Obecní lokálka. Vláda posvětila prodej trati z Hrušovan do Hevlína
Nádraží Hevlín. Pramen: www.hevlin.cz
Obec Hevlín překonala poslední překážku ke koupi sedmikilometrové trati z Hrušovan nad Jevišovkou do Hevlína. Vláda dnes na svém zasedání
Kdyby takto dopadla trať na Slovensku z Nitry do Moravců, mohlo 12 lidí žít. Když tak přesně počítají náklady, jednice a podobné účelově vyznívající nesmysly (které jsou kupř. na stovnatelných silnicích trojkách kolektivně rovnostářsky, socialisticky přehlíženy), nebylo by na čase věnovat minimálně stejné úsilí i faktorům přímo se dotýkajícím zdraví cestujících? Nametený Dzurinda má už podruhé krev na rukou a plošné módní rušení železnic myslel přece tak dobře… To jen tak k zamyšlení a tématu.
Jste si jistý(neznám to tam), že by v případě provozu zmiňované lokálky ten bus Arrivy nejel?
Nehledě na to, že vina bude nejspíš na straně řidiče (firmy) přetíženýho nákladního auta….
Každopádně pokud by trať byla provozní, měli možnost volby, šanci – použít dopravního prostředku nezávislého na nejslabším článku řetězu, který je kolektivního způsobu dopravy na silnici zcela fatální. Řidič z povolání nemusí mít dokončenou ani zvláštní školu. Přece jen, mrtvých na železnici je zlomek, oproti jinému pozemnímu způsobu dopravy.
Kdyz pominu, ze zneuzivat obeti dopravni nehody k propagaci zeleznice je hyenismus, tak se musim zeptat – tam, kde koleje nevedou, se nehoda stat nemuze, nebo tam lidem staci alternativa v pesi chuzi po pesine pres les? Nebo se maji urychlene dostavet koleje do kazde vesnice, i kdyby na nic jineho uz slovenskemu statu nezbylo? Co priste pouzit mozek, nez neco napisete na internet?
A co takhle příště použít mozek, když budete chtít zrušit některou trať? Logika je naprosto neúprosná v obou případech. Vy se oháníte zneužíváním situace, on zase tím, že účelově využijete zkreslených údajů v ekonomice, když máte zálusk na likvidaci další tratě
Gratulace Hevlínu, jen pro info redaktora prodej trati Čejč – Uhřice nečeká na souhlas vlády , ten už má dávno 🙂
kua ale je fakt skoda ze se v nedavne dobe sypajicich se eurodotaci namisto capiho hnizda, par rozhleden a naucnych stezek nepovedlo obnovit ten most…
Tak proč jste to nezkusil zajistit sám, když vám to teď tak vadí – bránil vám snad někdo?
Jeden člověk proti zhýralému státnímu aparátu? 😉
A kam by se jelo? U Laa je trasa přerušena obchvatem, těžko by tam budoval přejezd, nebo to nějak zvedali do nadjezdu…
„U Laa je trasa přerušena obchvatem, těžko by tam budoval přejezd, nebo to nějak zvedali do nadjezdu…“
Nejde o neřešitelnou překážku. Pro srovnání – trať Aš – Selb-Plössberg také byla přerušena novým obchvatem, přesto došlo k úpravám umožňujícím mimoúrovňové křížení obnovené tratě s tímto obchvatem.
(Pozn. tento můj komentář je pouze technickou poznámkou; dle mého subjektivního názoru, by nebylo obnovení železničního přeshraničního spojení z Hevlína do Laa příliš přínosnou stavbou mj. ve srovnání s vynaloženými náklady.)
zesp: Hlavně to nemá opodstatnění. Blízko je velice názorná ukázka u mnohem většího Znojma.
„za 2,222222 milionu korun“ => za 2 222 222 korun
A nemělo by se spíš psát 2 222 222 koruny? 😉
Dnes už jsou spisovné obě varianty (bohužel).
Dvaadvacet korun nebo dvacet dvě koruny. Obojí správně dlouhodobě.
Ještě bych hodil do pléna jednu otázku co se týče prodávaných tratí u nás na Moravě. Jak to vypadá s prodejem trati Čejč – Uhřice a jaký má vlastně budoucí pan majitel záměr? Děkuji znalým za odpověď.
O tom, že by tam snad nabyvatel chtěl obnovit nějakou dopravu jsem neslyšel nic ani v létě, když tam jiná parta pořádala připomínku výročí trati – ti byli naopak velice skeptičtí.
Hm škoda, doufal jsem, že je to nějaký fanoušek železnice. Případně někdo jako pan Kotas (KPKV) z Brna.
Ještě jeden dotaz hodím do pléna k těm prodávaným lokálkám u nás na Moravě. Jak to vypadá s tratí Čejč – Uhřice a jaký má vlastně budoucí pan majitel záměr? Děkuji znalým za odpověď.
Obci a jejím zastupitelům gratuluji za zachování místní dráhy pro další generace. Ve Vidnavě se to bohužel nepovedlo. Nikdy neříkej nikdy, třeba za 50 let obnoví provoz i přes Dyji do Vídně 🙂 Nechme se překvapit co zajímavého se ještě na trati 244 stane, třeba modernizace Znojmo – Brno? Kdo ví.
“ Ve Vidnavě se to bohužel nepovedlo.“ Ve Vidnavě se to lámalo už v roce 2010. V témže roce došlo k zastavení osobní dopravy do Hevlína, ovšem na základě samostatného rozhodnutí objednatele (kraje). Naopak v případě Vidnavy (jakož i Jemnice či Netolic) tehdy došlo k situaci, kdy kraj by tam osobní dopravu objednávat nepřestal, nebýt toho, že SŽDC sama přitlačila na objednatele, ať tam osobní dopravu objednávat přestane že trať je tzv. nerentabilní (pozn. ukazatelem oné „nerentability“ tehdy byl jediný faktor – výše tržeb z poplatku za DC za kalendářní rok; „nerentabilními“ byly označeny tratě, které tuto tržbu měly pod… Číst vice »
S Vidnavkou počítá se zprovozněním nový majitel šamotárny i s prodloužení do Polska pro transport kaolinu, který se tam bude opět těžit. Zrušit trať jen tak nelze, jelikož SŽDC pozapomnělo na vlečku ve Vidnavě, která je právě v bývalé šamotárně. Takže uvidíme.
Prodloužení do Polska je chiméra – pokud by na té trati měli jezdit „ucelené vlaky s kaolinem“, tak to ložisko je za tři roky vytěžené. Pro normální tempo težby stačí odvoz auty nebo jako JVZ, stavět kvůli tomu novou trať do Polska je ekonomický nesmysl.
https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/vidnava-obnoveni-tezba-kaolin-keramicka-export-polsko.A190812_494905_olomouc-zpravy_stk
Proč novou trať, pouze přeshraniční úsek mezi Vidnavou a Kalkowem, železnice vede až do Nysy ještě od Pruských časů.
Po tolika letech mimo provoz by bylo třeba postavit tu dráhu prakticky znovu celou až do Nysy, což nikdo dělat (a hlavně financovat) určitě nebude, zejména když do Nysy lze dojet (byť sice oklikou a přes kopec) přes Glucholazy. Takže je to spíše jen něčí zbožné přání než něco, co by mělo nějaký aspoň trochu reálný základ – bohužel.
Ještě mám jeden příspěvek k dobru.http://dopravni.net/zeleznice/27771/vidnava/#more-27771
Nejvtipnejsi je ta věta, že osobní vlaky by se nevešly kvůli plánované četnosti nakladnich vlaků:-)
30 let tam nejel vlak..
Ve zprávě se píše, správně, že je tam sakum prásk asi 7 Mt kaolínu. I kdybychom uvažovali, že se všechen vytěží, tak se z něj získá řekněmě 6 Mt plaveného kaolínu. Předpokládejme, že investor těžbu a úpravnu bude dimenzovat na 30 let provozu, je to roční produkce 200 kt plaveného kaolínu. Vagón pojme 50 t, takže roční produkce bude nějakých 4000 vagonů, takže na pracovní den asi 15 kousků. Kvůli tomu nikdo trať stavět nebude.
Jestli SŽDC poslala „Vidnavu“ do správního řízení na zrušení po posledním marném prodeji, tak nepostupuje podle Usnesení vlády č. 416/2012 a je třeba tomu řízení zabránit. To usnesení jasně říká, že neprodá-li, nabídne k bezúplatnému převodu (ne prodeji) jiné složce státu, kraji, svazku obcí, obci. Teprve když tito odmítnou nebo nabídku nepřijmou, pak teprve řízení na zrušení. Dráha pak přestane být dráhou, jen „obyčejnou stavbou“ v další kompetenci místně příslušného stavebního úřadu, ne drážního úřadu. Zatím co před zrušením lze trať opravit a zprovoznit v rozsahu její původní stavby, po zdušení už jen znovu postavit podle parametrů současné legislativy. Vláda… Číst vice »
Nic netrvá věčně, ani hlavní a konkurenční tratě z Vídně do Brna 😉
On ten způsob, kterak se tahle dráha dostala z Brna k Dyji, byl krkolomný a nepraktický, tedy nekonkurenceschopný, odjakživa.
Samozřejmě. Proto taky na závěr mrkám. V podstatě mrtvola od začátku.
Zapomínáte, že byla úplně jiná doba – žádné automobily, i silnic málo a bídných, a železnice byla moderním výkonným a perspektivním systémovým dopravním prostředkem. Navíc nešlo zdaleka jen o spojení Brna a Vídně, ale i lokalit ležících mezi nimi. To až následný vývoj postavení a význam té trati změnil (oslabil), ale mnohem později proti době, kdy vznikla.
To sice byla jiná doba, železnice skutečně byla jediným výkonným suchozemským dopravním prostředkem – ale na dráhu nevýhodným terénem to furt nestačí, když je k dispozici alternativa terénem výhodným (jak se ostatně ve svých účetních knihách záhy přesvědčila Prag-Duxer Eisenbahn, která si postavila dráhu pro dovoz mosteckého uhlí do Prahy sice nejkratší cestou, ale cenu zdolávání několika lokálních rozvodí).
Ale trvá. Lidská blbost. ;o)