O čtyři hodiny delší a přes severní pól. Finnair obnovil lety do Japonska, vyhýbá se Rusku
Dopravce má připravenou i jižní variantu, využívat je bude podle proudění větrů.
Letecká společnost Finnair obnovila své spojení mezi Helsinkami a Tokiem, které musela přerušit kvůli uzavření vzdušného prostoru pro dopravce z Evropské unie a dalších zemí. Nově je let o více než čtyři hodiny delší. Dopravce se vrátil k trasování přes Severní pól.
Podle dat na Flightradar24.com trval let z Finska do Japonska kolem 8 hodin a 30 minut. První let po trase přes Severní pól trval bez tří minut třináct hodin. Finnair namísto letu na východ letí z Helsinek nejprve na sever k pólu, do Japonska se přibližuje přes Aljašku a Tichý oceán.
Podobné prodloužení tras zažívají i dopravci na dalších letech mezi Evropou a Japonskem, například Japan Airlines mezi Tokiem a Londýnem letí o tři hodiny déle než obvykle, aby se vyhnuly Rusku.
Finnair na trasu nasadil Airbus A350. Při plánování trasy mohl využít i toho, že A350 má dostatečný certifikát ETOPS (extended-range twin-engine operational performance standards), které řeší, jak dlouho může letadlo být ve vzduchu jen s jedním motorem v případě výpadku jednoho. U A350 dosahuje až 300 minut. Finnair si podle zveřejněné trasy jako náhradní letiště pro případ problémů vybral Bodø v Norsku, Fairbanks a Anchorage na Aljašce, Anchorage a King Salmon a Kushiro na ostrově Hokkaido v Japonsku.
Today I had the priviledge to plan our first ✈️ in decades over the Pole to Tokyo 🇯🇵. Great effort by our OCC and flight operations department to get these new routes avoiding 🇷🇺 up and running in relatively short time without compromising the most important thing, safety. pic.twitter.com/Y3uAvnh1mq
— Riku Kohvakka (@KohvakkaRiku) March 9, 2022
Finnair má připravenou i jižní trasu, která je podobně dlouhá. Vede přes Pobaltí, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Turecko, Gruzii, Azerbajdžán, Turkmenistán, Uzbekistán, Kazachstán, Čínu a Jižní Koreu. Tuto trasu podle svého palubního magazínu bude používat i pro spojení do Thajska, Indie či Singapuru.
Finnair byl první evropskou aerolinkou, která létala přes Severní pól. Lety zahájil v roce 1983. Na trasu nasazoval třímotorový McDonnell Douglas DC-10-30ER, musel ale cestou přistát pro palivo v Anchorage. Po ukončení studené války začal létat přes Rusko.
Nová trasa výrazně zvýší náklady na let, přinese komplikace i pro organizaci letů. Dosud měl dopravce postaven letový řád tak, že letadlo zvládlo let do Asie a zpět do 24 hodin. To je nyní minulostí. Firma potvrdila, že dopad na ziskovost bude v tomto případě velký.