Praha hledá projektanta pro obchvat Kbel a Satalic. Stavět u přírody a letiště je výzva, řekl k průtahům Hřib

Vojenské letiště Kbely. Foto: Ulathaar, Public domain, via Wikimedia CommonsVojenské letiště Kbely. Foto: Ulathaar, Public domain, via Wikimedia Commons

Náklady na stavbu se odhadují na 600 milionů, podél letiště Kbely se má stavět v roce 2029.

Pražští radní schválili vypsání veřejné zakázky s předpokládanou hodnotou 35,2 milionu korun bez DPH na vypracování projektové dokumentace plánovaného obchvatu na severovýchodě metropole, který propojí Satalice a Kbely. Obcvat má do budoucna odvést tranzitní dopravu z Kbel a Satalic a zlepšit spojení mezi dálnicí D11, Černým Mostem, Letňany a Čakovicemi.

Náklady na celou stavbu metropole odhaduje na 600 milionů korun s DPH, podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba chce město začít stavět v roce 2029.

Mapa nové spojky Budovatelská - Mladoboleslavská. Foto: dokumentace EIA

Mapa nové spojky Budovatelská – Mladoboleslavská. Foto: dokumentace EIA

Plánovaná zhruba dva kilometry dlouhá silnice povede od křižovatky ulic Budovatelská a Novopacká severozápadním směrem podél vojenského letiště a napojí se ve Kbelích na Mladoboleslavskou. V místě, kde by silnice zasáhla do provozu letiště, pravděpodobně vznikne hloubený tunel. Projektovou přípravu stavby město zahájilo v roce 2009, podle schváleného dokumentu zabere ještě několik let.

Projektování začne letos, potrvá čtyři roky, stavební povolení chceme držet v ruce v roce 2029,“ upřesnil po jednání radních Hřib. Délka přípravy je podle něj dána tím, že silnice má vést kolem vojenského letiště, což s sebou přineslo řadu požadavků a komplikací, které se ale nakonec podařilo vyřešit. „Musím říct, že stavět infrastrukturu poblíž chráněné přírody nebo dalších regulovaných území, jako je tady tohle, je skutečně velká výzva,“ řekl náměstek.

Před zahájením projekčních prací vytvoří vybraná firma studii, kterou město projedná i s dalšími investory plánujícími v oblasti stavět. Těmi jsou Správa železnic, která tam chystá modernizaci železniční trati, a společnost Landia, jež plánuje ve Kbelích stavbu technologického parku. „Všechny tyto akce je třeba řádně koordinovat a v rámci koordinace také do projektů zapracovat požadavky na prostupnost území pro pěší a cyklodopravu,“ stojí v důvodové zprávě k usnesení radních.

Obchvat má odvést ze Satalic tranzitní dopravu a zároveň je součástí chystaného nového tahu ve východní až severovýchodní části města, který povede od D11 přes Černý Most, Satalice a Kbely dále do oblasti Letňan a Čakovic.

Šéf pražské organizace hnutí ANO Ondřej Prokop kritizoval vedení města za délku přípravy obchvatu. „O záměru se mluví už mnoho let. Před dvěma lety město získalo souhlasné stanovisko EIA – a teprve dnes rozhoduje o dalším postupu. To o akceschopnosti Zdeňka Hřiba a celé současné koalice vypovídá vše,“ uvedl.

Tagy Kbely Letiště Kbely Satalice Zdeněk Hřib
24 komentářů