O rychlíky z Prahy do Brna mají v opakované soutěži zájem opět České dráhy a RegioJet

Railjet na trati mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem. Foto: České dráhyRailjet na trati mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem. Foto: České dráhy

Dopravce z nové soutěže má začít jezdit v prosinci 2025.

Do opakované soutěže na provoz rychlíků linky R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno přišly stejně jako na podzim jen dvě nabídky.

Deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Jde o nabídky od Českých drah a RegioJetu. Na rozdíl od první soutěže se ministerstvu dopravy se nabídky podařilo otevřít. Kvůli chybě v otevírání nabídek muselo ministerstvo loni na podzim soutěž zrušit.

Ani jeden z dopravců nezveřejnil, čím chce na trase jezdit. V případě RegioJetu se spekuluje o nových push-pull soupravách od polské Pesy. „Nemohu ani naznačit,“ řekl majitel RegioJetu Radim Jančura. České dráhy loni vypsaly soutěž na jednotky nazvané EMU 350, které mají být použity i pro tuto linku.

Termín pro podání nabídek v soutěži na zajištění dopravce se protáhl z původně plánovaného 23. prosince na 14. února. V nové soutěži ministerstvo ponechalo fakticky stejné podmínky jako v prvním tendru, přizpůsobilo pouze cenu. Původní předpoklad činil 6,225 miliardy korun, nově to bylo 6,5 miliardy korun.

Ministerstvo požaduje nové vlaky, stavěné pro rychlost až 200 km/h. Důvodem je chystaná vysokorychlostní trať Polabí, kde mají v úseku mezi Prahou a Kolínem jezdit i rychlíky linky R9. Požadavkem jsou vratné soupravy, které nebude nutné při změně směru objíždět. Zachován zůstal i termín vyjetí nově vysoutěženého dopravce: prosinec 2025.

Jde o první otevřenou soutěž, ve které ministerstvo dopravy požaduje nové vlaky. Smlouva s dopravcem bude „s převažujícím charakterem tzv. netto“, tedy příležitosti a rizika spojená s vývojem výnosů jsou – s některými výjimkami – na straně vybraného dopravce.

Tagy České dráhy linka R9 Praha - Havlíčkův Brod - Brno Ministerstvo dopravy R9 RegioJet
245 komentářů