Dopravci Železnice

Daňové příjmy klesají. Plzeňský kraj nevylučuje zrušení soutěže na lokálky

Regionova ve stanici Sušice. Foto: České dráhy
Regionova ve stanici Sušice. Foto: České dráhy
Nové vedení kraje musí rozhodnout, zda budou nabídky ekonomicky přijatelné

V Plzeňském kraji vrcholí rozhodování o osudu soutěže na zajištění vlakových spojů v oblasti Jihozápad, kde jde o dva soubory: Pošumaví a Český les. Podle zjištění deníku Zdopravy.cz se přihlásily nejméně dvě firmy. Účast potvrdily České dráhy a GW Train Regio, naopak ji vyloučil Leo Express. Arriva a RegioJet věc ponechaly bez komentáře.

Osud soutěže je ale nejistý. Podle náměstka hejtmana Pavla Čížka (STAN) musí nyní nové vedení kraje rozhodnout, zda budou nabídky ekonomicky přijatelné, a vzít v úvahu finanční možnosti kraje. Náměstek nevyloučil ani, že kraj veřejnou zakázku zruší a nevyhlásí e-aukci, která má podle zadávací dokumentace následovat po otevření obálek. „To teď nejsem schopen říct, protože výrazně klesají daňové příjmy kraje a jsou také propady v tržbách z jízdného (příjem kraje),“ uvedl náměstek pro ČTK. Kraj se podle něj rozhodne do konce roku.

„Konalo už se první jednání hodnotící komise, která teď musí s nabídkami seznámit nové členy výborů,“ řekl vedoucí odboru dopravy Dušan Pakandl, který je členem hodnotící komise. Podle něj by se elektronická aukce mohla konat v prosinci či lednu. Mezitím se ještě setká hodnotící komise s uchazeči. E-aukce by byla soutěží, v níž by mohli účastníci v intervalech snižovat nabídnutou cenu. Výsledky musí schválit vedení kraje, které se ale může rozhodnout už dříve, že zakázku zruší. Musela by se opakovat i tehdy, pokud by kraj kvůli propadu daní i pasažérů chtěl objednat méně kilometrů, než bylo v parametrech zakázky.

Soutěž se týká linek P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy (s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk), linky P23 Domažlice – Klatovy, v případě části Českého lesa linky P32 Poběžovice – Staňkov – Holýšov a linky P33 Domažlice – Tachov.

Pro každý provozní soubor má kraj jiné požadavky na kvalitu vozidel, v obou případech mu ale budou stačit starší vozidla po modernizaci.

V případě Pošumaví chce kraj motorové jednotky nejméně se 65 místy k sezení, musí jich mít nejméně osm (šest kmenových, dvě záložní). Vozidla přitom nemusí být plně nízkopodlažní. V každé jednotce ale musí být oddíl, který umožní přepravu až osmi jízdních kol a dvou kočárků. Musí být po rekonstrukci interiéru, vybaveny zásuvkami a Wi-Fi a musí jezdit minimálně stokilometrovou rychlostí. U zakázky pro Český les stačí rovněž starší vozy, stejně tak i osm jednotek včetně dvou záložních. Kraji ale stačí menší počet míst pro kola či kočárky, minimální rychlost je 80 km/h.

V praxi to znamená, že pro Český les by mohly stačit mírně upravené regionovy, pro Pošumaví pak modernější vozy typu Stadler RS1. Dosud na těchto tratích jezdí regionovy nebo motorové vozy 810 a 842.

Kraj počítá s tím, že nový dopravce začne jezdit v prosinci 2022. Pokud se nepodaří vysoutěžit zakázku včas, dojde nejspíš k prodloužení smlouvy s Českými drahami.

s využitím ČTK

 

Odebírat
Upozornit na
guest
134 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pink

100 km za hodinu? Než se rozjede, bude brzdit?

Luboš

Ať tam jezdí kdokoliv a čímkoliv, ať tam klidně jezdí autobusy, za jakoukoliv cenu.
Hlavně ať tam nejezdí shnilé smradlavé Regiomousy. S tento skanzen odrazuje tolik cestujících a tím značně prohlubuje globální ztrátovost železniční dopravy.

libor

taktak, já bych i řekl, že kvalita vozového parku je pak znát na využívání VD, příklad může být relace Plz-Hora, kde po zavedení panterů, vzrostl počet cestujících. Pro mě jako pro běžného cestujícího, je toto důležité, čím se jede!

Luboš

Ano. Stačí jen sešrotovat všechny 810 a doženeme Rakousko i Německo. Dokud bude jezdit poslední Regiomouse, budeme na úrovni Balkánu

rtep

Na šumavských lokálkách jsme díky Regiosprinterům hluboko pod úrovní Balkánu.

xyz

Zato za dob brejlovců s patráky to bylo na úrovní západní Evropy?
P. S. Regiosprinteři pocházejí z („balkánského“) Německa.

rtep

Patráky samozřejmě nebyly na úrovni západní Evropy. Ale tramvaje, vhodné tak na desetiminutové popojíždění na kraj města, už vůbec ne. Proti 654 je jakýkoli český motorák luxusem.

Luboš

ty jsou ale nízkopodlažní narozdíl od 810

rtep

Díky té nízkopodlažnosti je tam jen výrazně větší hluk z těch minikoleček, po nichž ten krám jezdí.

Kom

Máš recht regiosprinter je odporná příšera

Luboš

Ale je nízkopodlažní, chápete to

Miloš

Aha takže když všechny 809/810/811 (včetně nejnovějších modernizací) nahradíme hypoteticky 841 a zbytek vozového parku necháme jak je, pracovní podmínky u ČD zůstanou jak jsou a zabezpečení zůstane závisle na strojvedoucím, tak se podle Vás železnice posune na úroveň OBB?

Oldřich Sládek

Po dnešním nočním zasedání Sněmovny bych s predikcí čehokoliv byl opatrný. Propady příjmů krajů budou šílené., například Středočeský kraj – 12 mld.CZK. Osobně si myslím, že nebudou peníze vůbec na nic.

-TR-

Ještě nic není jisté. Zrušení superhrubé mzdy musí schválit Senát a podepsat prezident. Samozřejmě, že Sněmovna může jak Senát, tak prezidenta přehlasovat, ale do té doby se toho může stát ještě hodně.

Oldřich Sládek

To vím. Při mé lehké osobní znalosti fungování Sněmovny na to moc nesázím. Ale třeba se stane zázrak.

Filemon44

Třeba to zodpovědné konečně donutí opravdu zodpovědně hospodařit a oblíbená fráze o péči řádného hospodáře přestane být frází…..

boris

ne nepřestrane být frází, je to fráze

T448

To je tak, když se objednatel moc rozmáchne a pak mu dojdou prachy. Plzeňský kraj toho budiž příkladem.
Napřed linka Beroun – Plzeň – Klatovy na 11 Regiopanterů. Z toho 2 záložní a zbytek s úplně mizernými proběhy. Výsledek: kraj bude platit cca 220 Kč/km.
A teď Jihozápad: na 6 turnusových vozidel 2 záložní! K tomu nutno u relativně mladých vozidel kompletně vyměnit interiér, dosadit nový infosystém atd. atd.
K tomu brutální sankce za každou blbost.
A pak se všichni hrozně diví, že cena za vlkm vyroste do závratných výšin.

Holt současná „krize“ donutí objednatele přehodnotit priority.

-TR-

Efektivita. Oběhy vozidel. To je snad nejdůležitější, co se týče výsledných nákladů. Už teď je tam prostor pro úspory, které ale vůbec nemusí znamenat škrty spojů.

Takových případů je mnoho, kde by stačilo trochu lépe upravit oběhy a podstatně tím snížit provozní náklady.

watslaw

Zrovna požadavek na ty dvě záložní soupravy mi přemrštěný nepřijde. Podívejte se do Libereckého kraje, kde stačila nehoda na přejezdu a nějaká revize a hned si všichni stěžovali, že místo vlaků jezdí regionovy a nestíhají jízdní doby. A to ještě bylo štěstí, že to byly regionovy a ne vysokopodlažní 810 + 010. A nebo v jiných krají (DLB v ÚK, LEO v PK, JHMD v JČ), kde stačí drobnost, a místo vlaků jezdí NAD.

Leinad

Já bych považoval za férové, aby dopravci hrozila pokuta za nedodržení řazení (nízkopodlažnosti,….) a pokuta za zpoždění (přičemž „nasazení líného vozidla“ je problém dopravce a ne vyšší moc, která způsobila zpoždění nezávisle na dopravci) a pak by bylo na dopravci jak si to zařídí. Dopravce může mít servisní smlouvu se 100% funkčností vozidel, záložní střep může být použitelné vozidlo (ČD docela dlouho měly 451, které na Os stíhaly jízdní doby a pobyty jako 471, byly nízkopodlažní, nebyla bezbariovost a první třída), může mít zálohy podle vlastního uvážení(rizika pokut). Když dopravce bude mít půlzálohu (=soupravu která dělá zálohu pro víc objednavatelů)… Číst vice »

Miloš

To by ovšem k tomuto dopravci nesměl být tlak na nejnižší cenu a když už, musí se objednatel uspokojit se staršími modernizovanými vozidly a cestující holt přežijí, když u některých vlaků budou muset vystoupat dva schůdky.

Leinad

Nebo součet pokut za nedodržení řazení bude větší, než by stálo držení záložní soupravy.

Miloš

To se ale prodraží. Spíš bych zbytečně neposílal nízkopodlažní soupravy tam, kde to není nutné a jezdí pár lidí a místo toho bych zavedl ČD taxi službu pro invalidy, která pro ně dojede přímo k domu a doveze jej až do města kam potřebuje.

Leinad

Proč v době, kdy už není v pravidelném provozu ani jeden žabotlam, řešit že nějaký dopravce chce jako zálohu používat něco staršího (=nesplňujícího nízkopodlažnost a další parametry)

Luboš

Leo v PK jezdí bez potíží a s luxusními vlaky. Škoda že nedostal i Pce – Havlíčkův Brod a Žďárec Svitavy. Pak by byla doprava v PK nejmodernější z celé republiky hned po libereckém kraji.

KarelF

Hele takovýhle věci sem nepište málem jsem si musel volat rychlou, protože jsem málem spadl z gauče na zem. 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 jako liberecký kraj má nejmodernější dopravu 🙂 🙂 🙂 🙂 jako kde 🙂 🙂 🙂 myslíte Arrivu tak to už radši to o tam jezdilo. Pardon, ale 30 a více let staré soupravy vytažené z vlečky a kopřiv kdesi v Německu u jakési teplárny elektrárny kde hnili už kolik let. Jinak jel jste s tím? Regionova kterou tu haníte je na tom bohužel lépe než tento šrot.

Petr

Nedávno jsem tím jel, a i kdyby to leželo 10 let na dně Mariánského příkopu, byl komfort jízdy lepší než 810, 814, 842 nebo 854. Chápu že to, že vyřazené německé vozy jsou komfortnější než české vozy v provozu je pro ČR trochu ponižující, ale co s tím naděláme.

-TR-

Velmi pravděpodobný scénář je ten, že na těch lokálkách vlaky zůstanou, ale Plzeňský kraj už nebude požadovat zvýšení kvality, tzn. spokojí se třeba i s 810 nebo s 814, pokud tato nabídka bude nejlevnější.

Pavel Čížek (STAN) chce provoz na lokálkách udržet. Mimochodem svůj post radního pro dopravu obhájil, zastával ho i minulé volební období, takže bude navazovat na to, co sám dělal.

Miloš

S 810 se kraj nespokojí

-TR-

Když nebude mít kraj na víc, spokojí se s tím. A 810 je lepší řešení než nic.

Miloš

Podle krajů je lepší SOR 10.8 než 810

Luboš

No to fakt ne. Než 810, tak ať lidé radši jezdí auty. Nějakých 5 aut už ekologii nevytrhne, ale 810 zas*rá životní prostředí brutálně . Nedivme se, že na nás Greenpeace a Gréta tolik útočí.

KarelF

Tak to se najde dost jiných výrobců smradu než 810. Například kamiony to je k ekologické diskuzi víc než všechny 810.

Jackub

Tím zrušením soutěže kraj ušetří kolik? Jinými slovy – současná cena za vlakokilometr je nižší, než očekávaná cena, vzešlá ze soutěže?

-TR-

Je to velmi pravděpodobné, protože Plzeňský kraj měl víc požadavků oproti současnému stavu, především na vozidla.

-TR-

Už teď je možné propad příjmů z tržeb aspoň částečně vykompenzovat zdražením jízdného. Tarif IDPK je extrémně levný.

Obecně zdražování je daleko lepší cestou než škrtání spojů. Sice lidi brblají, ale těch pár korun navíc si nakonec stejně připlatí.

Kalina

Ne, je to přesně naopak. Léta kdy osobní auto měla jen hrstka „vyvolených“ jsou dávno minulostí a veřejná doprava teď už musí být jen levná, aby ji někdo bral v potaz.

Kubrt

Nemusí být levná a jen nízká cena nezaručuje úspěch obecenstva. VHD osloví ty, co jinou možnost nemají (děti, nemohoucí důchodci, jiné důvody) a ty, kterým nabídne něco lepšího než vlastní auto. Když tedy zůstaneme u pošumavských lokálek, nic moc konkurenčního nabídnout nemůžou a zůstanou na nich jen ti, co jinou možnost nemají (a už dnes tam nikdo jiný není), takže teoreticky můžou zdražit. Takže je to na politickém rozhodnutí vedení kraje – jak tam tu dopravu zajistí a kolik si řekne. Klidně můžou objednat autobusy a ještě zdražit, na přepravním výkonu se to neprojeví a na výsledku krajských voleb taky… Číst vice »

-TR-

Děti a důchodci mají státem garantovanou slevu 75 %, možná, že v dalších letech dojde k jejímu snížení, ale nějaká sleva tady určitě bude.

Jinak s tím výsledkem voleb bych byl opatrný. Vzpomeňme na Pardubický kraj před osmi lety.

Jiří Kocurek

Zbylých 75 % jízdného proplácí stát.

-TR-

No však, z krajské kasy tyto peníze nejdou.

Miloš

Musí být levná. Pak ať si ale lidé nestěžují na 843, 810 a 814

KarelF

Chcete peníze do železnice zaveďte povinnou daň z auta bude sice nepopulární, ale vybere se na železnici. Další co by přispělo by bylo vyšší plošné mýtné ideálně o 100% nezatížené provizí poskytovateli a odvedené na veřejnou dopravu a ceny nafty a benzínu na úrovni okolo 40-45 Kč za 1 litr. Navýšení by bylo přeskupeno do veřejné dopravy a vzhledem k lenosti našeho národa by jste mohli jezdit regiozvířaty do horních dolních možná i za nižší jízdné.

KarelF

Paradoxem bude, že se dost lidí k nejen železnici vrátí, protože si spočtou, že auto je zbytečné. Navíc dražší mýtné a nafta vám přivede do nákladní dopravy další zakázky kde se může i zdražit mírně pod náklady dopravy silniční takže v důsledku se vybere více. Ono k tomuto se stejně jednou propracujeme, protože ropa není navždy a už jsme překonali levnou ropu a težba se pomalu jistě blíží k zdárnému konci. nebo co myslíte proč se těží z břidlic a válčí se v severní africe na dálném východě mění se režimi venezuela a další. Protože tam ještě ropa je, ale… Číst vice »

Y.K.

Mám tomu rozumět tak, že výsledná cena (očekávají) bude vyšší než současná placená ČD a nebo jen vymýšlí způsob jak shodit soutěž ze stolu? Ke všemu počítat s úbytky cestujících a s tím spojenými ztrátami tržeb v době covidového lockdownu i pro rok 2022 je poněkud příliš.

Kamui

Tak pokud chtějí nová/modernizovaná vozidla, je jasné že cena bude vyšší než u Regionovy, co dnes jezdí v podstatě za cenu nafty a platu strojvedoucího.

xyz

Regionova také zmodernizované vozidlo a tato věc je předpokládám v nákladové ceně zohledněna.

MartinS.

Ale náklad u ní byl pouze na tu modernizaci, protože základ – šukafon – už byl účetně odepsán. To, co chce kraj nyní znamená koupit vozidlo a následně ho zmodernizovat, takže náklady jsou vyšší.

Y.K.

To je tedy velmi naivní představa toho jak ČD vypočítávají prokazatelnou ztrátu u nesoutěžených souborů.

xyz

Kdyby jen pro rok 2022. Ale i pro jakékoliv další roky, kdy by tato dlouhodobá smlouva platila.
Z nynějšího aktuálního stavu s výrazným (pochopitelným) propadem tržeb je nelogicky abstrahováno na dalších 10 let dopředu.

kix

asi vědí jak to bude dále fungovat lépe nž my, nakonec jsou blíže ke zdroji..

xyz

Není důvod, aby TRŽBY z jízdného byly po roce 2022 výrazně nižší než byly donedávna.
(Ba naopak – dalo by se spekulovat, že pracujícím lidem zůstane po snížení daně z příjmů o to více peněz „v kapse“, takže snesou i přiměřené zdražení jízdného a s tím spojené určité zvýšení tržeb.)

Jaaa

Inflace jakékoli snížení daně sežere.

Kalina

Je zřejmé, že od teď se bude efektivita při zajištění dopravní obslužnosti sledovat víc, než kdykoliv předtím, což je pro zajištění udržitelné veřejné dopravy naprosto žádoucí. Ve výsledku se díky úspoře nákladů pomocí redukce spojů na lokálkách, mohou mnohé obce dočkat spojů veřejné dopravy i o víkendech, což dosud zdaleka není běžné.

xyz

Jestli kraje jely v objednávkách vlaků i autobusů „na dřeň“ (tzn. objednaly rozsah tak, jako by počítaly, že celých 10 let budou mít tak vysoké daňové příjmy), pak se bude v takových krajích škrtat bez ohledu na to, zda jde o vlaky nebo autobusy.

Těžko dojde u autobusů k opaku v podobě zavedení nových, víkendových spojů.
Max. autobusová náhrada za konkrétní zrušené vlakové spoje (jestli vůbec). Nic víc.

Kalina

Doprava za km na lokálkách stojí několikanásobek toho, co provoz autobusy. Je tak dobře možné, že v balíku peněz určených na dopravu nakonec zbyde dostatek i pro zajištění obslužnosti o víkendech. Škrtnutí jednoho druhu dopravy ve výsledku bude všeobecně prospešnější než udržování původní dopravy uměle při životě.

Pavel Novák

Ještě levnější je vymazat lokálky a nezavádět žádné autobusy. O ty na vesnicích nikdo nestojí, bo dvě auta u baráku.

Kalina

Jistě, to už by bylo ale na jinou diskuzi. Nyní se jedná o snížení nákladů, ovšem při zachování, příp. i zlepšení obslužnosti veřejnou dopravou.

Jiří Kocurek

Nejprve přišel Babiš s tím, že soukromé vlastnictví pekárny je nežádoucí, snižuje mu tržby. A zakázal to.
Pak přišli z kraje, že soukromé vlastnictví osobního automobilu je nežádoucí, snižuje jim tržby ze ZDO. A zakázali to.
Pak přišli z města, že soukromé vlastnictví domů jim snižuje nájmy a počty nájemníků, tím pádem tržby. A zakázali osobní vlastnictví rodinného domu.

2084

Zrovna u šumavských lokálek to asi smysl má, protože tím jezdí hlavně turisté, a řekl bych, že v případě nahrazení vlaků autobusy by je turisté tolik nevyužívaly. Vlakem je možno přepravovat kola. Navíc vlak je obvykle kapacitnější, takže pokud se 50 turistů, z toho 20 s krosnami rozhodne, že využijí VHD, tak je pro ně rozhodně lepší vlak, než se mačkat v autobusu.

Kalina

Až na to, že na Šumavu se vlakem stejně nedostanete, skončíte nejdál v Sušici a dál do kopců můžete šlapat za své. Proto také drtivá většina návštěvníků Šumavy a cykloturistů přijíždí vlastním autem. Nejen, že je to pohodlnější, ale také celkově výhodnější (přeprava jen samotného kola vlakem vyjde z Prahy na 55Kč).

Jaaa

Ale no tak, do Rudy vlaky jezdí. A i z té Sušice to pro průměrného cyklistu není na Šumavu až tak daleko.

Kalina

Trať do Ž. Rudy nepovažuju za typickou lokálku, tam os. doprava zřejmě nějaký čas ještě zůstane.

BigGeorge

BigGeorge

BigGeorge

Bože, já jsem úplně blbej…. Jen jsem chtěl říct, že: 1. Spojení Sušice s krajským městem by po omezení současného stavu na 185 byla ještě větší katastrofa, než je teď 2. Tvrzení, že do kopců můžete šlapat za své, neplatí v létě, protože cyklodostavníky převzala i Arriva, takže klidně můžete vyrazit na Filipku a pak jet samospádem zpátky. Kdo by taky dneska, kdy je sníh už v Hartmanicích, chtěl někam po Šumavě na kole, žeano? 3. Někde v materiálech kraje jsem se dočetl, že existuje rezerva pro spojku směr Sušice mimo Horažďovice předměstí (Etnikumdorf). Byl bych všema deseti pro tuhle… Číst vice »

Luboš

Provozování 810 je větší katastrofa než omezování spojů. Radši ať jezdí míň vlaků , ale pořádných .
Důležitá je kvalita, ne kvantita.

Luboš

Taky si myslím že tahle finanční krize konečně potvrdí nepotřebnost šukafonů, které ČD konečně zlikvidují a začnou být firmou 21.století a pak začnou vyhrávat. Ještě by mohly sešrotovat všechny 854,460, 560 a do budoucna 842, 843, Bdmtee, B, Bdt, Bdtee. Pak už tu bude západní železnice, tedy moderní a plně nízkopodlažní.

Jakub

Ty snížené daně nejsou tak dramatické. To je odchylka způsobená plýtváním vlády, zadáváním drahých nebo zbytečných zakázek – viz Středočeský kraj, kde nová koalice tvrdí, že po úklidu ve financích bude peněz dost.
Tak se holt zruší Mochovka, bude se více hledět na délku vlaků místo krátkého intervalu, atp.
SŽ a ŘSD zase nebudou rekonstruovat tratě/silnice pár let po jejich rekonstrukci. Navíc, dotační tituly a výhodný EU úvěr na infrastrukturu s dotací tu bude i nadále.

xyz

„viz Středočeský kraj, kde nová koalice tvrdí, že po úklidu ve financích bude peněz dost.“ Prázdná slova. I Babiš svého času tvrdil, jak se válejí miliardy jen tak na zemi. A kde že jsou. „bude se více hledět na délku vlaků místo krátkého intervalu“ Což v okolí Prahy není dost dobře možné, protože vlaky tam jsou už tak dlouhé, že další jednotka připojená k soupravě už by se zčásti nevešla k nástupištím. „Tak se holt zruší Mochovka“ Smlouva s KŽC (Mochovka je součástí souboru s těmi turistickými „rychlíky“ a „motoráčky“) to umožňuje do 20 (či 25?) %. Nicméně pořád jde… Číst vice »

Kalina

Při rozhodování o osudu dopravy na lokálkách je potřeba stanovit jednoznačná hodnotící kritéria, např. že cena za jeden průměrný člověkokilometr nesmí přesáhnout určitou hodnotu. Pak už to bude automatický proces, stačí v určitém období počítat přepravené cestující. Jistě je všem jasné, že dotovat z veřejných peněz provoz na dráze, kde v průměru cestují dvě osoby na spoj je neudržitelné.

xyz

Zeptám se – kolik tratí v naších zemích je o provozu o „průměrně dvou cestujících na spoj“?

Ptám se proto, že z vlastních zkušeností bych řekl, že takové tratě už jsou povětšinou dávno bez osobní dopravy (+ jestli to někde je o těch „dvou lidech na spoj“, tak takových tratí je v rámci celé země jen pár).

Kalina

Toto byl příklad, konkrétní data vzejdou s přepravních statistik na jednotlivých tratích. Na prvních místech co do nákladů na člověkokilometr se jistě objeví spoje na Rakovnicku nebo včera diskutovaná trať Lochovice-Třebáň, příp. Březnice – Rožmitál. Tolik několik příkladů jen ze Stč. kraje.

Jackub

Například Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov. Jezdí i přes Covidovou redukci ve stále stejném počtu spojů a za 2 cestující by každý spoj byl rád. Vídám ty vlaky z okna naprosto prázdné. Už dlouhá léta…

xyz

Ano, to je jedna z mála tratí, které bych tam také zařadil (mj. také Mochov). Ale jak právě zmiňuji, z mých vlastních zkušeností je takových tratí jen málo; ostatní jsou využitější (byť i tak některé z nich poměrně snadno nahraditelné autobusem, nicméně nejde o „průměrně 2 lidi“).

Luboš

Ano, a na ty více využité je nutné nakoupit nová moderní nízkopodlažní ekologická vozidla, která přitáhnou další cestující narozdíl od Regiomousu, který nemalý počet cestujících odpuzuje.

Novotny

Proc Krah resi kljen covid a propad prijmu? Bude to kratkodoby vypadek a ua dalsi, ty souteze maji preci Kraji usetrit naklady na dotovani zeleznice. Aukci moc nechapu, co tim Kraj zamysli, kdyz uz hodla rusit vyhlasene
Ve finale se nikdo neprihlasi a naklady se treba jeste zvysi.

Miloš

Ty soutěže mají možná ušetřit kraji peníze, ale pak je potřeba nějak vytvořit a dotovat SJT, což bude ve finále stejně drahé, ne li dražší .

xyz

To vypadá, jako by kraje neviděly „na pár let dopředu“ a myslely si, že vysoká úroveň daňových příjmů tu bude donekonečna. Když něco sjednávám na 10 let, musím počítat s tím, že mezitím se může ekonomická situace hned několikrát změnit (ať už nahoru nebo dolů).

Kdyby tu soutěž + smlouvu udělaly s termínem platnosti od 12/2019, tak by dnes dělaly asi co?

David

Zrušení superhrubé mzdy (bez náhrady) a vládní neschopnost řešit efektivně pandemii (krachy malých podnikatelů, restaurací, …) nebyly úplně předpokládatelné i v těch nejčernějších scénářích. Ale bez ohledu na to, lidé se nějak přepravovat musí, takže doufám, že kraj linky vysoutěží. Nebo snad po pandemii budou lidé cestovat méně?

xyz

Ekonomický růst trval přinejmenším 5 let za sebou (v posledních pár letech vyloženě rekordně). Tzn. i kdyby nic jiného, tak bych předpokládal, že kraje mají za těch pár let utvořené dostatečné rezervy pro financování takových výpadků. Kraje coby subjekt závislý na objemu financí vybraných na daních + následně v určeném % „přeposlaných“ od států krajům by měly být schopny kalkulovat i se změnou daňového systému (tím víc když opět jde o 10letý (!) předpoklad). P. S. Bývaly doby, kdy se zdanění ze závislé činnosti počítalo z hrubé (nikoliv superhrubé) mzdy, tzn. stav, do kterého to nyní má být navráceno, přičemž… Číst vice »

a8n

V té době ale taky byly poněkud jiné sazby daně, že.

Lumiere

Ad P.S.: Jenže v těch dobách taky byla na regionální železnici standardem 810 a na autobusových linkách se dojížděly sedmistovky. Pokud dnes musí mít i autobus do Dolní Lhoty nejen klimu, ale taky Wi-Fi, USB nabíječky a nesmí být starší než X let, tak jsou náklady někde úplně jinde. Nemluvě o růstu mezd řidičů.

xyz

Podle toho by měl kraj postupovat a (s vědomím možné změny sazby daní, jakož i změny stavu hospodářství během následujících 10 (!) let) být obezřetný při objednávání příslušného rozsahu spojů.

Naobjednat toho fůru zrovna v době, kdy ty příjmy jsou rekordně vysoké, dokáže každý.
Ale pak to ufinancovat v hubenějších letech, to je pak najednou problém.

Jaaa

„by měly být schopny kalkulovat i se změnou daňového systému“

Vy jste dobrej! To jakože kraje musí mít 75 % rozpočtu v přebytku, nebo co?

xyz

Ne. Postačila by nižší rezerva (v posledních letech na její tvorbu měly kraje peněz dost; od státu dostávaly rekordní objem peněz, jak se i Babiš chlubil).
75 % je nesmyslně nadsazené číslo.

Haha

To možná dostávaly, ale pořád to bylo s ohledem na stav třeba silnici II. třídy zoufale málo.

libcha

Mě by zajímalo, co se bude dít, když „nabídky nebudou ekonomicky přijatelné“. To na těch tratích neobjednají žádnou dopravu? Nebo „nulová varianta“ hodit to bez výběrka ČD je ekonomicky přijatelná vždy? Dá se čekat, že v případě přímého objednání u ČD to bude výrazně levnější, než co vzejde z výběrka?

Kubrt

Nevidim důvod, aby v případě krachu soutěže a přímého zadání u ČD tyto daly nižší cenu, než s jakou šly do výběrka – zrušeného z důvodu vysokých požadavků dopravců.

Označník

Prodloužení smlouvy zachovávající provoz 810 třeba na další dva roky může být v situaci, kdy si Pepík s Pájou všude nacpali brutto smlouvy, na jejichž plnění teď nemají banány, docela samospásný.

xyz

… a kde byly „nacpány“ nettosmlouvy, tam zase dopravce (obvykle ČD, a.s.) pláče, že se mu to nevyplatí a požaduje po objednateli dočasné (jen na dobu, kdy se do dopravci neyvyplatí; pak by to chtěl zase zpátky na netto) převedení objednávky na brutto…

Označník

Pláč a smluvní nárok jsou dvě odlišné veličiny.

Ares

Vyplakat se dá i dodatek ke smlouvě, to nevíte?

Označník

Jako že to kluci z kraje dotáhnou do konce a hned po podpisu začnou obratem plakat u GWTR že by jako také měli nést nějaká rizika? Jo, Krigar to jistě rád dorovná.

Luboš

V případě že ekonomicky vyjde jen 810, je na místě provoz nahradit autobusy.

Původní Pražák

A to je teprve začátek vzhledem k tomu, co právě schválil parlament.

Já, kdo jiný

To bude znamenat více autobusů a méně vlaků.

Pavel Novák

Ne, bude méně vlaky i méně autobusů.

medical_examiner

Že se třeba zruší linky 380, 570, 571, a avizované 633 a 637…

Kubrt

Tak tak, krajské rozpočty půjdou o 10 % dolů.

Koro

Parlament to zatim neschvalil, ani nepodepsal president. Prozatim schvaleno jen Poslaneckou snemovnou.

Jiří Kocurek

Podpis prezidenta je pouze formalita, zákon je platný i bez něj.
https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=4&t=529

Krysa350

No hlavně aby bytí či nebytí zásuvky na Wi-Fi nerozhodovalo o bytí a nebytí spojení na lokálce. V autobuse stačí tupé civění z okna nebo do sedačky před váma bez WC a možnosti přepravit kolo, ale ve vlaku musí být to, to, to …

Peeetr

Jenže bez toho by většina vlaků pod 100 sedaček byla už lautr na h…o vůči daleko levnějším autobusům.

Jerry

Tak se o víkendu přepravuje autobusem ..dostanete se tak možná do hlavního města

Kubrt

To je věc objednávky dopravy, nikoliv důsledek ocelového kola.

Jerry

To je zajímavé..stejně ty argumenty že autobus je levnější…to šou plky

Jiří Kocurek

Ne není. Ani jízdní řád není důkazem! Prostě nejezdí!

libor

a proč jezdí vlaky i o víkendu a busy spíš ne? že by se hrálo na minimální počet objednaných vlaků, aby to to SŽ nezavřela? proč některé obce, co jsou na vlaku mají veřejnou dopravu celý víkend a jiné obce (často větší, ale bez vlaku) mají prostě smůlu a první bus jede v neděli odpoledne?

Kubrt

To je vůle objednavatelů. Místo vůle bych mohl napsat setrvačnost nebo rovnou demence, ale jsem slušný. Jsou kraje, kde busy jezdí použitelně i o víkendu.
Žádný „minimální počet vlaků, aby to SŽ nezavřela“, neexistuje.

Luboš Beneš

No kvalita busů se letos na plzeňsku dost výrazně vylepšila.

Aleš Petrovský

Všechny autobusy IDPK mají USB zásuvky, klimu, možnost přepravit kolo/kočárek/vozíčkáře, třetina má WiFi, vybrané linky mají cykloprivesy či cyklobedny… Takže tak.

Krysa350

V pořádku, chci jen vyjádřit to, aby o ježdění či neježdění ať vlaků tak busů nerozhodla chybějící zásuvka USB či wifina. Než jít pěšky, raději pojedu s 809 s graviťákem.

Jaaa

Máte mít ta dvě auta u chalupy. Když je nemáte, je to vaše mínus…

Václav John

Zrušit nesmyslně malé kraje, vytvořit jich jen 8 nebo 5. Tím ušetříme.

2084

To asi ano, ale lepší by to bylo v době prosperity, protože by to také něco stále (přesun úřadů apod.) Jen vytvoření nového okresu Jeseník stálo kolem 1mld.

Miloš

Souhlas těch 8.
Nechat Středočeský, Jihomoravský, Moravskoslezský, Jihočeský.
Vysočinu rozpůlit mezi Jihomoravský a Jihočeský.
Součit:
PL+KV – západočeský
UL+LB – severočeský
PU+HK – východočeský
OL+ZL – středomoravský

noerf

Jednotky 654 (Regio sptrinter) parametry splňují také. Navíc je předpoklad, že GWTR bude levnější než ČD.

Ludva

To těžko. Levnější určitě nebudou.

Ále

Vždycky byli levnější než ČD

D.S.

A jsou vůbec nějaké ještě dostupné? Pokud vím, tak jich mnoho vyrobeno nebylo.

Ares

Žádné takové jednotky k dispozici nikde nejsou.

Kom

Doufám že už žádné 654

Jerry

Já vám poradím ..zredukuje úředníky a peněz bude dost, mira byrokracie už je neúnosná. Jit někde něco řešit na úřadě katastrofa , natož si stavět nový dům.na dopravu být peníze musí tak jako na zdravotnictví.. a taky občané romské národnosti by neměli dostat ani ..na chleba .pak ty peníze chybí.

Vít Jůza

1. Není jisté, zda úřady s méně úředníky budou fungovat lépe.
2. Nevím, jak chcete definovat – určovat romskou národnost občanů.
3. Nevím, proč by neměli dostat ani na chleba občané zrovna romské národnosti.
4. Zajištění skutečně základních životních potřeb – práce, stravy, bydlení – by bylo nejen projevem nějaké lásky a solidarity, ale i základem stability společnosti a pokojného začlenění skoro všech (u některých to, žel, asi možné není, ale to je spíš určité množství nepřizpůsobivých gadžů než poměrně přizpůsobivých Romů.

Jerry

Aha takže promluvila kancelářská krysa

TPal.

Upřímně, jestli si myslíte, že díky Vašim dvěma nápadům budou najednou peníze, tak Vám doporučuji se dovzdělat v otázce finanční náročnosti provozování drážní dopravy. To není levná záležitost, pane Jerry.

libor

yesyes, min. 1/3 státních zaměstnanců (úředníků) by měla skončit. jiná cesta není!

TPal.

A máte nějaký tip kde by měli Ti zaměstnanci/úředníci skončit?

Miloš

Tam kde je potřeba více lidí. Zdravotnictví, veřejná doprava, zemědělství, montovny

Rosťa

Tak to reálné v praxi nebude. Babiš plánuje příští vrok 10 000 nových úředníků. Nj volby se blíží a každá kobliha je nyní dobrá 🙁 ANO, bude Líp.

Kubrt

Ne každý státní zaměstnanec je úředník.

2084

Povaleče z kaváren
do polí a továren

Jaaa

Cool, ale nejdřív si laskavě zpacifikujte poslance, aby zrušili 1/3 zbytečných zákonů, jinak stát padne na hubu.