Obce bojující proti rozšíření D5 zvou auta k sobě, řekl Mátl. Odpor je podle něj krátkozraký

Dopravní omezení na D5. Pramen: ŘSDDopravní omezení na D5. Pramen: ŘSD

Problémy s veřejnou dopravou podle ředitele ŘSD jsou a vždy budou. Dojíždění do Prahy je komplexním problémem.

126 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
majkl

Nejprve jsem si říkal, že debatu ohledně plánované modernizace D5 přeskočím, ale pak mi to vlivem dalších událostí nedalo (zejména až hysterický podcast na webu ŘSD). Dosud jsem si ředitele R. Mátla vážil za to, že po dlouhé době je ve vedení ŘSD někdo, kdo má zájem silniční a dálniční síť v ČR někam zásadně posunout. Teď už si to úplně nemyslím… https://zdopravy.cz/obce-nechteji-rozsireni-d5-na-sest-pruhu-kritika-zni-i-z-prahy-podporilo-by-to-rust-predmesti-201422/ https://zdopravy.cz/obce-bojujici-proti-rozsireni-d5-zvou-auta-k-sobe-rekl-matl-odpor-je-podle-nej-kratkozraky-201842/ https://www.rsd.cz/-/podcast-s-gener%C3%A1ln%C3%ADm-%C5%99editelem-%C5%98sd-roz%C5%A1%C3%AD%C5%99en%C3%AD-d%C3%A1lnice-d5 Souhrn toho, co se na veřejném projednávání 10.4.2024 v Loděnici probíralo a bylo ze strany samospráv a dotčené veřejnosti zejména připomínkováno: – před rozšířením D5 na šestipruh je zapotřebí nejprve zkapacitnit okruh D0 a MÚK… Číst vice »

Vojta _7

Rozšiřování dálnic do Prahy je nesmysl. To sem jen přitáhne další logistická centra a desetitisíce zahraničních pracovníků…
Je to asi 5 let, kdy byl navrhován středočeský okruh- např. v jižní části mohl být připravován či už stavěn. Lepší než modernizovat stovky km silnic I.tříd.
Za pár let vzejde požadavek na rozšíření D11 do H.K., D5 do Plzně atd… Ale z Polska směrem na D3 a D5 se nemusí navždy jezdit přes pražskou aglomeraci…
Zácpy jsou proto, že Praha tolik aut nepobere, několik šesti-osmiproudých dálnic má skončit na částečně dvoupruhové D0…

Suchdolák

Je sporné, zda je lepší prosazovat teď stavbu dálničního okruhu, když víme, jak dlouho nám trvá výstavba dálnic, nebo raději modernizovat (zvyšovat kapacitu i rychlost) aspo\ň vybraných silnic 1. třídy, ale je rozhodně lepší dálkovou dopravu odvést dál od Prahy, než kvůli ní rozšiřovat blízko Prahy současné dálnice a nabízet kamionům jako jedinou jen možnost jízdy po D0.

jezewec

Jsem zvědav, zda dojde ke snížení či alespoň nezvýšení intenzity dopravy v okolních obcích. Domnívám se, že nikoli. Uvolněnou kapacitu zaplní jiná auta. Bylo by vůbec zajímavé vyhodnotit, zda například tunel Blanka přinesl celkové snížení hlukové zátěže podél svojí trasy – Letné se určitě ulevilo, ale je klidně možné, že o to víc se zatížily Dejvice nebo Břevnov. Pak je otázka, zda benefity převážily finanční náklady + zhoršení kvality veřejného prostoru (tím myslím např. dálniční křižovatku Malovanka nebo prostor Prašného mostu).

Juraj

Až doteď jsem měl Mátla za celkem chytrého člověka, ale tohle jsou fakt perly. 250 tisíc lidí dojíždí do Prahy, tak postavíme širší silnici, aby se pak efektněji zasekli na Zličíně? Argument MHMP je zcela na místě, město má nulovou motivaci chtít další auta, navíc vesměs na úkor rezidentů. Argumentovat tím, že „někde v zahraničí to stejně nefunguje“ je taky úplně mimo – trend v civilizovaných zemích je jasný, jen to chce trochu politické odvahy. Hlavně ale: má ŘSD jakákoli empirická data, která ukážou, že třetí pruh na dálnici zlepší provoz? Protože takhle dálnice prostě nefunguje. Když už tam kolona… Číst vice »

libor

naopak je realista a dokáže se na to dívat ze širšího úhlu pohledu.
Proč by se auta měla zasekávat na Zličíně? Spousta lidí, zda stále řeší málo pruhů ze směru D5 na D0 (směr D1).
Ale ano, nějaká vozidla pojedou směr centrum, něco D0 jeden směr, D0 druhý směr. Důležité je mít hotovou D0, pak zjistíte že směr D5 – D10 (D11) je lepší jet severem.. a další věc je D35, pak opět trasa Plzeň – Ostrava bude lepší D0 sever – D11 – D35 atd..

Juraj

Realista by měl už dávno vědět, že víc pruhů zpravidla neřeší kolony. Tady naopak vidím čistý dogmatismus na straně ŘSD – hlavně lít beton a asfaltovat, lhostejno kde a jak.

A opakuji hlavní připomínku: pokud už jednou na dálnici vznikne kolona (tzn. někde je omezení nebo úzké hrdlo), pak pruhy navíc neřeší vůbec nic, protože to úzké hrdlo je zpravidla někde u sjezdu, který má kapacitu danou.

Suchdolák

Velmi jste mi nahrál, protože i já jsem měl Mátla za chytřejšího: problém není v šíři D5 ani D0, ale v tom, že všechny silniční stavby ŘSD zatahují zbytečně až na okraj Prahy dopravu, která tam nemá co dělat a je z pohledu Prahy jen nechtěným tranzitem – přitom už Baťa věděl, že budovat průtah Československem ze západu na východ přednostně přes Prahu je blbost (a vydal o tom i zajímavou publikaci). Kdyby se ŘSD staralo především o dobudování sítě rychlých kapacitních silnic v tangenciálních směrech, aby propojily dálnice ve větší vzdálenosti od Prahy, tedy vytvořily zhruba to, co by… Číst vice »

libor

a ještě jedna věc je důležitá, ne všichni, co jezdí do práce do Prahy, tak určitě nepracují v centru. Znám lidi, co dělají na letišti, na Zličíně, celkově Praha 6 (resp 5), to pak zjistíte, že tunel je sice fajn, ale vede trochu jinam, A ono je asi blbost jet vlakem do centra a pak pokračovat MHD.

M1M2

Jako, že ideálně zavedeme všeobecnou drážní povinnost a do Prahy všichni vlakem? Po tragické 171, nebo kozí dráhou přes Rudnou? Chce to být drobet realista, což příznivcům dráhy často chybí. Tak tedy reálně: a) 171 je tragédie a tragédií bude ještě hodně dlouho, tedy přesněji řečeno do doby, než bude tunel. A nic na tom nezmění ani to, že se trať uvádí do normového stavu, nic více dnešní stavební práce nejsou. Navýšenou kapacitu vyžere 100% ROPID na své zastávkové vlaky a naplnění dnešního dopravního náboženství v podobě taktu. Třeba z Berouna do Prahy denně zastávkovým vlakem není nic moc, je… Číst vice »

Petr David

M1M2: „Jako, že ideálně zavedeme všeobecnou drážní povinnost a do Prahy všichni vlakem?“

?

Vojtěch

Bylo by to fajn, ale na to nemáme kapacitu vlaku/peronu/souprav

Juraj

Nepřekrucujte, nikdo nic takového nenavrhuje, ani s nadsázkou. Ovšem to nic nemění na faktu, že Praha nedokáže a nepotřebuje víc aut absorbovat.

Mimochodem, trať 171 se modernizuje, časový horizont dokončení je zhruba stejný, jako slavné rozšiřování D5.

ABCD

A myslíte, že vlaky absorbují vice cestujících? A že jeden vlak za hodinu a ani ne do centra Prahy je nějaká služba veřejnosti? Na 171 není žádná slavná modernizace. To ani omylem. To je jen uvedení do normoveho stavu odpovídající 21. stoleti, kam jaksi poloautoblok nepatří, stejně jako elektromechanika. Vzdávám hold dopravním zaměstnancům. Stejně tak do dnešní doby nepatří poskakování rychlejšího vlaku za zastávkovým a to klidně z Karlštejna až do Prahy. A to při limitní kapacitě infrastruktury a záměru ROPID bude standardem i po té pseudomodernizaci. Takže dráha Praha – Beroun je a bude tragédie. A kdo se dožije… Číst vice »

Václav Petrů

„Územní plánování a rozvoj Česka je komplexní problematika. Asi je špatně, když 250 tisíc lidí dojíždí denně do Prahy, asi je někde nějaká chyba v kontextu celého Česka,“ řekl Mátl a dodal, že to však není úkol ŘSD.
…jedna z více dobrých vět v článku. Problém je v tom, že desítky let vzniká nejvíc práce v Praze, úplně zbytečně. A nikdo to neřeší. D5 tři pruhy do Berouna potřebuje bez jakýchkoliv pochyb.

SYN

To rozšíření na 3+3 pruhy po Beroun (minimálně) prostě dřív nebo později bude. Může se to ještě třeba deset let odkládat, ale bude. Tak jak se to odkládalo okolo Brna, takže se nejprv opravovalo v 2+2, a za několik let poté se dobudovává ten třetí pruh. Nikdo nezvítězil, akorát to bylo dvakrát dražší. A na to stejné je zaděláno tady… Normální by to bylo udělat najednou, při rekonstrukci, ale v česku se toho normálně udělá minimum 🙁 No a ten železniční tunel – jo jsem pro oba konečně vážně se na něm pracovalo, ale to je stavba 5-10x dražší než… Číst vice »

Petr Drozda

Radek se asi trochu poMátll, když projednává D5 ve chvíli kdy po dvouletém vrtání zase zužují u Rudné dálnici protože protihluková zeď. Je nejprve vymyšleno řešení lepšího připojováku DO > D1, diskutováno s majiteli polí kolem DO rychlé rozšíření na více pruhů kde to jde, je objednán bagr na vytvoření dalšího připojováku na D5 > D0? Pak může možná snít o 3 pruzích na D5 když Loděnicím, Berounu a Královu dvoru nabídne protihlukové zatunelování například stavbou zemních valů třeba jen částečným propojením. Pak se dohodne rychleji.

SYN

Zemní valy? Vždyť tvrdí že tam je málo místa, kde se najednou sebere 10+metrů šířky navíc na zemní valy??

RedBaron

Šestipruhová hvězdice do Prahy bude dobrá, ale D19 a/nebo D20 vyřeší mnohé zcela mimo pražský okruh.

petr

D19 a/nebo D20 moc nepomůže, protože tranzit Plzeň – Humpolec je malý. Nicméně jednička s MUK by se hodila.

libor

přesně, proto by projekt D19/D20 neměl být jen o tranzitu Plzeň – východ, ale měl by řešit i směr Plzeň – ČB (jít více jihem od současné trasy 19)

RedBaron

Jistě, důstojné spojení D20 na trase Plzeň – ČB – Morava spodem by spoustu dopravy odvedlo tudy, samozřejmě za předpokladu že nepovede ve formě hrůzné a desítky let neřešené I/20 přes vesnice, hory, doly.
https://www.youtube.com/watch?v=LcpexDq0pio

Komentátor

Šestipruh do Rokycan… To snad dřív bude VRT do Plzně. I když těžko říci. Stejně se asi ani jednoho nedožiju…

Honza

Já bydlím na kopci vzdušnou čárou 1 km od dálnice a slyším ji celý den.

SYN

Já bydlím za rohem od hlavní ulice v městě, a když se zaposlouchám tak ji slyším celý den. V noci pravda moc ne, jednak je doprava v noci citelně nižší, druhak v noci převážně spím. Jde asi hlavně o to jak „moc“ něco je slyšet… hluk na úrovni pozadí člověk celkem vyignoruje.

rudlafara

Stejně tak chybí spojka mimo Prahu v trase dnešní silnice 1/38. To, co se tam denně děje je na 4 pruh, jak dělané….

Luboš Beneš

3 pruhy na D11 po Jirny fakticky jsou, ale neprovozované, proč?

JiP

Protoze jsme tak bohata zeme, ktera si muze dovolit postavit 10 km pruhu dalnice a pak ji leta neprovozovat kvuli byrokracii.

mlokXCM

Spíše kvůli legislativě.

petr

Je potřeba dořešit papíry, ze kterých vyjde potřeba postavit protihlukové stěny. Pak teprve bude možné překreslit čáry.

lojzik

já bych to přeformuloval, čekalo se až ŘSD navrhne protihluková opatření, která projdou přes hygienu. A jenom rok a půl trvalo, než byl po získání EIA schválen záměr projektu. btw EIA to má od roku 2017 a není zde žádný aktivista co by to blokoval a čeká se na PHO které chtěly okolní MČ po ŘSD už dávno před tím.

David

Obvykle když stojí D5, tak stojí kvůli kolonám na D0 a málo kapacitnímu připojení D5/D0 Moc tak nechápu, k čemu pomůže rozšíření na 3 pruhy, že se bude ke krizovatce D5/D0 stát ve více pruzích? Trochu mě zaráží, že generální ředitel, kterého si tady snad všichni poměrně cení, se zde projevuje poměrně iracionálně a úplně ignoruje data a vyjadřuje se spíš ideologicky. Nerozporuji zda jsou třeba zde tři pruhy, možná jsou, ale tvrdit že ten problém s kolonami se vyřeší přidáním jednoho pruhu je mylné a tvrdit že se tím vyřeší i provoz v obcích je pak úplně scestné. Jsem… Číst vice »

SYN

Jestli máte pravdu a limitujícím prvkem je skutečně křižovatka, tak potom se minimálně těmi třemi pruhy nic nezhorší ne? Tak to bude stát ve třech průzích, a co? Ale pokud pravdu třeba nemáte, tak to pomůže, obzvlášť na výjezdu…

Joseph

D5 je velmi vytížená od Prahy po Zdice – o tom žádná, opačným směrem je vytížená už od Plzně i Rokycan až po Prahu.

mlokXCM

To je divný, ne, že by byla vytížena jen v jednom směru. To by se musela ta auta potom někde hromadit. 😁

SYN

To nemusí být bezpodmínečně pravda… respektive, oni se tam opravdu hromadí (přes den) a pak se zase rozjíždějí pryč (na noc).
Netvrdím že tomu tak je, ale MŮŽE být že v jednom smněru se špička koncentruje do užšího období (řekněme ráno do práce která začíná všem plusmínus stejně) kdežto v opačném směru se víc rozptýlí (odpoledne končí lidé v práci víc r§žně, plus se to ještě rozředí různým nakupováním, vyřizováním, sportem, kulturou…)

Joseph

Viz komentář SYNa.

Jakub P

Coby kapr si rozhodně nevypustím rybník, to je tak v kostce všechno, co pan Mátl sdělil.

Zkapacitnění a jím způsobená indukce automobilové dopravy ve skutečnosti nijak obcím kolem nepomůže s řidiči, které tudy pošlou navigace při problémech na dálnici. Naopak. Problémy a nehody budou na té dálnici i s pruhem navíc a jen bude těch řidičů hledajících objízdné trasy při zastavení dálnice nehodou o to víc…

SYN

Jistě, pošlou je tama navigace, protože čím širší dálnice, tím častěji se tam vyskytují problémy…
Indukce jako jev existuje, ale nikoliv automaticky, všude!

Pako

D0 v úseku Barrandovská spojka – D5 75 tis aut/den
D5 od Rudné 53 tis, od Berouna východ necelých 50 tis, dál už jen 45 tis.
Tady jako je jasné, kde je nejslabší místo. Je to D0 a křižovatka D5-D0. A samozřejmě chybí Radlická radiála, aby vše nestálo v kopci na Barradově nebo v Radlické.

Pro zastánce 6 pruhů od Rokycan: Proti hovoří jasně slabých 31,5 tis vozidel kontra kapacita 4 pruhové dálnice 44-58 tis., 6 pruhové 65-80 tis.
(viz sčítání dopravy 2020, ČSN 73 6101)

Joseph

A kde máte jistotu, že se průjezd vozidel nezvýší? Pamatuji si 90. léta a to byl se současným stavem skutečně klidnější provoz. Vy si to nepamatujete, ne?

SYN

Tak žejo, on je spokojený s provozem na hraně kapacity… 53tis. vs. 58tis. to je jesně v pohodě…
Proč se zbytečně omílá ta D0 když ta v tom projektu je? Rokycany jsou otázka vzdálenější budoucnosti, o tom se tu vůbec nejedná, to byl jen výkřik optimisty.

Tomáš

Od té doby, co v pražských tramvajích fučí od stropu na čelní dutiny ledový vítr (a to i když je venku zima), tak mě dostali spíš do auta. V létě totiž v tramvaji nevydržím.

zlá sůl

souhlas

Joseph

Tak jeďte autobusem, metrem a zbytek pěšky. Dopravu po Praze kombinuji.

Joseph

Je fakt, že Pražák raději počká 10 minut na zastávce, než by šel o kus dál na jiný druh dopravy nebo zastávku jiné linky. To jsem za ty roky pozoroval u kolegů – pražských rezidentů. 🙂 Projevovala se u nich tzv. DMS – dysfunkce motivačního systému = lenost.

Ondřej

1. Co si pan Mátl představuje, že se bude dít, když bude nehoda nebo kolona na rozšířené dálnici? Pak se to nebude objíždět přes okolní obce? 2. V druhé části článku sám uznal, co je lepší řešení – aby ti lidé jedoucí z Berouna do Prahy jeli vlakem (konkrétně novým tunelem). A to je skutečně starost někoho jiného, takže je pochopitelné, že se to snaží řešit „ze své strany“. Skutečná otázka tak je, jestli rozšíření dálnice tedy něco vyřeší, nebo jen pojede po té dálnici autem víc lidí a kolony nezmizí. A o tom, že nastane to druhé, mě pan… Číst vice »

digi

No a jestli zvysej kapacitu prijezdovejch komunikaci a nastane nárůst aut tak co se s tím nárůstem bude v Praze dál dělat?? Zvyšovat kapacitu okruhu?? Rozšiřovat magistrálu?? Má to ŘSD připraveno?

Caracas

Ten problém na sjezdu D5 – DO nevytváří doprava mířící do Prahy, ale kamiony mířící na D1.

SYN

No – obojí, ale pak aspoň ty auta (nejen kamiony) od D1 budou schopné projet.

Granja

Kolony nemohou zmizet na vjezdu do města, ledaže by vybourali řadu ulic, což může narazit na obyvatele i památkáře.

Rudlafára

Neprosto pravdivý článek a naprosto pravdivé a prgmatické zhodnocení pana ředitele….bohužl jsme tranzitní zemí a skladovou zemí….ani jedno není „nic moc“ a nikdz nám blahobyt nepřinese….naše chyba. No a honba českých lidí za penězi (tedy sestěhování se půlky národa do obcí kolem Prahy) s sebou nese tento problém…každý chce jejzdit auty, ale každý by u největšího města žil nejraději, jako v Šluknovském výběžku….nejdem bohužel to lidé nejde….buď jedno, nebo druhé.

libor

a lidi bydlící v Praze, když jedou na své chalupy na venkov, tak nadávají na ty vidláky, co dojíždí do Prahy za prací, že jim ucpávají silnice a zabírají parkovací místa 😀

JiP

Problem dalnic je zcela pomyleny centristicky model, kdy vse ze vsech a do vsech smeru musi pres Prahu a jeji okruh, ktery na neco takoveho neni vubec dimenzovany. Kdyz uvazime, dominantni smer dopravy ze je u nas vychod-zapad, tak chybi dalnice „D19“ nekde podel trasy dnesni I/19 od Humplce po cca Rokycany, ktera by veskery tranzit svedla mimo Prahu, navic by otevrela velmi uzitenou trasu Plzensky-jihocesky-jihomoravsky kraj a to vse mimo Prahu. Okruh Prahy nepobere ani prazskou dopravu, natoz aby se na jedne silnici sjel veskery nakladni tranzit pres CR.

Tomáš

Už i Baťa chtěl vést dálnici mimo Prahu. Naštěstí pak někdo všiml, že obyvatele žijí v Praze a okolí a správně navrhl model se středem okolo Prahy.

Michal M

Prosímvás Baťovy malůvky sem netahejte, to bylo úplně mimo.

Petr

Jasně odborník musí zdrbat to co navrhne laik. Jinak by neukázal, že je odborník. To že chybí jižní tangenta jak silniční, tak železniční je bohužel pravda.

SYN

No ale Baťova dílnice se nedostala moc daleko za fázi koncepce, v podstatě to byla „čára skrz republiku“ která ani ještě nebrala v úvahu konkrétní terén (hory, řeky atd.)
A byla minimálně stejně blízko Praze jako Rokycanům, když ne blíž…

Petr

Protože přišel Protektorát a německá koncepce dálnic s pražským okruhem. Bohuřel než se postavil, tak Praha „trochu“ povyrostla. Pokud jde o čáru v krajině, tak se ve světě staví, jen u nás obejdeme každý krtinec. No a pak to je kočkopes.

Jaaa

Problém je jiný, ten ani centristická síť nevyřeší: Denní dojížďka.

Naprosto zprasený urbanismus kolem Prahy, kdy roste urban sprawl jako plíseň. Neodpovídá tomu ani infrastruktura, ani nabídka služeb, a ani struktura ubytování.

Můžou za to politici (a jejich voliči), kteří tvrdí, že urbanismus je sociální inženýrství a celé že je to totalitní bolševismus. Přitom bolševik celou tuhle šlamastyku spískal.

Když tady čtu opakované vidlácké řeči o tom, jak je patnáctiminutové město totalita, je zjevné, že tihle lidi si to prostě zaslouží.

RDP

Promiňte, Vy si vážně myslíte, že utopicko fantastická idea 15min města nějak řeší denní dojížďku na pracoviště?

Můžete mi dát příklad, kde ve světě tato věc reálně funguje?

Fsp

to teprve příjde časem, ale to se vyladí
ven jen na propustku, jako za covidu mezi okresy….

Vojtěch

Zase tak moc nebere ty Staňkovy říkanky vážně

Vojtěch

15 minutový město má být feudalismus, ale trend je takový, ze nepotřebujete jezdit někam daleko, čímž se logistice uleví

Michal M

Zprasený urbanismus Prahy je daný tím, že se v 90. letech dohánělo 40 let poválečného vývoje a nikdo to neuměl.
Obce v okolí této dálnice jsou mnohem zprasenější než Praha a na konci zahrady půlce vesnice povede šestiproudá dálnice…

Dachs

Je to tak. Primární ovšem byla touha vylézt z králíkáren např. Jižního Města (kdo zázračně v 90. zbohatl především, tzv. překabátil, víme), ale jako jednu z prapříčin bych viděl i docela silnou vypuzovací schopnost radnic z nájemního bydlení (docházelo k hodně skokovým navyšováním, že spoustě lidí třeba z Vinohrad, ale vím, že i třeba na Osmičce, se najednou vyplatilo začít uvažovat o přesídlení do satelitních oblastí, k tomu samozřejmě dostali developerskou masírku, jak se jim a jejich dětem tam bude skvěle žít. Mnohým stačila představa větší metráže, než nabízela dispozice panelákového bytu z přelomu 70. a 80., kdy vznikaly ty… Číst vice »

JiP

Amen.

SYN

Víte, někde se tomu říká „mobilita pracovní síly“ a považuje se to za celkem pozitivní věc… ono v takovém hezky urbanisticky optimalizovaném městě/místě když mě vyhodí z práce (třeba ani ne z mojí viny) tak se rovnou můžu rozvěst a odstěhovat, nebo se přeškolit na jiný obor ve kterém se zrovna bude dát najít pracovní místo poblíž??

Neříkám co do bydlení, služeb a dopravy, ale to zaměstnání už do toho nenamáčknete, to fakt není reálné.

Michal M

Jen ten tranzit není na dálnici, ale tak na silnici první třídy s obchvaty…

Dachs

Centristický model má velkou logiku, protože Praha a její okolí je silné těžiště všeho možného, nicméně tranzitní diametr v podobě D19, by podle mě smysl dával. V nějaké diskuzi jsem byl ale zpražen, že na D19 by byla zátěž dálniční intenzitě neodpovídající, resp. jen taková, která stačí na lépe koncipovanou (širokou, stoupací pruhy…) jedničku. Nuže, stačilo by tedy spočítat stávající dálniční křižníky na vstupu u Humpolce a na výstupu někde u Plzně, které den co den popojíždějí či významně přispívají k úplnému špuntování D0 mezi km 0 – 23. Nebrat to podle momentálních intenzit na I/19 a 34.

JiP

On by ten centristicky model i mohl fungovat, ale to by cely prazsky okruh musel mit alespon 4 pruhy v kazdem smeru velkoryse sjezdy a vyjezdy na jednotlive dalnice. Soucasna koncepce D0 je uplne mimo pozadovane kapacity.

Petr

Problém je, že než se dostaví D0, tak to bude zas městský okruh a Praha potřebuje tranzitní okruh.

Vojtěch

Než se dostaví, tak už auta nebudou existovat

Petr

To už jsem četl v Pionýrské sedmičce. Zatím, ale pořád jezdíme po zemi.

ZdendaP

To by jistě dávalo smysl, Intenzity by IMO na dálnici téměř jistě nestačily, na druhou stranu by mohli stačit na směrově oddělenou jedničku typu I/35 Turnov – Liberec – Bílý Kostel nad Nisou. Téměř jistě by ale stačily na střídavý třípruh s komplet obchvaty a mimoúrovňovýmy křižovatkami. Už to by mohlo dost pomoci. Jak D0, tak D5 a D1. Zkapactinění D5 a D0 bychom se nicméně stejně nevyhnuli.

Jenda První

Ono když se to postaví jako silnice I. třídy, tranzit bude stejně jezdit přes Prahu. Smysl by to mělo právě jen jako dálnice.

SYN

Tak, bavíme se tu o tranzitu „nákladním“ nebo „osobním“? Ono tomu nákladnímu zase moc nevadí že se někudy může „jen“ 90kou….
Ale představte si někde intenzivní nákladní dopravu bez MINIMÁLNĚ 2+1 uspořádání… tam se dva náklaďáky nemají šanci nikdy předjet, takový rozdíl rychlostí nemají a v protisměru prakticky pořád „něco“ jede… takže jedno pomalejší vozidlo a je z toho kolona na deset kilometrů. Viz taková řekněme I/43 kde se dneska najde několik úseků kde se řádově 5+km nedá legálně vůbec předjet (plná čára+křižovatky+obce=50ka)

SYN

Prohlídněte si ten tvar dálnic kolem Berlína, Mnichova, Paříže, Londýna… všude je to podobná hvězdicovitá struktura. Tam kde je nejvíc lidí, tam je největší provoz. Samozřejmě ty zmiňované směry můžou pomoct, ale zase vemte za kolik – tady můžeme přidat nějakých 15km k existující jeden pruh (cca. 26m -> 32m), kdežto Humpolec-Rokycany je vzdušnnou čarou 130km, v terénu ještě víc, a máte to buď novostavbu 26m, nebo „aspoň“ rozšíření některé existující 11m->26m (nehádejme se o půl metru). To jsou panečku jiné ceny, jiný zábor půdy, jiné stavební řízení… to jako nemůže během jednoho desetiletí přinést žádnou pomoc protože to v… Číst vice »

JiP

No kdyz se na ty mapy divam tak samozrejme jsou dalnice centristicky usporadane ale se siti vnejsich propojek v perimetru 50-100 km od centra, konkretne okruh Pariz lze velmi efektivne minout v ryznych variantach smeru, totez Londyn. Vidim tam prave to, co jsem navrhoval s D19. Problem CR a Prahy je take to, ze na to jak jsme mala republika je Praha vlastne neumerne velke mesto s problemy, ktere maji jiz klasicka velkomesta.

Petr

Přesně tak perimetr současného vnějšího okruhu by měl být 60-100 km Ona nám ta Praha v průběhu budování, trochu nakynula.

SYN

Průměr okruhu Paříže je nějakých 25km, Londýna 55km, navrhujete aby okolo Prahy bylo 30-50km od středu (což je docela vizionářské myslet na dalekou budoucnost kdy předstihne současný Londýn) anebo těch 60-100km je poloměr (což je šílenost)??

SYN

Určitě, to doplnění sítě je žádoucí, ale tak nemáme na všechno naráz ne? Stěží dokončujeme „už“ první alternativu k D1… oni tam ty propojky na objetí Paříže „zdaleka“ nebyly odjakživa, vznikalo to postupně.

JiP

Tak nic neni hned najednou, ale zrovna ta „D19“ by situaci prospela skutecne vyrazne a jeji planovani by melo byt v plnem proudu.

Dachs

Velice pregnantní zhodnocení situace ze strany generálního ředitele. Ten třetí pruh D5 u Prahy de facto supluje II/605 a provoz třeba v Rudné často podle toho vypadá (fakt někdy šílenství), plus k tomu kamiony (nejčastěji polské) motající se na těch trojkách. Stačí, aby se D5 začala štosovat (na denním pořádku) a to pravé rodeo se začne dít v obcích okolo. S přestavbou tzv. velké zličínské křižovatky, či spíše špuntu (D0xD5) už včera bylo pozdě a mezi Prahou a minimálně prvním sjezdem na Beroun ty intenzity na třípruhové uspořádání prostě už dlouhé roky jsou a mělo by se to řešit i… Číst vice »

Jaaa

Ale prdlajs. Auta se vám budou štosovat jinde, protože kapacita dovnitř Prahy navýšit nejde. Ale to prostě nejste štonc pochopit.

RDP

Tak minimálně se tam štosují i auta, která do vnitřní Prahy vůbec nemíří … ale zachovat to štosování je zřejmě ideologicky žádoucí?

SYN

Jo, ti přece měli už od hranic jet vlakem že, tak ať si za trest pěkně počkají…

Luboš Beneš

Souhlas, navíc jsem nechápal když před lety komplet předělávali Ořech-sjezd Barandov proč tam neudělali 3 pruhy.

Koro

Pan Mátl je bohužel po dlouhé době vedle, jak ta jedle. Jestli tvrdí, že by nepomohlo spíš zkapacitnit úsek od sjezdu z D5 po sjezd na Barrandov. Samozřejmě, že pomohlo, to je totiž ten základní problém D5. Až budou tři pruhy z Berouna, tak co se změní? Táhlá kolona kamionů před sjezdem z D5 nezmizí. Ta auta na tu D0 stejně musí. Takže za mě, spíš zkapacitnit D0, případně, což je mnohem lepší, ale nerealné – postavit něco na způsob dálnice od cca Žebráku po D4 a dál k D3 a D1. Alternativu. Podívejme se na španělskou dálniční síť. Každá… Číst vice »

Pako

Jste si na konci odpověděl.

Jan Boleslav

Problém je, že uživatel flexibilního dopravního módu: auta, do prostředí posílá škodliviny a hluk. Má nároky na prostor, jinak by nebylo potřeba stavět 5 pruhů. Na oplátku má časovou flexibilitu a svobodu. Uživatel alternativního módu, veřejné dopravy, za přepravu zaplatí skoro stejně, stojí ho to čas a i když nezatěžuje prostředí potřebou na prostor, hlukem a emisemi není vůči autu zvýhodněn. Pokud by navíc zrušili všechny vlaky do Prahy, bylo by potřeba pruhů 10. Pokud se tedy nelobuje za stavění co nejvíce silnic, ať se tedy dopravní módy zrovnoprávní – započítáním nákladů a zdaněním externalit, které ten daný mód dopravy… Číst vice »

Caracas

To že VHD nezatěžuje okolí hlukem a emisemi je samozřejmě naprosto milné. Jasně, lze diskutovat o míře toho zatížení, ale když napíšete, že nezatěžuje, tak to prostě není pravda.
Pokud by zrušili všechny vlaky do Prahy… To ale platí i opačně. Pokud by náhle došlo k podstatnému omezení IAD, VHD by naprosto neměla šanci ten nápor zvládnout.
Nejsem fanatický autíčkář, jen se snažím zdůraznit, že doprava je složitá komplexní problematika a žádná jednoduchá řešení k dispozici nejsou.

mgr.pavel

Jsou zde podávány argumenty z extrémních krajů názorového spektra. VHD způsobuje také hluk a exhalace, ale řádově měnší, než IAD. Podstatné omezení IAD by doopravdy VHD nepobralo (zejména ne od Berouna kde brutálně chybí tunel i nový Výtoňský most), ale kapacita 2koulejné železnice je pořád větší, než kapacita 4proudé dálnice. Pokud je tedy problém s kapacitou a také s hlukem (a kvůli změně klimatu s exhalacemi), měli bychom tlačit primárně na zkapacitnění železnice – tedy na Berounský tunel a Výtoňský most. Primárně toto, sekundárně případné rozšíření dálnice. Je možné, že to rozšíření D5 je fakt tolik potřebné, že je obhajitelné… Číst vice »

Caracas

Naprosto s vámi souhlasím.

SYN

To rozšíření je aktuální zejména proto, že teď se do toho bude „hrabat“ (rekonstrukce) a je škoda to neudělat zaráz. Kdežto tunel Beroun železniční nemá ani malinkatou šanci být hotový dřív než za 10 let… tedy pokud se začne okamžitě (což stejně moc nehrozí protože dokončení projektování, pak povolení, odvolání… jako nepředpokládáte že když je to železniční stavba že TAM se nikdo neodvolá??

Dachs

Zrovnoprávňovat skrze mechanismy zdaňování zní docela socialisticky, nesmyslíte? Ono celé to myšlení, jež vede k upřednostnění VHD, není bohužel vlastní každému, ale nemá ho co přesvědčit. A každým okamžikem lidi z vlaků ztrácíme, když je jim nabídnut nyní téměř nepoužitelný mód železniční dopravy mezi Berounem a Prahou (záseky u Karlštejna, velká nespolehlivost linky S7 obecně, mimořádné události pomalu obden, v pátek odpoledne kapacitně nezvládající R16, S7 jezdí pro změnu hodně narvaná ráno, atd.) A pak se ptám (řečnicky), kde je ekologie, když i jako tříčlená rodina zaplatíme na jízdném (výlet, jiná cesta…) výrazně víc, než by byl výdaj za benzín.… Číst vice »

Jaaa

Úplně by stačilo, kdybyste platil všem, které poškozujete. Ani by vás nenapadlo vytahovat tu plechovku z baráku, protože byste se nedoplatil.

RDP

Tak na dph a spotřebních daních se evidentně nedoplatí už teď, a pak máme státy s minimem IAD = KLDR, Středoafrická republila, Kuba a Haiti :)))

Frantisek X

Kdyby se nedoplatil, tak by nejezdil, nebo by jel vlakem, kde sice ano – zásek, ale to na té dálnici často také, kupodivu…

Caracas

Umíte to poškození vyjádřit penězi? A zaplatí těm, kteří jsou poškozování VHD?

Caracas

a kdo

SYN

Samozřejmě, hoďme tam trochu hyperboly – kde jste v Česku viděl 5 pruhů (v jednom směru)?

Filias

Je iluzorní si myslet že přidáním jednoho pruhu se všechno magicky vyřeší.

Ale to je asi práce šéfa ŘSD. Stavět a rozšiřovat dálnice.
Osobně bych ale víc tlačil na dokončení vnějšího okruhu a dokončení dálniční sítě.

Dachs

Staví se podle toho, co je zrovna možné (rozpočet, připravenost, průchodnost…).
Třetí pruh zrovna na D5 bych chápal hlavně jako příspěvek k větší bezpečnosti (silný kamionový provoz), ale jsem hodně skeptický k tomu, jak dlouho ještě bude trvat, než se český řidič naučí v třípruhu jezdit 😛

SYN

Takže další „výuka“ řidiče jedoucího v prostředním pruhu když levý je zcela volný že… navíc člověkem který sám nedodržuje pravidla překračováním povolené rychlosti… to je pak jak u hotentotů.

Jarda

krátkozraké je, pořád do nekonečna kupovat další osobáky.

David

Kolik jste si koupil vlaku?

Tomáš

Řekl bych, že všechny. Přispíváme na ně z daní a ty se sloučí od všech a na všechny vlaky. Každý tady má svůj kousek každého vlaku.

SYN

Jo, a je jich evidentně málo. Takže zpět k otázce, když nemusí utrácet za auto, kolik přidal na víc/lepší vlaky? Zhruba tolik co ten s tím autem na dálnice… nic.

MP22

Mátl je jak kolovrátek, copak on vážne věří tomu co říká? Ať se zajede podívat do LA, jak funguje metoda přidáme pruh a bude po problému…

Ale co čekat od ředitele ŘSD že..

M.S.

Asi jsme každý četl jiný článek:
„Máme tu města v zahraničí, kde je vnitřní infrastruktura kvalitní, ale lidé stejně zůstávají v automobilech. Za mě to neřeší ani x okruhů. Oni je mají a doprava jim stejně kolabuje,“ domnívá se Mátl.
Základem pro to, dostat lidi z aut, je však podle něj pouze dobře fungující veřejná doprava. … to však není úkol ŘSD.

Jarda

dokud lidi nepochopí, že ty auta v podstatě mají před barákem z frajeřiny, tak se nic nezmění. SDÍLENÁ MOBILITA bude muset být.

mimochodem

Muzete mi, prosim, sdelit, jak mi sdilena mobilita garantuje, ze „nase“ panelakove sdilene auto bude k dispozici v dany cas na danem miste?
Pro jednoduchost muzeme abstrahovat absenci „rezervacniho systemu“, kteryzto by treba pri planovani tyden predem umoznil si auto na nejaky cas zarezervovat, a venovat se jen situacim, ktere prinasi sam zivot… prikladmo, mam auto zarezervovany na sedmou rano, ale soused se sdilenym autem se cestou z nocni necekane zdrzel a ja proste v sedm rano neodjedu.

Dekuji.

Jan T.

Poptávka a nabídka s tím, že systém sdílených aut nebo samořiditelných robotaxi bude nabíhat postupně. Jako horní limit si můžete stanovit současný stav, kdy auta 95% času prostojí a i ve špičce ráno a odpoledne nevyjížději všechny stroje, které jsou k dispozici. Stejně jako si nemusíte rezervovat cestu taxíkem, tak u sdíleného auta jen objednáte třeba půl hodiny předem a něco vám přijede. Stejně jako při objednání dovozu jídla tak kurýrů je dost a znáte přibližně čas doručení pro danou hodinu objednávky. Nicméně v praxi bych viděl ještě jednu vrstvu takových minibusů-maršrutek, které pokryjí vělkou porci poptávky čistě pro dojíždění… Číst vice »

MrMarkus

Vyslovil jste něco, co mi vrtá hlavou už dlouho. Jak se město vypořádá s možným a teď už i díky pokroku AI pravděpodobným průlomem technologií robotaxi? Cena bude klesat, dostupnost s dalšími společnostmi a rozšířením parku stoupat a střední třída nebo jak to nazvat začne přebíhat do robotaxi nejen z IAD, ale také veřejné dopravy. Ta představa, že si přivolám robotaxi, vytáhnu laptop, pustím nějakou hudbu a celkem v pohodě budu už pracovat, odbavím nějaké schůzky apd. není vůbec špatná. Jasně, to lze i teď v taxi, ale jestli technologie udělá to co říkám, bude to mnohem dostupnější možnost. Růžový… Číst vice »

mimochodem

Sdilene auto = mam auto, je psany na mne, ale sdilim jej s manzelkou/sousedem/cokoliv = NEkomercni sluzba. Cili je jasne dano, komu vozidlo patri, kdo zajistuje jeho provozuschopnost, komu jdou penize na ruku (samozrejme bez vedomi statu nebo nejakych prostredniku, jak je ve slusne spolecnosti zvykem) a „co se domluvi, to plati, jinak uz zadny dalsi pujceni nebude“. Cili v mem pripade, pokud bych treba sdilel auto se sousedem, kterej v sest konci na nocni a bez problemu ma byt pred sedmou ranni doma, fajn, mam auto v sedm k dispozici. A manzelka ma auto k dispozici dokonce i s… Číst vice »

SYN

Tímto řešíte prakticky jen parkování… nic jiného.

Andrej

Tak ředitel Ředitelstvi silnic a dálnic je od toho, aby stavěl a rozvíjel silniční a dálniční síť. A je to tak naprosto v pořádku. Nevím co je na tom divné? Na komplexní řešení dopravní politiky celostátně i lokálně jsou tady volení politici, vláda, ministerstvo dopravy, kraje, magistráty a vedení obcí. Já osobně třeba nejsem zástance rozšření D5, protože to je drahá stavba, která opravdu bude silně indukovat individuální silniční dopravu, což není něco, kam bychom dle mého soukromého názoru měli směrovat. Ale jiní lidé třeba budou mít jiný názor. Každopádně tohle ale není na výkonném managerovi ŘSD aby rozhodoval nebo… Číst vice »

průměrný nevolič

MP22 je jak kolovrátek, copak on vážne věří tomu, co říká?

M82

Tak u nás to děláme jinak – ubereme pruh a prý bude po problému. Akorát, že to ty problémy násobí, ale pak můžeme aspoň začít řvát, že aut je moc…

xyz

Co byste řekl na skutečnost, že jeden z krajských ředitelů ŘSD dlouhodobě prosazoval výstavbu VRT Praha – Brno (mj. s argumentací, že na ní v Kraji Vysočina vzniknou 4 stanice – nakonec jen 1)? 🙂

spatne porovnani

Nerozumim porad porovnani k Americe. Amerika je polo funkcni stat z rospadavajicim systemem. Momentalne funguje jenom protoze saje bohatstvi ze zbytek sveta diki sili dolaru, amrady a spionazi.

Porovnavat k zbytku evropy. Treba Svedsko, Nizozemsko, a tak. Nebo vychodni asii.

Kebab

Překlad?

Jaaa

Nastudujte si dopravní modely v USA, vy polofunkční státe…
Stejně jako v tom Nizozemsku.

V USA je ten rozdíl, že jsou o 20 let dál, takže krásně vidíme, kde budeme za dalších 20 let, když se nevzpamatujeme.

PetrN

Nelze srovnávat ČR s USA, kde některé aglomerace mají více obyvatel než celá ČR a proto tam mají ucpané i dalnice 6+6, navíc v USA je leckde prakticky nefunkční regionální a dálková veřejná doprava, k tomu je tam běžné pravidelně dojíždět výrazně větší vzdálenosti… Navíc aktuální prognózy dopravy říkají že by růst mohl kolem roků 2040-2045 kulminovat, uz totiž reálně není kam růst, teda pokud nedojde k masivnimu nárůstu počtu obyvatel (jedině důsledkem velke migrace a s tím spojené zvýšené porodnosti)… To vše hovoří spíše ve prospěch toho že aktuálně plánované zkapacitnění dalnic kolem Prahy a Brna společně s dostavbou… Číst vice »

SYN

Jsem slyšel že 1. koridor moc nezvládá, někteří tam chtějí přidat dvě další koleje… a to už pak bude navěky stačit? I kdyby se měly zakázat auta? Anebo koleje jsou ze škodlivosti rozšiřování vyňaty jako svaté?