O Výtoni rozhodli influenceři, experty Kupka ignoroval. Inženýři tvrdě napadli rekonstrukci mostu

Železniční most pod Vyšehradem. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářŽelezniční most pod Vyšehradem. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Opomenutí názoru zodpovědných osob je podle komory architektů a inženýrů zcela nepřijatelné.

Rozhodnutí ministra dopravy Martina Kupky o rekonstrukci pražského výtoňského mostu je nesprávné, tendenční, politicky motivované a ignoruje názory kompetentních odborníků. V tiskové zprávě to dnes uvedla České komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT). Kupka podle komory při rozhodnutí ignoroval názor těch, kteří budou za dílo odpovědní, tedy autorizovaných inženýrů a správce mostu, kterým je Správa železnic (SŽ).

Kupka v úterý na tiskové konferenci oznámil, že SŽ ustoupí od původního záměru nahrazení konstrukce a most na Výtoni místo toho opraví, jak požadovaly spolky, památkářské organizace, místní samosprávy či výbor UNESCO. Opravy se uskuteční na břehu a na pilířích bude po dobu prací provizorní jednokolejná konstrukce. Na rekonstrukci, dostavbu dalšího mostu se třetí kolejí a zastávku na výtoňské straně řeky vypíše SŽ mezinárodní architektonickou soutěž.

Přehledně: Výtoňský most se kvůli opravě přestěhuje k jezu. Jednokolejný provoz zůstane dalších 7 let

Máme pocit, že na rozhodnutí měli větší vliv politici, kunsthistorici a influenceři než stavební inženýři a specialisté na mostní konstrukce. Přijetím tohoto řešení směřujeme stejným směrem jako v případě Libeňského mostu, tedy směrem dalších dohadů o technickém řešení, odkladů provádění mostu a s tím souvisícího navýšení ceny díla,“ uvedl předseda ČKAIT Robert Špalek. Zástupci komory odhadují, že celková cena na stavbu a údržbu může být za 100 let jeho životnosti až čtyřikrát vyšší než v případě stavby nového mostu.

Hlavní slovo by v takto odborném tématu měli podle komory mít ti, kdo jsou vázáni profesní nebo vlastnickou odpovědností, tedy projektanti, stavebník a zhotovitelé. „Trestněprávní odpovědnost za navržené technické řešení a provedení stavby, její spolehlivost a bezpečnost po celou dobu užívání, což je v případě mostu 100 let, mohou ze zákona nést jen a pouze autorizovaní inženýři, odpovědný projektant a stavbyvedoucí,“ sdělil Špalek. Opomenutí názoru zodpovědných osob je podle něj zcela nepřijatelné.

Šéf Kloknerova ústavu: Oprava mostu na Výtoni má technická i ekonomická rizika

Sama rekonstrukce mostu pak bude podle komory velmi problematická, při požadavku životnosti konstrukce na dalších 100 let až neřešitelná. „Z pohledu stavebního zákona bude oprava mostu klasifikována jako novostavba, pro kterou bude třeba splnit veškeré zákonné požadavky na povolení její realizace, vzhledem k umístění mostu jmenujme zejména hygienické,“ uvedl k tomu místopředseda představenstva ČKAIT a expert na mostní stavby Michal Drahorád. Dodal, že stávající most moderní normy jednoznačně nesplňuje.

Vyšehradský most v principu opravitelný je. Otázka ale je, zda to dává smysl, říká expert

V úterý rozhodnutí kritizovali i zástupci společnosti 2T engineering, která uspěla v dřívější soutěži SŽ s návrhem nahrazení mostu, a týmu firem SUDOP Praha a TOP CON SERVIS, který k němu připravoval projektovou dokumentaci. Stát podle nich upřednostnil hledisko památkové ochrany a konzervace nad všemi ostatními. Zvolený postup naopak podpořili zástupci spolků nebo Národního památkového ústavu (NPÚ).

Železniční most pod Vyšehradem. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽZávady a poruchy na železničním mostě pod Vyšehradem. Foto: SŽŽelezniční most na Výtoni pod pražským Vyšehradem. Zdroj: Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostuŽelezniční most na Výtoni pod pražským Vyšehradem. Zdroj: Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu
Tagy ČKAIT Martin Kupka Vyšehradský most Výtoňský most
50 komentářů