Fiasko soutěže na vlaky Praha – Mnichov. Bavoři tendr zrušili, nabídka byla o miliardu eur dražší, než čekali
České ministerstvo dopravy počítá s novou soutěží na kratší dobu.
Cestující mezi Prahou a Bavorskem nečeká v příštích několika letech zásadnější zlepšení kvality cestování. Bavorský objednatel dopravy Bayerische Eisenbahngesselschaft (BEG), že zrušil společnou soutěž s českým ministerstvem dopravy na provoz vlaků Mnichov – Hof a Mnichov – Praha.
„Soutěž nepřinesla nabídku, která by pro Bavorsko byla přijatelná. Její hodnota byla o více než miliardu eur vyšší, než byla stanovená předpokládaná hodnota,“ uvedl BEG v prohlášení.
Podle informací deníku Zdopravy.cz se do soutěže přihlásilo jen sdružení Netinera/České dráhy, tedy nynější provozovatel Bavorských expresů. Netinera (společný podnik italských drah a lucemburského fondu) je vlastníkem společnosti Die Länderbahn, která v Bavorsku jezdí s vlaky pod značkou Alex. Ty jsou dlouhodobě hodnoceny jako nejhorší v Bavorsku.
„Je to velmi nešťastné, ale neexistuje žádná alternativa,“ komentoval generální ředitel BEG Thomas Prechtl. BEG nyní plánuje vybírat dopravce ve dvou separátních soutěžích. Na tento krok se připravovalo i české ministerstvo, které před několika dny poslalo předběžné oznámení na dopravce pro úsek Praha – Furth im Wald.
Nejistota kolem Bavorských expresů. Ministerstvo představilo záložní plán na pětiletou smlouvu
Podle informací deníku Zdopravy.cz přesahovala nabídková cena na německé straně v přepočtu tisíc korun za kilometr. Důvodem je především konstrukce speciálních vozidel na míru této trase, která se stala jedním ze symbolu neschopnosti Česka a Německa vybudovat mezi důležitými metropolemi kvalitní železniční spojení. Sdružení přišlo do soutěže se soupravami od Siemensu, které by zvládly jízdu pod různými napájecími soustavami i mimo elektrizované tratě. Vozidla současně měla dosahovat rychlosti až 200 km/h.
Kdo bude provozovat Bavorské expresy? Německá i česká strana tají i počet soutěžících