace z Brna (např. směr Uherské Hradiště, případně dále směr Slovensko, směr Jihlava, Tábor), nebo z Hradce a Pardubic směr Vysočina. Někde to už celkem obstojně řeší pravděpodobně… Číst vice »

svojsin

noerf:
Plno mezikrajských (dálkových) relací dobře nefunguje.
Lidi sice zájem cestovat mají, ale třeba v ut, st je jich pochop. mémě a vzhledem ke zvýšeným nárokům na mzdy řidičů a velkým platbám např. za vjezdz na AN, se často dopravce na linku vykašle, nebo ji hodně omezí.

Pro příklad relace Havl. Brod/ Žďár – Hradec Králové. nebo spojení Jčk s Vysoočinou a Brnem atd.

Os5600

Kdysi se zkoušely spojit Pardubice s Havlíčkovým Brodem rychlíkem. Byla tam úvrať. Vlak jezdil poloprázdný, tak byl zrušen. Spojení Hradec Králové – Havlíčkův Brod by možná smysl mělo, ale míjelo by Pardubice hl.n. a díky neschopnosti města Pardubice vyřešit obsluhu stanice Pardubice-Rosice nad Labem prostřednictvím MHD, si myslím že cestujících z Pardubic by jezdilo málo. Tudíž i ty vlaky by jezdily prázdné. Co je ovšem nutné podotknout, při použití vozidel s dobrou jízdní dynamikou by jízdní doba Hradec Králové – Havlíčkův Brod byla pod dvě hodiny.

-TR-

Teoreticky by v takovém případě nebyl problém vyřešit obsluhu hlavního nádraží přímými vozy. Ovšem znamenalo by to zdržení, nejméně 3 – 5 minut, možná víc.

Vycházím z předpokladu, že by se jednalo o motorový rychlík.

D.S.

Pardubice – HB – (Jihlava – Znojmo) je zrovna jedna z relací, kde spojení chybí. Otázkou, zda by to bylo lepší řešit vlakem nebo busem.
Autobus by určitě vyšel daleko levněji a asi by i (alespoň pro začátek) ve 2h taktu postačoval.

Frantisek

„Určitě“ a „daleko“ nevím, ale pro začátek aspoň něco. 🙂

Vít Jůza

Rychlíky Liberec – Havlíčkův Brod včetně vycouvání z Pardubic hl. n. pamatuji.

Martin

A v které roce to bylo? Já si pamatuji jen Os vlaky 5400-5403, ale co se týká rychlíků, tak si vzpomínám snad jen na jeden po revoluční GVD, kdy byl snad spojen R PCE-LBC s něčím od HB.

Frantisek

Jak souvisí dohánění údržby stávající sítě s výstavbou dálkové tratě na sever? To jako že budete stavět dálnice a ostatní silnice necháte rozpadu? Budete dále přehlcovat velká města a odřezávat menší obce? Dost krátkozraká představa.

noerf

František: To souvisí s tím, že na některých regionálních tratích se bavíme o přepravě třiceti až padesáti osob za den a nestavíme tratě s potencionálem 5000 osob denně, které by zároveň mohla využívat i nákladní doprava. A napoka do menších obcí jsou vhodnější autobusy, midibusy atd.

Robert

Tohle někteří nevydýchají. 🙂