O dotované lety ze Slovinska mají zájem dvě zahraniční aerolinky, vládu čeká rozhodování o novém dopravci
Letiště Lublaň Zdroj: Facebook.com - Ljubljana Airport
Vážné nabídky na zavedení dotovaných linek ze tří slovinských letišť podaly letecké společnosti Luxair a Air Montenegro.
Luxair by dával smysl z Lublaně. Má ještě flotilu turbopropů, které se na to můžou hodit, jako člen *A by sdílel kódy i pro ostatní členy (LH, LX, OS). Maribor a Portorož jsou asi beznadějné destinace.
Luxair clenem *A není.
Clenstvi v alianci neni podminkou k codesharu s aliancni aerolinkou. Luxair s lh group aerolinkami bezne codesharuje.
(a naopak – clenstvi v alianci nezajistuje automaticky nejaky codesharing)
Národní dopravce je už dlouho ekonomický nesmysl. Pokud má stát potřebu zajistit nějaké letecké spojení, aby z toho těžil turismus nebo business a obhájí to politicky, pak dotace na konkrétní linku je to co má cenu zkusit.
Pak je možné se bavit, jak to má vypadat, na jak dlouho to má být, zda je cílem nastartovat poptávku, nebo klidně dotovat dlouhodobě atp.
Ale Maribor a Portorož, to mají tedy slovinští politici dost bujné sny.
To by mohla vzniknout linka České Budějovice – Maribor… Jako takovej pomník penězům nalitejch do černý díry venkovskejch letišť.
Tak jediné letiště, které by mohlo ve Slovinsku dávat smysl je Lublaň a ani tam se Adria Airways neudržely… a navíc tam i něco létá.
Maribor (96 tis. obyvatel) je 45 km po dálnici od letiště Graz, takže tam se neuživí nic.
A Portorož má dráhu 1200 metrů, takže tam nepřistane nic, co by stálo za řeč. A protože nemají personál, tak teď v květnu omezují 9 dnů provoz jen na 10-18 hod.
To snad i letiště České Budějovice má větší potenciál.
„Objem podpory bude do hodnoty 50 % letištních poplatků.“
Něco podobného je i v Praze. Nové linky mají slevu na poplatky. Ale nedotuje to stát, ale letiště samotné.
Slovinsko by udělali líp, kdyby vylepšilo spojení na okolní letiště (Vídeň, Benátky, Terst). Mají o dost míň obyvatel než Morava. Tam se taky pořádné letiště neuživí.
No, já nevím, ale VIE je 390 km, VCE 240 a TRS 125. Navíc, z TRS toho moc nelétá, takže to by asi nedávalo smysl.
Spíše nechápu, jak by si představovali provoz Air Montenegro, resp. jak by ho tato společnost byla schopna zajistit. Nejen, že prakticky nemá žádnou historii. Aktuálně mají 2 roky od spuštění provozu, což prakticky znamená, že nemohou mít žádné použitelné interline dohody, aktuálně mají je dvě letadla, takže s tím moc provozu také nezajistí. Ale hlavně, je to non-EU dopravce, takže si nejsem jist, jak by byla byla ošetřena legislativní stránka provozu.
Jako .. že by z Lublaně létaly linky do vídně, benátek, terstu?
To říkáte vy, kterej by jinak zdanoval a emisními povolenkami likvidoval i zemědělce?
Ne, on chtěl zlepšit spojení po zemi pro Slovince na tato letiště. Samozřejmě Vídeň se vylepší otevřením Semmeringtunnelu a zavedením přímé linky do Lublaně, ale pořád je to celkem daleko…
Když oni zemědělci jezdí na pole po silnici a tudíž z toho žádné benefity nejsou.