O miliardu levněji. Stavba D35 z Hořic do Sadové může ŘSD výrazně zlevnit
Práce na záchranném archeologickém výzkumu na D35. Foto: ŘSD
Úsek má stavební povolení, běží rozsáhlý archeologický průzkum.
Úsek má stavební povolení, běží rozsáhlý archeologický průzkum.
Nechce nahodou řsd ukázat sž jak se to dělá?
Mě je na blití vždy když čtu jak dál za ulibicema bude nedálniční profil….
Dálniční profil by neprošel přes aktivisty. Takže nyní je to nedálniční profil nebo nic.
To není úplně symbolická sleva, chyba bude někde ve vytváření „očekávané ceny“ ze strany ŘSD…
Zajímalo by mne, z čeho se tvoří projektové ceny a jak (výkaz – výměr; Kros, Aspe; hodnota vedlejších rozpočtových nákladů). Protože ŘSD se pravidelně dostane v soutěži na 70 – 80 % projekčních nákladů, SŽ zpravidla stejně nebo výše.
Druhou věcí, která by mohla být zveřejňována je projektová cena stavby, vysoutěžená cena a skutečná cena stavby.
Nevím, jak to funguje na silnicích, ale u železnic se ZTP (Zvláštní technické podmínky, de facto zadání toho, jak má daná stavba vypadat) stávají trhacím kalendářem nejpozději na vstupní, případně na jedné z prvních výrobních porad. SŽ si totiž při projektu neustále vymýšlí, co by se v rámci jedné stavby dalo udělat a tím cena stále stoupá….
Přesně, řsd to schválně nadsazuje a pak vykazuje, kolik ušetřilo.
O cenových normativech, ASPE atd jste někdy slyšel ?
Dá se říct, že se tvoří totožně. Ceník OTSKP-ŽS je jen odvozenina z OTSKP, co používá ŘSD. ŘSD chce i ASPE a SŽ má svoje formuláře (ale i pro ně se to dělá vesměs v ASPE).
Takže rozdíl v ceně má 2 důvody:
1) Menší konkurence ve výstavbě železničních staveb
2) Snaha Metrostavu dostat se zpět na trh po vyloučení z veřejných zakázek
Bod 2 je naprostá blbost. To by musel MTS ty soutěže pravidelně vyhrávat.
Nízké ceny a téměř stále stejný vítěz svědčí o snaze koncernu VINCI o absolutní nadvládu na trhu.
https://zdopravy.cz/dalsi-kultivace-d46-za-zakazkou-na-vylepseni-dalnice-u-vyskova-miri-eurovia-160344/
Však je Mi často vyhrává.
Příklad pouhá oprava koridoru Velim – Poříčany na železnici stála 5 mld Kč za 14 km, takže 357 milionů za km pouhé opravy. Oproti tomu tato dálnice bude stát 240 milionů za km. Dálnice je široká 26 metrů, 2 koleje zhruba 10 metrů. u dálnice se budou muset dělat teréní úpravy, u železnice již byly hotové.
Prostě zakázky na železnicích jsou předražené
Tady je to OT. Je to dálnice.
Možná jsou v nákladech té železniční stavby započteny i vícenáklady na kompenzace dopravcům, vyloučené spoje, NAD, neuskutečněnou platbu za použití cesty… Nevím.
DOMLUVENÉ
Rozpočet stavby je stanoven na zaklade podrobného soupisu práci, kam vstupují jednotková ceny z OTSKP, které vydává SFDI. Rozpočet sestavuje projektant zadavaci dokumentace.