ÖBB posílí provoz, otevírají nové mezinárodní trasy a zdraží jízdenky

Railjet na cestě z Vídně do Curychu projíždí Salcburkem. Foto: ÖBBRailjet na cestě z Vídně do Curychu projíždí Salcburkem. Foto: ÖBB

Nový jízdní řád rakouských spolkových drah ÖBB přinese navýšení výkonu o více než čtyři milionů vlakokilometrů za rok, nové spoje

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kakov

ohledně dojezdných časů nighjetu Vídeň-Brusel
zcela evidentně byla dána přednost cestujícícm s dojezdem do Vídně než do Bruselu, ve Vídni jsou ty časy příznivé. Bohužel nejde mít v obou cílech stejně příznivé časy příjezdu/odjezdu.

Radek Janata

Jde o prodloužení existujícího spoje Wien-Porúří. Navíc do Bruselu to pokračuje jen dva dny v týdnu. Takže časy v Bruselu nejsou priorita.

Viktor

U ich dojede vlak až do říma/belgie u nás ten vlak nedojede ani do mnichova

Tomáš

Nevíte prosím jaká je časová poloha toho přímého spojení Vídeň-Bolzano?

Frederick

Z Vídně 15:30-22:20. Z Bolzana 7:45-14:30.

Radek Janata

Tj. návaznost v Linci na spoje od Prahy mizerná.

Zdeněk

No ona Praha není pupek světa aby tam jely/ byly přípoje z celého světa.

Radek Janata

Stačilo by mít do Lince standardní 2h takt a vyšlo by to.

Martin M

Nějaké změny ve spojení Praha-Wien nebo Praha-Linz? Do Vídně by se hodil nějaký vlak s příjezdem pozdě večer. (Na meeting ráno). Do Linze je velký potenciál na zlepšení 🙂

Frederick

Vlak v 18:47 z Prahy a s příjezdem 22:49 do Vídně je moc brzy?

Haha

Do Lince je ze strany Rakouska zájem na 2h taktu. Musí ale chtít i naše MD…

Jedine vlaky

ÖBB to je síla, je vidět, že všude nemusí nutně být konkurence. Krásně fungující S-Bahny, dálková doprava rychlá a spolehlivá. Na západoevropské poměry ani ne tak drahá. Chce to nějakou změnu i v ČR…samozřejmě změny jsou, ale postupuje to děsně pomalu, oproti Rakousku. Ten stát pod námi opravdu vidí skutečnou budoucnost a věří v železnici.

Filip

I v Rakousku je konkurence v podobě Westbahn, o to smutnější je, že stát si zakázku bez soutěže přihraje vlastní společnosti.

Manitou

Westbahn absolutně nemá kapacitu výrazně zasáhnout do tohoto trhu, krom regionální dopravy.
Jezdí Flirty Wien – Salzburg, kdežto OBB se spřaženými Railjety o celkem tuším 16 vozech (půlka pokračuje dál do Innsbrucku). A uvnitř se i tak „tancovat“ nedá.

Filip

Jde o princip, Westbahn by nejspíš zakázky prohral, ale měla být vyhlášena soutěž, o kterou měl mít možnost bojovat, respektive jiní další.

Manitou

Jestliže by soutěž měla jasného vítěze, minimálně z kapacitních důvodu, byly by to vyhozené veřejné penize.

Filip

Nebo by to donutilo snižit náklady na dotaci, respektive kompenzaci ztrát

Manitou

To těžko. Určitě si všichni zainteresovaní dovedou spočítat, jaké jsou šance na vítězství toho či onoho. DB proti OBB nepůjde, ta si jezdí své spoje na úseku Wien – Linz – (Munchen).
V pohraničí jiní dopravci jsou, třeba BLB.

Filip

Podívejte se na některé linky v ČR, kde se soutěžilo a nakonec se přihlásily jen ČD. Nakonec si taky řekly mnohem méně než v současnosti.

Manitou

Třeba které? A v celkovém objemu (celorepublikově) to dělá kolik ta úspora? Předpokládám, že to víte. Budou to maximálně jednotky procent. Vzhledem k tomu, že je nutné finance brát celorepublikově, nikoli lokálně, bude úspora minimální.

Filip

Třeba linka Ex2, úspora 25% 😉 Leo všichni věděli, že nemá šanci a ČD stejně museli snižit požadavek.

Haha

Úspora vzniklá ARmpee829… :/

Manitou

Nemuseli. Ale dohání to slevou 75%. 😉
Jako všichni ostatní.
A v celkovém objemu je to kolik procent? Děkuji.

Tronda

Hmm, jednotky procent. A kolik pak, že jsou to jednotky procent ze 14 mld, které od nás letos ČD inkasují? Tak hop, snad umíš matematiku i v jiných případech než při počítán režijky.

Hrackalw

Jo snížit dotace ušetřit a dopadne to tak jak u nás za chvíli by tam jezdily v ojetých rachotinach typu 845 protože ta nabídka by byla nejlevnější, ať jsou rádi za to co mají za to jak rozumné politiky si zvolili a nenechali si ničit schopného národního dopravce.

X 1

Rakouský stát, prostřednictvím vedení ÖBB, systematicky a intenzivně připravuje svého dopravce na plnou liberalizaci trhu. Což se u nás bohužel nestalo a ani neděje. Z legislativy EU vyplývá, že prozatím soutěžit nemusí. Nic jim tedy nebrání zadat dopravní obslužnost přímo. A mezitím bude mít státní dopravce dostatek času a nakonec i financí, aby posléze vstoupil na volný trh jako silný konkurent. Ekologie hýbe Rakouskem. A i státní dopravce umí být úsporný. Nové vlaky s nižší spotřebou energie. Ekologická a nízkoenergetická depa. Kanceláře s minimální uhlíkovou stopou a minimálními provozními náklady. Plus dobré platové ohodnocení zaměstnanců, jež eliminuje fluktuaci. To jsou… Číst vice »

Hrackalw

Moc hezky vystižena situace. Podepisují na sto procent každé písmenko. Po liberalizaci jak ji nařizuje balíček EU u nás pravděpodobně nezůstane jediný náš dopravce. Nebudou mít šanci na přežití. A pak se můžou někde sejít a vyrikavat si to kdo byl lepší. A naši slavní politici se budou moci tak akorát tlouct do hlavy.

Tronda

JJ, všechno jim to vyfoukne ŽSSK, která také dostala dostatečný čas na přípravu, pak budeme západní Balkán.

Tronda

Soutěž nic nestojí, protože ji vyhodnocují úředníci ve své pracovní době Inčučuno. Vyhozené peníze jsou, když se nahážou bez soutěže do Černé Díry a pak se zjistí, že to jde i levněji a protože ČD zpětně státu dividendy nevyplácejí, tak to byli vymrhané veřejné peníze.

Manitou

Trondíku, zjisti si, jak probíhá výběrové řízení. 😆
A až ti přijdou sociální dávky, zajeď si někam Leoexpresem, jak máš ve zvyku 😉

Hrackalw

Sociální dávky ne. Renta. Tronda je přeci rentier 😀 .

Manitou

Však právě. 😂😂😂
Sociální dávky jsou ta renta. 😆

Tronda

Jj, každý kdo nesouhlasí s bláznivým režistou musí být aspoň na dávkách. Mmch, líbí se mi jak jste oba reagovali tak rychle, asi celý den čekáte u PC až Tronda něco napíše, abyste mohli reagovat. Kdybyste si radši užívali krásný slunečný den a na říjen opravdu vysoké teploty.:-)

Tronda

Právě, že to vím narozdíl od tebe, který žije v modré bublině.

kakov

principu se „nenajíme“, tj. nefungující princip není na nic

Jiří Kocurek

To se říkalo i v ČR, že soukromní možná dokáže vyzovat rozinky na jediné trati, ale nic víc odvozit nedokáže.

Jedine vlaky

WestBahn nepředstavuje tak výraznou konkurenci, neboť určitě ne jako RJ a ČD u nás. ÖBB jezdí v půlhodinovém taktu Wien-Salzburg s kapacitou přes 800 osob, WestBahn bude muset výrazně investovat do kapacity svých vlaků. Myslím si, že Rakousko by měl být vzorem. Nechal bych konkurenci na dálkových trasách Praha-Brno/Ostrava atd..a k regionální dopravě bych nechal pouze jedonoho dopravce. Zavedení jednotného tarifu pro všechny dopravce má i svoje nevýhody.

Hrackalw

Už vidím jak by si RJ od nich koupil vyřazené vozy nabarvil na žluto a šel tam s nimi soutěžit 🙂 . Nebo dokonce vyhrát. To je možné jen u nás. Nadáváme na dvojí kvalitu potravin ale když je vlastně to samé v železniční dopravě tleskáme.

Filip

Dvojí kvalita? Však všichni plošně mají skoro stejnou kvalitu, jen za jinou cenu. Jediný kdo tu aktivně zlepšuje prostředí je Leo (i když příměstská jednotka na dalkové tratě?) když kupuje nové jednotky, RJ se snaží aktivně pomocí rekonstrukcí, ČD jen reagují co udělají ostatní. Kdyby ČD nikdo nenutil jezdí stále Praha ostrava za 600-700 a se starými vozy.

Hrackalw

Myslím dvojí kvalitu Rakousko / Čechy. Oni monopol a státem podporovaný dopravce u nás jak i pan Jančura přiznal jedna z největších liberalizaci v Evropě a porovnejte si výsledky. Ano ty principy o kterých píšete vážně neplatí vždy a všude. Zavádět liberalizaci do něčeho co je ztrátové a musí se státem dotovat je podle mého nesmysl. A ukazuje to dobře právě příklad Rakouska a nás.

Nightjet

Nightjety z Innsbrucku a Vídně se nespojují v Mníchově, ale v Norimberku.

Bazo

Škoda, že tam OBB chybí noční spoj Vídeň – Paříž…

Haha

2021.

Samo

Ja naopak ten timing nightjetu veľmi oceňujem. Tie nočné vlaky s príchodom o šiestej ráno ako prevádzkuje ZSSK sú úplná úchylačina – zaplatím peniaze za lôžko a aj tak sa nevyspím, lebo budík mám o piatej. 10:45 nie je ideál, ale v zásade by nočáky mali mať príchod do „hlavného“ cieľa najskôr o deviatej (do sekundárnych cieľov, väčších miest po trase, je to potom akceptovateľné od cca ôsmej).

Manitou

Nyní je cena za jízdenku do Innsbrucku celkem lidová.
Tak uvidíme, jak to bude 15.12..

J.L.

Bude lidová + 2%

Radek Janata

Akční ceny zvyšovat nemají. Takže to bude pořád 19 EUR apod.

Akční ceny se místo toho zvyšují plíživě – sníží počet těch levnějších a zvýší počet těch dražších.

Tronda

Říká ten, kdo si jízdenky neplatí. Podobné vyjadřování radši přenech těm platícím.

Viktor

Aspoň mají něco nového a atraktivní destinace….u nás se pořád musí soutěžit hádat jestli rezijka bude platit nebo ne, podle jakého ceníku pojedou a tak.
…oni řeknou zdrazime ale máme důvod moderní vlaky a rychlé

Jiří Kocurek

Zatímco v čr je problém s tím, že 15 roků starý vlak je ojetý šrot… narozdíl od Regionovy, která dnes traťe obsluhuje.

Karel II

Příjezd NightJetu 10.45 do Bruselu není až tak špatně, teoreticky by se dal stíhat Eurostar 10:56 do Londýna… pokud nezmění jízdní řád i EST. Tento vlak stíhat předtím nešel, dalo se jet až 12.52.

Pomalu a pomaleji

Obávam se, že nestihnete, nezapomeňte, že musíte projít bezpečnostní kontrolou,

Samo

Pri príchode nightjetu o 10:45 je absolútne nemožné stihnúť Eurostar o 10:56, keďže tomu končí check-in o 10:26, teda 20 minút pred príchodom nightjetu. Akurát pre business premier končí check-in o 10:46, takže ak to niekto dá za minútu, je tam šanca 😀

Navyše predpokladám že OBB nebude vedieť predať jeden lístok Viedeň – Londýn, preto by som určite neuvažoval s nejakými ostrými obratmi. Radšej si nechať rezervu.

Karel II

Tak nějak věřím ÖBB, že s EST jednali.

Radek Janata

Nemyslím, že je ten přestup pro ÖBB nějak důležitý. Poptávka po Wien-London tu skoro není.

To by musela přes celé Německo a Rakousko vést poctivá VRT, aby to šlo stihnout celé ujet za nějakých 6-7 hodin pro denní spojení nebo 9-10 hodin pro noční vlak.

Samo

Vzhladom na to ze listky na Eurostar prestavaju predavat uz aj DB, tak velmi pochybujem ze by OBB mali s Eurostarom nejaky deal na tie dva vlaky tyzdenne.

Nightjet

Škoda že ten Nightjet z Vídně do Bruselu přijede tak pozdě, lepší by bylo kdyby z Vídně odjel třeba o hodinu dřív a v Bruselu byl v 9:45.

Martin Hanzal

Jan Sůra: nebyli jste dnes u nás na tiskovce? Skoro mám pocit, že jsem Vás ve foyeru zahlédl… I když, novinářů tam dnes bylo více něž dost.

Martin Hanzal

Nevadí. Na příští rok si obstarejte akreditaci a pak Vás zvu na Sacher a Melange 🙂

Roman

ÖBB zdraží de facto o inflaci a už to musí být v titulku… Máte na víc než na tyhle clickbaity.

xyz

Na druhou stranu, ÖBB v odkazované (a v tomto článku z větší míry citované) tiskové zprávě neuvedly, že na některých tratích již nebudou (ani jiný železniční dopravce) zajišťovat osobní dopravu.

„Českých cestujících se dotkne i nové spojení railjetem ze Štýrského Hradce až do Berlína přes Prahu“
Aspoň přijde protiváha vůči tendenčnímu tvrzení typu „přímé vlaky Vídeň – Berlín míjejí české území kvůli neexistenci české VRT“. 🙂

Vojta

Nejspíš byly myšlenky tratě okolo Bad Pirawarthu.

Tronda

Jj, to je ten hodný státní dopravce, který myslí na babičky a protože se nesoutěžilo a neušetřilo, tam už jaksi nezbylo na lokálky do Bad Pirawarthu.

Jiří Kocurek

Což bude veselé, RailJet přes Vysočinu, jelikož kolem Svitavy bude zavřeno. 200 km vzdušnou čarou za 2 a půl hodiny. Škoda, že nemáme Alpy.

Petr

Jestlipak se v představení nového GVD, opět SŽDC umístí na svém pěkném posledním místě z okolních států?

Dominik

Jako, že ho představí poslední, nebo jak mám chápat to poslední místo? Navíc, co má společného SŽDC s dopravci? V článku se píše o novinkách od dopravce.

Pomalu a pomaleji

SŽDC čeká, poněvadž náš GVD je vždy na největší “bomba”.

Dominik

A není jedno, kolikátý ho u zveřejníme?

Petr

No je a není. Ono když není jasné zda za měsíc a něco bude člověk místo vlakem do práce pojede vlakem, pak kus pěšky a zase vlakem, není moc povzbudivé. To co visí jako návrh, po projednání na stránkách SŽDC, totíž i tuto možnost u tratí 203 a 200 umožňuje.

Alibaba

SŽDC je sestavovatel GVD, představovat nový JŘ by měly dopravci (KŽC :-), RJ, …). Ono u ÖBB to splývá…

Petr

Zveřejnit by ho měl zpracovatel.

Zapa

Zveřejnit ho může, ale komentovat, proč, kam, jak a za kolik, je snad na dopravcích, ne ?

Petr

Cestující potřebuje informace z JŘ, ostatní je pro něj celkem druhotná informace. Ostatně to tak probíhá každý rok. Zřejmě se dočkáme cca za týden, tak jako loni https://www.szdc.cz/pro-media/tiskovy-servis-tiskove-zpravy-prohlaseni/jizdni-rady-na-webu