Obce na Osoblažsku chtějí převzít od Českých drah provoz na úzkokolejce
Úzkorozchodná trať Třemešná - Osoblaha. Autor: JanSuchy – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4658006
Podle starostů České dráhy dlouhodobě podceňovaly či přehlížely problémy, které se na úzkokolejce vyskytovaly.
No a jaký je osud lokomotiv řady 706.9 (ex T48.0). Jedna je u JHMD, ale pár let jsem ji neviděl na trati. A druhá byla někde na Slovensku (kdysi s reklamním nátěrem Keramika Soukup). Tahle řada už taky něco pamatuje, ale ej rozhodně mladší než 705.9
Pokud se nepletu, tak JHMD T48.001 prodaly.
A proč nepoužít vozy co už desítky let stojí v depozitáři TM Brno? Akorát drobný problém je že ty jsou elektrické
Koupit od JHMD ty 2 neprovozní 805.9 a zprovoznit je, tím by měli pokryto 90% výkonů bez přehazování lokomotiv na konečných…
Leda že byste chtěl cestující odradit.
Chtějí je prodat?
Můžou je vůbec prodat?
Za kolik?
Zprovoznit, to provede kdo?
Za kolik peněz?
… a času?
Nebude levnější a rychlejší zajít ke Stadlerům?
Minimálně by stadlerizace úzkokolejky vedla k její použitelnosti pro zdo a zlevnění provozu.
Ponorky? Ani omylem! Tady je svět ještě v pořádku! To už raději vozit lidi v podbíječce a posilu zajistit MUVkou!
Není možné si pronajmout lokomotivu od JHMD?
Pokud vím (bez záruky) JHMD mají:
4x reko 705.9 (z toho 3 provozní)
Ještě loni ale byly provozní asi všechny.
3x 705.9 (0 provozních)
705.906 V depu Lovětín jako historická.
705.911 V depu Kamenice bez podvozků. Podvozky posloužili pro zprovoznění 705.905.
705.920 V Nové Bystřici jako pomník.
4x 805.9 (z toho 2 provozní)
702.901 V Kamenici na odstavné koleji, bez šance na zprovoznění.
Asi 12x (?) Balm/u v různém stavu.
A turnusová potřeba je 5 ks v létě, 4 ks v zimě.
702.901 by se zprovoznit dala, stačí sehnat normálněrozchodnou 702 na kanibalizaci, ale z těch lokomotiv je to asi ta nejnepotřebnější.
A co by stalo, kdyby vlak vyjel i bez toho slavného ECM? Nic… Tahle trať je něco jako stát ve státě, nemělo by to na nic vliv. A půjde nějaký pohlavát z ČD na kobereček, že mašince nezajistil opravu třeba v květnu, aby mohla o turistické sezóně jezdit?
Pokud by se stala bouračka s ujmou na zdraví nebo smrti je to na kriminal
Pokud by na vine byl technicky stav vozidla. Ale tak by to melo byt s ECM i bez nej.
Asi totéž, jak když někdo vyjede se starým autobusem bez platné STK a začnete nabírat cestující s odvoláním, že Pepa přece umí udržovat Karosu.
Ponechám stranou to, že STK má … rozličnou kvalitu, velmi mírně řečeno.
JHMD mají aktuálně 3 provozní TU a 2 provozní hašišbedny.
Dvě TU jezdí Bystřici a jedno Kamenice – Obrataň. Jedna hašiš bedna jezdí Jindřicháč – Kamenice a ta druhá je po dlouhé době vymodlená záloha. Nemají co půjčit …
Nestačím se divit. V jízdním řádu 2006 / 2007 jezdilo sedm párů vlaků, v současnosti jen ČTYŘI ….
To poněkud zpochybňuje tvrzení o důležitosti trati pro denní dojíždění do zaměstnání …
Historicky jsou k dispozici dvě lokomotivy při turnusové potřebě 1, tedy záloha 100 %.
Vždyť tam jezdí lidi jen v řádech několika kusů přes všední dny. Ostatní autama. Když jezdí pára, tak tam všichni najednou do Třemešné auty až se tam nedá hnout a jedou párou na výlet. Za mě ten provoz přes všední dny nemá smysl. Lokomotiva která je na generálce měla být hotová do konce roku 2021. Prý se to už několikrát urgovalo na firmě, která opravu provádí, ale žádné konkrétní odpovědi se ani víc jak půl roku po termínu nedostalo.
Leda nabídnout něco víc než 40 km/h se zpomalením na 20, akorát by pak mohl někdo namítnout, že je narušena historická křivost tratě (způsobená nikoli terénem, nýbrž zájmem na získání subvence). A zaručit přípoje.
Papouškujete mýtus, který byl vyvrácen…
A proč je teda tak křivá už od výstavby (dle wiki) započaté v roce 1896?
https://mapy.cz/s/harazumume
Tu vrstevnici tam opravdu nenakreslilo spiknutí aumobilistů, aby zvýšili investiční náklady na stavbu trati.
Křivá a kličující je proto, aby umělým prodloužením dosáhla délky 20 kilometrů, která byla limitující pro získání podpory v rámci tehdejších pravidel financování.
Tohle taky není pravda protože stejný rok byla postavena i velmi krátká úzkokolejka nedaleko…Ondrášov – Dvorce na Moravě. Osoblažka byla skutečně postavena tak klikatá aby lépe přiléhala k terénu a náklady se tak snížili na minimum.
To byla krásná pohádka ;-). Máte teorii, proč sesterská dráha Moravský Beroun – Dvorce stavěná ve stejné době, s vozidly nakoupenými společně pro obě dráhy má „jenom“ 11 km? Rád se nechám poučit.
Aniž bych se jakkoliv vyjadřoval k původní teorii o minimální délce trati, tak pro trať MB – Dv by asi bylo dost obtížné vysvětlt eráru natažení z 11 na 20 km. Anebo byl investor tak bohatý, že dotace nechtěl 🙂
Tak to je ten mýtus.Trat se klikatí proto,že sedláci nechtěli prodávat pozemky blízko obcí a měli strach z požárů od parních lokomotiv.Delka neměla vliv na schválení trati.V ten samý čas se stavěla úzkorozchodná z Moravského Berouna do Dvorců a ta měla délku 13km.
Jozo říká, že měla 11 km. 🙂
Investor obou tratí byl ten samý.
A k délce trati: km poloha Ondrášova 0,000, totéž u Dvorců 11,0415. V Ondrášově bylo k zarážedlu 310m a ve Dvorcích to vypadá na dalších 120m. Celkem tedy k 11,5 km délky. Tarifně si to ovšem dráha „natáhla“ na rovných 15 km.
Autama, eventuálně autobusem (jedoucím přímo do Krnova).
2 lokomotivy nebyly k dispozici někdy od roku 2016…
Bohužel musím se starosty souhlasit. Ze strany ČD to je ostuda, že se vším zázemím a odborným aparátem, co mají, nedokáží provoz spolehlivě zajistit. Jak zde již bylo napsáno, není to první problém, co se tam vyskytl. To, že má opravce zpoždění, je smutné, ale v dnešní době poměrně běžná věc. To neprobíhaly kontrolní dny, že se na to přišlo den předem? Je to prostě trapné a pro ty obce i dost bolestivé, když se to tam snaží celou dobu nějak oživit a nakonec na hlavní sezonu přijde tohle. Být na místě kraje, tak provoz do 31.8. u ČD odobjednám… Číst vice »
A Slezské zemské dráhy mají nějakou motorovou lokomotivu ?
Provoz parní lokomotivy je výrazně dražší, v noci musíte udržovat oheň, stojí to uhlí, topiče / předtápěče … Na motoru přijde fíra tak půlhodiny před odjezdem, natočí motor …. na páře musí být dva ….
Jaké kontrolní dny – čeho.
Je znám denní kilometrický proběh, počty na úrovni žáka základní školy spočítáte, kdy najede lokomotiva kilometry do daného stupně údržby … a v době, kdy se měla lokomotiva opravovat měla být záložní lokomotiva zpět.
Potřebujete jednu lokomotivu, máte dvě = 100 % záloha … co byste chtěl více … ?
Chtěl bych, aby ČD přiznaly dřív, jak v den začátku platnosti ECM, že bude zavedena NAD. Nikdo to nevěděl (kraj, KODIS, obce), všichni se to dozvěděli z mimořádnosti na webu/která přišla ráno mailem…
Mají. Jen by se pro ni musely upravit jízdní doby (má v_max = 20 km/h)
Záloha je dlouhodobě nulová, 705.914 je už několik let neprovozní.
Třeba dvě provozní lokomotivy, ta jedna co je na opravě nejezdí déle.
Provoz bych však upravil, přes léto celotydne, mimo sezónu jen víkendy. Na dojíždění do práce to fakt moc není.
Jo ta nákladná a drahá obnova byla vidět v Bohumíně, kdy stála před depem na špalkách. Asi oprava větrem a vodou…
V Bohumíně na tom dělali lidé z Osoblahy, ze dvou se dělala jedna provozní, druhá šla do Lužné. Ta tam byla špalkách, než byla odvezena.
No ono záleží kolik lidí tam mají na opravu těch lokomotiv. Osoblažsko je takový region kde lidi moc nepracují místně, ale většinou zdrhají za prací do měst. A co se týká turistického ruchu tak ono tam nic moc zajímavého není akorád ta úzkokolejka je zajímavá, ale to je tak skoro vše. A pokud by to převzali obce, tak co by s tím zmohli skoro nic. Dají se s tím udělat 3 věci. Buď parní provoz místo normálních vlaků s motorovou lokomotivou a nebo zapůjčení lokomotivy z jhmd akorád tam by byl dost nákladný ten přesun. A nebo nábor více pracovníků… Číst vice »
A nebo tu mašinu převézt na podvalu do opravny, kde se takové věci dělají a lidi na to mají. Opravy místních (2 ks) lokomotiv místními pracovníky není práce na plný úvazek. Obzvlášť u oprav prováděných 1x za rok.
Mašiny se vozí na opravy do Olomouce.
Provozní ošetření = základní stupeň provozní údržby si průběžně dělá strojvedoucí, tzv. dělené provozní ošetření.
V případě závady nebo vyššího stupně údržby se tam pošlou řemeslníci ….
Proč ten kraj není zajímavý? Možnosti klidné dovolené na kole, zámky rozhledny, zříceniny kemp koupání a málo lidí.Prostě klid a mír.Uzkokolejka je třešnička na dortu.
Teoreticky máte pravdu. Klid. Někde až moc velký. Byl jsem tam před osmi a pak před čtyřmi léty. Obrovský úpadek, muzeum zavřené, obchody redukovány, hospody taky. Zámky přístupné jen stěží. V Osoblaze bývala i pekárna, řada obchodů na tom náměstíčku, nebo té široké ulici. Kolik jich zbývá? Gangy etnika jehož jméno se nesmí ani vyslovit se mohutně rozrostly… Pro dovolenou krása.
V podstatě ohledně té lokality souhlas. Je tam sice Dívčí hrad, sem tam nějaká turistická stezka, ale jinak oproti jiným lokalitám málo turistické infrastruktury (čti hospod, stezek, pamětihodností). Určitě to tam má své kouzlo ale dost se to vymyká životu ve zbytku republiky.
Tohle fakt byl časovaný průser. Problém vznikl už dávno, protože 2 mašiny jsou sice na zvládnutí ta8kového provozu v pohodě, ale: Stačí den blbec a traktor/náklaďák na přejezdu nebo větší porucha a máte na dlouho mínus jednu mašinu. Periodické opravy potřebují všechny stroje = mínus druhá mašina. Pokud by to ČD s provozem myslely vážně, dávno by obstaraly aspoň použitelný motorák z druhé ruky. Už léta mohl jezdit a zároveň šetřit provozní náklady. K tomu jedno Túčko střídavě. Jezdit bez zálohy nesvědčí o snaze udržet provoz. Obcím se vůbec nedivím, že jim trpělivost došla.
Tak hlavně tam byla provozní jedna mašina snad někdy od roku 2016…
Nikoli, druhá mašina je tam „x“ let ….
Nene, druhá mašina tam sice dlouho stojí ALE neprovozní.
„Bezpečné“ jsou – pro takto specifický provoz o dnešním rozsahu – 3 hnací vozidla. ČSD/ČD zde měly dlouhá léta 4 stroje (013, 014, 016, 017), dva dojezdily už v první dekádě tohoto století a skončily v Lužné a Chomutově a zbylé dva se střídavými úspěchy zajišťují provoz dodnes.
Jak píše Poskok, provozní zůstala od roku 2016 už pouze jediná – 705 913-2.
Původně se měla pro Osoblažku modernizovat 2 téúčka.
No dyť jo, ty dvě v muzeích chápu, ale absenci třetího hnacího vozidla ne. Motoráky byly k mání různé – JHMD koupily ty svoje už před lety a v Rakousku bylo občas taky něco k mání s motory tuším Steyr. Ovšem při údržbě je jeden atypický stroj problém, to už by bylo lepší koupit 2 – 3 a prohnat to “ Bohemizací“ , nebo poptat výrobu nových. Už dávno by se zaplatily v úsporách. Sólo motor nemusíte na konci přesouvat do čela soupravy a vezete menší mrtvou váhu. 2 motoráky a jednu mašinu. Možná i EU by přispěla na obnovu… Číst vice »
JHMD svoje motoráky rumunský provenience koupily v Polsku.
Jojo, je to už dýl. A to aspoň trochu vypadaly jako vlak motorák. Syn měl doma puzzle se zimní momentkou na zastávce Kapoun. Nějakou rekonstrukci to chtělo už tehdy, ovšem projekt Hašišbedna je úlet úplně mimo.
Vy o nějakém motoráku „na prodej“ víte ?
Snad jedině v Rakousku, pokud budou chtít prodat …
UkZ mají k dispozici 3 dlouhodobě i teď a nik je nechce stav je dobrý
V Rakousku bude výprodej dieselů na Zillertalbahn. Přestavují ji na vodík. Ale to Osoblažsku letos už nespasí
Spasení Osoblažky v letošním roce nikdo neplánuje. Až to půjde, pojedou opět ČD.
Jů, tu si pamatuju. A z Jenbachu na druhou stranu zubačka k jezeru. Já jsem si to před lety prošmejdil i na kole s cyklo zájezdem. Na ty motoráčky navazovaly místní autobusy stylem hrana – hrana a některé měly i nosiče kol na zádi. Motoráčky by i dnes byly na Osoblahu velký přínos. Místní obchodníci prodávali hračky i modely a dokonce i toho parního vlaku. Cyklostezky hezky udržované, řidiči ohleduplní. Návrat do reality ČR jsem tehdy vstřebával snad měsíc.
Každopádně pokud budou k mání, bylo by fajn projevit zájem hned.
https://www.zillertalbahn.at/page.cfm?vpath=das-unternehmen/kontakt
Proč všichni mluví o neprovozuschopnosti HV, když HV nemá co tahat ?
Tedy…to je dnes černý den pro všechny modré… Nejdříve ta muzejní Bardotka a teď tohle…. Asi by bylo dobré kdyby to nějakým způsobem ty obce provozovaly samy jako místní atrakci… ČD radši natáčí a platí pitomé reklamy s koloťukem Trojanem, místo toho aby už dávno nechaly opravit jednu lokomotivu. Vždyť je to ostuda…to stejné lanovka na Ještěd… stejně jako x dalších věcí… Hlavně ale žádné další JH.D, kde už od začátku bylo (i přes velké nadšení) více ředitelů než lokomotiv.
Však jedna lokomotiva už v opravě je, respektive dokonce na modernizaci. Holt s tím má Wynx skluz, když už měla být. Kdo mohl v době zadání modernizace tušit, že bude válka na Ukrajině a chybí plno věcí na kolejová vozidla, viz například ty dvojkolí apod.
„Kdo mohl v době zadání vědět modernizace tušit, že bude válka na Ukrajině“ Jen si dovolím informovat, že zadání modernizace proběhlo během léta 2020 a lokomotiva byla do zmíněné firmy přistavena v říjnu roku 2020. Válka na Ukrajině začala koncem února 2022. Wynx má skluz kvůli vlastního lajdáctví a neschopnosti průbězně komunikovat s CZ LOKO (ten oficiálně opravu zaštiťuje) a ČD.
V souvislosti s tím, že ta lokomotiva stála řadu let předtím jako neprovozní, není použití slova „už“ zcela na místě.
Ne, za nejezdící túčko opravdu nemůže ani Putin, ani například Alzák.
Je to černý den pro modré protože dnes přišla jedna zpráva o Bardotce kterou budou fandové železnice brát pozitivně a kvůli Osoblažce. která je znám už delší dobu, jen tady vyšla dnes?
Jakože seženou vozidla, a provozovatele drážní dopravy rychleji, jak za 3 měsíce, co ČD slibuje obnovení provozu?
A pak je otázka zda smlouva s ČD je vůbec tak snadno vypověditelná.
Lokomotivu a vozy Balm by si mohli půjčit či koupit u JHMD. Otázka je stav tamního vozového parku.
A nemuselo by náhodou proběhnout výběrové řízení vzhledem k tomu, že by to dělala města, to asi napřímo nejde zadat.
Hlavně to neřeší otázku provozovatele drážní dopravy.
Přímá zadání na železnici jsou stále legislativně možná a zcela legální.
Mluvím o té koupi vozidel, to asi napřímo nejde, když ti dělá město.
Všechno jde, když se chce. Tady chce nějaké město něco kupovat?
Je to přímo v článku, že chtějí shánět vozidla v zahraničí, ale i kdyby tak rychle sehnali, tak musí buďto sehnat nějakého provozovatele drážní dopravy, nebo se jimi museli stát, a taky v případě cizích vozidel, by tato vozidla musela být u nás schválena, a ani jedno není práce na týden.
Tedy reálně tam stejně bude 2 – 3 měsíce NAD, ať se to městům líbí, nebo ne.
Obce seženou dopravce s vozidly, tak nějak to bude. Ale je pravda, že za týden to nebude. S ČD se tu do té doby ještě setkáme.
JHMD bohužel už delší čas nemají na co půjčit. Jejich vozidla dozajista vyhovují ECM, jinak bychom se už nesvezli…
Jedna věc je otázka legislativy a druhá skutečnost. JHMD vždy mívali na odstavné kolejí jednu až dvě lokomotivy a nějaké vozy. Otázka, zda jsou například před opravou či připravené na provoz
JHMD mají aktuálně 3 provozní TU a 2 provozní hašišbedny.
Dvě TU jezdí Bystřici a jedno Kamenice – Obrataň. Jedna hašiš bedna jezdí Jindřicháč – Kamenice a ta druhá je po dlouhé době vymodlená záloha. Nemají co půjčit …
Ne, na obnovení provozu ze strany ČD ještě nejspíš dojde. Obce se svým dopravcem to převezmou pravděpodobně až za rok, dva.
No z článku to vyznívá, jakoby to chtěli převzít od zítra.
To je možné, že to tak vyznívá, ale není tomu tak.
Pokud tedy k převzetí dojde, záleží taky na objednavateli, a tím obce nejsou.
Jistě, ale zdá se, že kraj je tomu nakloněn.
at jim pujčí ponorku z Jindřichohradecké úzkokolejky
Brzo si jí koupí z insolvence
Prostě ostuda ČD!
Tady je to samé. Měli by také vyměnit majitele a stávajícímu dát pokutu, když není schopný dostát slovu. Ostuda pro kraj.
Výrobce má všech sedmatřicet souprav za skoro sedm miliard korun dodat Jihomoravskému kraji do konce letošního roku. Zástupci firmy Škoda Transportation však podle představitelů kraje avizovali, že splnění termínu bude problém.
.Zdroj: https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/nove-vlaky-pro-jizni-moravu-splneni-terminu-bude-problem-avizoval-vyrobce-202205.html
… a vida. Nakonec to tedy zřejmě dopadne. Minule jsem tady byl zmínusován za názor, že když trať a budovy ze strany SŽ prochází rekonstrukcí, tak se vždy stmívá nad dopravcem České dráhy, na té jisté trati. Osobně mě bude mrzet, pokud národní dopravce zdejší výkony opustí. Ale vzpomeňme „transparentní“ vysoutěžení šumavských lokálek … 😣
Jo? Tak proč se pořád dělají výluky na trati Brno-Přerov, když tam jezdí Jančura?
asi tam opravují trat
Ty výluky tam byly i za ČD
Ano a četli jsme že jsou tam jenom proto, aby si pak -nejmenovaný- mohl jezdit bez výluk. Že se to dělá proto, aby se ublížilo ČD.
Tady se ČD posílají do outu samy.
Vážně po tomhle kapitálním selhání máte tendenci se ČD zastávat?
Pohnojily co mohli. Dlouhodobě provozní jen jedna lokomotiva, takže bez zálohy a teď tohle. Zaříznout skoro jedinou zajímavost regionu na hlavní sezónu, to je kumšt.
Nesmyslné žvásty. Vše je dneska o penězích.
Obce také budou muset dodržovat EMC. Za pár měsíců zjistí, že udržování dvou provozuschopných vozidel je sakra drahý špás, hlavně když běžné výkony pokryje hravě jedna lokomotiva.
Jsou to zase takové výkřiky do tmy. Opravu jim rychleji a levněji nikdo neudělá ať je to pro Dráhu nebo pro nějaké sdružení. Za pár let by to dopadlo jako s JHMD…
A taky budou muset najít někoho s licencí pro provoz, kdo jim to zaštítí.
SZD licenci mají.
Ty peníze na provoz ČD dostávaly.
A ECM bylo asi zavedeno ze dne na den, že se musel ze dne na den odříct provoz.
Je to ze strany ČD dost arogantní a každý 1 cestující co se tam pojede přes týden podívat si oprávněně pomyslí něco o jejich neschopnosti.
Úplně se jim nedivím. Jen si asi úplně neuvědomují, co je to provozovat takový maličký soubor…z hlediska potřebného počtu vozidel…
Ano, provozovat tak maličký soubor je složitější, než řídit jaderný reaktor a obce to do nejbližších švestek určitě zabalí.
A pro příklad, že lze provozovat i malý soubor, netřeba chodit daleko. Přes kopec, v údolí řeky Opavy, už roky funguje po povodni opravená trať Milotice – Vrbno. Jeden motor jezdí, druhý je v záloze (a když je potřeba, tak je skutečně schopen vyjet, asi se k nim ještě nedoneslo, že to nejde). Proč by to nemělo jít na Osoblažce, mi není jasné.
protože je úzkokolejný. ty hnací vozidla potřebujete nejspíš hned tři, nikoliv pouze dvě.
nevím kdo a jak provozuje milotice – vrbno, ale tam přinejhorším předisponujete motorák odjinud, tady nemáte odkam. a navíc problém s dopravou, i kdybyse v JH něco na půjčení sehnal.
Rozchod koleje je problém proč? V tom, že je izolovaný od zbylé sítě? Ano, drobná komplikace to je. V Třemešné je rampa, zrovna nedávno tam z plošinového vozu skládali opravenou páru. Ale spíš jste to myslel s ohledem na sortiment vozidel, že? Tři vozidla k čemu? Doteď to s odřenýma ušima ujezdili s jednou mašinou, jedna funkční (!) záloha by pohodlně dostačovala. Jinak na srovnávané trati Milotice – Vrbno jezdí dopravce GWTR, nějaké větší zázemí má ale na druhé straně republiky, tady jen remízu pro nejnutnější údržbu. Složitější opravy jezdí dělat jinam. Zrovna včera se měnil jeden motorák za jiný,… Číst vice »
Kolik hnacich vozidel s rozchodem 760mm v motorové trakci má prechodnost na síť SZDC? A má parametry potřebné pro vedení vlaku na osoblazsku?
Na síť SŽDC nic, na síť SŽ odhadem 10 kusů? Kam tím míříte?
Hašišbedny raději ne, vyhnaly by z vlaků poslední cestující, tak jako na Obrataňce.
Osoblažka pro místní má prakticky nulový význam (od zastávek je to k obcím daleko + autobus je přímý až do Krnova a jezdí častěji). Vlak slouží hlavně jako turistická atrakce.
Na ty tam ale jezdí MS zemské dráhy s „párou“. Tak mě napadlo (teoreticky), že by mohly provozovat i ty „běžné“ 4 páry vlaků. Stejně i ty jsou „historické“.
Ano, pro místní je to dopravně k ničemu, ale pro turistický ruch je to to jediné, proč do tohohle konce světa, kde ani lišky nedávají dobrou noc, přijet. A turisti jsou hlavně v létě o prázdninách a podpoří trošku místní podnikání a tím i místní dělný lid.
A mají na to zemské dráhy lidi?
Možnost převzít lidi od ČD jste zvážil?
V JŘ 2006 / 2007 jezdilo 7 párů vlaků. ….
A když jsem v r.1991 spal jako mladý tramp na zřícenině u Bohušova, duněl v noci pod kopcem náklad na podvalníkách. …
Problém je, že většina úzkorozchodných tratí na západě má rozchod 800mm nebo 1000mm a ještě k tomu jsou elektrifikované, odtud tedy žádné vozy nehrozí. Takže sehnat něco na 760mm znamená dívat se hlavně do Rakouska-Uherska, tedy hlavně do Rakouska.
A proto konkrétně na osoblažce jezdily po válce „zděděná“ vozidla po němcích s jejich obvyklým rozchodem 750 mm. Tři čtvrtě metrovek je plná Evropa.
Je ovšem otázka zda to, co bylo možné po válce, je možné i v současnosti, kdy na každou hloupost existuje extra předpis. Nejsem si jist, zda v dnešní době DÚ povolí provoz vozidla s rozchodem 750 mm na trati s rozchodem 760 mm bez výraznějších (a tedy dlouhých a nákladných) úprav. Úřední šiml v tomto státě totiž řehtá moc rád kvůli každé, s prominutím, kravině.
Když pominu, že hašišbedny nejsou „úplně podařené“ – jejich modernizace byla financována z místně příslušných ROPů – uběhla už doba udržitelnosti projektu? Nevím, v jakém stavu jsou teď JHMD – ale můžou vůbec nakládat se svým majetkem? Co na to věřitelé?
Udržitelnost končí 2024 a provozní jsou 2 že 4. Ale ruku do ohně za to nedám 🤠
Také mne to napadlo.
Dopravu objednává kraj ..takže ten má s ČD nedostatky… Jaké problémy tam nastaly předtím? A za výluku můžou taky ČD..to jsou zas chytré kecy. Tak ať tu opravu / údržbu udělá úžasná sz teď.
Tento výpadek provozu není první, 0 provozuschopných lokomotiv už bylo dříve.
Dělat výluku SŽ teď není řešení – jezdí aspoň ty parní vlaky.
Co na to kraj by mě taky zajímalo – zjevně to zajímá i ty obce, když píšou dopis.
Na legraci s radiostanici jste zapomněl ?
O to m nevím?
Přesně tak. Bohužel se to stalo už vícekrát. Je to pořád dokola a je to ostuda.
konečne místo, kde obce nechtěji stavět cyklostezku místo dráhy, ale chteji drahy provozovat místo čd.
Železnice Desná. A to bylo řevu ze strany tehdejších ČD, že nikdo jiný než oni železnici provozovat nedokáže.
Ono je něco jiného provozovat vlaky a něco jiného udržovat dopravní cestu. Celkem rozdíl třeba proti Kozině, kde zde vychvalovaná spolupráce s SŽ, zrovna nefunguje.
Taky je ale nečeká žádná investice do kolejí, na rozdíl od všech míst, kde jsou plánovány ty stezky. Koupit mašinu a dva vagónky, nebo opravit deset kilometrů kolejí, je dost velký rozdíl.
Rozdíl to je, na druhou stranu jsou příklady, že to jde. Ono není potřeba hned všechno dělat z gruntu za stovky tisíc až milionů. Dají se použít výziskové věci.
Za stovky tisíc nekoupíte ani tu lokomotivu, panejo… Pokud se bavíme opravdu o zásadních rekonstrukcích tratí, které nejsou provozovány třeba dvacet, třicet let, a údržba neprobíhala ještě déle, tak to opravdu nejde v řádu pár tisícovek, tam se bavíme o desítkách miliónů.