O dopravci na zbývajících tratích v Plzeňském kraji rozhodne aukce, České dráhy neuspěly se stížností
Plzeňský kraj pokračuje v otevřených soutěžích, ve kterých hledá železniční dopravce pro provozní soubor Jihozápad. Kdo na neelektrifikovaných tratích nakonec
Plzeňský kraj pokračuje v otevřených soutěžích, ve kterých hledá železniční dopravce pro provozní soubor Jihozápad. Kdo na neelektrifikovaných tratích nakonec vyjede, rozhodne elektronická aukce, ve hře je ale stále varianta možného zrušení soutěže.
Kraj může se soutěží pokračovat i díky novému rozhodnutí Úřad pro hospodářskou soutěž (ÚOHS). Na něj se obrátily České dráhy kvůli soutěži pro oblasti Jihozápad. V první instanci ale ÚOHS návrh zamítl.
„Návrh směřoval proti zadávacím podmínkám. Podle navrhovatele jsou stanoveny v rozporu se zásadou zákazu diskriminace a transparentnosti a neumožňují podání vzájemně porovnatelných nabídek. Zadávací dokumentace není dle navrhovatele zpracována v dostatečných podrobnostech, aby umožnila zpracování nabídky a nabídkové ceny. Úřad ve správním řízení neshledal důvody k uložení nápravného opatření,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Žádný jiný dopravce proti soutěži námitky nepodal. České dráhy se podle svého vyjádření s rozhodnutím musí nejprve seznámit a pak rozhodnou o dalším postupu.
Kraj už v listopadu uvedl, že nevylučuje zrušení soutěže z jiných důvodů: očekávaného propadu daňových příjmů. I když kraj nepožaduje nová vozidla, chce na tratích větší komfort než dosud. To může znamenat i vyšší cenu. „S ohledem na vývoj je připravována elektronická aukce a shromažďovány podklady pro rozhodnutí orgánů kraje spočívající v analýze optimální ceny, za kterou lze zakázky provozovat,“ řekla mluvčí Plzeňského kraje Alena Marešová. Kraj současně soutěží i zakázku na soubor Plzeňsko, kde je uzávěrka nabídek v dubnu.
Jistý je zájem Českých drah a GWTR
Oblast Jihozápad je rozdělena na dva soubory – Pošumaví a Český les. Podle zjištění deníku Zdopravy.cz se přihlásily nejméně dvě firmy. Účast potvrdily České dráhy a GW Train Regio, naopak ji vyloučil Leo Express. Arriva a RegioJet věc ponechaly bez komentáře.
Soutěž se týká linek P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy (s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk), linky P23 Domažlice – Klatovy, v případě části Českého lesa linky P32 Poběžovice – Staňkov – Holýšov a linky P33 Domažlice – Tachov.
Pro každý provozní soubor má kraj jiné požadavky na kvalitu vozidel, v obou případech mu ale budou stačit starší vozidla po modernizaci. V případě Pošumaví chce kraj motorové jednotky nejméně se 65 místy k sezení, musí jich mít nejméně osm (šest kmenových, dvě záložní). Vozidla přitom nemusí být plně nízkopodlažní. V každé jednotce ale musí být oddíl, který umožní přepravu až osmi jízdních kol a dvou kočárků. Musejí být po rekonstrukci interiéru, vybaveny zásuvkami a Wi-Fi a musejí jezdit minimálně stokilometrovou rychlostí. U zakázky pro Český les stačí rovněž starší vozy, stejně tak i osm jednotek včetně dvou záložních. Kraji ale stačí menší počet míst pro kola či kočárky, minimální rychlost je 80 km/h.
V praxi to znamená, že pro Český les by mohly stačit mírně upravené regionovy, pro Pošumaví pak modernější vozy typu Stadler RS1. Dosud na těchto tratích jezdí regionovy nebo motorové vozy 810 a 842.
Kraj počítá s tím, že nový dopravce začne jezdit v prosinci 2022. Pokud se nepodaří vysoutěžit zakázku včas, dojde nejspíš k prodloužení smlouvy s Českými drahami.