lot
Infrastruktura Silnice Stavebnictví

O zakázku na obchvat Karviné byl velký zájem, s nejnižší cenou přišla Skanska

Silnice I/67, Karviná. Autor: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17446472
Silnice I/67, Karviná. Autor: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17446472

O zakázku na stavbu tříkilometrového jihozápadního obchvatu Karviné se strhla dlouho nevídaná tahanice. Po třinácti odkladech termínu obdrželo Ředitelství silnic a dálnic deset nabídek, z toho devět bylo nižších než předpokládaná cena 1,1 miliardy.

S nejnižší cenou (899 milionů korun bez DPH) přišla Skanska, kterou také ŘSD tento týden vybralo jako zhotovitele stavby. Uvedl to šéf ŘSD Radek Mátl na Twitteru. „Nyní poběží lhůta pro možné odvolání neúspěšných uchazečů,“ doplnil. Tendr byl vypsán loni v září.

Jihozápadní obchvat Karviné. Pramen: ŘSD
Jihozápadní obchvat Karviné. Pramen: ŘSD

Obchvat, který bude přeložkou silnice I/67, má především vyvést tranzitní dopravu z města. Trasa se díky novostavbě zkrátí z dnešních čtyř kilometrů zhruba o kilometr. Stavět se má začít letos, ŘSD už má všechny potřebné pozemky a stavební povolení. Hotovo má být v roce 2023.

Trasa je projektována jako polovina plánovaného čtyřpruhového obchvatu Karviné s tím, že na konci úseku bude komunikace vybudována v plné šířce, aby se v budoucnu předešlo těžkostem při napojování na mimoúrovňovou křižovatku se silnicí I/59.

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lokodepo

Nějak mi v článku chybí redakční komentář o tom, jak skupina uchazečů se dobrovolně rozhodla jít na nulovou marži anebo dokonce do ztráty, protože u železničních staveb jsou vyšší ceny než očekávané obvykle doprovázeny redakčními komentáři typu „no konečně se trh dostává do normálu“ apod.
I na tomto případě je krásně vidět, jak ceny čtyřproudových komunikací už jsou levnější než dvoukolejné železniční tratě, což dříve nebývalo. Spousta lidí si stále není ochotna připustit, že u železničních staveb jsou uchazeči o zakázku DSŽ naváděny k vyšším cenám.

Jan Sůra

„no konečně se trh dostává do normálu“ apod.
Mohu o uvedení jediného příkladu? zejména s tím spojením konečně.

lokodepo

Např. tenhle nepříliš povedený článek https://zdopravy.cz/konec-cenoveho-podbizeni-stavaru-11521-11521/, který hovoří za vše. Dále např. https://zdopravy.cz/vitezove-a-porazeni-roku-2018-v-doprave-ppf-ceske-drahy-csa-penta-a-dalsi-21455/, ale přiznám se, že tento článěk není úplně dobrým příkladem. Zato zde https://zdopravy.cz/kilometr-dalnice-za-202-milionu-dalsi-cast-d11-postavi-porr-statu-slevil-38-6023/ jste vyloženě použil slova: „kdy velké stavební firmy výrazně podsekly oproti rozpočtu ceny“. Asi jste si byl jistý, že očekávaná cena je stanovena správně a tudíž šlo o „podseknutí ceny“, proto jste to použil. Zde https://zdopravy.cz/zvyseni-ponoru-na-dolni-vltave-zajisti-ctverice-firem-stat-si-priplati-19073/ jste doslovně uvedl: „Skončila tak doba propadu cen, což se na vodě ukazuje zřetelněji než u jiné infrastruktury.“ Atd. Slůvko „konečně“ není citát, použil jsem ho do zmíněné fráze proto, že to z těch Vašich článků vyznívá. Alespoň… Číst vice »

Jan Sůra

„Z článků vyznívá“. To říká asi vše. Nicméně děkuji za analýzu. Stále nerozumím tomu, když to prostředí tak dobře znáte, že jste se neobrátil na policii, státní zastupitelství nebo nesepsal text o tom, jak se vyhazují peníze, postavený čistě na faktech. Přístup „všechno špatně“ je fajn, ale tak nijak věci neposouvá.

lokodepo

Dohody mezi účastníky výběrových řízení se velmi špatně dokazují, stejně tak se špatně dokazuje nadržování zadavatele vůči uchazečům a podobná jednání. Zejména po Lapáčkově kauze jsou všichni moc opatrní a dávají si pozor, kde to říkají. Na „kuloárech“ různých konferencí odposlechy zpravidla nejsou, stejně tak ve stavebních buňkách na různých stavbách při kontrolních dnech (zhotovitelé se samozřejmě zajímají o budoucí zakázky, pořád se točí stejné firmy, v železničním stavitelství jich není zas tolik). Nicméně je zjevné, že uchazeči tento „pokyn“ ze strany DSŽ mají, proto se nebojí jít vysoko přes očekávanou cenu. Ví, že v nejhorším případě dojde maximálně k… Číst vice »

Vladimir

To snad vidi a vedi vsichni jake vysoke a nesmylne marze nyni jsou na zeleznici a ne na dalnicich. A az bude jednou tema zeleznice a vytahne se tema rozbiti jejich subdodavaciho monopolu, tak na tohle nekdo muze vyhrat volby. Jake firmy v CR pusobi v zabezpecovacich zarizenich, prazcich, vyhybkach a podstate i samotnych kolejich by se dalo psat a povidat hodiny. Pane Suro, co takhle napsat clanek o techto dodavatelich a jejich cenach. Byly by zajimave porovnat za kolik firmy dodavaji zarizeni na jine trhy a za kolik je nakupujeme my v CR. Neco o tom vim a vim… Číst vice »

Eduard

Dobrá zpráva pro Karvinou i pro stavební firmu. Teď by měl stát šlápnout na plyn, co se týče infrastrukturních projektů. Nejen ekonomika, ale hlavně lidi budou za nedlouho vděčni za každé pracovní místo.

Ic540

Pro Karvinou to dobrá zpráva není…

https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/karvina-obchvat-video-rsd-darkov.A200210_532198_ostrava-zpravy_jog?zdroj=vybava_idnes

Jak jsem se rozepsal níže v příspěvku. Ačkoli jsem radikální zastánce obchvatů měst a obcí. Tady se to prostě nepovedlo….

V místě kde Karviná mohla růst s ohledem na parky, přírodu a volno časové aktivity si to tímto projektem definitivně znemožní a zlikviduje……….

Eduard

Tak černě bych to neviděl, že Karviná nebude moci růst. Spíše by mi vadili jiné věci, že je tam jen jedna MUK a že to není celé v profilu 2+2. Každopádně karvinští měli dost času na své připomínky. Teď už jsou bezpředmětné.

p73

Kam by měla Karviná růst? Spolu s Ústím jediný města, kde se demolují bytový domy, protože kdo může tak odsud utekl.

Se divím, že vůbec chce ŘSD financovat obchvat…

Ic540

Zdravím. Tak jako asi každý fandím stavbám obchvatů měst a obcí neboť to obecně přináší úlevu… V případě Karviné zastávám názor, že se to zcela nepovedlo. Dlouho bylo občanům Karviné tajeno kudy vlastně obchvat povede. Až když to bylo upečeno na 95% a chyběly poslední detaily a razítka bylo vše zveřejněno… A ejhle. Když se Karviňáci dověděli kudy že obchvat povede ne každý je nadšený. Dalo by se říct že většina vystřízlivěla a je zděšená. Ono to totiž bude obchvat jen částečný a povede nejméně vhodnými místy. Většina se domnívala že obchvat bude veden za železniční tratí 320 přes Staré… Číst vice »

Info

Pardon – dlouho bylo tajeno? Jak dlouho je v územním plánu? Jak dlouho má pravomocné územní rozhodnutí? Deset let? To je tajení? Spíš nezájem!

Info

Ještě doplněk – ano, zásah do krajiny a celkově do území je to významný, v tom s Vámi naprostou souhlasím.

Ic540

https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/karvina-obchvat-video-rsd-darkov.A200210_532198_ostrava-zpravy_jog?zdroj=vybava_idnes I zde se to v tom duchu tak nějak píše. Původní záměr byl opravdu jiný to za prvé a za druhé opravdu nikdo nekouká na stránky územního plánu jako na domovskou stránku třeba seznam na mobilu… Prostě nikde žádné info. Deset patnáct let ticho po pěšině. A teď bum. Ze zámku výhled na rybník a místo kačen a rákosí piloty mostů a estakádu přes železniční trať a o několik metrů vyšší val než je ten současný u břehů Olše… Není to koronavirus. Ale i tak doslova strašné a tragické. Připomínám z příspěvků výše, že jsem zastánce obchvatů měst a… Číst vice »

Pezos
Kalanis

Za mě to má jinou vadu. Ono totiž není až moc kudy. Pokud by chtěl někdo kapacitní trasu, tak musí začít už v Chotěbuzi a skončit před Orlovou. Otázka tu není až tolik na výškový profil, ale které baráčky zařvou. To je významný rozdíl Ostravska oproti třeba Brnu nebo Plzni. A víte, jaké tahanice byly u Rychaltic na R48. Mimochodem je to jeden z významných důvodů průtahů s trasováním z Třanovic na sever.

M H

Možná se už stavební firmy začínají bát, že se kvůli zadlužení po koronaviru přestane stavět…

Info

Ale nikoli. Nabídky se podávali již někdy v lednu, byť to z článku nevyplývá. Dva měsíce trvalo jen vyhodnocení. Žádný virus v tom nehraje roli.

Vladimir

Podle mě se firmy bojí a už nějaký rok, že nastoupí horší roky a tak soutěží o každou zakázku, která je k mání. Protože každá ekonomický problém ve spořádané zemi trvá 1-2 roky, takže si každý snaží zajisti práci.