O třetinu levnější než odhad. Dálnici kolem Litomyšle má postavit Strabag s Firestou
Vizualizace D35 u Litomyšle. Foto: ŘSD
K zahájení stavby by mělo dojít na přelomu roku.
K zahájení stavby by mělo dojít na přelomu roku.
Tahle dalnice ma potencial zasadne zamichat s prepravnimi proudy na dosud jakz takt atraktivnim prvnim koridorem smerem Olomouc. Bohuzel ty nejdulezitejsi stavby na 1. koridoru jsou jiz desetileti odkladany do nedohledna.
například?
Již nyní vás google maps často pošlou ze západu Prahy do Olomouce/Ostravy po D11/D35. Po dokončení budovaných úseků D35 to bude časově výhodnější vždy.
on ale narážel na žel. stavby který jsou odkládány. a mě by zajímalo které to jsou na té trase.??
1. koridor !!! nechme VRT stranou. které to jsou by mě zajímalo…
Mrk mrk … tunel Bezpráví …
Tak to D35 má proti tomu zpoždění tak trojnásobné.
třeba z Chocně do Ústí/n/O?
pravda. ale to je tak jediná…
a jsem rád že se stávající trať modernizovala ve stávající stopě a ve hře zůstala právě ta varianta pro 200 km/h než ta varianta s krátkými tunely.
A co treba uplne minout uzel CT? Ktery se mimochodem bude leta prestavovat a bude mit vliv na provoz jak ve smeru na Olomout tak i Brno.
Tunel Oucmanice ?
JiP měl na mysli srovnání D35 se železnicí, která má v současnosti dost velký přepravní podíl na trase Praha-Olomouc-Ostrava
Pokud bude start nebo cíl cesty centrum Prahy je pro spojení Ostravy i Olomouce vlak bezkonkurenční. Dálnice asi může lepší varianta pro lidi na předměstí Prahy, kteří ale podle mě nejezdí vlakem ani teď.
po dostavbě D35 a bez nových staveb nebo zvýšení rychlosti na žel. bude auto jasná volba
Praha – Olomouc bude pod dálnici cca 225km a vlak ji zvládne za 2:15h. To dělá pro auto průměrnou rychlost 100km/h což jde ale nechápu proč by to měla být jasná volba.
Jenže navigace vás směruje na D35 kvůli spatné situaci na D46 a okolo Brna. Ne proto, že D35 je úžasná. V momentě kdy se na D1 dodělá, co se dodělat má a D11/35 začne těžce snášet provoz o dalších 10 000 vozidel navíc, bude zas všechno jinak.
Kolik let je R35 v plánu? Aspoň 40. Kolik let jsou koridory (ekvivalent kvalitní silnice) v plánu? Od roku 1992. Kolik let jsou v plánu rychlá železniční spojení, 10?
Tak co má větší zpoždění?
A nebyla D35 v plánu už za komárů někdy od 1967 nebo tak nějak?
To je uplne irelevantni, dulezite je to co se stavi a co bude pro zakaznika efektivnejsi. A kompletni dalnice dost vyrazne posune rovnovahu ve prospech dalnice.
V povodí Moravy to šlo: https://mapy.cz/s/doteterugu
Proč to nejde v povodí Labe, to je mi dodnes záhadou, ale řeku bych z toho nevinil.
Uz druhá stavba levnější než plán
Se mi zdá, že za posledních několik let je každá dálniční stavba levnější, než byl odhad.
A proč ty odhady nevycházejí?
Protože ceník SFDI je společný pro silniční a železniční stavby. U silničních staveb je poměrně konkurenční prostředí zatímco na železnici si pěstují monopolní dodavatele takže silniční stavby průměr snižují aby ho železnice hned zase zvedla.
Tak jo, zase si stejné kolečko údivu, vysvětlování a konspirací dáme po stopadesáté.
Uz aby byla dalnice aspoň do Svitav. Od Svitav do Mohelnice se to jakžtakž da par let prezit. Nastesti i tam se zacne stavet relativne brzo…
Bude tam dost problém kruháč v Třebové.
tam nechápu na co se čeká…
věčně tam je vymletý hrbol od kamionů co odbočují z třebovic do překladiště.
Kruhac na dálkové silnici.
V zimě je problém kopec do Mohelnice. Jinak máte pravdu, že cesta celkem plynulá.
A křižovatka Litomyšl -sever se dodělá až za provozu nebo bude budou vícepráce.
Jinak než samostatnou přípravou a dodělání za provozu to nepůjde. Buďme rádi za tuto variantu, že se už teď bude stavět a prodleva od dokončení sousedního úseku od Džbánova bude pravděpodobně jenom půl roku, to si myslím nečekal skoro nikdo… Kdyby se severní MÚK tlačila do tohoto projektu, tak kdoví kdy by se vůbec začalo stavět 😀
Ten chybějící sjezd na severu Litomyšle je absolutní šílenost.
Však to minulé vedení města tak chtělo.
Hlavne ze se stavi. A to ze ruzne uzkoprse zajmy mistnich politiku vedly k takovemu prehmatu? Aspon si chvili uziji dusledky svych nesmyslnych rozhodnuti a sjezd se postavi pozdeji dodatecne. Take jsem jeden z tech co budou pravidelne jezdit na dalnici okolo zamku……
Nejlepší cesta je uličkou Matěje Kuďeje.
s kamionem 😀
A v opačném směru Jiráskovou.
Jaká křižovatka? Však úsek Džbánov – Litomyšl i se sjezdem Řidký je už zahájen a bude uveden v provozu také v roce 2027
https://www.rsd.cz/mapa-staveb#/stavby/D35/d35-dzbanovlitomysl?filters%5B%5D=StavbyRealizace&page=0
Řeč je o absenci sjezdu na dvě silnice druhé třídy, které slouží jako přivaděč pro Českou Třebovou, Ústí a prakticky celé Rychnovsko.
Z Rychnovska budeme na dálnici na Olomouc najíždět buď až v Opatově nebo stále na Choceň a Vysoké Mýto. Pochybuji,že někdo pojede do České Třebové a Ústí n.O a přes kopec na Litomyšl.
z Třebové na Olomouc bude jasně vyhrávat nájezd v Opatovci, ale z Třebové přece na Prahu nikdo dobrovolně nepojede přes Ústí a Choceň k Vysokému Mýtu?? (z Ústí to ale smysl dává)
Já jsem nepsal z Třebové,ale z Rychnovska.Nikdo nepojede z Rychnovska do Třebové nebo Ústí a přes kopec na Litomyšl.
Právě, že kdyby bylo připojení na D35 na severu Litomyšle, tak by bylo od Ústí pro osobáky rychlejší jezdit tudy, než se táhnout krokem přes celou Třebovou…..
Tak to pak chápu. U Němčic by nějaký nájezd být mohl, o tom žádná.
By asi stačilo mít u toho prvního sjezdu na Litomyšl nějaký přivaděč, který by pokryl i Ústí (360). Přímo na Třebovou kolem zámku teď zase takový provoz není s můžou tam jen auta
Může mi nějaký erudovaný odborník napsat. Jak je možný, že jsou takové rozdíly u vysoutežene ceny oproti odhadu? Hlavně u ŘSD je vždy výsledná cena o hodně nižší a na železnici u SŽ vyšší než odhad. S těch odhadních cen se musí skladat rozpočet na celý rok, a když je výsledná cena nižší, tak musí nakonci roku zůstat v kase hodně peněz?
Neviditelná ruka trhu funguje pouze u silnic.
Ano, zatímco dálnice je jen pozemní stavitelství, u železnic je dodavatel zabezpečovačky, který je monopolní a vybírá si, s kým jde do tendru.
Je pozoruhodné, že se ve státním sektoru musí soutěžit každý prd, monopolní dodavatel, který ze státního rozpočtu dostává miliardy ročně, nikomu nevadí. A můžeme se bavit o tom, jestli je to neschopnost, nebo záměrná neschopnost…
A co by se tedy mělo změnit?
Nechce se mi věřit, že na železnici dodavatel zabezpečovačky sebere většinu peněz na zakázce. Je to soubor spousty firem a dodavatelů, takže musí všichni nad hodnotit. Hlavní zhotovitel je vždy jen jeden. Ale je jasný, že na železnici je menší konkurence než u silničních staveb.
Odhad ceny se dělá nasčítáním položek z projektu, které se oceňují průměrnými cenami. Tato mechanická metoda je evidentně ne zcela přesná a nikomu na ŘSD nevadí, že jsou s neustále nadstřelenými odhady za šašky.
My je pro ŘSD neoceňujeme průměrnými cenami, ale ceníkem, který nám ŘSD určí (ASPE)
ASPE není ceník ale rozpočtářský program.
Tak pardon, tak teda OTSKP
Ano ŘSD má svoje vlastní ceníky, které vůbec neodpovídají realitě. Ale novináři a laická veřejnost to tak chce a ještě se rsd za to tleskám. Například zde Strabag a Firesta jsou firmy, které běžně staví i na železnici. A ceny které nabízí jsou plus mínus stejné pro ŘSD i SŽ. Takže je evidentní že jediný rozdíl je ve stanovení předpokládané ceny.
Nastavení ceníků odpovídá tomu, že investor chce mít v rozpočtu rezervy, které lze použít v případě neočekávaných událostí, které mohou v průběhu realizace nastat. Převést ušetřené peníze jinam bývá totiž mnohem jednodušší, než naopak chybějící peníze hledat jinde.
Což vzhledem k tomu jak jsou u nás financovany dopravní stavby není pravda. Nastupuje si jak se čerpají peníze ze SFDI.
Tohle mě nenapadlo a dávalo by to smysl. Zajímavé by bylo porovnání vysoutežene ceny a konečné, okolik se liší.
Opravím Vas. Ceníky vydává SFDI ne ŘSD. SfDI vydává všechny ceníky od normativů pro technické studie, přes datové základny pro DUR, DSP až po OTSKP pro zadávací dokumentaci
„Strabag a Firesta jsou firmy, které běžně staví i na železnici.“
To sice ano, ale pak je několik firem (EŽ, AŽD jakožto příklad), které na silničních stavbách nenajdete, zato na železničních zakázkách realizují značný podíl investic.
Ceníky jsou jednotné, ŘSD si fakt nedělá vlastní.
Zjednodušeně jde o to, že ceníte položky v nových cenách v četně dopravy. Demolice včetně odvozu a uložení na skládky. Přesuny hmot, zemní práce, asfalty, betony tvoří největší položky. Takže pokud máte poblíž vlastní lom, obalovnu, dokážete postavit mobilní betonárku vedle stavby, využijete zemník poblíž, či vytěžený materiál zrecyklujete, můžete výrazně ušetřit.
Zemník, to je dobrý nov7 slovo! 🙂
Tak taky SŽ má čerpání penězi v KPI bod 6(https://zdopravy.cz/v-podminkach-pro-odmeny-sefa-sz-je-nove-omezeni-pomalych-jizd-nebo-vetsi-zasah-na-tiktoku-189088/) , kdy se musí trefit na 95% . Nic takového ŘSD nemá, takže na nějakou přesnost předpokládané ceny si hrát nemusí.
Není tomu tak vždy. Ušetřit se dá hlavně u velkých staveb u kterých máte nějakou předchozí návaznost na dříve prováděnou stavbu v lokalitě.
Ale například stavba: „Vsetín, rampa Mostecká“
Předpokládaná cena stavby dle ŘSD: 175 284 000 Kč (bez DPH)
Cena stavby dle smlouvy: 219 902 709 Kč (bez DPH)
Nebo stavba: „Napajedla – Babice, most SO 201“
Předpokládaná cena stavby ŘSD: 695 784 000 Kč (bez DPH)
Cena stavby dle smlouvy: 674 433 495 Kč (bez DPH)
Jinak ony ty výsledné ceny se dost liší.
ŘSD rádo uzavírá dodatky na akcelerovaný harmonogram, takže finální cena je taky jiná (a pokud se nemýlím, cena pro další stavby se odvíjí od té finální, nikoliv smluvní).
Osobně si myslím, že připlatit si za zrychlení stavby (někdy třeba i o rok) se jednoznačně vyplatí a zavedená praxe ŘSD je dobrá (i když to zhotovitele a projektanty občas mačká ke zdi).