O 43 % dražší než rozpočet. Správa železnic zrušila soutěž na modernizaci stanice Roztoky, nemá na ni peníze

Stanice Roztoky u Prahy. Foto: Jan SůraStanice Roztoky u Prahy. Foto: Jan Sůra

Velké plány Správy železnic na modernizaci tuzemských železničních stanic mohou dostat trhlinu v podobě příliš vysokých cen, s jakými jdou

97 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alf

Zrovna minulý týden jsem tam viděl babku, která sotva lezla. Aby nemusela do podchodu, vzala to svojí šnečí rychlostí rovnou přes koleje. Silně vo hubu.

vetchý stařík

„Rovnou přes koleje“ (nejen) tam nechodím, protože se mi rozdíl výšek mezi úrovní terénu a peronu překonává ještě hůř než schody do a z podchodu, ale je-li dost času, klidně to obejdu po přechodu na konci peronu – je to místo s docela dobrým a dlouhým přehledem o to, zda odněkud něco jede, rozhlédnout se bohudík ještě umím, a nejsem takové hovado, abych zbytečně děsil strojvedoucí tím, že se před nimi někdo motá v kolejích. Ale je pravda, že občas někde člověk vidí situace, kdy nad nezodpovědností lidí zůstává rozum stát – ale mnohem častěji se to týká automobilistů než… Číst vice »

Frantisek

Tak on podchod také není nic bezbariérového (podobně jako zábradlí a nemožnost vystupovat na obě strany, i když jsou tam nástupiště).

Jouda

A ani na nic moc v budoucnu nebude. Až všechny peníze začne požírat rakovina na dráze jménem ETCS!

Martin

Proč to bylo tak drahý? Vyšponovaná marže?

pozorovatel

Spíše asi fůra zbytečností, jejichž „nezbytnost“ je zaštítěna striktním (nebo možná spíše „specifickým“ = svérázným) výkladem norem …

Koleják

Už se zase mezi sebou domlouvají. Kartel. Ach jo…

zesp

A ještě jedno ze soboty:
https://youtu.be/Ig-BmbsdEUg

zesp

Víkendové video ze stanice:
https://youtu.be/AnbQeHowv88

ondra

Ruku na srdce-patří Roztoky mezi žst,jenž naléhavě potřebují modernizaci? /pravda,chybějící bezbariérovost,at nejsem za asociála/. Jako Pražák bych si uměl představit jiné „případy“,Vysočany zminovat nechci-ty to mají „za pár“,ale co třeba např. Smíchov,Kladno

Martin V.

Holešovice-zastávka. Až otevřou opravený Negrelliho viadukt, tak se zase propadneme hluboko do minulého století. Ta je taky bariérová a ještě se tam klopýtá přes výhybky.

Frantisek

Zatímco někteří raději klopýtají podchodem. 🙂

dopravák

Jediné, co v současnosti v Roztokách u Prahy opravdu chybí, jsou dva osobní výtahy do a ze stávajícího podchodu – zatím by stačily dva, ale bude-li realizován ten pseudoostrovní peron místo 3. dopravní koleje, budou pak už potřebné tři – a jako bonus by se uživil vyšší (550 mm nad TK) peron pro vlaky „tangenty“ u části 5. kusé koleje před „provozní budovou“ a bývalým „placem“, kde vzniklo možná nepříliš oficiálně parkoviště „P+R“. Prodloužení podchodu na druhou stranu kolejiště bude sice určitě užitečné zejména pro zámek (Středočeské muzeum) také, ale realizovat to v tuto chvíli nezbytně nutné určitě není –… Číst vice »

Frantisek

Nu, to je jen, když už se to dělá. aby nebylo potřeba tu dráhu tolik obcházet a nesvádělo to k přecházení v nejméně vhodných místech. Samostatně to asi nutné není, ale byla by chyba to vynechat, když už se na druhé straně bariéry přidávají.

zesp

Úplně náhodou jsem se tam octnul zrovna o víkendu, tak jsem tam sejmul i nějaké záběry, zrovna i Hungáriu v nejakym divnym složeni:

https://youtu.be/Ig-BmbsdEUg

A v pátek osobák:

https://youtu.be/AnbQeHowv88

Říkal jsem si, více takových zmodernizovaných a vcelku udržovaných stanic…

zesp

Velice pěkná zkoridorizovaná stanice:

https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/ZST_Roztoky_u_Prahy/

Až jsem z toho překvapen, že se má kompletně předělávat… Ale jedině dobře, bude zase modernější a lepší….

Lektor

Nemá se to kompletně předělávat, pouze podcho na který se vykašlali a nové ostrovní nástupiště.

XXXD

Poloostrovní nikoli ostrovní.

Lektor

Ne ostrovní, příchod bude pouze podchodem.

Frantisek

Tak to už bude lepší z autobusu přestoupit až v Praze. 🙂

Martin

A co trochu usetrit naprojektu, treba levnejsi zastreseni….?

Martin V.

Dotaz k vizualizaci: Pokud mezi ostrovním nástupištěm a nádražní budovou zůstane jediná kolej, je možné (technicky, prakticky, podle norem) mít nástupní hrany z obou stran, nebo je nutné dát z jedné strany zábradlí? Buď u budovy jako v Chocni, nebo naopak na ostrově jako tady. Napadlo mě, že z jedné strany koleje musí být odstup, aby v případě potřeby rozvěšení vlaku se mohl posunovač vůbec dostat ke šroubovce a k hadicím. Ale možná je to blbost.

dopravák

To pseudoostrovní nástupiště není ve skutečnosti „ostrovní“ a šířkově odpovídá normám pro jednostranná nástupiště, nikoli pro nástupiště ostrovní, takže tam to zábradlí být musí, aby bránilo vstupu (pádu, atd.) do profilu koleje, která k němu nepatří.

Martin

OK, ale technicky, kdyby odpovidalo, tak to mozne je?
V Indii tak resi rychle prestupy, vystup i nastup,…

Martin V.

A nemůže být ta příčinná souvislost opačně? Protože je vedle koleje potřeba schůdný a manipulační prostor, tak je ostrovní nástupiště užší a má tudíž jen jednu nástupní hranu a na druhé straně zábradlí? Ostrovní nástupiště místo jedné staniční koleje se dělá při rekonstrukcích běžně.

pozorovatel

Pro Krista Pána – proč chcete debilně honit všechny lidi do podchodu (jako třeba právě v žst. Tábor), když jich velká část může mít aspoň v jednom směru k dispozici úrovňový (a bezbariérový) přístup?

Martin V.

Já je tam honit nechci! V Roztokách mají mít 550 mm perón u budovy pro tangentu. Ale právě pro případ, že lidi už budou čekat na ostrovním nástupišti na vlak od Kralup, tangenta zrovna v Kralupech čekat nebude a výpravčí (nebo dispečer) se rozhodne, že potřebuje osobák uhnout a nechat předjet, tak právě tehdy by se hodila i druhá hrana u předjízdné koleje, aby lidi nemuseli zpátky podchodem. V Holešovicích běžně dávají vlaky z jedné či druhé strany ostrovního nástupiště podle situace a cestujícím je to jedno, prostě se jen otočí a nastoupí z druhé strany.

Hezky česky

Státu letos chybí přes 100 mld. kč, škrtnuté investice nemaj voliče…

Martin

Na to jakse ekonomice dari, je az divne, ze chybeji statu prostredky….

Hezky česky

Ony ji chybí od té doby co skončily privatizace, které vyrovnávaly hospodaření, nic nového bez ohledu kdo točí orlojem.

Luděk S.

Počkat, těch 43 % bylo v plánu rozpustit mezi kamarády. Tohleto jako ne!
Zase na druhou stranu si šotoušstvo bude moci déle užívat krásy téhle stanice. Spolu s Kralupy perly naší sítě!

Cestovatel

Tak to jste vystihl velice trefně – ještě bych k tomu přidal Praha-Radotín – tam ale bude proměna

Martin

Radotin vypada na vizualizaci velmi dobre…

dopravák

Radotín odjakživa byl stanicí s velkou frekvencí cestujících, a ta se s rozvojem PIDu ještě dále výrazně zvětšila, ale i pro Radotín platí, že dělat tam další ostrovní peron a honit všechny cestující (tedy i ty směřující do Prahy) nesmyslně do podchodu je zrůdnost, navíc zbytečně drahá (bude třeba jeden výtah navíc na zbytečný ostrovní peron): stačilo by obdobné řešení, jak tady někdo navrhoval pro Roztoky = 5. kolej „zašturcovaná“ směrem od/do Prahy s peronem pro „obracáky“ (když už si místní zakázali zřízení další zastávky pod sídlištěm), dlouhý peron u 3. koleje přístupný úrovňově od staniční budovy a 1. hlavní… Číst vice »

Radim

Jak je možné, že SŽ nemá peníze? Vždyť je železnice dotována silnicí formou přerozdělováním prostředků přes SFDI?

Haha

Jo, to by bylo, kdyby spotřební daň šla celá do infrastruktury (jedno jaké)…

Petr Kolečko

Má mít peníze na zaplacení jakkoliv vysoké nabízené ceny? Zdá se, že nemuze akceptovat jakoukoliv cenu

Motorak

To je jasný. Dobře udělali. Určitě jsou na síti více potřebné stavby

Josef

Přesně tak. Kdyby podepsali, byl by humbuk zase z druhé strany – jak rozhazují 🙂 se nezavděčíš

Ušatá

Větší nesmysl jste si vymyslet nedokázal? Nebo jen hloupě provokujete?

Radim

Nic jsem si nevymyslel vše najdete ve statistice viz. ročenka dopravy, např. nákladní doprava silniční cca 70%, železniční 26% tak jaká provokace.

Zbyněk

SŽ jde s kanónem na vrabce. Opravdu je nutné tam plesknout ostrovně boční nástupiště k budově? Nejde tam mít šturc s nástupištěm pro ML trošku posunuté k jihu a u budovy reléovky boční nástupiště pro vlaky od Kralup? Další úplně zbytečně zkomplikovaný (jsou i přiléhavější výrazy) přístup na nástupiště.

dopravák

Asi by to možné bylo, ale jedině za cenu výkupu nějaké části pozemku u bývalé restaurace, jejíž objekt někdo vlastní a je otázkou, zda by byl ochoten nějaký metr „pustit“ a odprodat. U 1. staniční koleje žádná peronní hrana samozřejmě být nemusí, pro průchozí liché vlaky jedna peronní hrana u 3. koleje úplně stačí a u 5. kusé koleje by stačila peronní hrana na délku jednoho „ešusu“, která by se před výhybku do 5. kusé koleje (k námezníku) asi na délku vešla, ale jde o šířku takového perónu (nejméně 3 metry), k jejímuž dosažení by bylo zjevně třeba vykoupit proužek… Číst vice »

Martin

Sice to sem nepatri, ale chybi lepsi pristup k nadrazi z druheho brehu…

Martin V.

Z druhého břehu tratě nebo Vltavy? Podchod má být prodloužen skrz až k zámku. Ale přívoz SŽ(DC) neřeší.

CDP

Prostorově není šance to tam nacpat. Nelze získat ani půl metru navíc, buď budova a nebo pozemek s mnoha dědici kteří se za 15 let nedohodli na ničem. Navíc kolej nejblíže k budově bude nově průjezdná.

dopravák

„Navíc kolej nejblíže k budově bude nově průjezdná.“
Tak jsem to (samozřejmě) chápal také, ale právě ta (hloupá) „vizualizace“ naznačuje něco zcela jiného …

Lektor

Chtějí stavět vrt a nemají 220 milionů?

M H

VRT se bude stavět za peníze ze škatulky „opravy nádražních budov a železničních stanic“?

Luděk S.

To sice ne, ale bude vtipné sledovat, jak se to vyvine. Kolovráťa mluvil něco o speciálním financování mimo stávající rozpočet Správy, kam by mělo jít aspoň 15 giga ročně. To by byla jízda! Snad Alča něco najde.

Dominik

Tak ty Kolovratníkovi plány jsou tak maximálně k smíchu, ví se, že peníze budou do dopravních staveb chybět a on staví vzdušné zámky.

Luděk S.

Což o to, peníze chyběly co je Správa Správou a ještě dýl. To není nic nového. Přesto se dokázalo fantasticky investovat (abyste pochopil narvat maximum peněz aniž by to cokoliv zlepšilo).

Radim

V ČR se v železnici moc neinvestuje jen se více či méně udržuje a opravuje. Investicí rozumím např. zcela nově trasovanou trať, která má vysokou přidanou hodnotu (parmetry) oproti stávajícímu stavu. Koridory byly jen větší rekonstrukcí stejně jako modernizace D1 (Mirošovice – Kývalka). My prostě nemáme ty ambice a pak také prachy.

Luděk S.

Tak ještě jednou: prachy jsou a byly. Jen se neinvestovalo do infrastruktury, ale do uplácení voličů. Aktuálně minimálně 6 giga ročně. To je 12 km VRT, k*dva drát.
Podívejte na Španělsko, v 80. letech oslí stezky, dneska všude dálnice a staví VRT. Polsko. Ti umí podojit EU potažmo Němce protože… Však víme.
My tu pytlíkujeme koridory (jasně, bylo to nutné) a rozšiřujeme D1 o půl metru na každé straně.

Radim

1) Prachy nejsou naše, jsou to transfery z bohatých zemí EU těm chudším (určitá forma socialismu), v budoucnu jich bude čím dál tím méně. Jsou vykoupeny vzdáním se určité suverenity někde jinde v fungování společnosti, nikdo vám dnes peníze nedá zadarmo, ale očekává jiné plnění např. protislužby převzetí jejich hodnot atd.
2) Španělsko si sázkou na stavebnictví z EU fondů zadělalo na pěkné problémy, neboť se stavěly stavby ani ne tak potřebné, ale jen proto, aby se stavělo (viz letiště u Madridu) po takovéto transformaci průmyslu na stavební výrobu a po pádu LB přišlo rozčarování.

Luděk S.

To Polsko vám asi vypadlo záměrně, že? Ono by to úplně nezapadalo do toho co jste napsal. No i tak je to naprostá pitomost.

Radim

I od Poláků se očekává určité plnění, když Polsko neskáče podle jejich pískotu hned Brusel hovoří o ohrožení demokratických hodnot atd. Pochopte že nikdo Vám dnes nic zadarmo nedá!

Luděk S.

SPD? Trikolora?

Radim

Ani jedno, ale jen zdravý rozum. Když budu brát peníze někoho cizího budu mu tím pádem zavázán, nehledě na to, že si na tento příjem zvyknu a budu tedy na něm závislý (viz drogy). Prostě pořizuji si jen to ,na co mám a když nemám a chci to musím se zadlužit (bankovní úvěr nebo jinak třeba PPP)ale tím jsem opět závislý, sice na někom jiném, ale stále jsem závislý. Prostě když jsou to „moje“ peníze hospodařím s nimi mnohem obezřetněji než s půjčenými a taky si toho co si za ně pořídím více vážím.

Bardotka

Kilometr VRT za půl miliardy?
Tak to k#rva hodne přidej

Lektor

Jj minimálně dvojnásobek.

Radim

Obávám se ,vzhledem k naší vlažnosti, že ani VRT ani jiné ambiciózní projekty se v ČR nikdy stavět nebudou. Leda ,že se ČR rozplyne v superstátu Evropy s jednotným centrálním MD a rozpočtem pod taktovkou Němců.

Chytrý za 2

Hlavně že už prošťouchli tu Deboreč.

Zdenda

No eště aby platili cokoli si kdo řekne. Dobre udelali

Radovan Komínek

Je to další modernizace již zmoderizovaného na jednom z koridorů, přestože kompletní dokončení modernizací koridorů je v nedohlednu. Než se všechno zmodernizuje, musí se modernizovat znovu. Je to zřejmě nikdy nekončící proces, u kterého se nemá smysl ptát na termíny. Komentář je použitelný jako analogie pro jiné stavební záměry v českém prostředí nebo jako jazykolam v případě prvních dvou vět.

On.

Náprava značně nepovedené modernizace. Na podchod se před dvaceti lety šáhlo tak aby se neřeklo a úrovňový přechod na nástupiště zůstal protože v době projektování to při množství vlaků nevadilo.

dopravák

Je to klasická „poloperonizace“, jaká se v 80. a 90. letech minulého století dělala naprosto běžně (a v podstatě i vyhovovala). A úrovňové přechody se většinou zřizují i teď, byť jen jako manipulační se zákazem vstupu nepovolaných osob.

Martin V.

Někde nebylo ani to! Vždyť z Brna do ČT jsou poloperonizované jen Blansko, Skalice a Svitavy. Ostatní stanice mezi nimi jsou celé povrchově přístupné z úzkých nízkých nástupišť, což mimo jiné snižuje propustnost tratě.

Jiří Kocurek

Nejstarší úseky mají 25 let. Jestli si někdo myslel, že za 25 let provozu nedojde k opotřebení a následným opravám, tak je to smutné. Myslet si, že to je navěky a údržba už nikdy nebude potřeba? Ech … 🙁

Jiří Kocurek

Snad nebude vadit video. Němci mění koleje a pražce, které jsou podle českých měřítek zcela vpořádku a na mnoha celostátních tratích v ČR by takový svršek přinesl výrazné zlepšení. A oni to mění.
https://www.youtube.com/watch?v=HwfOyRlatEY

Mirda

To jsi teda objevil Ameriku…. 😊

Frantisek

Opravy ano, ale kompletní přestavba včetně ještě nedožilého…

Martin V.

Poločas rozpadu 20 let. Nechci sýčkovat, ale vypadá to na obecnou konstantu na koridorech, třeba z Přerova do Hranic, Pardubice – Choceň, Brno – Blansko. Ten podchod je dle letáku SŽ(DC) z roku 1983, opraven 2002. Takže pokud bude přebudován 2021 tak ho další rekonstrukce čeká v roce 2040. 🙂

Majkii

Prakticky stejné vysvětlení visí ve VVZ ještě u akce „Mosty v km 11,314 a 11,559 na trati Louny – Libochovice“

Poudy

To zastřešení prvního ostrovního nástupiště je jako pěst na oko, tvářící se že bude nástupiště dostupné z obou kolejí. Opravdu najde v roce 2020 naprojektovat nějakou opticky lehkou a čistou konstrukci, která nebude mít každý druhý metr masivní betonový sloup?

náhodný kolemjdoucí

Jo, je to fakt kravina, hlavně ty světla, která jsou tam vlastně jen kvůli tomu, aby osvětlovala zábradlí. Proč?!!!

Poudy

To také nechápu, jestli chce SŽ šetřit, tak ať si už konečně najme kvalitní projektanty. Ušetřit pár „desítek“ korun na projektu, aby se následně stavělo ze zbytečného množství materiálu fakt nedává moc smysl. Hlavně já tam nevidím výtah ani žádné schody na nástupiště.

Ondra

Kvalita projektanta samozřejmě taky hraje svoji roli, ale mnohem zásadnější vliv mají požadavky investora a úroveň zadání projektu.

Roztoky

O zastřešení a jeho provedení hodně bojovali Roztoky původně byla navržená jiná „lehčí“ konstrukce.

Jiří Kocurek

Chtěla to radnice, ale dští se na projektanta.

Martin V.

Ta Česká Lípa se mi fakt líbí. Přitom to má hladký podhled, tak že tam nejsou přistávací plochy pro holuby (dnes docela podstatný praktický požadavek, pokud má být nástupiště čisté).

dopravák

Ale docela tam postrádám nějaké peronní „čekárničky“ chránící před větrem a zimou – třeba v Rakousku úplně něžný stav.

Lektor

Česká Lípa je hezká, ale Čelákovice jsou otřes.

dopravák

Poudy: Ta „vizualizace“ je vůbec celá nějaká podivná, protože zachovává současnou 5. staniční kolej jako kusou, takže v lichém dopravním směru by tam nezůstala žádná předjízdná kolej – a to bych se docela divil, že by hladce prošlo. I když – dneska je asi možné všechno …

On.

Kolej 5 se nově zapojí jako průběžná a šturcu taky zůstane.

dopravák

Možná, ale zůstane-li, nebude už použitelný jako dopravní kolej s peronem, ale jen jako odstavná kolej – takže „tangentu“ jen na ostré obraty (výrazně změnit jízdní řád), aby tam nepřekážela, protože do toho (odstavného) šturcu ji nikdo normální na půlhodinu honit nebude.

Tonda

A teď si představte, o by s cenami udělal zákaz Metrostavu účastnit se veřejných zakázek. Teď neřeším, jestli si to zaslouží nebo ne.

666

Opravdu si myslíte, že na českém trhu reálně probíhá nějaká soutěž?

Kubrt

Říkejte tomu jak chcete, ale zkrátka by vypadl významný hráč.

55p

Metrostav by nemohl pracovat pro výherce soutěže ani jako subdodavatel?

Kubrt

(Pokud by ten rozsudek nabyl právní moci v současné podobě a jak vyplynulo z diskuze u článku), tak jen v omezeném rozsahu – do 10 %.

Chytrý za 2

Metrostav ať staví metro. Ne? A neměla by mít SŽ svojí stavební dcerku?

Dominik

Proč dceru? Kdyby se technika nerozprodala, mohlo si SŽ dělat veškeré rekonstrukce (nebo alespoň velkou část) samo a mohly se ušetřit peníze za soutěže.

Dominik

OTV by dělala rekonstrukci trakčního vedení, apod… OT zase koleje, atd…

Dominik

překlep, samozřejmě mělo být TO – traťový okrsek.

Chytrý za 2

Každopádně by se ušetřila podobných blamáží jako tady v Roztokách. A bude hůř.