O lokálkách s lehčím ETCS se rozhodne do roka, říká ministr dopravy Kupka
Návrh seznamu tratí, kde by nemusel být nutně plnohodnotný systém ETCS, teď čeká projednávání s kraji.
Diskuse o tom, jak zabezpečit vedlejší a regionální tratě na české železnici, spěje do finále. Ministr dopravy Martin Kupka při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz uvedl, že do roka padne rozhodnutí, které vedlejší tratě budou mít tzv. lehčí variantu zabezpečení. Tedy levnější a jednodušší řešení, než je plnohodnotné ETCS, které by mělo zůstat doménou hlavních a koridorových tratí.
„Hledáme ulehčení u lokálních a regionálních tratí, kde ke kontaktu s koridorovou tratí dochází například jen v příslušném uzlu, a je možné to provozně oddělit. Aby všude, kde to není nezbytné, nebylo nutné zavádět ETCS v plném rozsahu, ale dokázali jsme najít méně nákladné řešení,“ řekl Kupka s tím, že ministerstvo už pracuje s návrhem konkrétní mapy takových tratí. Jako první ji nyní chce prodiskutovat s kraji, které regionální dopravu na železnici objednávají. Do roka podle ministra musí padnout rozhodnutí, které tratě budou mít jednodušší zabezpečení a které plnohodnotné ETCS.
Ministr zároveň potvrdil, že rok 2025 a výhradní provoz ETCS na hlavních koridorech je neměnným termínem. „Pořád nás trápí, že dochází na české železnici k celé řadě mimořádných událostí. Zapojení ETCS je jedním z důležitých kroků k omezení nehod na železnici. Znamená to obrovské finanční výdaje. Jen do roku 2030 to bude znamenat 47 miliard korun pro zvýšení bezpečnosti na všech plánovaných tratích zapojených do výhradního provozu. To má být 4 800 kilometrů tratí,“ řekl ministr. Doplnil, že stát chce zároveň jasným výhledem chránit investice dopravců, kteří už investují do vybavení svých vozidel systémem ETCS, a ujistit je, že do tohoto systému nedávají finanční prostředky zbytečně.
Celý rozhovor s ministrem dopravy Martinem Kupkou přineseme v pátek v čase oběda.