O jihočeské expresy a rychlíky mají zájem České dráhy, nikdo jiný se nepřihlásil

Jižní expres na novém úseku IV. koridoru. Pramen: České dráhyJižní expres na novém úseku IV. koridoru. Pramen: České dráhy

Stát původně chystal velkou soutěž na 15 let, vypsána měla být už loni. Místo ní se soutěží kontrakt pouze na šest let.

Šestimiliardový tendr na zajištění provozu Jižních expresů a rychlíků obsluhujících jih Čech dospěl do finále. Lhůta pro podání nabídek vypršela ve středu dopoledne. Deníku Zdopravy.cz potvrdily podání nabídky pouze České dráhy, ministerstvo dopravy chystá oficiální vyjádření na pondělí.

„Můžeme potvrdit, že jsme podali nabídku na zajištění dopravní obslužnosti na takzvaný Balíček Jih,“ uvedl mluvčí ČD Filip Medelský s tím, že podrobnosti dopravce s ohledem na probíhající řízení nezveřejní.

Naopak RegioJet, Arriva ani Leo Express nepodaly. „Podmínky nebyly nastavené tak, aby se vůbec mohli přihlásit alternativní dopravci,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Ministerstvo dopravy hledá dopravce na šest let, přičemž nepožaduje zásadní proměnu vozového parku. Vítěz získá smlouvu na období od prosince 2025 do prosince 2031. Předpokládaná hodnota kompenzace ze strany státu je 5,74 miliardy korun, za což by měl dopravce odjezdit 33,78 milionu kilometrů. Odhad ceny za vlakový kilometr tak vychází zhruba na 170 korun.

Půjde o netto smlouvu, tedy riziko tržeb ponese dopravce. Včetně příjmů z jízdného by si měl za dobu trvání smlouvy přijít dle ministerstva na více než 10 miliard (v cenové hladině roku 2024).

Cena bude mít při vyhodnocování váhu 90 procent, zbytek připadá na vybavení vozidel wifi, klimatizací a prostory pro jízdní kola. Konkrétně se soutěží o linky Ex7 Praha – České Budějovice – Summerau/Český Krumlov, R11 Brno – Jihlava – České Budějovice, R17 Praha – Tábor – České Budějovice/České Velenice a R31 České Budějovice – Plzeň.

Novinkou je mimo jiné rozdělení dnešní linky R11 (Plzeň – České Budějovice – Brno) na dvě části. Rameno Plzeň – České Budějovice bude nově obsluhovat samostatná linka R31, spojení České Budějovice – Brno si ponechá označení R11.

Šestiletou smlouvu lze přitom brát jako přechodnou. Stát původně chystal velkou soutěž na 15 let, vypsána měla být už loni. Nově ale tvrdí, že velkou soutěž o patnáctiletý provoz připraví spolu s rakouskou stranou na období po prosinci 2031.

Aktuálně nemá fakticky žádné požadavky na vylepšení současného vozového parku. Pro expresy žádá rychlost 160 km/h, ačkoliv IV. koridor je v některých úsecích připraven na vyšší rychlosti.

Tagy Balíček Jih České dráhy Ministerstvo dopravy
225 komentářů