Infrastruktura Železnice Zprávy

O Brně se dnes jedná v Praze. Pro nádraží v moravské metropoli jde o klíčový verdikt

Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V Praze se dnes sejde takzvaný Řídící výbor Železničního uzlu Brno, který má vydat doporučení k dalšímu osudu nádraží v Brně.  Jde o klíčové jednání, protože verdikt následně ponese ministr dopravy Dan Ťok na vládu. Dá se přitom čekat, že vláda vezme doporučení výboru za své. Jednání začíná v 10 hodin.

Výbor má v zásadě na výběr dvě varianty: zachování nádraží v centru jen s drobným posunem pod Petrov nebo přesun nádraží dále od centra k řece Svratce.

Jaké bude rozhodnutí řídícího výboru, lze ale jen těžko předvídat. Zasedají v něm zástupci ministerstva, Státního fondu dopravní infrastruktury, Českých drah a Správy železniční dopravní cesty. A podle zdrojů deníku Zdopravy.cz je výbor v názorech rozpolcen. Na jedné variantě se neshodnou ani úředníci z ministerstva.

Výbor sice zřejmě vezme na vědomí rozhodnutí krajského i městského zastupitelstva v Brně, která obě podpořila stěhování nádraží k řece, jeho rozhodování je ale autonomní a zastánci stěhování v něm zásadně nepřevažují. Brněnští zastupitelé navíc podpořili stěhování jen s podmínkou, že bude zároveň zbudován takzvaný severojižní kolejový diametr, kterému se přezdívá brněnské metro. Pokud stát na tuto podmínku nepřistoupí, padne zřejmě celé usnesení, na což někteří brněnští zastupitelé (zastánci stěhování) upozorňovali jako na možné riziko.

Do věci se vložili i nákladní dopravci sdružení ve spolku ŽESNAD.cz, kteří požadují zachování „segregovaného průtahu pro nákladní vlaky z důvodu stability a spolehlivosti nákladní železniční dopravy v celém brněnském uzlu.“ Oddělení nákladní a osobní dopravy umožňuje studie SŽDC pouze u varianty Petrov.

Železniční nákladní dopravci požadují zajištění kapacity a propustnosti tratí pro hladký návoz vlaků do stanice Brno – Maloměřice. Důvodem je připravovaná státní infrastrukturní postrková služba ve směru Havlíčkův Brod, Kutná Hora a místní obsluha vleček.

„Zajištění průjezdnosti velkých železničních uzlů zajistí dle sdružení pouze segregace osobní a nákladní dopravy,“ píše ŽESNAD.cz v tiskové zprávě.

Možnosti pro Brno

Varianta A – Řeka (aneb velké stěhování)

Počítá se vznikem nového osobního nádraží v místech dnešního dolního nádraží v Rosické ulici. Obě stopy průjezdu prvního tranzitního železničního koridoru – osobní i nákladní – jsou sjednoceny do jedné stopy. Trať přes stávající hlavní nádraží je zrušena. Zaústění modernizované trati Brno – Přerov je do stanice Slatina pomocí novostavby dvoukolejné trati podél letiště Tuřany se zastávkou k obsluze letiště. V rámci technického návrhu jsou také definovány plochy pro výstavbu odstavných kolejišť a zařízení pro opravy a údržbu kolejových vozidel. Zaústění vysokorychlostní trati od Prahy se předpokládá z jihovýchodu podél stávající trati od Střelic.

Uzel Brno ve "stěhovací" variantě A. Autor: SŽDC, Studie proveditelnosti ŽUB
Uzel Brno ve „stěhovací“ variantě A.
Autor: SŽDC, Studie proveditelnosti ŽUB

Varianta B – Petrov (drobný posun)

Hlavní nádraží je modernizováno přibližně ve stávající lokalitě. Zaústění tratí od Střelic a od Chrlic je uvažováno ve stávajícím trasování. Zaústění tratí od Přerova a od Veselí nad Moravou je do hlavního nádraží řešeno od jihu, liší se ale dle konkrétních podvariant. Variantní je konkrétní technické řešení hlavního nádraží. V rámci technického návrhu jsou také definovány plochy pro výstavbu odstavných kolejišť a zařízení pro opravy a údržbu kolejových vozidel. Zaústění vysokorychlostní trati od Prahy se předpokládá od západu soustavou tunelů pod historickým centrem města, navržena je stavební příprava pro budoucí podzemní stanici v oblasti Malé Ameriky

Nádraží Brno ve variantě mírného posunu a zachování v centru (B). Autor: SŽDC, Studie proveditelnosti ŽUB
Nádraží Brno ve variantě mírného posunu a zachování v centru (B).
Autor: SŽDC, Studie proveditelnosti ŽUB

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pedro72
Host
Pedro72

Tak schválně, bude další studie? A případně na jaké téma?

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Brno má své moderní odsunuté nádraží už dávno a to v Břeclavě. Při Vmax = 200 km/h je to jen pár minut za městem, stačí v moravských polích postavit třetí kolej pro městskou rychlodráhu, což nepochybně vyjde levněji, a je vystaráno 😀

K.S.
Host
K.S.

Asi tak. 😀 Už teď to má přímý spoj 25-30minut, letos se budova v Břeclavě opraví, tak teď jenom upravit 5.6. v Brně a může tu lítat ta regiošalina, to se podaří točit a s Nordbáhnem na 200+ což je dosažitelné snadno, a čtyřkolejkou Olomouc – Přerov ani oklika do Prahy nebude vadit, ale pak zase… kdo by jel z Prahy do Brna, že? 🙂 13 kolejí v BV bohatě stačí. Tišnovku (pro osobku) můžou ukončit hlavově v Krpoli (no tak zase ne, nájezd z Majlontu se bude hodit pro pantery) náklady se pošlou ke Svitavě průtah přes Dolní se… Číst vice »

Poutník99
Host
Poutník99

Nechá se Praha vydírat Brnem (SJKD)? Myslím si, že jihomoravští politici udělali zásadní chybu, že požaduji hodně a nechtějí pro to udělat nic (nová městská třída). Vůbec bych se nedivil, kdyby byl ODSUN zastaven a nakonec zvolena varianta Petrov.

Marty-t2
Host
Marty-t2

no tak aby to nedopadlo jak salámová metoda v minulosti:

– Brno nepotřebuje metro, stačí jí rychlá tramvaj která povede v centru v podzemí,
– rekonstrukce uzelu tramvají v Brně před nádražím v podzemí ? Proč? Dáme to na povrch a do podzemí podchody a ušetříme…

Riki
Host
Riki

No jsme v Česku, takže to tak nějak dopadne.

František
Host
František

Hlavně nezakopávat tramvaj – dražší provoz a údržba, horší dostupnost. Rychlodráha ideálně ve formě zakopání příměstských vlaků – nepřibudou přestupy, cestovní rychlost odpovídající.

Marty-t2
Host
Marty-t2

S tím naprosto souhlasím Františku. Osobně to vidím tak, že všechny varianty mají plusy a mínusy, ale jako nejlepší podle mne bude nádraží odsunuté s funkčním SJKD, bez něj by bylo, ale raději lepší u Petrova. A moje noční můra je, že se rozhodne odsunuté a na SJKD se pak nikdy finance nenajdou… A úplně nejhorší můra je, že se nicnedělání bude prodlužovat, místo toho aby se investovalo i do rekonstrukce/výstavby menších přestupních uzlů typu Brno-Židenice, Brno-Starý Lískovec, Brno-Slatina apod. které zmenší v důsledku tlak na centrální nádraží, ať už bude kdekoli. Teď se s nimi nic nedělá s výmluvou,… Číst vice »

Partneři