Obce chtějí usilovat o obnovení provozu na jindřichohradecké úzkokolejce

JHMD, přípojný vůz Balm/ú. Poslední dny provozu před pauzou na neurčito. Autor: Dalibor PalkoJHMD, přípojný vůz Balm/ú. Poslední dny provozu před pauzou na neurčito. Autor: Dalibor Palko

Podle starostů přinesl konec dráhy zhoršení dopravní obslužnosti.

Obce, které se nachází na trati jindřichohradecké úzkokolejky, chtějí společně usilovat o obnovení železničního provozu na trati. Vytvoří kvůli tomu zapsaný spolek. Na jindřichohradecké úzkokolejce už několik měsíců nejezdí vlaky, jelikož provozovatel, kterým byla firma Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), je od října v úpadku.

Pro obce je úzkokolejka důležitá z hlediska dopravy, navíc je to výjimečná památka. Naší základní myšlenkou je zachovat provoz po celé délce trati,“ řekl jindřichohradecký starosta Michal Kozár (ANO). Zapsaný spolek ponese název Jindřichohradecká úzkokolejná dráha a bude mít pět členů. Do projektu by se mělo zapojit všech 16 obcí, které se nacházejí na železniční trati.

JHMD provoz vlaků v říjnu zastavily, protože nemají potřebná povolení. Firma podle přehledu pohledávek dluží kolem 300 milionů korun. Firma na sebe podala insolvenční návrh v září 2022. Ke konci června měla 140 věřitelů, dlužila 160,7 milionu korun. Pohledávky ale dál přibývají. Společnost JHMD nemá na splácení dluhů. Argumentuje tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj Vysočina to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy. Náhradní autobusovou dopravu v místě úzkokolejky zajistily Jihočeský kraj a Kraj Vysočina.

Přerušená řízení

Jenže dopravní obslužnost není taková, jaká byla na železnici. Chybí hlavně spojení mezi Kamenicí nad Lipou a Jindřichovým Hradcem, které využívá řada lidí na cestě do zaměstnání. Když někdo z Kamenice nad Lipou zůstane v Jindřichově Hradci po 18:00, je odkázaný na vlastní automobilovou dopravu. Poslední vlak z Jindřichova Hradce ale jel až ve 23:30,“ řekl jindřichohradecký místostarosta Bohumil Komínek.

JHMD požádala Drážní úřad, aby přerušil všechna řízení spjatá s provozováním dráhy. Bez těchto osvědčení nelze dopravu na tratích z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně provozovat, uvedla dříve insolvenční správkyně Daniela Urbanová. Firma také podle ní nesplňuje podmínky pro to, aby jí soud povolil reorganizaci.

JHMD vlastní a provozují úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897. Vlaky v minulých letech podle staršího vyjádření firmy přepravily ročně zhruba 400 tisíc cestujících. Dvě třetiny tratí jsou na území jižních Čech.

Tagy JHMD Jindřichohradecké místní dráhy
104 komentářů