O zakázku na D35 od křižovatky s D11 k Sadové se hlásí jen dva zájemci, levnější je MI Roads

Vizualizace dálnice D35 mezi Sadovou a Plotištěm. Foto: ŘSDVizualizace dálnice D35 mezi Sadovou a Plotištěm. Foto: ŘSD

ŘSD už má vykoupené potřebné pozemky, stále ale postrádá pravomocné stavební povolení.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukáš Kníže

Velmi důležitá stavba. Už aby byla hotová.

SYN

No nevím no, ještě nemáme ani započatou stavbu na několika úsecích D35 mezi D11 a Olomoucí, projíždíme tam prostředkem Litomyšle a Vysokého Mýta, a budeme zahajovat zrovna tento úsek obchvatu obchvatu… to chtělo jinak dělit ty úseky.

PetrN

připravuje a staví se vše najednou a to je velmi dobře… stavba tohoto úseku nezpůsobí žádné zdržení třeba obchvatu Litomyšle, na který má být velmi brzy vypsáno výběrové řízení

SYN

Jen aby!

Jan

Stavební firmy už jsou trošičku přežrané, když poptávka ze strany ŘSD dlouhodobě převyšuje nabídku…

libor

opak je spíš pravou. A… Nejlepší je dle mě stavět co možná největší úseky v rámci jedné zakázky, a tím z toho udělat velkou zakázku, a tím přilákat více firem… PS. jestli někde problém, tak na železné dráze (SŽ)

Jan

Neví někdo z diskutujících popř. z redakce, jakým způsobem má ŘSD ve smlouvě pojištěno to, aby konečná cena byla zhruba těch cca 70% z odhadu a ne 170%? Nízká cena zní dobře, ale aby to na konci nedopadlo úplně jinak…

Honza

Žádná taková smluvní pojistka neexistuje. Limitem je jen Zákon o veřejných zakázkách, kde nějaké limity jsou.
Pokud se v průběhu výstavby ukáže, že je potřeba něčeho provést více nebo méně, adekvátně se upravuje objem příslušné položky a tím i její cena (nahoru i dolů), vesměs dle vysoutěžených cen.
Říká se tomu tzv. měřený kontrakt (co SKUTEČNĚ dodám, to dostanu zaplacené), postupuje se podle mezinárodního standardu Červené knihy FIDIC.
Není to stavba na klíč s pevnou cenou.

martinsad

Nabídková cena není jednou položkou za celek, ale skládá se ze stovek dílčích položek, kdy je naceněn jak každý ks materiálu, tak práce s ním. Pokud by se výsledná cena měla zvýšit, bylo by to proto, že by se zhotovitel při kontrolním dni dohodl s investorem, že udělají něco jinak, lépe, kde by bylo třeba více materiálu. A jelikož je cena materiálu součástí nabídky, tak je jasně daná i cena navýšení. Takže kdyby vyhrála jiná firma s vyšší cenou, tak by i stejné vícepráce byli dražší.

Petr

Cena muze stoupnout maximálně o 45%, uz pri tomto cisle musite byt docela kreativni. Takze se z tech 70% muze stat maximalne 101,5% To je ale velmi nepravdepodobne. Otazka je jina, zda projektova cena neni umele nafouknuta, aby vysoutezena cena byla opticky nízká.

libor

na to už jsem několikrát reagoval, že když se stále pohybujeme někde na 70% odhadu, že je spíš chyba na straně ŘSD, že mají tak vysoko nastavěné odhady. Ale jsem za čočku, že to tak není, že na to jsou přeci položkové rozpočty. Je vidět, že státní organizace jede dle jiných dat než soukromý sektor.

Franta Palkoska

Proč to nejde takhle rychle i na železnici?

Tom

Protože Jiří Svoboda je na rozdíl od pana Mátla úplný klaun, který, jakožto bývalý výpravčí, umí akorát opravovat železniční budovy. Navíc k tomu to je naprosto slabý úředník, který neumí a nedokáže rozbít monopol na zakázkách české železnice. Dokud bude on ve vedení SŽ, tak se na tom nic nezmění a může chodit do několika podcastů a říkat jak na tom usilovně pracují.

Frantisek X

Tak určitě, dopravní priority státu určují ‚řiditelé‘ SŽ a ŘSD. 🙂 Nakonec, když i pro ty tolik na železnici vzývané hromadné dálkové přepravy stavíme silnice, k čemu vlastně ještě investovat do kolejí?

Tom

To neurčují, ale dokáží nastavit pravidla výběrových řízení tak, aby za peníze, které jsou jim svěřené zrealizovali víc projektů 😉
Protože kdyby každý jezdil autem do měst, tak se tam všechna nevejdou (výstavba garáží v takovém objemu by byla extrémně drahá) a cestování po železnici může být rychlejší a pohodlnější, než cestování autem.

Andrej

Priority ne. Ale jak rychle a jak draze se jednotlivé politicky zadané priority realizují, zcela určitě ano. A taky jak se vzbírají „podpriority“, jak se komunikuje s veřejností a přepravci, jak se řeší problémy a konflikty, jak jsou připravené projekty, jak se řeší odvolání, jak se vybírají firmy, jak se motivují a jak pracují podřízení vedoucí a zaměstnanci, tak to taky určitě ano. Objem investic do železnic a do silnic a dálníc je dlouhodobě srovnatelný, i přes mnohem nižší využití železnic. Plýtvá se ovšem na nedůležitých stavbách s nízkými až nulovými přidanými hodnotami, na špatně vybraných operačních prioritách, na předražených… Číst vice »

Karl vB.

Myslíte, že by neškodilo založení dceřinky „RSD-Railway“?

Andrej

Ono to hodně dlouho nešlo rychle ani na dálnicích. A pořád to nejde zas až tak ultimátně rychle. Jde to ok.
A asi jediným faktorem je prostě lidský faktor. Motivovaný a kvalitní GŘ znamená víc motivovaný a kvalitnější střední management, a to zase znamená lepší práci lidí. Rozhodně ne napříč celým ŘSD, ani ne všude, ale posun k lepšímu za posledních několik málo let je opravdu zjevný (ikdyž třeba někteří stávající a bývalí zaměstnanci ŘSD s tím souhlasit nebudou).

Greg

Hurá!

A snad se tentokrát nebude Metrostav odvolávat, že to vyhrál… B-)

PetrN

no tipoval bych že druhá byla Eurovia, která staví mj. sousední úsek z Hořic, tak aby se neodvolala Eurovia proti Metrostavu jako oplátku za minutý týden napadené rozhodnutí o vítězství Eurovie u tunelu Homole

Andrej

Stavba kde se Eurovia nebo Metrostav neodvolá, jakoby ani nebyla. Šašci.