ÖBB začínají s testováním vodíkových vlaků s cestujícími
Alstom Coradia iLint. Foto: ÖBB
Rakouské dráhy chtějí snížit emise škodlivin na tratích, které nejsou elektrifikovány. Kromě hybridních vlaků tomu mají pomoci i jednotky s vodíkovým pohonem.
Nerozumím jedné věci když vodík přetáčí z zemního plynu tak by bylo jednodušší jezdit rovnou na CNG nebo LNG. Motory na to jsou, nádrže také, plnění je jednodušší a vyjde to určitě levněji na provoz také.
Vodik se muze vyrabet elektrolyzou v elektrarnach s nestabilnimi obnovitelnymi zdroji, vetrnych nebo solarnich. Nemusi dodavat proud primo do site, kde vykyvy ve vyrobe muzou delat problemy, ale muzou vyrabet vodik do zasobniku, kdyz zrovna maji prebytecny vykon.
Už aby byla nějaká čísla o ekonomice provozu. Ta je u vodíku zatím vždy obestřena tajemstvím, zatímco proklamací jsou články plné.
Vodní pára je mnohem silnější skleníkový plyn, než CO2. Pokud bude vodík získáván ze zemního plynu, tak budeme do atmosféry pumpovat vodu, která tam zatím není a tím ji oteplovat. A to ještě rychleji, než emisemi CO2… 🤔😁
spis by mne zajimalo, kdyz z plynu vyrobi vodik, co bude s tim zbylym uhlikem??? kam s nim?
Voda v atmosféře vydrží pár dní než spadne, kdežto CO2 se tam hromadí na desítky let. Spíš bych se bál o ten CO2, co vzniká při výrobě vodíku z metanu.
testy „spotrebicu“ vodiku se rozmahaj. ale nikde se nedozvis, jak to ted vypada s vyrobou a distribuci..
A vodík vyrábí ze zemního plynu. To je panečku ekologie.
Vodík je slepá ulička oproti elektru. Plnící stanice bouchají a jsou málo výkonné, vodík projde i 2cm silnou ocelí a nádrže je potřeba pravidelně měnit. Pro vodík se musí jezdit někam na plničku, oproti elektřině je to nevýhoda, tam je každé ráno „plná nádrž“.
Jirko,ty jsi asi pil.
Je to jedna z moznosti, jak vodik ziskat. syntea metan voda vysledek vodik a co2. nicmene timto se neda tvrdit ze to je bezuhlikova technologie, sice toho co2 neni oproti H2 az tak moc, ale je tam. a taky je tato reakce dost velky zrout energie.
Vodík lze vyrábět i elektrolýzou vody, což ale ekonomicky výhodné je jen v případě, že elektřiny je zrovna nadbytek a tudíž je levná. Pokud bude nadále přibývat solárních a větrných elektráren, tak se předpokládá, že v době, kdy bude svítit sluníčko a foukat vítr, se nadbytečná elektřina bude využívat k výrobě vodíku. Uvažuje se i o tom, že kdyby pak bylo vodíku přebytek, bude se přimíchávat do zemního plynu.
Jinými slovy, vodík slouží jen k uchování energie podobně jako baterie.
A to je dneska největší průser. Není problém energii „vyrobit“ nebo „spotřebovat“. Ale skladovat.
elektrolyza je jeste vetsi zrout energie. tam je ucinnost uplne napytel
Elektřina u vlaků má smysl, u aut je to slepá ulička. Nebýt hloupých úředníků, nikdo to neřeší a nevyrábí.
A co na to Ceske drahy, narodni tragedie?
a my tady kupujeme ojetiny od skopčáků 😀
A Vy osobně jste ochotný si za ty nové vlaky připlatit?
Byl by první, kdo by řval, že se zdražuje jízdné.
Rozhodně jsem ochotný si připlatit.
Peněz je v České republice dost, jen se musí nasměrovat správným směrem.
Má to elektromotory nebo spalovací?
Elektromotory.
Myslím, že po prvním případu, kdy vodíkový vlak/autobus vybouchne a přitom zahyne větší množství lidí ( na youtube si prosím najděte záznam reakce vodíku se vzduchem, popř se podívejte na záznam zkázy vzducholodě Hindenburg) bude tato slepá ulička vývoje motorů ukončena.
Kdyby dnes vynalezli spalovací motor, tak budou lidi také protestovat, že je to nezpečné, navíc když palivo v motoru exploduje pořád.
neexploduej, to by motor dlouho nevydrzel, ale radne a klidne hori plamenem. explozivni (detonacni) spalovani je jev vylozene nezadouci
https://cs.wikipedia.org/wiki/Spalovac%C3%AD_motor
riziko vybuchu je u pohonu na stlaceny vodik a palivove clanky na konverzi na el. energii zanedbatelne. Hindenburg je krapet jina liga
„Dopravce zaplatí za pronájem vlaků 1,87 milionu eur“
To je cena za 10-týždňové testovanie jednej jednotky? OMG
Potom je ale dôležité zdôrazniť, že ÖBB na to dostanú dotáciu z rakúskeho Klimatického a energetického fondu, inak by na to ÖBB nesiahli.
Inak článok vyznieva tak, akoby tých vlakov malo byť viac, pričom ale ide o test len jednej vodíkovej jednotky od Alstomu.
Myslím že jsem někde četl že jsou 2-3 ale nevím
V tom je i například vybudování mobilní plnící jednotky.
Za 10 týždňový test je to stále neskutočne mnoho.
A keď v testoch vodíková jednotka neuspeje a lepšie dopadne batériové vozidlo, k čomu im to bude?
Myslím, že to je jejich starost, ne naše:-)Tedy pokud nejste daňovým rezidentem v Rakousku.
Tak jak tu někdo napsal je tam dotace pokud je jen Rakouská tak je to věc Rakouského poplatníka pokud je z EU tak už každého rezidenta z EU.
V Parsu už jistě vymýšlí, jestli by se nedal na vodík modernizovat šukafon.
Ten projekt je už hotový. Autobus se už testoval a sukafon je přeci napůl autobus. Toho všichni nadělate, na baterky se neosvědčil, tak se upravil na vodík. Jen se s tím nesmí vylézt tak brzo, protože tohle by nikdo nevydychal. A další varianta je rakev, kvatro a hydra.
Všechno, co má elektrický přenos výkonu, by šlo celkem snadno. Jen by tam místo dnešního vznětového motoru a generátoru byly články.
A v ceskem skanzenu se renovuji stare 810tky s gravitacnimi zachody 😀
Jsme nadherna, ale uboze zastarala zeme uprostred Evropy a neblyska se k lepsimu.
V ČR se o vodíku uvažuje spíš v silniční dopravě, např. v Praze (prahatv.eu/zpravy/praha/praha/12071/praha-bude-testovat-autobusy-na-vodik) a v Ústí nad Labem (www.novinky.cz/domaci/clanek/autobusy-v-usti-budou-jezdit-na-vodik-40313516). Technologii zkoušel ÚJV Řež již před časem.
První rezsky autobus pořád existuje, ale už nejezdí. Teď má UJV projekt TAČR na další exemplář. Samozřejmě vodíkových busu jezdí po světě spousta, není problém vozidlo postavit, ale zajistit zdroj vodíku, aby to vubec mělo environmentalni smysl (o smyslu ekonomickém raději nehovořit). Což se o dominantním zdroji vodíku současnosti – rozkladu zemního plynu – pochopitelne neplatí.
Autobusy na vodík chce využívat i Ústecký kraj: Radní zaúkolovali Ústav jaderného výzkumu Řež. Tamní experti posoudí zavedení vodíkového pohonu do dopravy v kraji. „V první etapě posoudí možnosti využití bezemisní vodíkové mobility v rámci Ústeckého kraje a navrhnou další postup v případě jejího zavedení,“ přiblížila mluvčí hejtmanství Magdalena Fraňková s tím, že následně v Řeži podrobněji vyčíslí náklady dopravy na vodíkový pohon. https://mostecky.denik.cz/zpravy_region/verejna-doprava-ustecky-kraj-autobus-vodik-20191119.html a dále i MHD v Mostě: Most se zajímá o vodíkový pohon. Jeho využití posoudí experti Vodíku věří i společnost Unipetrol, které patří petrochemický závod u Litvínova… v první fázi plánuje rozšířit o vodíkové plnicí stojany… Číst vice »
V Ústí není problém se zdrojem paliva – mají tam chemičku, která má vodík jako odpad.
No myslím že na české železnici jsou horší problémy než provoz 810, které po renovaci aspoň odpovídají požadavkům komfortu pro jejich účel.
Spíš bych řešil infrastrukturu, zabezpečení, kvalitu a četnost spojení, pořádek v jízdném.
Pokud jde o vozový park – nejprve by bylo potřeba pořídit pořádné mašiny (pokud možno více kusů a méně řad) na dálkovou a příměstskou dopravu, tedy třeba 30 railjetů, aspoň 100 vectronů a na příměstskou dopravu třeba 70 Cityjetů.
Až toto všechno bude nějak fungovat, pak se můžeme bavit o náhradě 810
A když by se udělali ty záchody správně může jezdit na metan.
Výborně, tak až je Rakušáci „vojezdí“ může je pan Unucka tak za 15 let koupit na Moravu aby vystřídaly šedesátileté trabanty 810 a pornografy 460… 😀 😀 😀
pěkné. To by mohlo jezdit Praha – Kladno 🙂
Zlatá Hydra, pohodlnější vozidlo neznám. 🙂
Já ano. Žraloka, pavouka… 👍
Ta neergonomická tvrdá sedadla Borcad Regio? 👎
Budoucí vodíková centra v Česku budou Ústí nad Labem a možná Ostrava. Ale ještě je minimálně 10 let času, než to nebude příliš moc ztrátové na i jen trochu větší využívání.
Co konkrétně převrati během 10 let ekonomickou bilanci vodíkového hospodářství?
Německá Energiewende. Bohužel. Nějak budou muset tu energii skladovat a vodík je jediná rozumná cesta krom PVE.
Myslím, že „klasické“ akumulátory, třeba ve formě elektromobilu (samozrejme nejen), zvítězí.
Jenže kde vezmete tolik akumulátorů, z čeho je vyrobíte? Vodík je jednodušší vyrobit a můžete ho používat místo benzínu v dopravě (rychlé tankování na čerpací stanici, téměř jako u benzínu). Pro elektromobilitu byste musel velmi výrazně posílit rozvodnou síť, pro vodíková auta nemusíte.
Při kombinaci elektřina z OZE-elektromobil potřebuju větrník – elektrickou přenosovou soustavu – baterku v autě – elektromotor v autě. Při kombinaci elektřina z OZE-vodíkomobil potřebuju větrník – elektrolyzér – infra na přenos vodíku (potrubí? Zkapalňovací stanici a cisterny na zkapalněný vodík??) – vodíkoou benzínku – auto s palivovým článkem, BATERKU v autě, i když menší* – elektromotor. Jinými slovy, elektřina potřebuji svou rozvodnou síť, vodík taky. Elektrickou máme zvládnutou, možná bude třeba posílit. Zato s vodíkovou infrastrukturou jsme na nule a obávám se, že pro specifika vodíku – malá molekula (rychlá difuze materiály), výbušnost – to nebude snadná věc. Dnes… Číst vice »
Při kombinaci elektřina z OZE-elektromobil potřebujete ještě nějakou baterii, jak jste psal v předchozím příspěvku, protože čas výroby elektřiny se nutně nemusí krýt s časem dobíjení elektromobilu. To u vodíku odpadá. Palivové články vodíkového auta jsou jen jednou z možností, jsou i motory na přímé spalování vodíku. Vodíková infrastruktura bude asi problém – přiznám se, že řešení neznám. Ale elektrickou rozvodnou síť byste pro rozvoj elektromobility musel významně posílit zcela jistě a ve městech ještě vybudovat velké množství nabíjecích stanic.
Kubrt: pokud bude rozhodovat trh, tak ještě minimalně třicet let budou spalovací motory dominantní. Elektromobily mají ještě několik zásadních nedostatků. Vysoká pořizovací cena, nízký dojezd a pomalé dobijení. Pokud bude dojezd 800 km s plně zapnutou klimatizací či topením bude to zajímavější. Problém je také v životnosti baterie a rychlostí dobijení. Na 230 V 16 A je dobijení pomalé, na 400 V při 32 A jištění již by to bylo rychlejší, problém je, že by to u rodinného domu vyžadovalo minimální čistič 3×40 A (obvykle je nyní 3×25 A) a pravděpodobně i silnější přívod z elektroměru do rozvaděče než CYKY… Číst vice »
O nasazení nebude rozhodovat trh, ale legislativní omezení. Pokud budou spalovací motory zakázané, tak se infrastruktuře hodně uleví, protože na ty elektroklumpy bude mít málokdo. A snížení mobility obyvatelstva je globální zájem, takže je zákaz spalovacího motoru ve vektoru požadovaného stavu.
A v tu chvíli může části obyvatel lupnout v bedně a při uklidňování budou za ty utiskované. A žádná aspoň trochu rozumná vláda nestojí o občanskou válku.
Do te doby to snad naridi EU a pak uz to tu kobliha se superponocnym bufou mudet zavest chtenechte.