O 43 % dražší než rozpočet. Správa železnic zrušila soutěž na modernizaci stanice Roztoky, nemá na ni peníze

Stanice Roztoky u Prahy. Foto: Jan SůraStanice Roztoky u Prahy. Foto: Jan Sůra

Velké plány Správy železnic na modernizaci tuzemských železničních stanic mohou dostat trhlinu v podobě příliš vysokých cen, s jakými jdou

Velké plány Správy železnic na modernizaci tuzemských železničních stanic mohou dostat trhlinu v podobě příliš vysokých cen, s jakými jdou do soutěží stavební firmy.

Ukazuje to příklad zakázky na modernizaci železniční stanice Roztoky u Prahy, kde mělo dojít k vybudování bezbariérového přístupu či nástupišť. Správa železnic tento týden soutěž zrušila. Jedním z důvodů je i skutečnost, že nejlevnější nabídka byla výrazně dražší než odhad podle projekčních cen: o 43,45 %.

Ze 157 milionů korun podle odhadu projektanta se cena vyšplhala na 225 milionů korun. „Cena výrazně převyšuje předpokládanou hodnotu zakázky sníženou o hodnotu vyhrazených změn závazků ze smlouvy. V kontextu současné situace, kdy většina veřejných zakázek zadavatele na stavební práce je soutěžena za významně vyšší ceny, nemá zadavatel na předmět plnění všech těchto veřejných zakázek zajištěn dostatek finančních prostředků,“ uvedla Správa železnic v odůvodnění ve věstníku veřejných zakázek.

V soutěži byly celkem tři firmy, nejlevnější byl Strabag, následovaný Ediktem a Metrostavem. Správa železnic chce novou soutěž zkusit vypsat nejpozději do července letošního roku, aby byla akce vysoutěžena tak, že se začne stavět na začátku příštího roku a nebyla rozdělena do dvou stavebních sezón. To hrozilo letos. „Rozložení stavby na dvě stavební sezony by si vyžádalo stavební a projekční úpravy akce s vícenáklady v řádu dalších milionů korun, přičemž uvedené úpravy navíc přináší velký diskomfort pro cestující. Po dobu zimní technologické přestávky by se pro přístup cestujících na nástupiště musela buď zřídit provizorní lávka nebo provést úpravy dovolující provizorní použití podchodů,“ uvedla Správa železnic.

Akce na modernizaci měla být společná se Středočeským krajem. Ten měl financovat výstupní objekt z podchodu, chodník do Středočeského muzea a související objekty. Celá akce kromě opravy a modernizace měla hlavně přinést bezpečnější přístup k vlakům a bezbariérovost.

Rekonstrukce roztockého nádraží je jednou z velkých investičních akcí Správy železnic v oblasti železničních stanic. V roce 2020 chce Správa železnic opravit 116 nádražních budov za více než 1,7 miliardy korun.

Vizualizace stanice Roztoky u Prahy po modernizaci. Foto: Správa železnic

Vizualizace stanice Roztoky u Prahy po modernizaci. Foto: Správa železnic

Tagy opravy nádraží Roztoky u Prahy Správa železnic Top
97 komentářů