O rychlíky z Prahy do Brna mají v opakované soutěži zájem opět České dráhy a RegioJet
Railjet na trati mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem. Foto: České dráhy
Dopravce z nové soutěže má začít jezdit v prosinci 2025.
Dopravce z nové soutěže má začít jezdit v prosinci 2025.
Dobrý známý pracuje u Arrivy a v dobách nedávných jim prý vedení mazalo med kolem úst s R9 a nejen s ní a teď je ticho po pěšině. Z toho mi vychází, že Arriva dojezdí stávající kontrakty a Ende schluß.
Já teda nevím, ale zajímalo by mě, jak v RegioJetu uplatním kartu IN100, ale to asi nikoho nezajímá.
Na to existuje pozoruhodně jednoduchá odpověď. Neuplatníte.
Jde o nabídku konkrétního dopravce, kterou logicky nemůžete uplatňovat u jiného dopravce.
Při začátcích provozu RJ zkoušel dávat slevy na IN. ČD to žalovaly, soud to zatrhl (co má co někdo dávat výhody zákazníkům , kteří si je platí jinde).
Poté RJ chvilku dával slevy na Rail+ (což nebylo nic špatného, ale modrogumy stejně řvaly).
Danečkogumy jaksi stále nechápou, že ta sleva na In byla ale myšlena jen jako způsob, jak přetáhnout zákazníky, ne jako dlouhodobě míněná sleva. Sama o sobě odporovala legislativě a měla oporu v již provedených akcích jiných subjektů a soudním verdiktům. Takže to nebylo žádné řvaní, ale prosté porušování legislativy. I když je mi jasné, že žlutogumy považují za cokoliv protiprávního co dělá konkurence, cokoliv dělají ony je vždy správné. 😉
mě zajímá jak v tescu uplatním lidl kartičku
Asi by se dala použít pod kafe ..
možná by těch 200 Km Fricek dal 🙂
http://www.strojvedouciplzen.cz/index.php?page=fotografie&id=16836
Hlavně ne Regiojet, aby to nedopadlo jako na trase Kolín-Ústí nebo Brno-Ostrava. Staré vlaky náhradou, občas chybějící vagony a špína všude v nich. O kvalitě obsluhujícího personálu raději nemluvit. A v neposlední řadě zpoždění, které je Regiojetu jedno.
A alternativa moc nebude, čím jet na této trase.
Ach jo.
To by byl trest pro cestující.
S ČD si můžou v tomhle podat ruce..
A jak se váš příspěvek shoduje s tím, že zadání je na nové vratné soupravy? Četl jste vůbec článek o kterém diskutujete?
zadání je jedna věc, realita věc druhá..arriva dodnes na R linkách neplní co slíbila..v LK kraji na Os také ne a jaksi to nikoho moc netrápí, tedy krom cestujících
Další, co přeskakuje text a jde rovnou do komentářů?
Tak hlavně že ČD jsou všude čisté
První soutěž byla normálně zveřejněna v Tender areně, tato druhá tam však není. Poradí někdo, kde to tedy bylo veřejně vyhlášeno?
MD se přesunulo s profilem do NEN. https://nen.nipez.cz/profily-zadavatelu-platne/detail-profilu/mdcr/zahajene-zakazky/p:pzvz:query=R9/detail-zakazky/N006-22-V00028809
Díky. 🙂
Push-pully, 200 km/h, provoz na VRT, rychlíková relace. To skoro zní jako popis zakázky pro DB Regio, kterou před lety vyhrála Škoda. 😀
U Regiojetu pochybuji, že by volil jiného výrobce než Pesu… nebo mě ještě napadly nějaké vratné soupravy od Astry když to musí být nové… Jinak by sem Regiojet určitě dotáhl odkoupené staré IC soupravy od DB, které mají i řídící vůz.
Každopádně snad nejsem prorokem ani v jenom případě a objednají se jako je v EU zvykem třeba Stadlery Kiss nebo Twindexxy od Alstomu.
Kissy a Twindexxy bych nečekal ani u jednoho. U modrýho by to teoreticky mohly být Desira HC, protože ty by se zase dodělaly ve Studénce a nenarušily by se zvyklosti. Nicméně když si kterýkoliv vítězný dopravce vybere cokoliv, nemusí to být špatný podle jeho specifikace a naopak to může být špatný i u toho nejlepšího co jde koupit. To co vymyslí s interierem udělá víc než to, kde se to vyrobí.
Tusim ze Astra má i problémy s výrobou (buď normy nebo zadluženost)
Pushpull jezdit nebude nesplňuje zadání Jančura se nesprávně vyjádřil
A jak to vyjádření mělo být správně? 🙂
Nebudu prozrazovat, ale asi není těžké si domyslet jaká jiný typ železničního vozidla by tam mohl jezdit
Tak já si domýšlím. 🙂 Na kolik souprav to tam vlastně vychází? Nějak jsem nestudoval zadávačku, spíš jen pro obraz kolik jednotek to musí být….?
Regiojet nesmí vyhrát … ztratily by smysl víkendové skupinové a krajské jízdenky … A nebo konečně začít uznávat všechny lístky nakoupené přes můj vlak v RJ … ale toho se nedočkáme …
Jízdenková politika se nemění. Ať vyhraje jeden nebo druhý dopravce, z Brna až do Křižanova platí (taky) tarif IDS-JMK. Totéž v dalších krajích a jejich IDS.
Integrované tarify jsou ovšem bez místenek, takže ty je nutno dokoupit zvlášť, což cestu poněkud prodražuje. Takže je pak kolikrát lepší sednout do auta. Tam místenky mám v ceně. 🙂
neni nutno. je to volitelne
Kdo kromě šotouše by si kupoval mistenku z Brna do Tišnova, Křižanova, Vyškova…?
Nemalá část lidí, co si kupuje jednotlivé jízdenky přes aplikaci Můj vlak a má místenku v ceně?
Právě – jen proto, že „to je zadarmo“.
Jinak pro to není žádný racionální důvod – nesmyslné vázání se na konkrétní spoj, v situaci kdy kapacita soupravy by měla být – i vlivem podmínek soutěže – dostatečná atd.
Nakonec to dělá víc škody než užitku – problémy při změně řazení či vynechání vozu, eventuální vyhazování jedněch cestujících druhými (přitom prostoru je obvykle dost) atd.
Vázání se na spoj – fakt, ale pokud už je velká pravděpodobnost že pojedu daným spojem, je to ok.
Vyhazování cestujících- věc dopravce ať to označí pořádně (místenkový vůz nebo expresní rezervace, možnost snadno najít sedadlo bez místenky).
Problém při změně řazení – jaký? Pokud má náhradní vůz všechny funkce(zásuvka, klimatizace, wifi,…) tak není co řešit. Pokud nemá, byl by to problém i bez místenky nedodržené služby slíbené cestujícím.
Problém při chybějícím vozu nebo při jiném počtu sedadel ve voze. „Velká pravděpodobnost“ – zejména u denní dojížďky se může stát cokoliv (stihnutí dřívější MHD v rámci Brna či naopak drobné zdržení nad rámec předpokládaného). A kdyby, tak doplnění do 100 % je ta „nižší pravděpodobnost“, že bylo rezervováno zbytečně (ta jednostrannost – požadovat po dopravci konkrétní sedadlo, ale pak být schopen tento naplněný požadavek stornovat ze své vůle…). U relací Brno – Tišnov (kde je jízda na tarif dopravce obzvlášť nelogická – jízdenku nelze využít v MHD ani v Os vlacích), Brno – Vyškov (opět – vázání se na… Číst vice »
Místenka je v těchto vlacích snad povinná?
V IDS místenky? To bychom pak mohli začít místenkovat i tramvaje.
RJ je v IDS měl/má.
U neIDS tarifu vám nevadí, že musíte zvlášť mít jízdenky na MHD?
Nebo vaše cesty v Brně (či Praze atd.) začínají vždy tak blízko od nádraží, že MHD nepotřebujete?
Neplatí … v rychlíkách pouze to Tišnova. Do Křižanova se dá dojet pouze osobákem.
Vyčkejte brzské rozšíření integrace.
A ono snad těmi rychlíky jezdí lidé jen v rámci jednoho kraje? Samozřejmě, že se jízdenková politika mění.
U rychlíků bohužel platí tarif IDS JMK jen do Tišnova. Plus právě od 12/2025 rychlíky (opět) v žst. Křižanov zastavovat tak jako tak nebudou.
Krajská jízdenka PID, VDV ani IDS JMK neztratí ani po případném vítězství Regiojetu svůj význam ani o kousek.
Jenže takové jízdenky narozdíl od víkendových a regionálních u ČD nezískáte za body, ale pouze za peníze. Opět tedy menší reálné možnosti využití ČD bodů.
No jo no, v Penny Vám aplikace Lidl+ bude také k ničemu a bodů tam můžete mít kolik chcete 🙂
Na druhou stranu…To, kam půjdu nakupovat je moje VOLBA. Dopravce v závazku si člověk nevybírá. Musí brát to, co mu kraj předtím vybral.
Ale můžete si vybrat dopravce
Pokud máte ve městě jen jeden supermarket, tak je ta volba také velmi zúžená.
U dopravců v závazku máte na výběr mezi (každopádně) One-ticketem a (povětšinou i) tarifem IDS.
V rychlíku R9 ale není překryv/styk VDV a IDS JMK.
Přesně … a není to jen o VDV či IDSJMK, jde o to, že se vyplatí cestovat na IDSJMK a pak si koupit krajskou jízdenku ČD. To s Regiojetem už nepůjde … A hlavně, spoje Regiojetu aplikace Můj Vlak nenabízí, takže OneTicket také nepřipadá v úvahu. Jsme malý stát a různé kraje a různí dopravci v tom dělají akorát chaoz.
Komerční spoje Regiojetu mezi Prahou a ostravou aplikace Můj vlak nenabízí. Spoje Regiojetu v závazku MD z Kolína do Ústí nad Labem v aplikaci jsou a One ticket lze na ně koupit.
Stačí koupit Oneticket..
Super nápad, proč jezdit levně vlakem, když si mohu připlatit za cestu totožným spojem. Mnoho lidí jistě přehodnotí návrat do aut.
Strašení … dětí vám jde. Pravidelní dojíždějící si na R8 i na R23 mohou koupit týdenní, měsíční i tříměsíční, on je dokonce nabízí při zakoupení jednorázové jízdenky v eShopu.
A jestli nějaká skupina pojede autem, protože jim nevyjde v původním příspěvku oplakávaná skupinovka za ČD body, tak to se na sinici ztratí ve statistické chybě.
Ale jako jo: Nikdo nesmí postavit Interspar, jinak všihni začnou jezdit autem, protože tam nepaltí BIlla body.
To je trošku něco jiného, doprava po železnici je od obchodních řetězců odlišná, jsou tři dopravci a jsme jeden stát, tudíž by měly být jízdenky přenosné … Něco jako OneTicket, ovšem …. Můj Vlak spoje RJ nenabízí, takže ani OneTicket koupit nejde.
Asi jste ještě nepochopil, že nejde o pravidelné cestující na lince R8, tady problém opravdu není: problém je u všech ostatních relací, které na tyto linky navazují a cestující přijde o možnost zakoupit si zvýhodněnou jízdenku např, relace Hradec Králové – Brno, kde když bude v úseku Pha-Brno vysoutěžen jiný dopravce, musím v Pce přestoupit a koupit si znovu jízdenku (předražený one ticket opravdu nemá smysl zmiňovat) Je mi asi úplně jedno, jestli tam jezdí zelený, modrý, červený, ale jde o to aby cestující mohl jezdit levně jízdenky kupoval na jednom místě i z hlediska vracení jízdného, když jeden dopravce… Číst vice »
Aplikace Můj Vlak spoje RegioJetu nenabízí, kde si ji mám koupit ?
To je divný, že ČD neprodávají lístky konkurence. A poradím. Autobusy tam taky nehledejte. Ale jelikož kupujete Oneticket, tak bych tak nějak skusil třebas jinou aplikaci. Třebas aplikace Oneticket by to mohla umět..
Aplikace Můj vlak závazkové spoje RJ úplně normálně nabízí. Dokonce vám na ně prodá jízdenku (OneTicket).
A co aplikace Regiojetu? A představte si, aplikace RJ zase nenabízí vlaky CD. Divny co
Proč proboha stále a opět pouze 200 km/h, když i v textu se přímo píše o provozu po VRT?!?!? Ani 230 taky není kdovíco, ale v dálkové dopravě byť jen částečně provozované po VRT by to mělo být standardem. 200 by bylo odpovídající někdy před 10 lety nebo na linky, které nemají v dalších 30 letech se šanci na VRT podívat.
Anebo se snad jednotlivé složky MD mezi sebou nebaví?!?
Nejspíš proto, že R9 po VRT pojede opravdu jen kousek – v podstatě jen Praha-Tatce.
Požadovat vozidla na 230+ znamená výrazně vyšší náklady, které se ale v provozu nijak pozitivně neprojeví.
R9 (nově jako R34) pojede po VRT až na sjezd ke Světlé. Oficiálně ani ne za 10 let.
Linka, co zůstane přes Kolín, naopak nemá po VRT ani kousek a má zůstat v prokladu ke Sp přes Český Brod.
Smlouva je na 15 let. Takže si můžete vybrat VR vozidla nevhodná na 2/3 délky smlouvy nebo klasická vozidla nevhodná na 1/3 doby. V prvním případě nelze počítat s výrazným zkrácením těch 2/3 času.
U vozidel se počítá i s dalším patnáctiletým obdobím na téže trase. Zadávací dokumentace předpokládala převod na nového dopravce z toho dopravce, který nyní vyhraje.
To tam je doslovně napsane? Protože pokud nejsou soupravy z dotaci tak se to přímo vyžadovat nedá ne
Ano, je to v zadávací dokumentaci. Dopravce musí zajistit převod na dalšího výherce v dalším období. Na toto i jeden z dopravců poslal spoustu dotazů ohledně leasingů, zástavy apod.
I tak je to zanedbatelná vzdálenost v kontextu celé linky. Pořád je to „zastávkový“ R, který nebude primárně sloužit pro cesty Praha-Brno, ale pro spojení Vysočiny s Prahou/Brnem.
Zanedbatelná délka možná z pohledu jídy dané linky, ale ne z pohledu kapacity, kdy po stejné trati mají zároveň jezdit výrazně rychlejší vlaky (320 km/h).
Ale kdo chce kam… Jen ať se tu pak neřve, jak je provoz na VRT nespolehlivý.
Řešíte fakt nesmysly, sorry jako:-))
MD ČR totiž vůbec nepočítá s tím, že by ta vozidla kdy jezdila jako linka R34 po VRT Běchovice – Světlá n/S – jednoduše proto, že zde není v zadávačce ani požadavek na tlakotěsnost – jasně se tam píše, že dodavatel může dodat i netlakotěsná vozidla pro V = 200 km/h s tím, že pokud budou vyhovovat provozu po VRT přes úsek Běchovice – Praha Východ VRT tak zde budou jezdit, pokud nebudou, tak budou jezdit normálně po stávající konvenční trati – tečka. A v soutěži rozhoduje cena -čím levnější vozidlo, tím víc Adidas:-))
Pokud je již vozidlo schválené na 230, je rozdíl mezi náklady minimální. Viz Interjet vs. Comfortjet.
Od 200km/h je vyžadovaná tlakotěstnost, která je potřebná na VRT. Proč to není víc je asi otázka na jednoho českého výrobce. 😀
Trasa přes Havlíčkův Brod je také trasou pro nákladní dopravu a my nikdy nebudeme jezdit rychleji, než 100 (120) km/h.
Proč? Protože technické problémy a především ekonomika.
A jak to souvisí s rychlostí souprav pro R9? Předpokládám, že se mezi Brnem a Prahou nechystáte jezdit po VRT.
Však trasa po staré trati přes „golčák“ vám stejně víc nedovolí, podobně jako zbylý úsek od Osové Bítýšky přes Tišnov do Brna. A společný úsek, mezi Světlou a Osovou Bítýškou vás také nijak moc rychlostně neomezí, protože nad 120 km/h tam těch úseků moc není a po dokončení reko zbylých úseků, jich přibude jen zanedbatelně.
To přece nesouvisí, vadí mi, že se uvažuje s provozem pomalých vozidel na VRT mezi Běchovicemi a Světlou. Nikde nečtu, že by se vozidla pak měla přesunout na linku jinou, aby nebrzdila provoz na VRT.
Na stávající trati přes Golčák je rychlost vozidel vcelku irelevantní, tam jsou rychlíky s nákladními vlaky v podstatě rovnoběžné, ať na tom pojede cokoliv.
Protože VRT se v české kotlině v příštích 10 letech nepostaví. Takže 200 odpovídá maximální traťové rychlosti na SŽ.
To si můžeme klidně myslet my dva. Ale opravdu je úkolem MD zpochybňovat vlastní rozhodnutí, nebo dokonce priority, jejichž plnění taky není zrovna zadarmo?
Držím palce RegioJetu 😉
Gratuluji a posílám tričko s morčátkem.
Shopaholic Adel approves. (:
Jestli se bude RJ chovat stejně jako na R23/R9, tak upřímnou soustrast.
Každá taková soutěž, kde se logicky zájemci musí trochu předhánět ,jakou techniku nabídnou, je dobře pro cestující…a jedním z nich budu i já, takže za mě palec nahoru.
V této (jakož i v jiných podobných soutěžích) se dopravci předhánějí jenom v ceně. Argument typu „my jsme sice o trošku dražší, ale máme o hodně lepší vlaky“ nemá šanci.
A to je právě ta stupidita výběrových řízení. Správné řešení by byla společná a transparentní diskuze, kde by zástupci dopravců měli přesvědčit zadavatele, proč právě oni.
V žádné normální firmě se nejedou výběrka slepě pouze na cenu bez ohledu na další okolnosti.
Jenže tak je to nejjednodušší pro hodnotitele a tudíž nikdo nemůže být podezírán na základě možných pochybností, že někoho neoprávněně upřednostnil.
Ty „další okolnosti“ jsou stanoveny podmínkami na parametry vozidel a další aspekty.
Správná volba jsou přesně nastavený parametry a dostatečně vysoký penále za nedodržení. Vykecávání s kamarádíčkama úspory nepřinese.
Když už je zmíněn Regiojet – věděl by tu někdo důvod, proč mezi Ministerstvem dopravy ČR a společností Regiojet, a.s., je poslední zápis v Registru smluv z konce roku 2020 a pak už nic?
Chtěl jsem se podívat, za kolik Kč aktuálně RJ na obou linkách jezdí, ale u R23 není dohledatelná ani prvotní smlouva z roku 2021. Nebo sjednávajícím subjektem je někdo jiný než MD ČR?
(Zato mezi Ústeckým krajem a Regiojetem ÚK jsou zveřejněny i nové dodatky z let 2021 – 23.)
dobrý postřeh
To není jen RJ i ČD nemá nikde viditelnou smlouvu na R10 taky jsem hledal
Na R10 je, ale R23 nikde… https://www.hlidacstatu.cz/Detail/22831461?qs=icoPlatce%3A66003008+AND+icoPrijemce%3A70994226
Pokud bude vybrán Regiojet, tak už u ČD nebudou potřeba jízdenky pro region Vysočina (celodenní, skupinové víkendové apod.).
Je to tak. Už nyní je regionální nabídka ČD chudší o několik krajů. Vysočina by byla další v pořadí.
Tato nabídka ČD není poskytována tam, kde si to zjevně nepřál příslušný krajský úřad.
Mj. ani v Plzeňském kraji, kde přitom naprostou většinu regionálních spojů zajišťují ČD.
Naopak tato jízdenka je nabízena v Libereckém kraji, kde přitom je již víceméně nepoužitelná – ale KÚ Libereckého kraje zřejmě neměl nic proti její existenci.
Vzhledem k tomu, že smlouva Kraje Vysočina s ČD je „netto“, nemyslím si, že by i po případném vítězství Regiojetu na lince R9 byla Celodenní jízdenka ve verzi pro Kraj Vysočina zrušena. Resp. pokud, tak jedině z rozhodnutí ČD.
Ovšem, ve vlacích RJ by každopádně neplatila.
Jenže, když se podívám na to, co jezdí mezi HB a Jihlava, tak na co…. Jezdit tu moderní soupravy, je jedno zda regiopanter či Pesa, bude poptávka viditelné jinde…
Je totálně zbytečné hodnotit kdo kde s čím jezdil, nebo jezdí, jak se v této diskuzi děje. Prostě budou nové vlaky, protože to je v zadání. Ale státní objednávky by prostě měly automaticky dostávat státní ČD. A proč? Jsou souvislosti, které prostě řada lidí nechápe, nebo chápat nechce. Jak to dopadlo v energetice, když došlo k liberalizaci vidíme teď všichni. Že to bylo špatně ví a chce s tím něco dělat i naše současná pravicová vláda. Prostě strategické, věci, jako energetika je , musí zůstat státní. A doprava mezi to patří také, obzvláště ta železniční. To že jsou ČD naprosto… Číst vice »
Nejsem si tedy jist, že liberalizace české energetiky je něčím vyloženě negativním? Energetická krize je v celé Evropě a je vyvolaná vnějšími vlivy. Možná by státní energetika eliminovala některé negativní vlivy, ale nesliboval bych si od toho zázraky. Čím jsem si ale jist, je to, že stát je nejhorší hospodář.
Upřímně mi souvislosti mezi tím, mít státního vlakového dopravce a válkou s Ruskem poněkud unikají. … V energetice to nedopadlo špatně, protože infrastruktura je v rukou státu a pouze distribuce je liberalizovaná. Stejně tak je by to bylo i na železnici (SŽDC vs dopravci). … Ale chápu obavy z toho, že by ČD zaniklo. Proč? Protože se ukazuje, že železnice není tak konkurenční prostředí jako například autobusová doprava a není moc hráčů, kteří by byli ochotni vstoupit. Pokud mezi soukromými dopravci vznikl monopol či oligopol, byl by to pro stát velký průšvih, protože by si tento soukromý subjekt diktoval podmínky… Číst vice »
A umíme si všichni představit, kdyby si začal diktovat podmínky typicky český podnikatel? Navíc který si nedávno ještě myslel, že provozování vlaků a busů je to stejné..
Jaké úkoly od ministerstva obrany ČD mají a jak je zatím plní? Obdobné úkoly mají/nemají i někteří autobusoví dopravci? Nebo v případě území mimo dosah železnice ty úkoly najednou nejsou potřeba? P. S. Na elektřinu mám smlouvu s e-onem, který je v mé oblasti i distributorem. Už týden mám ceny „pod strop“. Zato většinově státní ČEZ se k podobnému snížení zatím nemá. Ještě že je ta možnost výběru. P. S. č. 2 Z principu nelze zajistit monopol výrobců elektřiny. Vždyť do toho spadají i všichni drobní provozovatelé FVE na střechách, dále malých vodních elektráren atd. Už jen existence těchto subjektů… Číst vice »
Jaké úkoly? Tak na to se zeptejte přímo na MO. Nebo myslíte, že v ŘV ČD je i zástupce tohoto ministerstva jen tak?
Jak ČEZ, tak PRE zdražily při první příležitosti. Jak přesně „státní“ firmy pomohly v energetické krizi?
Naopak, pokud něco vidíme zcela jednoznačně, tak je to fakt, že se České dráhy velmi zlepšily DÍKY existenci konkurence.
Rada lidi predne stale nechape, ze podporovat bordel a neschopne vyzirky a zlodeje ve statnich firmach je vec velmi nebezpecna, ktera se nam vsem z dlouhodobeho hlediska nejen prodrazi, ale i vymsti. Automaticky zadavat zakazky byste chtel soudruhu Ludvo? :o)))))))))))
Tak jestli se něco nám všem prodražilo a časem se nám to vymstí, tak je to právě ta liberalizace. Někde to již pochopili. Nedávno tu byl článek o tom že někde na severu teď si přesně nepamatuji ( Norsko, Finsko….) se rozhodli dále nesoutěžit a vše nechat státnímu dopravci. Jako důvod byl udána lepší kontrola nad financemi, které stát do železnice dává. Zřejmě to tam je podle vás asi samý komunista :))))). Jen tak mimochodem tím jsem já nikdy nebyl. Jen umím počítat :))))))).
Až budeme mít finskou lidskou kulturu či to, ze v Norsku nejsounpolicosti ozbrojeni… Tady je mix východního marastu, místního šlendrián, čecháčkovská vychcanost a zapecnictvi. Tady bez tlaku konkurence chcipnul pes…. Jeďte na chvíli na západ a pak se podívejme na nás skanzen ( který mnohým vyhovuje, ten nás smradek, ale teploucko)
To mají ČD odvahu se tam přihlásit? to co na té lince předvádějí, je neskutečné. Soupravy jako ze 70. tých let – samá Béčka a ještě obstarožní. I na Svitavách je Interpanter sázka do loterie. Tam tu kulturu může pozvednout asi jen jiný dopravce… Viz návrat do historie ve Skalici nad Svitavou:
https://youtu.be/5C-Ra__7fcE
A to jste ještě neviděl s čím jezdí ČD na R27 (Olomouc-Krnov-Ostrava). To je teprv skanzen.
Jediná správná cesta je soukromník s ojetými vozy z Německa. Úplně nejlepší, kdyby i on byl odtamtud.
A co teprve ČD na R20 Praha-Děčín
843+043+943 je skanzen?? Rozhodně tisíckrát pohodlnější, než kdyby tam jezdily 845 (bez ohledu na dopravce).
Upřímně tyhle dva vozidla vyjdou na stejnou, neurazí ani nenadchnou
Je
A co jim v tom brání, když v požadavcích na tu linku je úplně něco jiného, než to co tam jezdí teď?
A proč by se tam nepřihlásily? To, že měly ČSD/ČD odvahu tahat vlaky párou a za ní řadit dřeváky, jakož i jezdit s Hurvínky nebo s věžáky, ještě neznamená, že si ty požadované soupravy nedokáží zajistit.
ve videu zmíněný R 869 s 380.011 na čele není žádná náhrada za pantera ale turnus, jedna souprava s 380, druhá s 362
Cestující na této lince budou podle mě rádi za jakéhokoli dopravce, hlavně když bude jezdit s něčím jiným a lepším, než co tam jezdí teď. Což je podmínkou soutěže, takže za mě v pohodě.
Railjet by nestačil? V té době by už měli přicházet nové Comfortjety a Railjet by se mohl plynule přesunout sem. Pesa to do termínu určitě nestihne, aby něco vyrobila a schválila
Ne musí byt automatické spřahlo
A je problém ho na RJ dodělat?
Ano je, jak chcete udělá automatické sprahlo na lokomotivu
To nikde neexistuje (nepočítám relikvie které jsou jen na přesun)
Automatická spřáhla na lokomotivách mají např. v USA nebo v Rusku.
Ano ale tady v okolí někde?
Ruskou ani americkou loko sem asi nikdo nedotáhnete žejo
italie FS řada 464 myslím
italie není střední evropa
kde ses dozvěděl takovou kravinu?
v zadávací dokumentaci je to nepřímo psané
nebo myslíte si že je možné spoji šroubovku a udělat zkoušku brzdy k tomu za 4 minuty ?
myslím že nejrychlejší posunovači by to dali za 10 minut kdyby to dělali na čas
Rychlíky musí být nízkopodlažní.
Ne, že bych chtěl být nepřející, ale Railjet by měl rozhodně lepší způsob uplatnění (vlastně kterákoliv linka Ex).
Push-pully nejsou úplně vhodné na rychlíkové spoje kde se často zastavuje a často mění rychlost, popřípadě kde se v průběhu jízdy počítá s připojováním a odpojováním jednotek pro posílení ve vytížených relacích. Bariérovost tomu také nepřidá. RailJety mají své místo v dálkové dopravě (Ex, EC, …) kde bariérovost vadí méně (byť pořád vadí) a kde vlak může držet stabilní rychlost (byť i zde mají jednotky výhodu ve výrazně nižší spotřebě elektřiny a menším opotřebovávání kolejí).
RailJet ještě nějakou dobu bude poměrně reprezentativní vlak a rád bych ho spíš viděl jezdit do zahraničí než tady.
Ne. Požadavkem jsou nové vlaky, což RailJety nesplňují.
Proč jsou podmínkou vratné soupravy? Na trase snad žádná úvrať není, ne?
Na konečných snad úvrať není?
Na konečných je tak málo času, aby se to objíždělo? To bych teda neřekl.
Nejde jen o čas. V Praze na hlavním pořád nějaký vlak vjíždí a odjíždí . Na posunování a blokování zhlaví lokomotivou tam moc času nezbývá.
O.K., díky.
Jak již bylo řečeno, jde o čas a také o potřebu posunovačů, blokování kolejí posunem a především zvýšení provozních nákladů (i při objíždění soupravy lokomotivou se něco spotřebuje).
Treba kvuli spojováni souprav mimo jiné
Spojit soupravu bez řídicího vozu nejde?
Jde,ale odpojená souprava pak v krátkém čase neodjede.Požadavek je na spojené soupravy z Prahy , které se rozpojí v Havlbrodě a jedna odjede do Brna,druhá do Jihlavy. To umožňují nejlépe elektrické jednotky.
Jasně, tomu rozumím. Já jsem řešil ty push-pully.
Spojování má probíhat v Čáslavi. Do Brna a do Jihlavy bude jezdit vždy každý druhý rychlík.
Nevim, proč mám minusy😀. Takhle to stojí v zadávací dokumentaci.
To co píšete, by bylo logické, nicméně koncept s tím reálně nepočítá (jedině že by se něco změnilo při novém zadávání soutěže, což ale nepředpokládám – to nové zadání bylo zdůvodněno technickými problémy při prvním vyhodnocování soutěže, ne změnou konceptu).
Reálně bude velká dlouhá souprava jezdit ve 2h taktu do Jihlavy – namísto dnešní max. 2x 841. Takže velmi nízké využití v koncovém úseku.
Ano jde ale to budete mít lokomotivu uprostřed soupravy? Při běžném řazení?
A dokáže se udelat zkouška brzdy+ přepnutí sroubovky za 4 minuty ?
Urcite ne
Snad to RJ nevyhraje. Stačí mi zážitky z linky Ústí nad Labem – Kolín a Bohumín – Brno.
Já jezdím roky na lince Bohumín – Brno a pamatuju že u ČD nikdy nebyla ani wifi. Co začal jezdit RJ, jízdenky zlevnily, wifi jede a vůz má bistro s rozumnými cenami. ČD měly jen vozík s předraženým hnusem. Cena dolů, kvalita nahoru. co dodat.
No hlavně wifi!! Ach jo.
Hele RJ není výhra, ale ještě pořád je na části toho úseku nasazován zároveň s ČD R „Bouzov“ a pořád nasazuje RJ lepší techniku než ČD. Až tomu tak nebude, můžeme se bavit.
O jaké části R8 (v %) se tady bavíme. A jinak – ani jeden z „rychlíků“ rozhodně nesplňuje parametry moderního cestování
Současná R9 nebo téměř jakýkoli jiný rychlik ČD ano?
Lol, a tohle snad ano? 😀 😀
https://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=1501793.jpg&httpref=28/540
Wi-Fi je to poslední, co mě zajímá ve vlaku (navíc signál mezi Přerovem, výškovém a Brnem není zrovna ideální, v Kojetíně to je na úrovni 3G), jízdenky rozhodně nezlevnily (pokud teda nejede ve čtyři ráno), a asi jste s RJ nejezdil přes prázdniny – chybějící vozy a špatně řazení, protože Chorvatsko, nefunkční klima – protože vedro, Valašský expres v tom samém čase měl klímu funkční, ale hlavně, že mají Wi-Fi,, jen tak btw – za tu dobu, co na R8 jezdí, nedošlo k žádnému zvýšení komfortu, z personálního hlediska dochází k degradaci služeb,, RJ má úplně stejnou tendenci na R8,… Číst vice »
RJ bude mít na tuto linku unikátní soupravy které jinde využívat nebude
jj, přesně jsou to ty soupravy, které svět neviděl neviděl …. 🙂
A ty od ČD někdo snad videl?
Ne, ale jsou alespoň objednané
Kdepak, pouze výběrové řízení je v běhu = k objednání je sakra daleko.
Čistá lež
Jsou objednané soupravy na něco, co ještě není přiklepnuté? Vážně?
V soutěži na EMU350 je závazek odebrat tuším 14 kusů. Nikde ale není napsané, kam těch 14 kusů půjde.
To sice ano, ale cd můžou to výběrko klidně zrušit před výběrem vítěze případě že by R9 nezískaly.
Objednané? Tak jaké jsou objednané tedy by mě zajimalo
A bude mít na to lidi? Nebo to bude vvypadat jak na R23, kde se často točí 2 místo 3 souprav (třeba včera)?
Tak se výjimečně stane
Za 420 dni se tak stalo 4 krát
Snad to ČD nevyhrají. Stačí mi zážitky z mnoha rychlíkových linek, včetně R9.
Vám nedochází, že pokud to vyhrají ČD, tak BUDOU mít nové soupravy (klima, wifi, zásuvky, nízká podlaha a lepší zabezpečení nástupních dveří)? To, s čím se tam jezdí teď je katastrofa, což je pravda, ale změní se to.
Tak snad to vyhraje RJ a ne ten “státní dopravce” který má skoro na všech trasách nejvyšší ceny nehledě na stáří některých vozů kterými se vozili naši dědové a babičky.
Tady jsou ale podmínkou nové soupravy
Regonova je nové vozidlo, protože je to nová řada!
Ale teď vážně: Štestí v neštěstí je v tom, že v tomto případě takový veletoč není z čeho udělat.
Nová řada se rovná nové vozidlo? Wow, to jste opravdu napsal? Regonova je (byla) nová řada, vznikla ale ze starého vozudla (detaily viz google). Nové vozidlo má rozhodně jiné vlastnosti než nová řada vzniklá ze stávajícího vozidla
Už se ví, do kdy bude dopravce vybrán?
Už je jen ti zverejnit
To se přeci ví už od začátku, jen bylo potřeba to zařídit “jako” ztrátou klíče k otevření nabídek, aby ten správný dopravce mohl opět ukázkově podstřelit cenu…
Jen bych to chtěl mít ověřené. Nechci to mít jako domněnku
Proč se pořád dokola všude ve světě jako bumerang vracejí touhy po Push pull soupravách? 🤦
Spojuje to úplně všechny nevýhody klasické soupravy a jednotky. Dává to však jedinou, téměř zanedbatelnou vyhodí
Omlouvám se za nedodělek…
Dává to však jedinou zanedbatelnou výhodu…
Čekal jsem, že dnes už budou hrát prim jen ucelené jednotky 🤷
Proč to vlastně objednavatel vůbec řeší.
Snad je požadavek aby to bylo obousměrný (to řeší řidičák, motorák, jednotka) a aby to mělo nějakou kapacitu.
Vydefinováním vznikají akorát paradoxy. (Metro 8171 je 5 solo motorových vozů, i když se prakticky tváří jako jednotka.
Pushpull tu opravdu jezdit nebude, přijde mi ze si spíše pan Jančura zaměnil pojmy
Podle zadávací dokumentace musí byt automatické sprahla a ty pushpully nemají a ani mít nemuzou
A u této zakázky asi urcite dali pozor aby splňovala požadavky
V budoucnu to bude. To se řeší evropská revoluční železnice. Místo šroubu bude spřáhlo DAK.
Detail – o tom, že nemají a ani mít nemůžou, bych se přel. V Itálii na příměstu a na některých IC push-pully s automatickým spřáhlem jezdí. Takže by to asi šlo. 🙂
https://i.pinimg.com/originals/07/21/8e/07218ee28f9565824e342c0a599ad1b3.jpg
Dobre ale u nás toto schválené není a urcite to nebude nikdo chodit schvalovat kvuli jedné soutěži už tak se budou schvalovat nové jednotky na tuto trasu
Jsem toho názoru, že masivně subvencované linky by z principu měly zůstat státnímu dopravci. Cestující mezi Kolínem a Ústím by mohli vyprávět, jaký „přínos“ jim RegioJet způsobil.
Pořád tragédie? Dlouho jsem tam nejel…
s ramínky bez štěnic
Jel jsem jednou loni v září a bylo to poměrně tristní, i když jsme byli v první třídě. Poměrně špinavé, upatlané, záchod na koleje, čistota nic moc. V čele vlaku stařičká 70 let stará bobina od Arrivy a tím si taky vysvětluju neplynulou jízdu, kdy jsme stále jakoby naráželi. Co bylo předtím, nevím, ale tohle rozhodně nebyl krok k moderní dopravě. Možná akorát k levnější z pohledu objednatele. Ostravská linka je takovej obstojnej standard, neurazí, nenadchne.
No takže to není žádná tragédie, ale standard. Rychlíkový standard. Můžete se podívat jak vypadají jiné rychlíkové linky, třeba na jihu Čech, Vysočině atd. Všechno přesně jak jste napsal.
Záchod na koleje v 1. Tride?
To vážně, tak teď pěkné lžete v RJ flotile jsou jen 2 typy vozu co mají padaci WC jeden typ je lehatko a druhy vuz jezdí jen na R8
Takže prosim tyhle nesmysly si pište jinde a nebo se naučte poznávat vakuové WC
Ta čistota je problém, nejen na R23, ale i u dálkových linek RJ. Zpravidla se jen vysypávají koše na konečných.
Záchody na koleje je dobrý výmysl, už jen jak zmiňuje @Avlaky, ve flotile RJ je problém vůbec najít vagony se záchody na koleje.
Tak asi já mám to štěstí když jedu ze Studénky do Hranic na Moravě tak mám pořád u RJ záchod na koleje
jak jsem zmiňoval, jeden 2 typy vozu mají ještě padací WC, ale tyto vozy co jezdí na R8 jdou na kompletní rekonstrukci (již nyní probíhá)
(Ne)kvalita takovéhle služby je podmíněna i zadáním od objednavatele a jeho přístupem ke kontrole a vymáhání.
Jako pravidelný cestující mohu říct, že se řazení na R23 ustálilo a vše je ok. Když jedu Lysá – Ústí, koupím za pár Kč navíc 1. třídu a dostanu džus, kafe z kapsle a vodu. Wifi je stabilnější než na vlacích přes Havlíčkův Brod. Oproti vozům AB bez klimatizace a s hlasitým podvozkem a brzdami nesrovnatelné.
jo , džus , káva , ale proč je všechno tak umatlané , ošuntělé , zašlé, včetně neprofesionálního personálu? když jedu s čd tak až na pár vyjímek jsou průvodčí čistě oblečení , dámy nosí občas i šmrncovní šátek , znají předpisy a chovají se podle toho , svou práci ovládají. RJ z Ko do Mělníka něco jako absolventi úp , tepláky , páchnou kouřem , neporadí , blbě se chychotají ( často své nevědomosti) . nízká cena je vyvážená neexistující péčí o vozy a absencí školeného personálu.
Šáteček průvodci ČD je uniforma ČD
RJ takový šáteček momentálně nemá
RegioJet toho nemá daleko víc než jen šáteček. Proto musí personál chodit v teplácích a zelené vestě připomínající stavebního dělníka.
No já tam nic nedostal a to jezdím první třídou častou. Mimochodem na trati přes Vysočinu v některých úsecích internet nefunguje všem dopravcům takže to není chyba ČD. Také bych rád zmínil že kdybych si odpustil nějaký džusy atd. tak bych stejně raději Pantery. MD však stále dělá velmi populární rozhodnutí.
Je jedno, jaký to bude dopravce. Ale je důležitý, aby objednavatel hlídal dodržování smlouvy. On ten státní dopravce taky není zrovna dokonalý a náhrady tím co je v kopřivách jsou normální. A bez omluvy, slevy..
Kde vidíte hranici mezi „masivně“ a „nemasivně“ subvencovanou linkou?
P. S. Doufám, že byste poté nenadával, že neČD dopravci jen „vyzobávají rozinky“ tím, že jezdí jen na „nemasivně subvencovaných linkách“.
„Nemohu ani naznačit“
Traxx s vyradenými nemeckými/rakúskymi vozňami aké sú na R8 sú schopné rýchlosti 200 km/h.
Síce je bizardné mať v takej rýchlosti samospádové wc a interiér minulého tisícročia, ale pri RJ sa nečudujem ničomu.
😀
A dorobia tomu riadiaci voz na štýl Sysla?
Jízdenka s RJ na této trase stojí skoro polovinu co ČD, příklad Suchdol n. O. – Ostrava hl.n. kde je to s RJ za 36-46kč a ČD 72kč nemuvě o rozdílu v kvalitě (ČD občas jezdí i s koženkama). Tudíž od výměny dopravce na R8 přišlo snížení ceny i rozšíření služeb. Víc asi nemusím říkat.
Rozdíl v kvalitě je RegioJet staré popelnice ..a ČD zánovní bmz
Kde na R8 bylo jaké Bmz ČD? To musel být převoz mezi depy.
Tak to asi existuje i jiná linka Ostrava-Brno a jezdily tam jiný ČD…
Pokud si pamatuju podmínky výběrka dobře, tak jsou požadované nové vozy.
Asi máte problém s pochopením psaného terxtu. Podmínkou jsou nové vlaky. Ale když si jeden chce kopnout, každá záminka dobrá.
Chybí mi informace, kolik let tam vítěz soutěže bude jezdit.
klasicky na 10 let
15
Konecne poradna soutez na dopravce poskytujiciho sluzby pro stat, takto to na vypadat.
Hlavně jsou konečně poptávány nějaké standardy kvality, a ne pojízdné vrakoviště.
Jsou poptávána i kupé, nebo se uspořádání interiéru „neřeší“?
Dneska se řeší jen kapacita. Dopravce by byl hloupý, kdyby byly zařazeny i kupé (menší počet míst na vůz). I když má stále spousta lidí raději kupé (včetně mne), tak smůla.
Pár kupé 1. třídy by ale být mohlom
Mohlo. Ale já o tom pochybuju.
Jo, jako v nových soupravách ČD co s nimi v současné době jezdím. V jedné první třída součástí jídelního vozu takže vlastně totální blbost a navíc z 90% jízd tam nefunguje WC a člověk musí přes bar do vozu s WC pro invalidy nebo ještě do dalšího většinou totálně napráskaného vozu.
Ve druhé soupravě je první třída rozmístěná po celé elektrické jednotce a nepřetržitě v každé zastávce (nejenom) přes ní chodí cestující z druhé třídy, otevírají dveře a v zimě na Vás fičí mráz.
No a právě proto by se to mělo ošetřit v zadávacích podmínkách. Jsou cestující, kteří více soukromí ocení.
Kupé jedině zvukotěsný a do dětskýho oddílu.
Jenže na trati kde to mohli nechat na volné konkurenci jako Praha-Ostrava.
Přes Havlíčkův Brod?
Ano; až na to časování.
Máme únor 2023, teprve teď se otevíraly obálky, ale ministerstvo chce, aby dopravce vyjel v prosinci 2025, tomu říkám řádná příprava soutěže… Ať už to bude ČD nebo RJ tak kvalita cestování se nezvýší dříve, než v roce 2028, asi by to chtělo napsat na ministerstvo, že koupit/vyrobit nový vlak, není jako kupovat nové auto. Je na to potřeba 3 až 4 roky, ach jo…
Tak ČD už vhodné jednotky soutěží. RJ nevím.
Regiojet dle informaci by měl mít podobně jednotky od pesy na 200 jako má PKP IC
Ale pan kapitalista nemůže ani naznačit 😀
Na.ral tě,soudruhu?
Nevím, ale ta PESA mi přijde dost spekulativní – kolik oni do dnešního dne vyrobili vícesystémových jednotek pro V = 200 km/h ? Ve výběrku EMU350 ČD, a.s. zatím jen „kopou“ kolem sebe a snaží se změnit podmínky výběrka, protože kvalifikace tam mluví jasně: Splnění technické kvalifikace prokáže dodavatel, který doloží seznam významných dodávek poskytnutých za posledních 5 let před zahájením zadávacího řízení nebo v jeho průběhu do dne podání žádosti o účast včetně uvedení stručného popisu předmětu plnění a doby jejich poskytnutí (měsíc/rok) a identifikace objednatele. Ze seznamu významných dodávek musí vyplývat, že dodavatel realizoval výrobu a dodávku alespoň… Číst vice »
A co jednotky pro RegioJet UK, ty to nesplňují?
Pesa k tomu ČD do výběrka EMU350, píše (cituji): V případě naší společnosti jde o zmíněné Polsko a Pobaltí, které má stejnosměrnou napájecí soustavu, a proto většina našich dodávek elektrických jednotek byla koncipována pro tuto napájecí soustavu. Obdobný jev lze vysledovat i u dalších významných dodavatelů kolejových vozidel. Naše společnost ale zároveň nabízí a je schopna dodat (jak ukazuje zmíněná dodávka 7 ks vícesystémových elektrických jednotek do ČR) i elektrické jednotky uzpůsobené pro jiné napájecí soustavy. Naše společnost si uvědomuje, že je legitimním právem Zadavatele nastavit kritéria technické kvalifikace tak, aby připouštěly účast jen kvalifikovaných dodavatelů. Pro splnění této potřeby… Číst vice »
Však ty jednotky pro Regiojet jsou dvousystémové, tak kde je problém v jejich využití jako reference?
Problém je v tomhle:
Technickou kvalifikaci dle aktuálního znění Zadávací dokumentace
prokáže pouze dodavatel, který doloží realizaci výroby a dodávky příslušného počtu elektrických
hnacích interiérových železničních kolejových vozidel (dále jen „elektrických jednotek“), u kterých
zároveň již došlo i k:
a) schválení typu,
b) byly zapsány do ERATV a EVR/NVR, a
c) byly protokolárně převzaty objednavatelem.
Jedině takováto dodávka je Zadavatelem považována za „komplexní“.
A jen abych se v tom lépe vyznal, která z těchto podmínek ještě u těch jednotek RGJ není splněna? Nebo to jako jezdí teprv ve zkušebním provozu a ještě to není plně schválené a převzaté?
a)+c)
ČD ani nic měnit nemůžou.
Samozřejmě, že můžou, ale riskují, že to může být napadeno a soutěž by pak musely zrušit a vypsat případně znovu. Jako osobně neznám moc výběrek, kde by zadání platilo od začátku do konce – to jsou výjimky.
A koklik takových jednotek vyrobila Škoda Plzeň? Mám zato, že startovní čáru mají srovnatelnou.
Kolik vyrobila dvousystémových Regiopanterů a Interpanterů ? Moc ! Rozhodně víc než těch 20 požadovaných kusů:-)))))
Škoda má „bambilión“ dvousystémových panterů pro ČD a ZSSK.
Více sysmovych na 200 ještě žádnou tuším
Ale na 200 ano a více systémové na 160 taky
Takže problem nebude
Cenová nabídky otevřely, takže už znají výherce. Předpokládám vyhlášení vítěze a podpis smlouvy v průběhu března.
Cca dva a půl roku je dost, zejména pokud mají dopravci předběžně dohody. Jiná věc je, zda-li se bude jednotka schvalovat jako nová řada, to znamená cca první dva kusy dodat do srpna 2024 do Velimi na testy.
Myslím že výherce ještě neznají, musejí nabídky projít a zkontrolovat, zda formálně vyhovují zadání.
Můžu se zeptat, k čemu by to bylo dobré, aby vítěze znali, ale raději zatloukali a vypsali novou soutěž, ve které mohou dopravci podat jiné nabídky?
DB aktuálně prodávají jejich Metropolitan push-pully na 220 kmh. To by možná šlo: D
Ano 2 kusy
Totiž chybí dalších 18, nemají strahlo, a nejsou nové