dpp

Mezi městy, kde je vlak pomalý, objednávejte i autobusy, vyzvalo hnutí STAN ministerstvo

Autobusy RegioJet a Flixbus, foto: Zdopravy.cz/Jan SůraAutobusy RegioJet a Flixbus, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) vyzvalo ministerstvo dopravy, aby začalo řešit dálkovou dopravu v některých relacích objednávkou autobusů namísto vlaků.

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) vyzvalo ministerstvo dopravy, aby začalo řešit dálkovou dopravu v některých relacích objednávkou autobusů namísto vlaků. Jako příklad uvádí dlouhodobě špatné spojení mezi Prahou a Libercem. Hnutí STAN je kvůli tomu připraveno změnit zákon o veřejných službách v přepravě cestujících. Ministerstvo zákon zatím měnit nehodlá, je ale otevřeno diskuzi.

STAN si jako příklad vybralo spojení z Liberce do Prahy. Z pátého největšího města v zemi trvá cesta vlakem 2,5 hodiny s přestupem v Turnově, lidé tak jezdí raději autobusem hodinu na Černý Most a dál do centra zhruba dvacet minut. „Liberecký kraj dlouhodobě prosazuje výrazné zlepšení spojení krajského města Liberce a celého regionu s hlavním městem. Po koronavirové krizi dochází opět k uvolňování opatření, lidé potřebují jezdit do zaměstnání, ale celý kraj je odkázán na libovůli dopravců, kteří dopravu zajišťují podle svých ekonomických zájmů a nikoliv podle potřeb lidí,“ řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta. Na trase mezi Libercem a Prahou jezdí RegioJet a FlixBus, zejména před koronavirovou krizí se často stávalo, že spoje byly i několik dní vyprodané. V případě převedení dopravy do objednávky by měl jezdit například stanovený počet spojů bez místenek, aby se dostalo i na ty, co přijdou na poslední chvíli.

Kraj požaduje kvalitní železniční spojení s Prahou, to je ale stále ve fázi mnoha studií. „Hnutí STAN vyzývá Ministerstvo dopravy, aby se v rámci nově zpracovávaného Plánu dopravní obsluhy České republiky začalo zabývat i problematikou objednávání dálkové autobusové dopravy tam, kde neexistuje žádná konkurenceschopná železniční doprava. Liberecký kraj je první, kterému by se mělo pomoci,“ řekla poslankyně STAN Věra Kovářová. Podobně zdlouhavé je například spojení vlakem mezi Prahou a Karlovými Vary či Jihlavou.

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka upozornil, že zákon neumožňuje, aby ministerstvo objednávalo dálkové autobusy. Stát tak pro dálková spojení může objednávat jen vlaky. „V zásadě lze souhlasit s tím, že tuto diskusi je možné v určité podobě otevřít. V koncepci veřejné dopravy je tato otázka otevřena a relace Praha – Liberec je uváděna jako jedna z několika relací, ve které by po dobu chybějícího železničního spojení mohla mít objednávka dálkové autobusové dopravy přechodně smysl, pokud bude ovšem rozhodnuto o změně zákona,“ uvedl Jemelka. Podle něj ale rozhodně nejde o téma pro Plán dopravní obslužnosti Ministerstva dopravy. „Pokud by v současné době obsahoval objednávku dálkových autobusů, byl by v této části v rozporu se zákonem a jako takový by jej nebylo možné schválit,“ dodal Jemelka.

Podle poslankyně Věry Kovářové jsou poslanci STAN připraveni změnu zákona 194/2010 o veřejných službách v přepravě cestujících prosadit. „Pro trasy, kde neexistuje žádné konkurenceschopné spojení železniční dopravy, která však zůstává pro hnutí STAN prioritní a trvale udržitelnou formu dopravy, je třeba mít možnost nadregionální/dálkovou autobusovou dopravu objednat. Toto dálkové autobusové spojení bude dočasně suplovat neexistující dálkové železniční spojení,“ dodala Kovářová.

Tagy autobusy v dálkové dopravě dálková doprava Ministerstvo dopravy STAN Top
215 komentářů