Občané odmítli v referendu Boskovickou spojku, SŽDC ji chce přesto stavět

Regionova na trati do Boskovic. Foto: SŽDCRegionova na trati do Boskovic. Foto: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC)  počítá i přes odmítavý názor obyvatel obce Lhota Rapotina, že postaví novou odbočku z koridoru

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Já osobně jsem velkým odpůrcem jakýchkoli referend, Ve spoustě případů se jedná pouze o alibismus lidí, kteří mají funkci a mají mít i odpovídající vzdělání, aby se správně rozhodli a takto se mouhou schovávat za referendum. Ale ten hlavní je krásně ukázan tady: https://www.youtube.com/watch?v=6Ms9A-212F0 , prostě referendum se dá hrozně snadno zneužít…

K.S.

Takže do každé vesnice a města na obecní úřad odborníků pomalu více než obyvatel? Rozhodovat o tom co se v obci a jejím okolí děje by měli v co největší míře obyvatelé, byť se to dá snadno ovlivnit, je to pořád lepší než aby se o tom v čem budou lidé žít rozhodovalo v desítky či stovky kilometrů vzdáleném místě někým, kdo s nezanedbatelnou pravděpodobností dané místo ani nenavštívil. Ano, sice to může dělat komplikace jinde, ale stavitel by měl být schopný o výhodách stavby přesvědčit obyvatelstvo, zajímalo by mne jestli na toto téma byla uspořádána přednáška v místním hostinci.… Číst vice »

Já

Už jen po letmém pohledu na mapu je jasné, že samotným obyvatelům Lhoty Rapotiny by železnice citelně zhoršila dopravní dostupnost. Je to z obce (minutově) daleko a do Boskovic navíc špatným směrem. Riziko, že ubude autobusů se stejnou cestovní dobou, ale jedoucí od centra do centra, je evidentní. To, že stavba by zřejmě změnila i charakter obce (z krajinně otevřené na polouzavřenou) už jen svým náspem, o výše jmenovaných PHS nemluvě, je také nabíledni. Samozřejmě otázkou je, nakolik zájem obyvatel dejme tomu Boskovic na bezúvraťové spojení s Brnem převáží (má převážit) zájem obyvatel Lhoty Rapotiny. Je skutečně ta úvrať citelný… Číst vice »

Martin

I při odpovídajíchvozidlech by to bylo minimálně o 6 minut delší (obcházení vlaku, příprava na změnu směru vlaku, delší trasa) to je pro příměstskou dopravu velké číslo a stala by se z toho nesmyslná stavba, která by nebyla využívaná (lidi by jezdily dál busem). Ono je taky potřeba říct, že stavba se rozhodně netýká celé obce, ale jen pár baráků na seerním okraji.

Martin

Krom toho už při letmém pohledu je vidět, že se jich to skoro netýká…

nitram

Tak to asi těžko Martine… Studie BS počítá s jízdní dobou Boskovice – Brno 49 minut přímým Os vlakem. Přitom už v GVD 2010/11 (poslední kvalitní GVD na sever od Brna) byla jízdní doba Boskovice – Brno 48 minut (7 minut do Skalice, 7 minut na přestup a 34 minut rychlíkem do Brna). Od roku 2011 jsou ovšem přípoje na rychlík až na pár výjimek pasé. V současném GVD činí jízdní doba rychlíku 32 minut a na přestup os/os jsou ve Skalici 4 minuty. Pouhou úpravou jízdního řádu se tedy můžeme při současném stavu dostat na 43 minut. (7+4+32) Optimalizací… Číst vice »

železničář v důchodu

Boskovice jsou sice nejlidnatější lokalitou v té oblasti, ale „nitram“ má v argumentaci, proč nestavět „Boskovickou spojku“, ale pouze modernizovat stávající stav, naprostou pravdu. K tomu je vhodné ještě připomenout, že elektrizace trati do Boskovic by s pravděpodobností hraničící s jistotou znamenala i definitivní konec pokračování trati za Boskovicemi.
Chce-li někdo mocí merno investovat do infrastruktury, pak mnohem užitečnější a levnější by bylo udělat to, co navrhuje „nitram“ – a ještě by zbylo třeba i na vybudování zastávky pro Lhotu Rapotinu na hlavní trati u přejezdu s místní komunikací (aby z toho měli něco navíc i obyvatelé této obce) …

K.S.

Tak napadá mne pár řešení jak to obejít.
A) Jen elektrizace úpravy ve stávající stopě a úvrať jednotek ve Skalici.
B) Úprava stopy dráhy, úvrať ve Skalici, elektrizace.
C) Větší úprava stanice Skalice nad Svitavou – přidání nástupiště, elektrizace tratě do Boskovic (ať už s či bez úprav stopy)
D) Úprava toku Svitavy, odbočení u mostu přes ni, přidání 3. koleje a spojení obloukem r=cca200m.

Osobně si myslím že nejrychlejší a nejschůdnější bude varianta C.

autor

K.S.:
Vše, co jste navrhl, je podstatně horší než ofic. návrh.
Čím menší poloměr oblouku, tím je přeci menší traťová rychlost a větší kravál i dražší údržba.

autorovi:
Výborný článek, jen drobnosti v první větě:
1) nejde o odbočku, ale o traťovou spojku,
2) z Brna povede už od Doubravice nad Svitavou,
3) tedy do Boskovic ne až ze Skalice a už vůbec ne ze Skalic.

Pražák

Sorry,
v předchozím příspěvku je špatně mé jméno – šlo by to opravit?

K.S.

Pražák: Ovšem je to asi lepší řešení než se zaseknout na jedné obci. 200m byl nejpitomější a nejrychlejší odhad, tratě tam mají vůči sobě jistý úhel, možná by z toho, šlo získat něco víc, lepší poloměr. Připravit jedno nástupiště v existující stanici by bylo asi to nejrychlejší co se dá dělat, přitom by se asi nemuselo ani moc zasahovat do kolejiště. Ale je to opravdu horší než oficiální varianta, ale pořád lepší nže nic nedělat třeba desítky let protože jedna vesnice. Když se podíváte to návrhu, tak je tam jeden oblouk cca 75°, začíná v místě přejezdu a odhadem má… Číst vice »

Aslanex

Co by taky člověk od referenda čekal. Nechceme mít okolo sebe nic rušivého, ale obec by nám měla zařídit pohodlí pro auta i levnou hromadnou dopravu. Ale hlavně ne přímo u domu.

Tomáš

To mě taky hned napaslo. Stinná stránka referenda je vždycky v tom, že lidi prostě nechtěj nic novýho, co by jakkoliv vydávalo zvuk, nebo zvýšilo dopravu. Ale na druhou stranu lidi chtějí všechno.

železničář v důchodu

Pro samotnou obec Lhota Rapotina by vybudování traťové spojky se zastávkou přineslo asi víc výhod než nevýhod, takže je dost s podivem, že ji tamní obyvatelé odmítají – já bych spíše čekal povyk ze Skalice nad Svitavou a z Letovic, protože pro jejich obyvatele provozování té spojky citelně zhoršilo dosavadní docela komfortní spojení s Blanskem a Brnem …

železničář v důchodu

Pardon – vypadl mi tam ten potřebný kondicionál = by zhoršilo, t.j. ne že (už) zhoršilo …

jančurobijci

Jakých výhod pro Lhotu?
To třeba pro Boskovice, že nemusí do Skalice.
Na druhou stranu, nejoblíbenější je přestup na R,(Sp) a ty z Boskovic nepojedou, pokud vím.
Takže jsem osobně trochu rozpolcený, při hodnocení prospěšnosti , nebo škodlivosti této stavby.

Áda

Naši předci nebyli žádní blbci. A podle toho co jsem zde četla mají pravdu. Koho chleba jíš toho píseň zpívej (týká se i posudku EA). A ještě něco nemám ráda, když mi někdo vyhrožuje a nejedná se jen o „blbých“ 200 lidí. Jedná se i o obce v okolí.

Radek

Zdravím.
Mohl by někdo znalý osvětlit důvod tak celkem zamítavého stanoviska občanů?
Tři čtvrtiny je dost si myslím.
Bude i obchvat obce a vznikne jim i železniční zastávka .
Rád bych o tom věděl více. Děkuji.

jančurobijci

Co jsem zaznamenal, že lidi říkají,(netvrdím, že to tak má přesně být),
tak jim vadí:
-Násep, resp. nová umělá překážka.
– Hluk z vlaků
-Přiblížení kamenolomu (nevím, jestli jde o samostatné problémy, nebo o přímou souvislost).
-Docházková vzdálenost na vlak.
-Úbytek bus spojů, zastavujících přímo ve Lhotě a jedoucí až na 17 listopadu v Boskovicích.

Romanero

Podle mě je to způsobené tím, že většina lidí vlak nepoužívá, tudíž žádný potenciální zdroj ruchu v okolí nechce. Já tomu do určité míry rozumím. Na jednu stranu člověk odsuzuji lidi bránící veřejně prospěšné stavbě. Na druhou stranu znám několik příkladů z reality, kdy jeden den máte krásný dům u pole s výhledem a za 3 měsíce tam stojí plechová hala s parkovištěm pro kamiony.

Martin

Nemyslim, ze by byl hluk z vlaku vetsi, jestlize jde o novou trat s rychlosti do 100km/h, ten hluk je prakticky minimalni. Navic by i stacila nizka protihlukova zabrana (u jednokolejne trati zakryva prakticky jen podvozek vlaku)

noerf

Martin: Vzhledem k tomu, že se všude projektuji vysoké obludné protihlukove stěny, tak se nedivím. Nízké efektivní stěny se prakticky neprojektuji.
Jestliže autobus stavu v centru obce a vlak by stavěl kilometr až dva od obce, tak se nedivím, ze lidé v referendu hlasovali proti.

Martin

tak ono 200 lidí není moc reprezentativní vzorek, krom toho natakhle malé vesnici musí mít všichni stejný názor nebo budou vyvrhelové. MYslím si že pro obec to má samé výhody. Trať už tam je a mnohem zatíženější takže nějaké zvýšení hluku se nedá moc předpokládat. Budou mít přímé spojení s Brnem, Blanskem, Boskovicemi… NA autobus bych moc nespoléhal, každorečně jejich počty klesají (obecně) a klesat budou. Vlak je pro auto ještě celkem konkurence, ale autobus opravdu ne. Spíš by tu stavbu měli využít ve svůj prospěch a ne jí bojkotovat. No a vzhledem k tomu, že do Boskovic mají být… Číst vice »

jančurobijci

Martin: Tak oni se všichni nevyjádřili, že jsou proti, ale cca 75% ano, takže asi tak… Autobusů tam mezi Boskovicema a Blanskem nejezdilo tolik snad ani v 80 letech a jejich vytíženost je opravdu velká. Takže hodnocení úplně mimo. Navíc důvody, proč někde klesá počet přepravovaných osob v busech jsou různý. Mnohdy jen „na papíře“, i když v reálu tomu tak není, nebo taky proto, že se tomu poklesu záměrně pomůže. Např. zaintegrováním relace a navážením na vlak, oproti předchozí lince „do města“. apd. atd. I dnes se dá pomoci zvýšení počtu lidí v busech(i když ne všude, tj. jasný).… Číst vice »

Romanero

Martin: to je právě ono: „já myslím“ a „ono by stačilo“. Kdo v dnešní době těm lidem zaručí, že tam opravdu nebude hluk a když bude, že tam SŽDC nepostaví obludné stěny? Divíte se, že obyčejní lidé (ne drážní nadšenci) to RADĚJI nechtějí.

Anebo jinak. Máte rodinný dům v pěkné, klidné obci. Přijde ŘSD a řekne: postavíme vám 500m za domem dálnici. Bude to super, veřejně prospěšné, vedle v obci tu dálnici potřebují. Hluk tady skoro nebude, případně postavíme betonovou zeď a uděláme z vaší obce přivaděč. Jo a zřejmě posuneme kvůli tomu lom blíže obci. Budete hlasovat pro?

K.S.

Co jsem vyrozuměl tak lom nesouvisí s dráhou.

Michal

Romanero: a jak souvisí elektrifikovaná trať s hodinovým taktem s dálničním přivaděčem? Navíc je třeba připomenout, že tam trať nějakým způsobem už vede a obec ovlivňuje.

Martin

Tak vzhledem k tomu, že mě vede asi 250 od baráku čtyřproudová silnice I. třídy a má se stavět dálnice cca 600m od nás tak já bych i tak pro ni hlasoval (mezi domem a silnicí jsou pouze pole). No já nepíšu, že ubývá cestujících v busem ale že ubývá busů a to je rozdíl. Krom toho někdo psal že busy mezi Boskovicemi a Blanskem jezdí plné ztoho ale vyplývá, že vlak přes Skalici je nevyhovující a nová trať si cestující rychle najde.