lot
Infrastruktura Železnice

ÖBB vylepší v Horním Rakousku tratě za 19 miliard, chystají elektrizaci i zkapacitnění

Siemens Desiro na nádraží Linz Urfahr. Foto: Anzi9 / Wikimedia Commons
Siemens Desiro na nádraží Linz Urfahr. Foto: Anzi9 / Wikimedia Commons

Rakouské spolkové dráhy ÖBB oznámily velké plány na modernizaci tratí v Horním Rakousku. Zlepšení se týká i tratí, kterou vedou k českým hranicím. Půjde hlavně o elektrizaci nebo zkapacitnění. Hotovo má být postupně v roce 2030.

Konkrétní seznam zveřejnily ÖBB  na svých stránkách. Kvůli chystané elektrizaci některých tratí označily soubor modernizací v hodnotě 725 milionů eur (téměř 19 miliard korun) jako balíček k ochraně klimatu a zlepšení bezpečnosti. Modernizace se týká i jedné tratě vedoucí na české hranice. Má jít o vylepšení tratě z Lince do Summerau. U ní má dojít ke zvýšení kapacity i opravě řady nádraží.

Podle ÖBB dojde k modernizaci tratí tak, že nebude muset dojít k zastavení provozu. Hotovo má být do roku 2030. Elektrizace se v Horním Rakousku bude týkat tratí Steindorf – Braunau, Neumarkt-Kallham – Braunau – Simbach, Linec Urfahr – Kleinzell, Wels – Sattledt a St Valentin – St Nikola. Mezi Nettingsdorfem a Rohr-Bad Hall dojde ke zdvojkolejnění trati.

ÖBB vysvětlují modernizaci snahou o snížení emisí CO2, chtějí tím dál zvýšit atraktivitu železnice. „Každá jízda vlakem vytváří patnáctkrát méně emisí než jízda autem,“ řekl šéf ÖBB Andrea Matthä.

Součástí dohody s hornorakouskou vládou je i plán na převzetí tratě Die Aschacherbahn z Haiding do Aschachu, ostatnní tratě zůstanou majetkem ÖBB. Mimo dohodu o modernizaci regionálních tratí ÖBB rozšiřuje hlavní koridoru mezi Vídní a Salcburkem, v úseku Linec – Wels přidá čtvrtou kolej.

Mapa chystaných změn na železnici v Horním Rakousku. Foto: ÖBB
Mapa chystaných změn na železnici v Horním Rakousku. Foto: ÖBB
50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin z topírny

Ono to celé dělení na SŽDC, ČD, ČDC – spíše u nás v ČR způsobilo, že nikdo s nikým nemluví, nezajímá se, co by bylo třeba a kam rozumně investovat velké peníze a tak se modernizují za miliardy třeba tratě do Poličky, ale berounské eSko nám téměř denně padá na infrastrukturu. Mohlo se to celé udělat jako polostátní Holding – ale oni řekli ne… aby bylo místo pro několik generálních ředitelů, náměstků a pod. a výsledek – že oni spolu neumí mluvit a snad ani nechtějí. Příliš se dělilo, příliš velkých úředníků a světe div se, výluk přibylo tak o… Číst vice »

ervoš

Nějak tomu nerozumím.Jak to,že v Rakousku patří i žel.infrastruktura státnímu dopravci a nemají nějaké „schopné“ SŽDC?
Rovněž v Německu jsem viděl na stanicích nápisy DB.Myslel jsem,že v rámci liberalizace železnice EU vyžaduje oddělit
provozovatele dráhy a dopravce,jak se to skvěle podařilo v ČR

Haha

Ono odděleni jsou, jako ČD a ČD Cargo. Ale pořád pod jednou střechou…

...

„Každá jízda vlakem vytváří patnáctkrát méně emisí než jízda autem,“ — tvrzení je zjevně nepravdivé (muselo by platit i v případě, že jedou dva cestující v pětivagónovém vlaku taženém Sergejem). Další progresivistická demagogie.

Haha

V Rakousku to platí téměř jistě, vzhledem k podílu vodní energie a míře elektrizace sítě…

Martin Hanzal

Uživatel Haha má bezvýhradnou pravdu. Snad jen k té vodní doplnit ještě větrnou energii. Hlavně na sever a východ od Vídně, kde od Wienerwaldu pěkně fouká (prakticky nonstop) je těch větrníků vážně požehnaně.

...

Najde-li se alespoň jeden příklad, kdy to neplatí, je takové mluvčím do absolutní roviny posazené tvrzení nepravdivé. A ani Zillertalbahn, ani trať Gross Gerungs – Litschau elektrifikovány nejsou. Dál není o čem debatovat.

Haha

Eh, umíte udělat průměr? Alespoň aritmetický? Zkuste o tom popřemýšlet.

...

Nejen, umím udělat i vážený a dokonce i spočitat medián nebo kvantil. Ale také chápu výrokovou logiku. Prostě když hlavoun OBB prohlásí „každá jízda vlakem“, znamená to prostě každá a nelze to okecat průměry. Vy snad v tom výroku vidíte něco o průměrech?

VRT

Takže přibližně asi takto…
Ne někde lejt miliardy do tratí „s potenciálem“.

Via Retica

ÖBB jsou pro mne asi nejlepší železniční společností v Evropě
Kvalitní vozový park(Railjet/Talent/Desiro ML/NightJet) rozhodně lepší než u SBB (kde vyjma Pendolin a Flirtů,se jedná o sardinkárny na kolejích se sedačkami vis á vis je to pro lidi s dlouhyma nohama utrpení)
Wifi zdarma v Railjetech a v nových jednotkách pro Nahverkehr)
Prvotřídní servis v Lounge
Masivní investice do nových tunelů,přeložek a modernizace tratí
Čistá a moderní nádraží v jednotném stylu
Dobrá cenová politika,navíc se slevovou kartou za 66€ 50% slevy na jízdném,zlevněné mistenky a další výhody

Xaver

Ono vůbec celé Rakousko by mohlo být pro nás prakticky ve všem vzorem. Vídeň se dlouhodobě umisťuje v kvalitě života na prvním místě na světě, rakouská dopravní infrastruktura je na špičce a co se týče upravenosti a uklizenosti veřekných prostor, tak tam Rakušákům nesaháme ani po kotníky.

Haha

No jo, jenže tam… všechno spravují ÖBB, vláčky i autobusy. Za peníze, za které by se tady i místní redaktoři mohli zbláznit, kdyby ČD přímým zadáním dostali. 😉

Tronda

Tak všechny železnice v Rakousku OBB nespravují a ani jim nepatří, neplácejte blbosti.

Jirka

Trondo ,v Rakousku jsou inteligentní a nepouštějí si tam skoro konkurenci.Akorát se jim tam vetřel žlutý kecal a to skřípou zuby a Wastbahn,který pomalu končí.Ještě pár soukromých lokálek.Ne jak u nás…….

Xaver

Skřípou zuby jen proto, že používá vagony, které dřív patřily ÖBB, takže tím vlastně podpořili konkurenci. Toť celé.

Jiří Kocurek

Westbahn ignorujte, RailJety ČD taky. V Rakousku žádný sokromník ani cizinec na koleje nesmí! A tady to mají blbě: http://www.railfaneurope.net/list/austria.html

Tomariero

Rajlety ČD jezdí v Rakousku na triko ÖBB

Martin Hanzal

ehm… a například Graz-Köflacher?

Xaver

Proč tady píšete nesmysly? A už vůbec nechápu, proč vám to ostatní lajkují. Westbahn je soukromá společnost bez ohledu na to že v něm 26 % vlastní SNCF.

Xaver

Aha, teď jsem pochopil, že se jedná asi o ironii.

Tronda

Tak to si nabijte prkenici, až u svého vzoru půjdete k pokladně. Doufám tedy, že tam nejezdíte na FIPku a pak zde nerozdáváte přihlouplá moudra.

Xaver

Co je to FIPka?
PS. Do Rakouska poslední dobou moc často nejezdím, ale půl roku jsem pracoval ve Vídni a železnicí i autem jsem ho procestoval křížem krážem.

ketchup1970

Tak si taky kupte tu tramway… a nedělejte nám ostudu…

jirka

ano je to tak, bohužel češi jsou pohodlní a líní takže proto to tedy nikdy nebude jako v rakousku nebo německu

TPal.

Ty railjety (hlavně ty rakouské) se mi zdají být v Economy třídě docela nic moc. Ale jinak souhlasím, kór když vím, že nové vlaky pro dálkovou dopravu budou vypadat hodně zajímavě. Už se nemůžu dočkat toho, kdo vyhraje tendr na dvoupatrové EMU.

Honza

O to smutnější je, že ještě tak před 20 lety byla na tom česká a rakouská železnice skoro podobně (rozuměj proti Německu zaostale, vychází to už z monarchie), tj. chybějící podchody, nástupiště, časté ježdění „křížem“…snad jen přenos čísla vlaku na desce reléovky, občas nějaký elektronický dopravní deník a samozřejmě kvalitou byly jinde…Kdo se zajímá o zabezpečovačku, doporučuji web tohoto pána, jenž v 80. a 90. letech zdokumentoval snad ¾ ÖBB: http://stellwerke.blogspot.com/?m=1

dopravak

Někdo se rozhodne pro investice, někdo proplácí studentům cesty za maminkou.

Petr

A duchodcum cesty na vylet 😀 Jak s oblibou rikam: Nedele a svatky, do pr**le a zpatky.Ale nejlepe ve spicce zabirat misto pracujicim a hadat se o mista 🙂

Petr

Pokud chtejí OBB přilákat na zeleznici lidi, at snizi ceny…Dokud bude cesta rakouskym vlakem 3x drazsi, nez autem, moc to asi nepujde…A tyhle kecy o ekologicke stope nalakaji kolik?2% populace? 😀

Petr

Vy se z těch slev jednou zalknete zlostí, pane redaktore 😀 Nesouhlasí tady s nimi ani nikdo, ale psát o nich porad dokola a neustale s nimi argumentovat…

Ferenc Futurista

O slevách jste začal plácat vy…

Frantisek

A roste i podíl, nebo jen počet?

Petr

Jedu s OBB od nás(Č.Velenice) do vídně za 10€… to mi přijde v pohodě…

Via Retica

Rakousko nemá drahé jízdné,narozdíl od D,CH
Navíc s VorteilsCard za roční poplatek 66,- € je sleva 50%
Místenku koupíte za 1€,oproti standardním 3€ (bez karty),příjemným bonusem je,že v den narozenin cestujete po celém Rakousku zdarma bez jízdenky,stačî se prokázat kartou.

Petr

Tak u CD je mistenka zdarma, 3 Ecka jen za mistenku mi rozhodne neprijde jako levne jizdne…Ve vysledku auto rakusaky vyjde lepe, takze to, ze ted mozna OBB rodte pocet cestujicich je jen chabe dohaneni nenaplneneho potencialu tamni zeleznice.

Ferenc Futurista

Hele, jděte si radší pro klíčenku, jo? Jedny z nejlepších žeeznic v Evropě rozhodně čekaj na to, až přijde nějakej blb s ledbinkou na břiše a řekne jim, jak to všechno dělaj úplně blbě.

Tronda

Jo skoro dva litry, to známe od ČD (a pár dalších vyčúraných obchodníků), že nechci slevu zadarmo. A pár hejlů jim sedne na lep.

Ferenc Futurista

Hybaj pro pilulku, medikace není holubník!

Jiří Kocurek

Slevová karta IN 50 u ČD vyjde na 116 €, ale rakušák za 66 € je drahej. Jenom hlupák by si pořídil roční slevu za 1000 Kč, aby na lístcích ušetřil 3000 Kč.

David

Dovoluji si rozporovat drahé jízdné ve Švýcarsku. Švýcarsko má drahé cestování pouze pro turisty. Všichni ostatní jezdí o 50% levněji a to v kombinaci s vysokými platy (medián cca 150 000Kč) dělá ze švýcarské železnice poměrně levnou záležitost (cca 4Kč / km za neakční jízdné a až 1,4Kč za akční jízdné)

Jan Holinka

Teď jsem kupoval jízdenku ÖBB Wien – Břeclav. SparSchiene za 7 Euro. Nepřijde mi to moc.

Tomáš Záruba

Vidím v té mapě dobře NBS Linz – Pregarten???

bkp

Také mě to zarazilo, asi horská dráha

Kubrt

Asi si v Linci řekli, že mají tramvaj, trolejbus, něco jako light-rail, ale ještě nemají metro.

David

Ta trať povede do stanice Ceský Krumlow – viz mapa. Já jsem pro. Mně to smysl dává.

Tomáš Záruba

Tak to bude ono. 🙂 Mně to bylo divný, vzhledem k tomu jak Rakousko vždy na trati 141 odmítalo cokoliv jiného než kousek dvoukolejky.