Obce chtějí usilovat o obnovení provozu na jindřichohradecké úzkokolejce
JHMD, přípojný vůz Balm/ú. Poslední dny provozu před pauzou na neurčito. Autor: Dalibor Palko
Podle starostů přinesl konec dráhy zhoršení dopravní obslužnosti.
Jak tu někdo píše o ČD, tak by tam mohli jezdit s šukafonem na podvalníku..😂… Ty dva podvalníky by se ani nemusely odkupovat v insolvenci, ale stačilo by je tam ukrást někde ve křoví….
pokud si pamatuji, tak cast trati v JH je spolecna s normalnim rozchodem, neznamenalo by to v budoucnu taky ETCS? Muzu poprosit o odborny nazor?
Vzhledem k tomu, že se jedná o ne zase tak dlouhý úsek, tak by měla stačit jiná opatření (odvraty).
Jestli se o to skutečně pokusí, tak držím palce. Hlavně k tomu zase pusťte nějakého Čajánka, který to položí na lopatky.
….takže úzká přežila monarchii, protektorát i tu zlou komunistickou éru a pár desetiletí po sametu, aby ji jeden lotras položil na lopatky – pěkně se předci musí obracet v hrobě jak se to vede.
No, ty komunisty ale přežila jen s velmi odřenýma ušima.
No, obce prý by měly pro noční spoj na kraj. A řekl vám, pánové, někdo, že obec si může doplatit třeba pár spojů ze svého? V Jmk to třeba funguje tak, že ZDO je x spojů za den (i víkend) a co je navíc, si obce doplácí. Nevím, jestli doplácí kraji, nebo jak je to organizované, ale funguje to. A třeba za noční spoje mimo Brno se taky doplácí, protože ty by kraj neobjednal jinak zřejmě vůbec.
Na Dobříš také platí vlaky ve všední dny obce, nicméně infrastruktura je zde stále v majetku SŽ, to v tomto případě neplatí
Není možné, aby nefungovalo zařízení sloužící veřejnosti. Ministerstvo nebo České dráhy by měly urychleně zajistit, aby dráha opět sloužila veřejnosti a regionu. Je to přece součást našeho národního bohatství.
A když budete mít například památkově chráněný barák (národní bohatství) a nebudete mít na údržbu, tak vám ho taky zestátní. Jo?
No to bude ještě vtipnější. Nejdřív Vám budou dávat pokuty, případně můžou nařídit i nějaké práce na Váš účet. Až ty pokuty začne vymáhat exekutor a nebude-li už co jiného zabavovat, může ten barák za směšnou cenu prodat. Případné dluhy které to nepokryje po Vás bude vymáhat dál.
Teorieticky ano, ale znáte nějaký případ, kdy se to opravdu stalo? Realita je spíš opačná – když památkáři příliš prudí, majitel nechá budovu hnít, případně jí v hnití pomůže částečným odstraněním střechy nebo nevypuštěním vody v nevytápěném domě za mrazů, a když se po pár letech začnou propadat stropy a praskat stěny, nechá si od statika vypsat příkaz k okamžité demolici.
Jojo, třeba vyšehradské nádraží takto bylo ihned prodané v exekuci a je nádherně opravené…
To je ale blábol.
Proč zrovna ministerstvo nebo České dráhy? Proč ne třeba Letiště Praha nebo Hornbach?…. To je blábol, co😂? Pořád se domnívám, že JHMD lze zachránit pouze tím, že se do toho vloží „velcí kluci“ jako jejich hračka nebo PR. Nevím, kde by na to MD a už vůbec ne ČD vzali peníze.
Něco jako hračka pro bohaté bude možné na naprosté většině vlakových linek v ČR. Seriozní podnikání se bude odehrávat jinde.
Rating věřitelského rizika klesl (se zhoršil) například pro SNCF, Transport for London či Vygruppen.
Pokles ratingu pro Ukrajinské železnice předznamenává masivní ztráty věřitelů, kteří jim půjčili. Podobně Abellio v Německu
Italo, Snalltaget či eurobahn je na prodej.
Už jste tady zase? Čekal jsem Vás po krátké pauzičce s jinou přezdívkou 🙂
To je možná projev abstinenčního syndromu.
Jinde už asi tu jeho „čenou kroniku“ neberou.
Nemám ambici s Vámi diskutovat.
Můj dotaz na šéfa ŽESNADu pramení z toho, že při půjčce na 30 let a úroku 12,5% p.a. dlužník musí splatit skoro 4x víc než kolik si půjčil.
Čili neumím si představit seriozní podnikání v pasažérské železniční dopravě s obvyklou marží 5%, které by zvládlo splácet dlouhodobé investice s úrokem 12,5% ročně (což bude předpokládám obvyklý úrok pro zadlužené firmy z oblasti pasažérské železniční dopravy viz 11,27% úroku, za které si v minulosti půjčil RGJ https://www.pse.cz/detail/CZ0003522203).
K vašemu prvnímu bodu:
– výborně, já také ne
K tomu vašemu druhému bodu:
– buďte kreativní… 🙂
„České dráhy by měly urychleně zajistit, aby dráha opět sloužila“
Nejhorší dopravce, který dopustil půl roku NAD na Osoblažce?
Brnknete na kraj, že Osoblazku dáte levou zadni a o 20% levneji nez CD a kraj vám utrhne ochotou ruce. Jo a CD vám ji o ochotně předají, protože se zbavi koule na noze. A.muzete nam ukázat, jaký jste manager.
Tak proč to ČD provozují, když je to pro ně kole na noze?
Přece plno lidí tvrdí, že obce a SZD by to dali bez problémů.
Možná by jim mohl radit Čajánek.
No ten jo 😆
Musíme si uvědomit, že ty tratě jsou dvě a jejich problematika je dosti odlišná. Trať do Obrataně je (respektive do nástupu hašiš beden byla) opravdu využívána pro ZDO. Do Kamenice jezdilo dost lidí, ony ty po okreskách kličkující autobusy to nezvládnou rychleji. Zcela jiná situace je na Bystřičce. Mimo sezónu cestujících minimum (někdy i nula). Ale v sezóně dva vagónky skoro plné (uživil by se i třetí, kdyby byl), k tomu další plný jízdních kol. Troufám si tvrdit že (kdyby nebylo nutné platit poplatky za dopravní cestu) tyhle vláčky by mohly být na hranici finanční rentability. Tady je náhrada autobusy… Číst vice »
„kdyby nebylo nutné platit poplatky za dopravní cestu“
Není náhodou potřeba tratě udržovat celoročně? Platit by tedy měl kdo? (stačí přibližně…)
Samozřejmě, že zadarmo nikdo trať udržovat nebude. Chtěl jsem jen naznačit, že provoz by (pokud přispějí kraje, popřípadě obce) alespoň v sezóně nemusel být finanční propadák, naopak. Problémem zůstává, co s těmi Čajánkovými dluhy. Pokud by je šlo nějak (netuším ale, jak) umazat, provozovatel alespoň sezónní dopravy by se asi našel. Tedy pokud by mohl převzít i vozový park. Jezdím každý rok na Osiku a tenhle krásný kout si bez těch vláčků prostě nedokážu představit. A nejsem určitě sám.
Do Kamenice nad Lipou vede z Jindřichova Hradce silnice 1.třídy. Fakt žádná okreska…
Proč do toho nejdou ČD? Mohlo se do dát pod CHV Lužná a Lužná by měla svoji aktivitu a svůj pravidelný příjem do rozpočtu.
Protože chápou, že provoz si na sebe nevydělá?
Proč by si na sebe provoz ve veřejném zájmu – a to zajištění ZDO nepochybně je – měl na sebe vydělat?
to fakt neznamená že to dopravce dělá zadarmo či to dotuje
Kde tvrdím něco takového?
Např. do NB to ZDO evidentně nebylo
…zatímco do Obrataně ano. Přinejmenším za Šatavy to v této kombinaci ekonomicky vycházelo.
Protože tady by musel dopravce také provozovat dráhu – a to není nic laciného…
A to říkal kdo, že by ten, kdo provozuje dráhu, musel být dopravce?
Použitelný model je Železnice Desná. Majitel – svazek obcí, provozovatel – SART, dopravce – ČD (a před nimi Arriva a ještě před ní Veolia).
A máte po ruce nějaký ten svazek obcí, který chce provozovat dráhu?
Jestli nezůstane ze strany zainteresovaných obcí jen u nezávazné proklamace jejich zájmu, tak jistě vznik nějakého svazku obcí můžeme v dohledné době čekat.
Neluvě o tom, že ani ten svazek nemusí být majitelem. Jenom jsem chtěl poukázat na skutečnost, že majitel, provozovatel a dopravce mohou být různé subjekty a příklad ŽD ukazuje, že takový model může bezchybně fungovat.
Otázka zní, zda-li jsou turistické vlaky ZDO a zda mají kraje zájem je dotovat. Druhou věcí je, že by musel někdo odkoupit pozemky, koleje a další příslušenství od JHMD. A do toho se nikomu chtít nebude, zejména pokud bude šance v některých obcích z pozemků udělat stavební parcely, tak cena bude velká.
Stavební parcely kde lišky dávají dobrou noc a s mizernou dopravní obslužností. Zájemci to už rezervují teď i když přesně neví, kde budou, hlavně že budou na místě někdejších kolejí….
ten pozemek je hned u dráhy….
A na nádraží zkratkou přes les 🙂
Nic jako ZDO už neexistuje.
Tomu nerozumím. Prosím o vysvětlení.
Kdyby ty koleje vlastnila SŽ, možná by do toho ČD šly. Ale vzhledem k tomu že tady je třeba nejen nahradit dopravce, ale také vyřešit nového správce infrastruktury, tak je to zatím dost nejistá investice. Pokud tenhle spolek obcí koupí infrastrukturu od JHMD a vypíše soutěž na dopravce, nedivil bych se kdyby to vyhrály ČD.
A s jakými vozidly to ČD bude provozovat? Vždyť jsou rádi, že jsou rádi s jednou lokomotivou a vagónem na Osoblažce…. Anebo součástí zadávacích podmínek bude i to, že vybraný dopravce si musí vozidla koupit z insolvence?
Buď můžou nakoupit vozidla od JHMD, nebo se podívat po ojetinách v zahraničí (těch asi moc nebude), nebo pokud by byla smlouva dostatečně lukrativní na to aby zaplatila nová vozidla, koupit něco nového třeba od Stadleru… no asi by to skončilo u stávajících vlaků.
Znovu tady připomenu model Železnice Desná, kde je majitelem svazek obcí, provozovatelem SART a dopravce je od zprovoznění ŽD po povodních 1997 už třetí subjekt, aspoň pokud si dobře pamatuju – Veolia, Arriva, ČD.
Držím palce, ale doba je zlá…
Doba je jen taková, jakou si ji sami uděláme.
škoda, že se do toho obce nevložili už dřív, když insolvence JHMD začala, měly by to jednodušší, zase je super, že si uvědomily, že úzkokolejka přináší do regionu prachy a příležitosti a chtějí s tím něco dělat, tak ať jim to vyjde.
No nevím. Předloni jsme tam jezdili na kolech, jednou jsme cestovali s kolama hašišbednou. Zážitek to teda byl, to jo… Ale že by těch 30 lidí ve řvoucím stroji bylo pro region takové terno … no nevím…
Když budu přízemně pragmatický, tak moderní autobus s cyklovlekem by poskytl daleko příjemnější a tedy lákavější zážitek… A jako bonus by obsloužil Jarošov…
Hašišbedna je drahý omyl. Nikdy neměl vzniknout.
Bludišťáka za úvodní fotku 👍
Hlavně ať si do party nezvou Čajánka, i když ten by mohl jít naštěstí sedět.
„…i když ten by mohl jít naštěstí sedět.“
Které §§ trestního zákoníku porušil? Kromě toho by mu to příslušné orgány nejdřív musely neprůstřelně dokázat. Tady by kdekdo kdekoho hned zavíral… Právní povědomí = 0.
Na každého se dá v životě něco najít. Nevěřím, že vše bylo čisté jako křišťál.
To přece netvrdím ani já. Já jenom tvrdím, že jsou i jiné druhy odpovědnosti než trestně-právní. Za porušení obchodního zákoníku nebo zákona o korporacích, pokud nedošlo zároveň k trestnému činu, se přece nezavírá…
Obchodní zákoník byl zrušen již k 1.1.2014.
Omlouvám se za nepřesnost. Měl jsem samozřejmě na mysli příslušné paragrafy nového občanského zákoníku.
Já obce cela chápu a úplně je podporuji. Prostě úzkokolejka je velké turistické lákadlo. A turisté jsou peníze pro místní podnikatele.
Podporujete též finančně?
Když někdo pojede z JH po 18. hodině, tak mu jede autobus v 19:25. Pokud mají obce zájem na pozdějším spojení, ať se těm lidem složí na taxík. Vyjde to levněji než bus a určitě mnohem levněji než vlak, o rychlosti nemluvě.
Myslim že obce sami vědí co chtějí a není nutné jim radit.
Evidentně neznáte místní poměry, ty pozdější vlaky byly vytíženy poměrně dost.
To je kolik platících lidí na jeden takový noční spoj?
Evidentně víte , děkuji předem za odpověď.
Je to ZDO a proto je nutno odvést lidi i z odpolední směny. Nebo z odpoledních se jezdí zadarmo?
To záleží, kolik lidí by vůbec jezdilo.
A jde to řešit i jinak než vlakem.
Tak ať si obce objednají autobus v 23:30 ne? Případně prosadí jeho objednání u kraje
ja bych si teda predstavoval ze nad bude jezdit v casech jako jezdily vlaky. tady neustale par jedincu argumentuje autobusy , ale skutecnost bus provozu je prave takova jako zde. ,,, viz spojeni zasmuk se svetem. po zruseni vlaku kteremu predchazel trilety likvidačni jř jsou zasmuky odriznuty od severu. pokud tedy nejste ochotni byt na ceste 2 hodiny se tremi prestupy takhle funguje NAD.
Tak kdyby se to povedlo, bylo by to fajn… Jenomže, jako provozovatel vlaků si ten spolek musí buď zakoupit vlastní nová vozidla anebo z insolvence odkoupit alespoň něco z vozidel stávajících…. Potom by je teoreticky provozovatel dráhy dle zákona měl jako provozovatele vlaků pustit na svoji dráhu… jenomže ten provozovatel dráhy už nemá k provozu dráhy licenci a nemůže ji obnovit z důvodu insolvence.
Spolek by tedy musel vykoupit i koleje a pozemky, což je zřejmé nereálné…proti dumpingové ceně a vyvlastnění samozřejmě budou věřitelé, kteří čekají na každou korunu. Je to prostě zamotaný kruh.
Kraje v době rostoucích nákladů nemusí chtít dávat prostředky na objednání vlaků na úzkokolejce cca 20 milionů Kč ročně oproti autobusům. A pochybuji, že obce na trase budou chtít provoz financovat pro několik cestujících v pravidelném provozu.
Ano protože nechtějí provozovat dopravu, tak proto si založily spolek….
Obce chtějí provozovat dopravu, ale určitě by ji měl místo nich platit kraj 😉
V článku převzatém od ČTK se vyjadřoval starosta a místostarosta Jindřichova Hradce. A nikde se nemluví o financování, což by u reálných projektů nikoliv politických řečí mělo být součástí.
Nebyli by jednodušší se domluvit s krajem, aby objednal ještě další spoje v pozdějších hodinách?
By mě zajímalo proč noerf dostal ty dva mínusy (a aktuálně první plus ode mé). Předpokládám, že reagoval na toto: “ Chybí hlavně spojení mezi Kamenicí nad Lipou a Jindřichovým Hradcem, které využívá řada lidí na cestě do zaměstnání. Když někdo z Kamenice nad Lipou zůstane v Jindřichově Hradci po 18:00, je odkázaný na vlastní automobilovou dopravu. Poslední vlak z Jindřichova Hradce ale jel až ve 23:30,“ Nejsem přítelem zbytečného rušení lokálek, ale ani zachováváním provozu na nich za každou cenu. Argumenty typu „vlaky jezdí i o víkendu, autobusy obvykle ne“ beru jako argumentační faul. I když tomu v praxi… Číst vice »
Já to stále nechápu tu vlastnost, že vlaky jezdí ve večerních hodinách a o víkendu, ale autobusy prostě neee… Fakt nechápu, kde to vzniká? 😀
Zpravidla v penězích a vyplatach. Ono kdyby řidiči dostávali podobné výplaty jako strojvedoucí, tak zase nebude autobus o tolik levnější, což je právě vidět na těch nočních spojích.
vždyť si tady strojvedoucí furt stěžujou za jakou almužnu dělaj 🙂
Bus v 19:25 z JH „se odignoroval“ ?
nemá záchod
že by realita?
kolik busu jede z kostelce nčl do kouřimi po 20 hod o víkendu? kolik vlaku jede z pecek do planan? stejný kraj , jiný dopravní prostředek. realita
Záleží na objednateli dopravy. Pokud bude chtít, tak to pro dopravce není problém. Ale de není poptávka od cestujících, objednatele, tak není nabídka od dopravce.
Pak jsou to vždy divné argumenty. Pokud obce chtějí spojení v noci a o víkendu, ať jdou jednat na kraj a vyžadují dopravní obslužnost . Jsou místa, kde vždy jezdí i večer a víkend.
Vlaková trať se plní do své kapacity, autobusy jsou v tomto ohledu flexibilnější. Minimálně tak třeba chápu provoz u nás na lokálce (340/341).
Kraj objednal pouze ty autobusové spoje, které se mu dle počtu cestujících z vlaků přišli smysluplné. Otázkou také je, zda dopravce ČSAD autobusy České Budějovice (Busem) má dostatek řidičů….
Ta druhá věta má samozřejmě smysl. Ale co se ale týče Vaší první věty, proč předtím kraj objednával ten vlak ve 23.30 z Hradce, když nebyl smysluplný?
Vlak ve 23:30 hod. z Hradce nejel žádný. Nejspíše se jedná o vlak v 23:12 hod. Důvod? Přípoj od jiných vlaků a odvoz zaměstnanců z odpoledních směn. A také nejspíše první vlak z Kamenice v 03:25 hod. do Hradce
Fakt někdo dělal do 22:00 a pak počkal hodinu na vlak? Aby jel 40 minut do dvacet kilometrů vzdálené Kamenice nad Lipou? Tedy přijel na nádraží 1:52 hod po konci směny a ještě musel dojít domů?
Nejsem místní, ptám se…
Hledali čeho se chytnout…
Obdivuji vaši urputnost položit kdejakou lokálku. Nechte to voleným zástupcům obcí, ať si sami rozhodnou, protože jen oni tu místní znalost mají nejlepší.
To já nikomu neberu, jen takové argumenty jako ty s vlakem, který by dojel do Kamenice o půlnoci, můžou být často mimo.
Vaši urputnost zachránit každý km pro celoroční ježdění neobdivuji.
Pane, já jsem se takto NIKDY nevyjadřoval!!!! Naopak zastávám dlouhodobě názor, několikrát zde prezentovaný, že zřejmě nepůjde udržet všechny lokální tratě.
není mnoho fabrik u nádraží. taky se musel převléci , umýt , pak se dostat na nádraží , nějakou ,,vatu,, , a do odjezdu zbývá 20 min. akorát na svačinu. ne každý může opustit pracoviště deset minut před koncem pracovní doby.
A BUS z průmyslové zóny přes město až do kamenice by nevyhovoval proč? Odpadla by (kupříkladu) cesta na nádraží…
Pokud kraji dříve přišel smysluplný vlak, nevidím důvod, aby mu nyní nepřišel smysluplný autobus…
Přesně tak!
Možná by nebylo od věci, kdyby se účastníci „vašeho“ vlákna podívali do mapy. JH leží v JČK, K/L v KV, hranice mezi kraji leží mezi zastávkami Žďár u K/L a Rodinov, konkrétně u Letiště Nová Včelnice (LKNVCE).
https://mapy.cz/zakladni?l=0&q=jihocesky%20kraj&source=regi&id=1&ds=2&x=15.0436440&y=49.2210613&z=11
Podle mého skromného názoru leží míč na obci Kamenice/L, která by o pozdních veřerních spojích z odpolední směny v JH měla jednat se „svým“ Krajem Vysočina.
Akorát na hranice Vysočiny je to z Kamenice asi tak 1 km. Takže prsty na tom drží JČK.
Obec Kamenice/L. leží v Kraji Vysočina, takže je pro ně logickým partnerem k jednání „domovský“ Kraj Vysočina. Ten je pak partnerem pro případná jednání s Jihočeským krajem.
Můžete uvést jeden racionální argument, proč by měl JČK o své vlastní vůli zajišťovat ZDO do obce ležící v sousedním kraji?
Ty slavné hranice! Mezi jihomoravským krajem a Vysočinou se hranice krajů tuším okolo r. 2005 posouvaly, aby to pro lidi bylo spádově výhodnější. Možná i tady by to stálo za úvahu.