Obce žádají zákaz tranzitní dopravy, kamiony si zkracují cestu mezi D4 a D5
Omezení by přesunulo auta na silnice nižších tříd, obává se kraj.
Zákaz tranzitní dopravy žádá petice, která vznikla na Berounsku a Příbramsku. Vyzývá úřady k opatřením, která povedou ke zklidnění dopravní situace na silnicích II/118 mezi Zdicemi a Příbramí a II/114 mezi Hořovicemi a Dobříší. Řidiči kamionů si tudy zkracují cestu mezi strakonickou dálnicí D4 a plzeňskou D5, petice žádá umístění zákazových značek pro tranzitní dopravu na sjezdy z dálnic. ČTK o tom informoval Marek Nesnídal z petičního výboru.
Iniciativu podpořilo vedení Dobříše. Hejtmanství se obává toho, že omezeními se doprava ze silnic druhé třídy přelije na silnice třetí třídy, kde by vznikly ještě větší problémy.
Obě silnice podle petice nevyhovují provozu těžké nákladní automobilové dopravy, mimořádně problematické z hlediska bezpečnosti i vlivu na životní prostředí jsou průjezdy obcemi. Limitující pro provoz těžkých vozidel je i únosnost některých mostů.
Neúměrné poškozování, upozorňují autoři petice
„Dochází k ohrožování bezpečného pohybu chodců, cyklistů, obyvatel pohybujících se u svých domovů, ale i dětí při cestě do škol, k výraznému zatížení hlukem, prachem, imisemi, otřesy v obytných domech stojících podél silnic, dále k neúměrnému opotřebení a poškozování povrchu komunikací, mostů, vlakových přejezdů, ale i poškozování soukromého majetku obyvatel,“ uvádí petice.
Situace se podle Nesnídala bude zhoršovat i díky polovičnímu obchvatu Hořovic, který vyústí na lochovickou silnici a přivede další tranzit do okolních obcí, případně zpět do Hořovic na příbramskou silnici. „Petice není proti obchvatu samotnému, ale je naprosto nezbytné vyřešit dopravní důsledky v širším, regionálním kontextu,“ podotkl Nesnídal. Zákaz tranzitu by se podle něj netýkal firem, které zajišťují dopravu zboží a materiálu v regionu.
Hejtmanství poukázalo na to, že silnice druhé třídy často slouží jako meziokresní dopravní spojnice, omezeními by se doprava přelila na silnice třetí třídy, které mají z hlediska nákladní dopravy ještě horší parametry. Jsou užší a často nejsou konstruované na stálou vysokou zátěž. „Můžeme říci, že snahou Středočeského kraje je vymístit tranzitní dopravu z center měst a obcí. Pro tuto část kraje zadal několik projektových dokumentací pro narovnání silnic a obchvatu měst,“ uvedl na dotaz ČTK Josef Holek z krajského úřadu.